ماساژ سوئدی

 

تعریف و تاریخچه ماساژ

ماساژ شامل کار کردن روی قسمت های مختلف بدن با استفاده از فشاردست ها ، انگشت ها ، آرنج ، زانو، پا و یا دیگر ابزار و وسایل مورد استفاده در ماساژ است . از گذشته تا کنون ماساژ به عنوان زیر مجموعه ای از طب سنتی بخش جدایی ناپذیر سیستم های مراقبتی و بهداشتی سنتی بسیاری از تمدن های باستانی بوده است .

مدرک ماساژ سوئدی

 

تعریف و تاریخچه ماساژ

 

با توجه به گستردگی علم ماساژ در سراسر دنیا و به کارگیری تکنیک های مختلف ماساژ در نواحی مختف دنیا ، انواع مختلف ماساژ وجود دارد که در ادامه به برخی از مشهورترین و پرطرفدارترین ماساژها اشاره خواهیم کرد :

 

ماساژ سوئدی چیست ؟

ماساژ سوئدی یکی از شایع ترین و شناخته شده ترین انوع ماساژ به خصوص در غرب است. ماساژ سوئدی پایه و اساس انواع دیگر ماساژهای غربی، از جمله ماساژ ورزشی، ماساژ بافت عمقی و ماساژ آروماتراپی به شمار می رود و بر اساس مفاهیم غربی آناتومی و فیزیولوژی بدن پایه گذاری شده است .

 

تاریخچه ماساژ سوئدی

پرهنریک لینگ  (Per-Henrik Ling) به عنوان پایه گذار و پدر ماساژ سوئدی شناخته می شود . جالب است بدانید که ریشه ماساژ سوئدی از کشور سوئد به وجود نیامده است و بیشترین کاربرد عبارت ماساژ سوئدی در اشاره به ماساژ کلاسیک اروپایی و غربی است و در واقع استفاده از عبارت ماساژ سوئدی یک اشتباه متداول است .

 

تعریف ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی نوعی از ماساژ است که بر مبنای مفاهیم غربی آناتومی و فیزیولوژی بد ن طراحی شده است و انواع گ.ناگونی دارد .

 

انواع ماساژ سوئدی

انواع مختلف ماساژ سوئدی عبارتند از :

1. افلوراژ  (Effleurage )

2. پتریساژ (Petrissage)

3. تیپوتیمنت (Tapotement)

4. فریکشن (Friction)

5. ویبریشن (Vibration or Shaking)

در ادامه به به تشریح هر یک از انواع ماساژ سوئدی خواهیم پرداخت .

 

ماساژ سوئدی افلوراژ (Effleurage)

این تکنیک ماساژ شامل کشش و نرمش از طریق حرکات ملایم است که مناطق مختلف بدن را پوشش می دهد در این نوع از ماساژ سوئدی از انجام حرکات پر فشار پرهیز می شود . این حرکات با استفاده از کف دست ها و سر انگشتان به اجرا در می آیند .با این رو ش ماساژ گره ها و تنش در ماهیچه ها شکسته می شوند .

 

ماساژ سوئدی پتریساژ (Petrissage)

این تکنیک ماساژ شامل انجام حرکات ماساژ با هدف تاثیر بر بافت های عمیق بدن است . در این روش نیز از انگشتان دست استفاده می شوند و با وارد کرد ن فشار بر کلیه اندام های بدن انجام می شود .

آموزش ماساژ سوئدی

 

تعریف و تاریخچه ماساژ

 

ماساژ سوئدی تیپوتیمنت  (Tapotement)

این تکنیک ماساژ همانطور که از نامش پیداس شامل وارد کرد ن ضربه های ملاین و پی در پی بر اندام های بدن است . این تکنیک به منظور برگرداندن عضلات به حالت اولیه و جذب انرژی مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از طرفین دست ها انجام می شود .

 

ماساژ سوئدی فریکشن (Friction)

این تکنیک شامل افزایش دما بر روی سطح بدن است . در این تکنیک با استفاده از حرارت ناشی از اصطعکاک حاصل از مالیدن دست ها به هم و یا مالش دست ها بر سطح پوست سایر اندام ها بدن را گرم می کنند . این تکنیک معمولا به عنوان پیش زمینه ای برای سایر تکنیک ها به کار می رود .

 

ماساژ سوئدی ویبریشن (Vibration or Shaking)

این تکنیک شامل استفاده از یعمل عقب و جلو بردن نوک انگشتان یا پاشنه دست روی پوست بدن است و کمک می کند تا گرفتگی و گره های ماهیچه ها را از بین بروند .

 

مراحل کلی ماساژ سوئدی

در ابتدای امر ماساژور به بررسی سوابق افراد می پردازد. توصیه می شود در ارائه اطلاعات سوابق بیماری به ماساژور دقت کافی مبذول گردد تا در صورت وجود موارد منع استفاده از خدمات ماساژ با صلاح دید ماساژور از اقدامات بعدی جلوگیری به عمل آید .

کلیه مراحل ماساژ سوئدی روی بدن برهنه انجام می شود و در صورتی که ماساژِ گیرنده از این حالت ناراضی باشد قسمت مدنظر را برهنه نگه داشته و سایر قسمت ها را با حوله گرم پوشانده .

سپس با توجه به هدف مورد نظر و نوع ماساژ مناسب بر مبنای صلاح دید ماساژور ، ماساژ گیرنده بر روی شکم یا کمر روی تخت ماساژ دراز خواهد کشید . در همه انواع ماساژ سوئدی بدن را با استفاده از روغن های مخصوص چرب می کنند و پس از اعلام آمادگی از طرف فر ماساژ گیرنده مراحل اصلی کار ماساژ شروع خواهد شد .

 

مزایای استفاده از ماساژ سوئدی

این ماساژ مانند انواع دیگر ماساژ مزایا و فواید زیادی برای ماساژ گیرنده در پی خواهد داشت . در ادامه به برخی از مهمترین فواید ماساژ سوئدی اشاره خواهیم کرد :

  • ایجاد احساس آرامش
  • کاهش اضطراب و استرس
  • تسریع روند بهبود بیماری ها
  • کاهش گرفتگی های عضلانی
  • ایجاد تحریک در عضلات
  • کاهش بی خوابی
  • بالا بردن گردش خون در بدن

تمامی فواید ذکر شده برای ماساژ از طریق تحقیقات به اثبات رسیده اند . برای مثال تاثیرات مثبت ماساژ سوئدی بر گردش خون را با انجام آزمایش زیر به اثبات رسانده اند . در این آزمایش فشار خون 15 نفرمرد و 15 نفرزن در رده سنی بین 45 تا 55 سال که روزانه به مدت نیم ساعت از خدمات ماساژ سوئدی استفاده می کرده اند را مورد بررسی قرارداده اند و با ثبت دقیق فشار خون آن ها تاثیرات مثبت ماساژ بر مقوله فشار خون را به اثبات رسانده اند .

در سال های اخیر با توجه به مزایای به اثبات رسیده ماساژ سوئدی تمایل افراد برای استفاده از خدمات ماساژ سوئدی به میزان چشمگیری افزایش یافته است . با توجه به استقبال چشمگیر علاقه مندان در سال های اخیر دروه آموزش ماساژ سوئدی به یکی از کاربردی ترین و پرطرفدارترین دوره های آموزشی تبدیل شده است و در همین راستا مراکز آموزشی معتبر زیادی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی ماساژ سوئدی کرده اند . با توجه به این که دوره های آموزشی ماساژ سوئدی به صورت حضوری و غیر حضوری برگزار می شوند علاقه مندان می توانند با توجه به شرایط خود در یکی از این دوره های آموزشی شرکت کرده و پس از کسب دانش مهارت و توانایی های مورد نیاز و اخذ مدرک ماساژ سوئدی از مزایای این دوره بهره مند گردند . با توجه به حساسیت مقوله ماساژ به فراگیران توصیه می شود پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ سوئدی در راستای کسب تجربیات لازم در دروه های کارورزی ماساژ سوئدی شرکت نمایند و پس از کسب تجارب عملی برای ورود به بازار کار اقدام نمایند .

 

سرفصل های آموزشی ماساژ سوئدی

در ادامه به برخی سرفصل های آموزشی دوره ماساژ سوئدی اشاره خواهیم کرد :

  • آشنایی با تاریخچه ماساژ سوئدی
  • آشنایی با کلیات ماساژ سوئدی
  • آشنایی با فواید کلی انواع ماساژ
  • آشنایی با انواع ماساژ سوئدی
  • فواید ماساژ سوئدی به صورت کلی و جزیی
  • آشنایی با سیستم اسکلت بدن
  • آشنایی با سیستم عضلات بدن
  • آشنایی با سیستم عصبی بدن
  • آشنایی با سیستم غدد درون ریز بدن
  • آشنایی با سیستم لنفاوی بدن
  • آشنایی با سیستم قلب و گردش خون
  • آشنایی با ساختار پوست بدن
  • کسب مهارت های مشاور مشتری

 

فرصت های شغلی

علاقه مندان با گذراندن دوره های آموزشی ماساژ سوئدی ، کسب دانش ، مهارت و توانایی های مورد نیاز و اخذ گواهینامه ماساژ سوئدی می توانند در مراکز تخصصی ماساژ ، باشگاه های ورزشی ، استخرها و بسیاری مراکز دیگر به ارائه خدمات ماساژ سوئدی و کسب درامد مشغول شوند .

با توجه به مزایا و بازار شغلی رو به رشد ماساژ ، گذراندن دوره های آموزشی ماساژ سوئدی به کلیه علاقه مندان ورود به این عرصه توصیه می شود .

خرید دوره ماساژ سوئدی

 

فرصت های شغلی

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس