ماساژ تایلندی یا تای ماساژ

ماساژ تایلندی یا تای ماساژ
 

تاریخچه ماساژ

 

از زمان های بسیار دور استفاده از ماساژ بعنوان روشی برای کاهش آلام روحی و جسمی در میان اقوام مختلف متداول بوده و  ماساژ بخش جدایی ناپذیر سیستم های مراقبتی و بهداشتی سنتی بسیاری از تمدن های باستانی به حساب می آمده  . در این میان تایلند یکی از کشورهای پیشرو در استفاده از  علم ماساژ به شمار می رود .  

مدرک دوره ماساژ تایلندی

ماساژتایلندی/ تای ماساژ  چیست ؟

ماساژ تایلندی یک نوعی ماساژ است  که با استفاده از ایجاد کشش های  مثبت و اعمال فشارهای ملایم در امتداد خطوط انرژی بدن  انجام میشود. خطوط انرژی بدن اساس و پایه ماساژ تایلندی یا تای ماساژ است . ماساژ تایلندی یکی از معروف ترین انواع ماساژ به شمار می رود به طوری که یکی از جاذبه های توریستی کشور تایلند تبدیل شده .

 

انواع ماساژ تایلندی

 

انواع ماساژ تایلندی/ تای ماساژ

ماساژ تایلندی سنتی که  به چهار دسته تقسیم می شو د:

ماساژ تایلندی گیاهی

ماساژ تایلندی ورزشی درمانی

ماساژ تایلندی دروران حاملگی

ماساژ تایلندی عمومی

 

خطوط ده گانه انرژی در ماساژ تایلندی / تای ماساژ

 

همانطور که فبلا اشاره کردیم پایه و اساس ماساژ تایلندی خطوط انرژی هستند

یکی از معتبرترین مراجع آموزشی در ماساژ تایلندی كتاب مقدس طب سنتي تايلندي بنام ( Kampi Rok Nithan KhamChan ) است . این کتاب توضيح مي دهد كه دربدن انسان 10 خط اصلي ماساژ و حدود 72000 خط فرعي وجود دارد. تمام اين خطوط از اطراف ناف انسان  منشاء مي گيرند و درجهات مختلف در سرتاسر بدن منتشرمي شوند.

آموزش ماساژ تایلندی

ماساژهای تایلندی

 

10 خط اصلي ماساژتایلندی یا تای ماساژ عبارتند از:

 

1 - خط ايتا ( Itha ) به فاصله يك سانتيمتر( يا ضخامت يك انگشت) ازسمت چپ ناف شروع شده و ازكشاله و سمت داخلي ران چپ مي گذرد، به سمت عقب چرخيده و از ناحيه پشت زانو، ران، باسن، كنارستون مهره ها و گردن به سمت بالا رفته و به سوراخ سمت چپ بيني منتهی خواهد شد . وظیفه اين خط  کنترل نيمكره هاي مغزي و ارگانهاي تنفسي سمت چپ بدن است  . ماساژ نقاط  مختلف اين خط مي تواند سردرد را معالجه كند، دماي بدن را تنظيم کند، و مشكلات تنفسي را درقسمت چپ بدن درمان می کند.

2- خط پينگ- كالا ( Ping-Kala  ) به فاصله يك سانتيمتر( يا ضخامت يك انگشت) از سمت راست ناف شروع شده و ازكشاله ران راست مي گذرد و به سمت عقب چرخيده و از ناحيه پشت زانو، ران، باسن و كنارستون مهره ها به سوي مغز و ارگانهاي تنفسي سمت بالا رفته است .ماساژ نقاط مختلف اين خط مي تواند سردرد را معالجه كند، دماي بدن را تنظيم نمايد و مشكلات تنفسي سمت راست بدن را درمان كند.

3- خط سو- ما- نا ( Su-ma-na  ) به فاصله دو سانتيمتر از بالاي ناف و وسط  بدن شروع مي شود و از درون سينه بطور مستقيم  به سمت بالا رفته و از مسير گلو عبور می کند  و به زبان منتهی  مي شود. وظیفه این  خط کنترل  ارگانهاي داخلي بدن مثل قلب، ريه ها و حس چشايي است .

4- خط گالا- تاري( Gala-Taree )ازوسط بدن و به فاصله 1 سانتي متر از بالاي ناف شروع مي شود و به 4 خط تقسیم  مي شود ، 2 خط بالايي به سمت بازوها، ساعد، مچ و كف دست ها و انگشتان  رفته و 2 خط پاييني به سمت ران ها، ساق، مچ و كف پاها و انگشتان حرکت  مي کند . وظیفه اين خط کنترل حركت دست ها و پاها  است.

5- خط هاد- سا- رنگ- سي (Had-sa-rang-si) ازسمت چپ بدن و ازفاصله 3 سانتيمتري سمت چپ ناف شروع مي شود. به سمت ميان ران و پاي چپ رفته و سپس ازانتهاي پنج انگشت پا مي گذرد سپس از سمت بيروني پاي چپ، نزديك استخوان درشت ني ساق و ران پاي چپ ادامه يافته و ازدنده هاي قفسه سينه  به سمت چپ بدن بالا رفته و به چشم چپ ختم مي شود.

6- خط تا- وا- ري (Ta-wa-ree ) در سمت راست بدن قرار دارد . ازنقطه اي به فاصله 3 سانتيمتر از ناف  و درسمت راست شروع مي شود و از وسط ران به طرف پا مي رود و قبل از رسيدن به انگشتان به سمت بالا مي چرخد و درقسمت پشت از باسن، قفسه سينه، پستان ها، صورت بالا رفته و به چشم راست ختم مي شود.  وظیفه خطوط  هاد- سا- رنگ- سي و تا- وا- ري،  کنترل بينايي، حركات چشم و پلك ها است.

7- خط جان- تا- پو- سانك  ( Jan-tha-pu-sank) درسمت چپ ناف واقع شده و ازنقطه اي درحدود 4 سانتي متر فاصله ازكنارآن شروع مي شود و از قفسه سينه به طرف گردن بالا مي رود و به گوش چپ منتهی مي شود. و ظیفه اين خط  کنترل  توانايي شنوايي و تعادل بدن است .

8- خط رو- چام ( Ru-chan  ) درسمت راست و ازنقطه اي درحدود 4 سانتي متر فاصله ازكنار ناف شروع شده  و از سينه تا گوش بالا مي رود. اين نيز بمانند خط  شماره  7 توانايي شنوايي و تعادل بدن را كنترل مي كند.

9- خط سو- كو- مانگ( Su-ku-mang ) ازنقطه اي درحدود 2 سانتي متر زير ناف شروع مي شود، اندكي به سمت چپ حفره لگن رفته و به مقعد ختم مي شود. اين خط اسفنكتر مقعد و دفع مدفوع را كنترل مي كند.

10- خط سي- كي – ني ( si-ki-nee  ) در حدود 2 سانتي متر از زير ناف شروع مي شود و اندكي به سمت راست رفته و به ارگانهاي جنسي و دفعي - ادراري ختم مي شود. اين خط ارگانهاي جنسي و دفعي ادراري را كنترل ميكند.

 

 

ماساژهای تایلندی و روش های مختلف آن

 
 

مزایای استفاده از ماساژ تایلندی / تای ماساژ

 

ماساژ تایلندی مانند انواع دیگر ماساژ پیامد های مثبت زیادی برای افراد خواهد داشت . از جمله تاثیرات  ماساژ تایلندی بر نقاط مختلف بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 . تاثیرات ماساژ تایلندی یا  تای ماساژ بر روی عضلات

- با افزایش جریان گردش خون در عضلات ، اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به ماهیچه ها رسیده و همچنین مواد زاید موجود  مانند اسید لاکتیک با سرعت بیشتری از ماهیچه ها دفع می شوند که منجربه  رفع خستگی عضلات  می شود.

- با گرم کردن و تقویت عضلاتی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند ، احتمال آسیب های آتی به عضلات کاهش یافته و پیری عضلات را به تعویق می اندازد.

- با افزایش میزان اکسیژن و جذب مواد غذایی  مورد نیازبه عضلات ، به بهبود نسوج آسیب دیده کمک کرده و دوره بهبودی آنها را کاهش می دهد؛ در نتیجه گرفتگی عضلات را از بین می برد.

 
2 . تاثیر ماساژ تایلندی یا تای ماساژ بر سیستم گردش خون

- از طریق  ایجاد فشارهای ملایم  بر رگ ها باعث افزایش سرعت جریان خون در رگ ها می شود .

 
3 . تاثیر ماساژ تایلندی یا تای ماساژ بر روی پوست

- بوسیله  افزایش جریان خون در سطح پوست،  اکسیژن و مواد غذایی بیشتری به پوست می رسد که باعث تقویت پوست و مقابله بیشتر با بیماریهای پوستی می شود.

- با تحریک غدد چربی زیرپوستی، چربی بیشتری ترشح شده که منجر به  نرم و لطیف تر شدن پوست می شود.

- با افزایش فعالیت غدد مترشحه عرق سرعت  خروج توکسین، اوره و دیگر مواد زاید از بدن را افزایش می دهد .

- از طریق  پوسته ریزی سلولهای مرده پوست، باعث افزایش شادابی و روشن شدن  پوست می شود.

 با توجه به فواید ماساژ تایلندی و افزایش متقاضیان استفا ده از خدمات ماساژ تایلندی در سال های اخیر دوره آموزش ماساژ تایلندی به یکی از پر طرفدارترین انواع ماساژ تبدیل شده است .

مراکز آموزشی معتبر زیادی اقدام به برگزاری دوره ها ی آموزشی ماساژ تایلندی نموده اند . مرکز آ موزش مجازی پارس یکی این مراکز معتبر آموزشی  است که با ارائه بسته های آموزشی ماساژ تایلندی فراگیران را با تکنیک های ماساژ تایلندی یا تای ماساژ اَشنا می کند .  با توجه به استقبال چشمگیر علاقه مندان از دوره های آموزشی ماساژ تایلندی گذراندن دور ه آموزش ماساژ تایلندی یا تای ماساژ به کلیه علاقه مندان توصیه می شود .

علاقه مندان می توانند پس از گذارندن دور ه ای آموزشی ماساژ تایلندی ، کسب دانش و مهارت های مورد نیاز و اخذ مدرک ماساژ تایلندی در مراکز تخصصی ماساژ ، سالن های ورزشی و استخر ها به ارائه خدمات ماساژ تایلندی و کسب درامد مشغول شوند .

 

خرید دوره ماساژ تایلندی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس