آموزش طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری


طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری

بسته بندي شامل آماده سازي انواع کالا به منظور حمل و نقل ، توزيع ، انبارش ، فروش و کليه مراحل قبل از مصرف مي باشد. بسته بندي يک نوع فعاليت خدماتي محسوب مي شود که به تنهايي نمي تواند  وجود داشته باشد زيرا لازمه بسته بندي وجود کالايي است که بايد مورد بسته بندي قرار بگيرد . به عبارت ديگر همانگونه که کليه صنايع توليدي براي ورود کالاهايشان به بازاز نيازمند صنعت بسته بندي هستند ، صنعت بسته بندي نيز صنعتي وابسته به ساير صنايع است . 

خرید دوره طراحی بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری 
 

طراحی-و-بسته-بندی-محصولات-صنعتی-و-تجاری


تاريخچه بسته بندی 

بر اساس مستندات تاريخي در ابتداي تمدن بشري با توجه به نوع زندگي بدوي انسان ها و تغيير مکان زندگي با تغيير فصل مقوله اي به نام بسته بندي مورد نياز انسان ها نبوده  است . همزمان با روند ساخت پناهگاه هاي دائمي توسط انسان ها نياز به بسته بندي با مفهوم نخستين آن احساس شد .در آن زمان انسان هاي نخستين براي انتقال مواد غذايي از اطراف به اقامتگاه خود به فکر استفاده از انواع بسته بندي هاي اوليه مانند کدوهاي خشک شده ، پوست حيوانات ، صدف هاي بزرگ ، شاخ حيوانات و  غيره افتادند . 

همزمان با وقوع انقلاب صنعتي در سراسر دنيا و افزايش ميزان توليدات به صورت انبوه و ايجاد رقابت ميان توليد کننده گان اهميت مقوله بسته بندي بيش از پيش آشکار شد. مي توان گفت انقلاب صنعتي نقطه عطف صنعت بسته بندي نيز بود . 

در گذر زمان و با پيشرفت همه جانبه علم ، صنعت وتکنولوژي ، بسته بندي محصولات صنعتي و تجاري نيز به صورت يک صنعت قدرتمند و پراهميت درامد . امروزه مقوله بسته بندي يکي از پر اهميت ترين مباحث مورد نظر در کليه زمينه هاي توليد ، توزيع و فروش کليه محصولات به شمار مي رود . 


اهداف بسته بندی

بسته بندي يکي از مهمترين مباحث در توليد و ارائه يک محصول است . اگرچه که اولين و مهمترين کاربرد بسته بندي حفظ و نگهداري محصولات و کالاهاي توليد شده در بهترين شرايط ممکن است اما امروزه بسته بندي تنها به منظور حفاظت کالا و محصول به کار نمي رود بلکه معرفي محصول مورد نظرو جلب توجه مشتريان نيز يکي از ديگر کاربردهاي مهم بسته بندي هاي صنعتي و تجاري است . 

امروزه بسته بندي به يک دانش ويژه تبديل شده است . در بسته بندي يک محصول به نکات بسيار زيادي بايد توجه کرد. در اولين مرحله باتوجه به نوع محصول مورد نظر بايد به انتخاب متريال مناسب پرداخت ، سپس به مرحله طراحي ظاهري  بسته بندي مي رسيم . اين بخش شامل طراحي مناسب و جذاب و ارائه مشخصات و اطلاعات مورد نياز مشتري بر روي بسته بندي محصول مي باشد در تمامي مراحل کار در نظر گرفتن ميزان بودجه مورد نياز براي بسته بندي محصولات نيز بايد مورد توجه قرار بگيرد . در ادامه به از مهمترين اهداف بسته بندي اشاره خواهيم کرد .

1- حفظ و نگهداري کالا

اولين هدف در بسته بندي انواع کالا حفظ و نگهداري آن ها است . طراحي بسته بندي کالا با در نظر گرفتن ميزان اهميت يا آسيب پذير بودن آن انجام مي شود .به طور مثال در بسته بندي کالاهاي شکستني و يا انواع داروها از متريالي با درجه محافظت بالاتر استفاده مي شود و در بسته بندي کالاهايي مانند خودکار ، دفترچه و غيره مي توان به يک بسته بندي معمولي اکتفا کرد . 


2-  اطلاع رساني و معرفي کالابسته بندي - بسته بندي لوازم يدکي - جعبه لوازم يدکي

يکي ديگر از اهداف مهم در بسته بندي کالاها ارائه اطلاعاتي در مورد کالاي مورد نظر است . اين اطلاعات مي تواند بسته به نوع کالاي مورد نظر متفاوت باشد . طرز استفاده ، نحوه نگهداري ، مشخصات کالا ، ترکيبات ، تاريخ توليد و تاريخ انقضا و بسياري موارد ديگر که مي توان از اين طريق به مشتري ارائه کرد . 

3- بازاريابي و تجارت

از آنجا که بسته بندي مي تواند به عنوان اهرم ارتباطي ميان توليد کننده گان و مصرف کننده گان عمل کند يکي از مهمترين عومل در بازاريابي و جذب مشتري به شمار مي رود . 

4- امنيت کالا

يکي ديگر از دلايل استفاده از بسته بندي ايجاد امنيت در پروسه جابجايي و حمل و نقل کالا است . برخي بسته بنديها با توجه به نوع کالا ي مورد نظر به لحاظ امنيتي بسيار مقاوم و محافظ مي باشند .


5- راحت بودن از لحاظ ارتباط با مشتري و نقل و انتقال

يکي ديگر از دلايل استفاده از بسته بندي ايجاد سهولت در پروسه پخش کالا و انبارش آن است. استاندارد ايزو 18602 استاندارد مربوط به بسته بندي و محيط زيست و بهينه سازي بسته بندي در راستاي ارزيابي و کنترل شيوه ها و شرايط بسته بندي و کاهش تاثيرات زيست محيطي اين صنعت استاندارد ايزو 18602 طراحي و معرفي شد. اين استاندارد بين المللي الزامات و روش ارزيابي بسته بندي را مشخص مي کند تا اطمينان حاصل شود که وزن يا حجم محتواي مواد آن به تناسب عملکرد بسته بندي بهينه شده است. اين يکي از گزينه هاي متعددي براي کاهش تاثير بسته بندي بر محيط زيست است.

اين استاندارد بين المللي همچنين  با ارائه متدولوژي ها و رويه هاي مربوط به بسته بندي در موارد زير نيز بسيار تاثيرگذار بوده است .

الف) تعيين ميزان مجاز  و به حداقل رساندن مواد يا مخلوط هاي خطرناک  و مضر براي محيط زيست.

ب) تعيين مقدار مجازچهار فلز سنگين (سرب، کادميم، جيوه، کروم شش ظرفيتي) در بسته بندي.

سازمان هايي که در پروسه طراحي و توليد بسته بندي هاي خود قوانين و مقررات مورد نظر را رعايت نمايند موفق به دريافت نشان ايزو 18602 خواهند شد . 

آموزش طراحی بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری 
 

اهداف-بسته-بندی


انواع بسته بندی 

  • بسته بندي ها بر اساس کالاهاي مورد نظر انواع متفاوتي دارند . 
  • بسته بندي اوليه که در تماس مستقيم با محصول است و در مورد محصولات غذايي بايد از قابليت هاي خاصي برخوردار باشند .
  • بسته بندي ثانويه يا مرحله دوم که به منظور جداسازي محصولات از هم انجام مي شود .
  • بسته بندي نهايي که عمدتا بايد از استحکام بالايي برخوردار باشد و به منظور حفاظت از کالا در پروسه حمل و نقل، جابجايي ، توزيع و فروش مورد استفاده قرار مي گيرد  


بسته بندی و تبليغات

امروزه در صنعت تبليغات از ابزارهاي متنوع بسيار زيادي اعم از بروشور ، پوستر ، کاتالوگ ، مطبوعات ، سينما و تلويزيون به منظور انتقال پيام به مخاطبان استفاده مي شود . بسته بندي نيز به عنوان يکي از ابزارهاي تبليغاتي با قابليت تاثير گذاري بسيار بالا نيز براي تبليغ بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد . 

در جوامع پيشرفته بسته بندي محصول به شدت مورد توجه مصرف کنندگان قرار مي گيرد . به اين معنا که هرچه قدر ميزان اطللاعات ارائه شده در مورد محصول بر روي بسته بندي بيشتر باشد نشان از اعتبار بيشتر بته بندي و محصول مورد نظر است . 
 

بسته-بندی-و-تبليغات


دوره های آموزشی طراحی و بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری

 با توجه به اهميت مبحث طراحي و بسته بندي محصولات تجاري و تاثير آن بر ميزان موفقيت بخش فروش در سازما ن ها و شرکت هاي توليدي که ارتباط مستقيم با افزايش ميزان درامد دارد در سالهاي اخير اين مبحث به شدت مورد توجه صاحبان صنايع و مشاغل قرار گرفته است . از طرف ديگر با توجه به گستردگي کاربرد اين صنعت و نياز تمامي توليد کننده گان به اين مبحث بازار کار خوبي براي متخصصان طراحي و بسته بنديمحصولات صنعتي و تجاري پيش بيني مي شود . از اين رو در سالهاي اخير دوره هاي آموزشي طراحي و بسته بندي محصولات صنعتي و تجاري با استقبال چشمگير متقاضيان مواجه شده است. 

مرکز آموزش مجازي پارس يکي از مراکز معتبري است است که باارائه بسته هاي آموزشي طراحي و بسته بندي محصولات صنعتي و تجاري علاقه مندان را در اه رسيدن به اهداف خود ياري مي نمايد .

درادامه به برخي از مهمترين عناوين آموزشي اين دوره اشاره خواهيم کرد :

  • آشنايي و تشخيص  انواع بسته‌بندي      
  • آشنايي با تاريخچه بسته‌بندي    
  • آشنايي با اصطلاحات متداول در صنعت  بسته بندي    
  • آشنايي با اهداف بسته‌بندي   
  • آشنايي با عوامل موثر بر بسته‌بندي    
  • آشنايي با اصول و مباني طراحي و فرم    
  • آشنايي با طراحي اشکال ساده هندسي و ماکت سازي    
  • آشنايي با اصول اجراي پرسپکتيو در بسته بندي 
  • اشنايي با انواع متريال 

و بسياري مطالب وو موضوعات کاربردي ديگر که در اين دوره هاي به فراگيران ارائه خواهد شد . باتوجه به بازار کار مساعد اين رشته شرکت در دوره هاي آموزشي طراحي و بسته بندي محصولات صنعتي و تجاري به کليه علاقه مندان توصيه مي شود . 

مدرک طراحی بسته بندی محصولات صنعتی و تجاری 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس