آموزش جوشکاری زیر آب

 

جوشکاری زیر آب | Hyperbaric welding

 

جوشکاری | welding چیسـت؟

جوشکاری ، یکی از روش های اتصال دائمی مواد مهندسی مانند سرامیک، فلز ، پلیمر وکامپوزیت به یکدیگر بوده که یک روش تولیدی نیز محسوب می شود. در جوشکاری، معمولا، دو یا چند قطعه فلزی یا غیر فلزی به روش های ذوبی و غیر ذوبی و با استفاده از ماده پر کننده و با فشار یا بدون آن، به هم متصل می شوند. به طور معمول، فرایندهای جوشکاری به دو گروه ذوبی (fusion welding) و غیر ذوبی طبقه بندی می شوند :

جوشکاری ذوبی (fusion welding) : یکی از روش های جوشکاری است که در آن، از ذوب کردن فلز پایه ( فلزی که به آسانی اکسیده یا خورده شده و برای تولید هیدروژن ، با اسید هیدروکلریدریک رقیق‌شده واکنش نشان می‌دهد. از نمونه‌های این فلز می‌توان به آهن، نیکل، سرب و روی اشاره کرد) برای ایجاد جوش استفاده می کنند.

 جوشکاری غیر ذوبی (solid state welding) : یکی از روش های جوشکاری است که در آن، لبه ها ذوب نشده و لبه ها ، بدون حرارت یا با حرارت، در همدیگر له می شوند.

سرفصل های خاص و تخصصی که در این مقاله بررسی می شوند شامل جوشکاری زیر آب چیست، استخدام جوشکار زیر آب، جوشکاری خشک، خطرات جوشکاری زیر آب و جوشکاری مرطوب هستند. 


خرید دوره جوشکاری


جوشکاری زیر آب | Hyperbaric welding چیست

جوشکاری زیر آب | Hyperbaric welding ، فرایند جوشکاری کردن در زیر آب و در محیط مرطوب و در فشارهای بسیار بالا است. غالبا، این نوع از جوشکاری برای تعمیر کشتی ها، خطوط لوله و سیستم عامل های نفتی مورد استفاده قرار می گیرد.  به طور معمول، این جوشکاری به دو روش انجام می شود که در دو دسته جوشکاری مرطوب و خشک جای می گیرند . 

ماهیت این نوع از جوشکاری، قوس الکتریکی است و اولین مرتبه برای تعمیر کشتی های خسارت دیده که به تعمیرات سریع نیاز داشتند، استفاده شد. در حال حاضر، جوشکاری زیر آب ، بسیار پرهزینه بوده و از نظر اقتصادی به صرفه نیست بنابراین از روش های جایگزین استفاده می کنند.
 

جوشکاری-زیر آب-چیست


جوشکاری مرطوب | dry welding

اگر جوشکاری زیر آب ، در محیط مرطوب انجام شود ، جوشکاری مرطوب | dry welding محسوب می شود. در این نوع جوشکاری، الکترودهای جوشکاری به طور مستقیم به آب و اجزای دستگا ه های اطراف متصل شده و جوشکارها  از جریان مستقیم  300 تا 400 آمپری برای جوشکاری بهره می گیرند. جالب است که در این نوع جوشکاری،  از روش قوس الکتریکی محافظت شده استفاده می کنند و الکترود هایش نیز ضد آب هستند.

علاوه بر این ، برای جوشکاری مرطوب، از دو نوع جوش قوس فلورسنت و جوش اصطکاک نیز استفاده می شود؛  منبع تغذیه جوشکاری در هر یک از این جوش ها، از طریق کابل و شلنگ به تجهیزات جوشکاری متصل می شود. به طور کلی در این فرایند، به علت ترک خوردگی ناشی از هیدروژن، در عمق های بیشتر از فولادهای کم کربن استفاده می کنند.

در جوشکاری مرطوب، از یک الکترود میله ای با تجهیزات مشابه جوشکاری خشک استفاده می شود ، با این تفاوت که، نگهدارنده های الکترود صرفا برای خنک کردن آب طراحی شده و تا حد زیادی عایق هستند. در صورتی که این الکترود ها در خارج از آب استفاده شوند،  بیش از حد گرم خواهند شد. به طور معمول ، در این جوشکاری از ماشین جوش با جریان ثابت استفاده می شود.

از جمله عیوب جوشکاری مرطوب میتوان به ترک خوردگی هیدروژنی، افت شدید دما ( منجر به تغییرات ساختاری و متالورژیکی می‌شود) و ترکیب اکسیژن با عناصر آلیاژی و ایجاد اکسید این آلیاژها اشاره کرد . به طور کلی، هماهنگی و انطباق جوشکاری در زیر آب دشوار بوده و این مساله در جوشکاری در محیط مرطوب ، پیچیده تر است زیرا امکان تشخیص نواقص و عیوب موجود در زیر سطح جوش وجود ندارد.


جوشکاری خشک | dry welding

اگر جوشکاری زیر آب، در محیطی خشک و یا داخل محفظه فشار انجام گیرد، جوشکای فشار نامیده می شود. این نوع جوشکاری برای جوش دادن در زیر آب،  اولویت داشته و مناسب تر به نظر می رسد. دلیل استفاده و البته مزیت این روش این است که میتوان در طی فرایند ، شرایط را کنترل کرده و قبل و بعد جوش، از رو ش های گرمادهی استفاده کرد. این کنترل فرایند، به طور مستقیم به بهبود فرایند و کیفیت جوشکاری نسبت به جوش معمولی کمک می کند.

علاوه بر این، فرایند های جوشکاری قوس الکتریکی مانند جوشکاری قوس فلزی محافظ (SMAW) ، جوشکاری قوس تنگستن (GTAW)، جوشکاری قوس فلزی گاز (GMAW) و جوشکاری قوس پلاسما (PAW) ، نیز تحت فشارهای زیر آب انجام می شوند اما امکان دارد که با افزایش فشار، مشکلاتی پیش بیاید. قابل ذکر است که، با افزایش فشار، ولتاژ قوس نیز به طور چشمگیری افزایش پیدا می کند.

با توجه به توانایی های فیزیولوژیکی غواص ها برای استفاده و کنترل تجهیزات جوشکاری در فشارهای بالا و در نظر گرفتن نکات ایمنی مرتبط با ساختار فشار اتوماتیک / محفظه فشار در عمق مشخص، عمق جوشکاری زیر آب خشک به کمتر از 400 متر (1300 فوت ) محدو شده است و انجام این جوشکاری در عمق های بیشتر از 1300 فوت از نظر عملیاتی خطرناک به نظر می رسد.
 

جوشکاری-خشک


آموزش جوشکاری


خطرات جوشکاری زیر آب | Hyperbaric welding

یکی از خطرات جوشکاری زیر آب | Hyperbaric welding این است که احتمال دارد جوشکار ها در حین جوشکاری، دچار شوک الکتریکی شوند. برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، تجهیزاتی که جوشکار زیر آب انتخاب می کند باید با محیط دریا سازگار و هماهنگ باشد؛ به این معنی که ، تجهیزات باید از قبل عایق شده و جریان جوشکاری نیز کنترل شود ، منبع الکتریسته بعد از پایان جوش، بسته و قطع شده، ولتاژ جوشکاری محدود شود و از ایجاد هیدروژن و اکسیژن در جوشکاری مرطوب جلوگیری کنند.

علاوه بر این، غواص هایی که برای اهداف تجاری به زیر آب می روند نیز باید، مراقب باشند که در اثر افزایش فشار گازهای تنفسی به افسردگی دچار نشوند. گاهی اوقات ممکن است که این غواصان به دلیل تجزیه شدن گالوانیک آمولگام موجود در دندان ، نوعی طعم فلزی در دهان خود احساس کرده  یا از اثرات شناختی و اسکلتی و عضلانی رنج ببرند.


آموزش جوشکاری زیرآب

جوشکاری و مخصوصا جوشکاری زیر آب ، حیطه بسیار تخصصی است که فعالیت کردن در آن، جز با کسب مهارت ها و تجربه های تخصصی امکان پذیر نیست. بنابراین، کار آموزان این حوزه باید در کنار تجارب عملی و فنی که کسب می کنند به دانش مرتبط به جوشکاری زیر آب نیز مجهز باشند تا بتواند عملیات های مختلف را با موفقیت انجام دهند. لازم به ذکر است که مربیان و اساتید این حوزه نیز وظیفه دارند تا دانش و تجربیات خود را متناسب با نیاز خاص عملیات های متفاوت در اختیار کار آموزان بگذارند.

با توجه به حساسیت و اهمیت جوشکاری زیر آب و خطراتی که برای خود جوشکارها دارد و البته ضرورت اطلاع و آگاهی از دانش خاص این حوزه، مرکزآموزش مجازی پارس دوره کاربردی و جامعی با عنوان جوشکاری زیر آب را برای علاقمندان به این رشته ارائه کرده است. آموزش جوشکاری زیرآب شامل آشنایی با جوشکاری زیرآب، اصول و تکنیک های جوشکاری زیرآب، ایمنی جوشکاری زیر آب و ضرورت و موارد جوشکاری زیرآب می شود.

طرفداران و علاقمندان به این جوشکاری می توانند با دریافت بسته های آموزشی این دوره، اصول و قواعد مرتبط با این نوع جوشکاری را آموخته و با شرکت و قبولی در امتحان پایان دوره، مدرک معتبر دریافت کنند.
 

آموزش-جوشکاری-زیرآب


استخدام جوشکار زیر آب

جوشکارهایی که به صورت تخصصی در زمینه جوشکاری زیر آب فعالیت دارند، ابتدا باید غواصی را به صورت حرفه ای و کامل را یاد گرفته و به اندازه کافی در این فن ، مهارت پیدا کنند. در کل،  غواصی به صورت تفریحی یا صنعتی انجام می شود. غواص هایی که در حوزه صنعتی فعالیت دارد، در حیطه هایی مانند صنایع نفت و گاز، دریانوردی و کشتیرانی، تاسیسات تصفیه خانه، نیرو گاه های هسته ای و سدها و شیلات و همچنین عکاسی صنعتی انجام وظیفه می کنند. به طور معمول، عکاس های صنعتی می توانند در حیطه جوشکاری در زیر آب، لوله کشی و کابل کشی نیز خدمت کنند.

با توجه به پیچیدگی و دشواری های جوشکاری زیرآب، استخدام جوشکار زیر آب مستلزم این است که این جوشکار، در زمینه های مختلفی مهارت های تخصصی کسب کرده و تجربه عملی کافی به دست آورده باشد و اصول ایمنی را به طور کامل رعایت کند. علاوه بر این ، آنها باید با شیوه کار تمام تجهیزات آشنایی داشته و بتوانند عوامل خطر را به موقع تشخیص داده و از جان خود محافطت کنند.

مدرک جوشکاری

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس