مهارتهای هفتگانه icdl چیست؟

مهارتهای هفتگانه icdl چیست؟

هدف از ساختن کامپیوتر و آموزش

هدف از ساختن کامپیوتر و آموزش، شناخت و درک روش هایی است که فناوری های دیجیتال می توانند از طریق انتشار تحقیقات با کیفیت بالا که نظریه و عمل را گسترش می دهند،  افزایش دهد. 

ECDL گواهینامه مهارت های رایانه ای پیشرو در جهان است. تا به امروز بیش از 14 میلیون نفر از برنامه های ECDL در بیش از 100 کشور از طریق شبکه ما از بیش از 24000 مرکز تست های اعتبار سنجی ECDL (ATCs) شرکت داشته اند.

برنامه ECDL مهارت ها و شایستگی های لازم برای استفاده از رایانه و برنامه های رایج را تعریف می کند. این مجموعه طیف گسترده ای از ماژول ها شامل Essentials کامپیوتر، پردازش ،ورد و IT را ارائه می دهد. داوطلبان آزمونهای ماژول هایی را که بیشتر مربوط به الزامات آموزشی و حرفه ای آنها هستند، انجام می دهند و در نتیجه مشخصات ECDL خود را ایجاد می کنند. ECDL در مدرسه، دانشگاه و یا در محل کار، مهارتهایی را که برای موفقیت نیاز دارند، ارائه می دهد.


 

کامپیوتر و اهداف مختلف آن
 

 

فناوری اطلاعات (IT):
 

فناوری اطلاعات IT) )استفاده از رایانه ها برای ذخیره، مطالعه، بازیابی، انتقال و دستکاری داده ها، یا اطلاعات زمینه یک کسب و کار یا سایر شرکت ها است . فناوری اطلاعات زیر مجموعه ای از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)  است . 
اصطلاح ICT شامل دو بخش سیستم های اطلاعاتی (IS  )شناخته شده به عنوان کاربرد و فناوری اطلاعات و(IT) به عنوان بخش سخت افزاری است که معمولا به عنوان مترادف رایانه ها و شبکه های کامپیوتری میباشد  و همچنین در بر گیرنده اطلاعات دیگر فن اوریهایی مانند تلفن و تلویزیون ( مخابرات )میباشد . صنایع مختلف با فناوری اطلاعات، از جمله سخت افزار کامپیوتر، نرم افزار، الکترونیک، نیمه رسانایی ها ، اینترنت، تجهیزات مخابراتی و تجارت الکترونیک همراه است. انسانها از زمانی که سومریان در بین النهرین در حدود 3000 سال قبل از میلاد نوشتن را اغاز کردند ، ذخیره، بازیابی، دستکاری و انتقال اطلاعات را در اختیار داشتند، اما اصطلاح فناوری اطلاعات به معنای مدرن آن ابتدا در یک مقاله آموزشی ارایه شده در سال  1958  در بازاریابی کسب و کار هاروارد منتشر شد. نویسندگان هارولد جی لیویت و توماس لی. ویسلر اظهار داشتند که "تکنولوژی جدید هنوز یک نام مجزا به خود اختصاص نداده  است. و ما آن را به عنوان فناوری اطلاعات(IT  )نام خواهیم برد. تعریف آنها شامل سه دسته: تکنیک پردازش، کاربرد روش های آماری و ریاضی برای تصمیم گیری و شبیه سازی تفکر بالاتر از طریق برنامه های کامپیوتری است . که آموزش IT به عنوان یکی از برنامه های آموزشی ارایه شده در ICDL  میباشد .

 

ویندوز (WINDOWS)

 

مایکروسافت ویندوز، و یا به سادگی ویندوز:شامل  سیستم عامل های گرافیکی طراحی شده، به بازار عرضه شده و توسط مایکروسافت فروخته شده است. این شامل چندین خانواده سیستم عامل می شود که هر کدام از آن ها بخش خاصی از صنعت محاسبات را تهیه می کنند . مایکروسافت یک محیط عملیاتی به نام ویندوز در تاریخ 20 نوامبر 1985، به عنوان یک سیستم عامل گرافیکی برای MS-DOS در پاسخ به علاقه روزافزون به رابط کاربری گرافیکی معرفی کرد . در رایانه های شخصی، ویندوز هنوز محبوب ترین سیستم عامل است.

مایکروسافت، توسعه دهنده ویندوز، چندین علامت تجاری را ثبت کرده که هر یک از آنها یک خانواده از سیستم عامل های ویندوز است که بخش خاصی از صنعت رایانه را هدف قرار می دهند.  خانواده های ویندوز زیر فعال در حال توسعه هستند:
ویندوز 10-8-7 ویندوز VISTA و ویندوز XP 

 

ویندوز XP 

 

نسخه اصلی ویندوز NT، ویندوز XP، در 25 اکتبر 2001 منتشر شد. معرفی ویندوز ایکس پی با هدف یکپارچه سازی سری ویندوز 9x مبتنی بر اساس طرح  ویندوز NT، تغییر عملکرد بهتر از DOS را ارائه می دهد. که در ویندوز ایکس پی نیز رابط کاربری جدید طراحی شده بود: یک منو به روزرسانی Start و «کارآمد» ویندوز اکسپلورر


ویندوز ویستا

 

پس از یک روند توسعه طولانی، ویندوز ویستا در تاریخ 30 نوامبر 2006 برای مجوز صدور و 30 ژانویه 2007 برای مصرف کنندگان منتشر شد. ویندوز ویستا  شامل تعدادی از ویژگی های جدید، طرح ریزی مجدد برنامه ها و تغییرات فنی مهم با تمرکز خاص بر ویژگیهای امنیتی بود .


 

ویندوز 7

 

ویندوز 7 عملکرد بهتری نسبت به ویندوز ویستا داشت ،دارای پشتیبانی چند لمسی بودبا یک نوار ابزار به روز شده به نام سیستم شبکه خانگی :HOMEPAGE 


 

یادگیری مهارت های کامپیوتر

 

ویندوز 8

 

ویندوز 8، جانشین ویندوز 7، به طور کلی در 26 اکتبر 2012 منتشر شد.
 تغییرات قابل توجه  زیادی در ویندوز 8 ایجاد شد، از جمله معرفی یک کاربرجدید طراحی شده  بر اساس زبان و بهبود عملکرد سیستمهای لمسی مثل تبلتها و همه موارد در یک کامپیوتر . این تغییرات عبارتند از صفحه شروع، که از مربع های بزرگ استفاده می کند که برای تعاملات لمسی راحت تر است و اجازه می دهد تا اطلاعات مداوم به روز شده و کلاس جدیدی از برنامه هایی که در ابتدا برای استفاده در دستگاه های مبتنی بر لمس طراحی شده اندرا ارایه میدهد .
سایر تغییرات شامل افزایش ادغام با سرویس های ابری و سایر سیستم عامل های آنلاین (مانند شبکه های اجتماعی و مایکروسافت OneDrive (قبلا SkyDrive) و خدمات Xbox Live)، سری جدید ویندوز برای توزیع نرم افزار و یک نوع جدید به نام Windows RT برای استفاده در دستگاه هایی که معماری ARM را استفاده می کنند طرح ریزی شده است . به روز رسانی ویندوز 8، به نام ویندوز 8.1، در تاریخ 17 اکتبر 2013 منتشر شد و شامل ویژگی هایی مانند اندازه مربعهای  جدید، یکپارچه سازی OneDrive عمیق تر و بسیاری دیگر از اصلاحات است. ویندوز 8 و ویندوز 8.1 به چندین انتقاد از جمله حذف منوی Start منجر شده است.

 

ویندوز 10

 

در تاریخ 30 سپتامبر 2014، مایکروسافت ویندوز 10 را به عنوان جانشین ویندوز 8.1 اعلام کرد. این برنامه در تاریخ 29 ژوئیه 2015 منتشر شد و به نقص در رابط کاربری که ابتدا با ویندوز 8 معرفی شد، رسید. تغییرات شامل بازگشت منوی شروع، یک سیستم دسکتاپ مجازی و توانایی اجرای برنامه های ویندوز  بر روی دسکتاپ و نه در حالت تمام صفحه بود . گفته می شود ویندوز 10 برای به روز رسانی از Qualified Windows 7 با رایانه های SP1 و ویندوز 8.1 از ویندوز 10 برنامه (برای ویندوز 7، ویندوز 8.1) و یا ویندوز به روز رسانی (ویندوز 7) در دسترس است.

این به روز رسانی را می توان با کلید ویندوز 7، 8 یا 8.1 و همچنین کلید های ویندوز 10 فعال کرد.امکانات عبارتند از آیکون های جدید و منوهای زمینه راست کلیک، مدیریت پیش فرض چاپگر، مربعهای مجاز در منوی Start، یافتن دستگاه من و به روز رسانی. در ماه فوریه سال 2017 مایکروسافت مهاجرت مخزن کد منبع ویندوز خود را از Perforce به Git اعلام کرد. این مهاجرت 3.5 میلیون فایل جداگانه را در مخزن 300 گیگابایتی شامل میشد . تا ماه مه 2017، 90 درصد از تیم مهندسی خود از Git استفاده می کنند ، در حدود 8500 مجوز و 1760 ویندوز در هر روز ساخته میشود .

 

ورد(WORD)

 

مقدمه ای بر WORD آموزش   متوسط و پیشرفته :
برنامه ورد متداولترین برنامه  آموزشی واژه پرداز موجود به شمار می آید . 
مایکروسافت ورد جهت  ایجاد اسناد حرفه ای، گزارش، نامه ها، و رزومه به کار میرود . برخلاف یک ویرایشگر ساده متن، مایکروسافت ورد دارای ویژگی هایی است از جمله چک کردن املا، چک کردن گرامر، قالب بندی متن و فونت، پشتیبانی از HTML، پشتیبانی از تصویر، طرح صفحه پیشرفته و موارد دیگر. جهت آموزش WORD   موارد زیر را دنبال میکنیم : 

 

شروع مایکروسافت ورد

 

اگر مایکروسافت ورد یا کل برنامه مایکروسافت آفیس را در مایکروسافت ویندوز نصب کرده باشید، میتوانید مایکروسافت ورد را در منوی شروع خود پیدا کنید. به یاد داشته باشید که رایانه های جدید مایکروسافت ورد را شامل نمی شود. قبل از اینکه بتوان آن را در رایانه خود اجرا کرد باید آن را خریداری و نصب کنید. اگر نمیخواهید (یا نمیتوانید) مایکروسافت ورد را خریداری کنید، میتوانید از نسخه محدود به صورت رایگان در www.office.com استفاده کنید.
توجه داشته باشید: همچنین برنامه های word processing رایگان  بسیار شبیه به مایکروسافت ورد هستند وجود دارد. 
چه نوع فایل هایی می توانند مایکروسافت ورد ایجاد و استفاده کنند؟

نسخه های اولیه مایکروسافت با استفاده از پسوند فایل .doc نشان داده میشوند  در حالی که نسخه های جدیدتر از ورد  با استفاده از.docx. نشان داده میشوند . 

نسخه های جدیدتر مایکروسافت ورد می تواند انواع زیر را ایجاد و باز کند:

    .doc، .docm، .docx
    .dot، .dotm، .dotx
    .htm، .html
    .mht، .mhtml
    .odt
    .pdf
    .rtf
    .txt
    .wps
    .xps
    .xml

مدیریت سیستم های کامپیوتری

 

اکسل (Excel)

 

 یک برنامه نرم افزاری از مایکروسافت است که بخشی از مجموعه نرم افزاری مایکروسافت آفیس رادر بر میگیرد .  این برنامه توسط مایکروسافت توسعه یافته و اولین بار در تاریخ 30 سپتامبر 1985 منتشر شد، اکسل قادر به ایجاد و ویرایش صفحات گسترده است که با فرمت فایل xls یا .xlsx ذخیره می شوند. استفاده عمومی از اکسل شامل محاسبه مبتنی بر سلول، جداول محوری و ابزارهای گرافیتی مختلف است. برای مثال، با یک صفحه گسترده اکسل، می توانید یک بودجه ماهانه ایجاد کنید، هزینه های کسب و کار را ردیابی کنید یا مرتب سازی و سازماندهی مقدار زیادی از داده ها را انجام دهید . 

بر خلاف یک پردازشگر کلمه، مانند مایکروسافت ورد، اسناد اکسل شامل ستونها و ردیفهای داده است که از بخشهای  جداگانه تشکیل شده است. هر یک از این بخش ها  می توانند شامل مقادیر متن یا عددی باشند که می توانند با استفاده از فرمول محاسبه شوند.
 یا به عبارت دیگر :
اکسل یک برنامه رایانه گسترده است.

یک صفحه گسترده الکترونیکی یک برنامه نرم افزار کامپیوتری است که برای ذخیره سازی، سازماندهی و دستکاری داده ها استفاده می شود.
برنامه های صفحه گسترده الکترونیکی بر اساس صفحات گسترده ای کاغذی که برای حسابداری استفاده می شوند، پایه ریزی شده . به همین ترتیب طرح اولیه صفحات کامپیوتری همانند تعدادی  کاغذ است. داده های مرتبط در جداول ذخیره می شوند که مجموعه ای از جعبه های مستطیلی کوچک یا بخش هایی هستند که به ردیف ها و ستون ها متصل شده اند. نسخه های کنونی اکسل و دیگر برنامه های صفحه گسترده می توانند چندین صفحه گسترده را در یک فایل کامپیوتری ذخیره کنند. فایل رایانه ذخیره شده اغلب به عنوان یک کتابچه شناخته می شود و هر صفحه در کتاب کار یک برگه جداگانه است.


 

جایگزین های  اکسل:
 

سایر برنامه های رایج فعلی که برای استفاده در دسترس هستند عبارتند از:

صفحات گوگل (یا صفحات گسترده گوگل) - یک برنامه گسترده وب مبتنی بر وب؛

اکسل آنلاین - یک نسخه رایگان، کاهش یافته، مبتنی بر وب از اکسل.

Open Office Calc - برنامه رایگان و قابل دانلود صفحه گسترده.


انواع داده ها، فرمول ها و توابع

 

نوع داده هایی که یک بخش می تواند نگه دارد عبارتند از:

    شماره؛
    متن:
    تاریخ و زمان؛
  

 فرمول ها

 

فرمول ها برای محاسبات استفاده می شوند - معمولا اطلاعات موجود در بخش های دیگر را شامل می شود. با این حال، این بخشها  ممکن است در صفحات مختلف یا در کتابهای مختلف قرار بگیرند. ایجاد یک فرمول با وارد کردن علامت برابر در  بخشی که  شما می خواهید نمایش داده می شود. فرمولها همچنین می توانند مراجع بخشها و یک یا چند توابع صفحه گسترده را شامل شوند. توابع در اکسل و دیگر صفحات الکترونیکی فرمول های ساخته شده است که برای ساده سازی محدوده وسیعی از محاسبات طراحی شده اند - از عملیات معمول مانند ورود به تاریخ یا زمان به پیچیده تر مانند پیدا کردن اطلاعات خاص واقع در جداول بزرگ داده ها .

اکسل و داده های مالی

 

صفحات گسترده اغلب برای ذخیره اطلاعات مالی استفاده می شوند. فرمول ها و توابع مورد استفاده در این نوع داده ها عبارتند از:
انجام عملیات پایه ریاضی مانند جمع کردن ستون یا ردیف اعداد.
پیدا کردن ارزش هایی مانند سود و زیان.
محاسبه برنامه های بازپرداخت وام یا وام مسکن.
پیدا کردن میانگین، حداکثر، حداقل و دیگر مقادیر آماری در یک طیف مشخص داده.

انجام تجزیه و تحلیل :تجزیه و تحلیل بر روی داده ها به طوریکه که تغییر یک داده  در یک زمان چه تغییری در داده های دیگر ایجاد میکد  ، مانند هزینه ها و سود.

موارد دیگر اکسل

 دیگر عملیات معمولی که اکسل میتواند انجام دهد   عبارتند از:
نمودار یا نمودار داده ها برای کمک به کاربران در شناسایی روند داده ها؛
داده های قالب بندی برای یافتن اطلاعات مهم برای یافتن و درک آسان؛
چاپ داده ها و نمودار ها برای استفاده در گزارش؛
 مرتب سازی و فیلتر کردن داده ها برای پیدا کردن اطلاعات خاص؛
 پیوند داده های جدول داده و نمودار برای استفاده در برنامه های دیگر مانند مایکروسافت پاورپوینت و ورد؛
 وارد کردن داده ها از برنامه های پایگاه داده برای تجزیه و تحلیل.

 

دسترسی مایکروسافت : MICROSOFT ACCESS

 

دسترسی نرم افزاری  یک سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS  که ترکیبی از روابط داده ها با یک رابط کاربری گرافیکی و ابزارهای توسعه  یافته است .
این یک عضو از برنامه های کاربردی مایکروسافت آفیس است که شامل نسخه های حرفه ای و بالاتر  است که  به طور جداگانه فروخته می شود.
مایکروسافت دسترسی به داده ها را در قالب خود بر اساس موتور پایگاه داده Access Jet ذخیره می کند. همچنین می تواند مستقیما به داده های ذخیره شده در برنامه های کاربردی دیگر و پایگاه های داده وارد شده و یا پیوند دهد. توسعه دهندگان نرم افزار، طراح ساختار DATA BASE  می توانند از Microsoft Access برای توسعه نرم افزار کاربردی استفاده کنند. مانند دیگر برنامه های مایکروسافت آفیس، Access توسط ویژوال بیسیک برای برنامه های کاربردی (VBA)، توسعه دهندگان نرم افزار، طراح ساختار DATA BASE   می توانند از Microsoft Access برای توسعه نرم افزار کاربردی استفاده کنند. 

کاربران می توانند جداول، ، فرم ها و گزارش ها را ایجاد کنند و آنها را با ماکرو ارتباط دهند. کاربران پیشرفته می توانند از VBA برای نوشتن راه حل های غنی با استفاده از داده های پیشرفته و کنترل کاربر استفاده کنند. Accsess همچنین دارای ویژگی های ایجاد گزارش است که می تواند با هر منبع داده ای که دسترسی داشته باشد، کار کند.

 

پاور پوینت(Power point )

 

مایکروسافت پاورپوینت برنامه ایست که توسط Gaskins و دنیس آستین در یک شرکت نرم افزاری به نام Forethought، Inc. ارایه داده شده است . این در تاریخ 20 آوریل 1987،  در ابتدا برای کامپیوترهای Macintosh منتشر شد. مایکروسافت سه ماه پس از ظاهر شدن پاورپوینت به مبلغی حدود 14 میلیون دلار دست یافت . سهم بازار پاورپوینت در ابتدا  قبل از معرفی یک نسخه برای ویندوز مایکروسافت،   بسیار کوچک بود، ، اما با رشد ویندوز  افزایش یافت. پاورپوینت در ابتدا طراحی شده بود تا تصاویری را برای نمایش گروهی در بین سازمان های تجاری فراهم کند اما بعدها به طور گسترده ای در تجارت و هم در زمینه های دیگر مورد استفاده قرار گرفته است.
نسخه سوم (ویندوز و مکینتاش 1992) خروجی ویدئو نمایش اسلاید مجازی را به پروژکتورهای دیجیتال معرفی کرد که به مرور زمان شفافیت  کامل و اسلایدهای فیزیکی را جایگزین کرد. چندین نسخه عمده از آن زمان تا کنون اضافه شده است .


 

اینترنت :

 

اینترنت سیستم جهانی شبکه های کامپیوتری متصل است که از مجموعه پروتکل اینترنت (TCP / IP) برای اتصال دستگاه ها در سراسر جهان استفاده می کنند. این شبکه شبکه ای است که شامل شبکه های خصوصی، عمومی، علمی، کسب و کار و دولتی از محدوده محلی به جهان است، که توسط مجموعه وسیعی از فناوری های الکترونیکی، بی سیم و شبکه های نوری مرتبط شده است. اینترنت طیف وسیعی از منابع و خدمات اطلاعاتی مانند اسناد ابرمتن مرتبط و برنامه های(world wide web) پست الکترونیکی، تلفن و به اشتراک گذاری فایل را می دهد.
ریشه های اینترنت به تحقیقاتی که توسط دولت فدرال ایالات متحده در دهه 1960 انجام شد،  که به منظور ایجاد ارتباط قوی و  مقاوم در برابر خطا از طریق شبکه های کامپیوتری آغاز شد، برمیگردد .
اتصال شبکه های تجاری و شرکت ها در اوایل دهه 1990، شروع انتقال به اینترنت مدرن بود،  و باعث رشد سریع به عنوان کامپیوتر های سازمانی، شخصی و تلفن همراه متصل  به شبکه شد. تا اواخر سال 2000، خدمات و فن آوری های آن تقریبا در هر جنبه ای از زندگی روزمره گنجانده شده بود. بیشتر رسانه های ارتباطی سنتی، از جمله تلفن، رادیو، تلویزیون، پست کاغذ و روزنامه، تغییر یافته، و جای خود رابه  تولد خدمات جدید مانند ایمیل، تلفن اینترنتی، تلویزیون اینترنتی، موسیقی آنلاین، روزنامه های دیجیتال، دادند . روزنامه، کتاب و دیگر نشریات چاپی سازگار با تکنولوژی وبسایت هستند یا به وبلاگ نویسی،  و جمع آوری اخبار آنلاین تبدیل می شوند.
اینترنت اشکال جدیدی از تعاملات شخصی را از طریق پیام های فوری، انجمن های اینترنتی و شبکه های اجتماعی فعال کرده و شتاب داده است. خرید آنلاین به طور گسترده ای برای خرده فروشان بزرگ و کسب و کارهای کوچک و کارآفرینان افزایش یافته است، زیرا شرکت ها می توانند حضور  خود را برای خدمت به یک بازار بزرگتر یا حتی فروش کالاها و خدمات را به طور کامل در اینترنت گسترش دهند.
کسب و کار و خدمات مالی در اینترنت بر زنجیره های عرضه در سراسر صنایع تاثیر می گذارد. اینترنت بدون نظارت متمرکز  برسیاست های دسترسی و استفاده از آن،میباشد به طوریکه  هر نهاد سیاست های خاص خود را تنظیم می کند. فقط تعاریف بیش از حد از دو فضای نام اصلی در اینترنت، آدرس پروتکل اینترنت (آدرس IP) و سیستم نام دامنه (DNS)، توسط یک سازمان نگهدارنده، شرکت اینترنتی برای اختصاص نام و شماره از طریق اینترنت بررسی میشود .

در حال حاضر  در شرایط امروز یک فرد باسواد فردیست که به جزآموزش  خواندن و نوشتن آموزش اینترنتی دیده باشد .باتوجه به استفاده از کامپیوتر و کاربردهای آن در کلیه  ادارات و موسسه ها و همچنین کلیه فضاهای آموزشی  نیاز به یادگیری دوره های آموزشی ICDL   وجود دارد که  بعد از اتمام این دوره های آموزشی و دریافت گواهینامه دوره ICDL  )هر فرد قادر است کلیه نیازهای کامپیوتری و اطلاعاتی خود را مرتفع سازد و بتواند جایگاه خود را در سطح دانش کامپیوتری مشخص کند . بعد از گذراندن و خواندن مفهومی هفت اصول  دوره مبانی آموزشی کامپیوتر (ICDL  )(دوره های اصولی و کاربردی کامپیوتر ) شروع به کار با کامپوتر کنید به همان خوبی که آموزش دیده اید و از  طریق دوره های آموزشیICDL    اطلاعات و توان کاربری خود را افزایش داده و به رضایتمندی از خود در حیطه شغل ، تحصیل ، کار ،تجارت و ....... دست یابد.

ثبت نام در دوره icdl
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس