تحلیلگر بورس

تحلیلگربورس (فاندامنتال)

بورس اوراق بهادار | stock exchange

ایده اولیه بورس اوراق بهادار به سال 1315 شمسی برمی گردد. در این سال، دو کارشناس بلژیکی و هلندی به منظور بررسی و تنظیم قوانین مقررات قانونی به ایران سفر کردند اما با شروع جنگ جهانی دوم، تحقیقات شان ناتمام ماند. بعد از آن، مسئولیت این کار به وزارت بازرگانی، بانک مرکزی و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن واگذار شد و آنها نیز بعد از یک دوره تحقیقات 12 ساله، قوانین تشکیل بورس اوراق بهادار را تهیه و تنظیم کردند. 
بورس اوراق بهادار که معادل فرانسوی آن، bourse  است، یک نوع بازار سرمایه سازمان دهی شده است که در آن، سهام شرکت ها و اوراق بهادار در چارچوب قوانین خاص خرید و فروش می شود. از مزیت ها و ویژگی های بازر بورس این است که هر فردی که سرمایه اندکی داشته باشد، هم میتواند در این بازارها سرمایه گذاری کند زیرا خرید و فروش بر اساس نیاز مشتری و میزان تقاضای او است. 
تحلیلگربورس (فاندامنتال)، فردی است که از داده ها ، صورت های مالی ، گزارش ها ، تحلیل و بررسی فاکتورهای اقتصادی برای تعیین وضعیت سهام یک شرکت استفاده می کند. علاوه براین، افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در بورس هستند باید از طریق شرکت های کارگزاری بورس وارد عمل شوند. 
عنوان های این مقاله شامل بورس اوراق بهادار، سرمایه گذاری در بورس، شاخص بورس، تحلیل تکنیکال بورس، نحوه سرمایه گذاری در بورس، کارگزاری بورس، آموزش تحلیلگر بورس، رشته مدیریت بورس و فرا بورس هستند. 

تحلیلگر بورس باید لحظه به لحظه  روند افزایش قیمت ها را کنتررل کند.

سرمایه گذاری در بورس

سرمایه گذاری در بورس ، اقدام مهم و مخاطره آمیزی است زیرا امکان دارد که همه سرمایه به یکباره از بین برود. بنابراین ، باید پیش از سرمایه گذاری اقداماتی شامل موارد زیر را انجام دهید:  
 مطالعه در مورد ماهیت بورس اوراق بهادار و مشورت با سرمایه گذاران در بورس
استفاده از سرمایه های  مازاد 
سرمایه گذاری بلند مدت
انجام ندادن اقدامات ناگهانی در صورت مشاهده هر گونه کاهش و افت در بازار
 دریافت کد معاملاتی به منظور سرمایه گذاری
مراجعه حضوری / تلفنی و یا سفارش اینترنتی به کارگزاری های معتبر 

علاوه بر این، هنگام سرمایه گذاری در بورس باید موارد زیر را در نظر داشته باشید که: 

•    به منظور کاهش ریسک سرمایه گذاری، سهام متنوعی برای خرید و فروش ارایه شده است.
•    اطلاعیه های سازمان بورس را چک کرده و به شایعات موجود در این زمینه اهمیتی ندهید.
•    در ابتدای سرمایه گذاری در بورس، از صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنید زیرا صاحبان این صندوق ها حرفه ای بوده و سازمان بورس نیز برفعالیت آنها نظارت مستقیم دارد. 

شاخص بورس| Stock index

شاخص یا index ، به معنای نشانگر و نماگر بوده و نشان دهنده و ملاک عددی است که با استفاده از آن بتوانیم تغییرات ایجاد شده در یک یا چند متغیر را در یک  بازه زمانی مشخص اندازه گیری کنیم. بنابراین، شاخص بورس، نشان دهنده میزان رش د ویا کاهش و یا وضعیت کلی بورس  است.
 جالب است که بدانید، در بورس ، شاخص های متعددی وجود دارد که هر کدام به شیوه و فرمول متفاوتی محاسبه شده و جنبه خاصی از بورس را به نمایش می گذارند. در کل ، شاخص ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده و با تجریه و تحلیل آنها میتوان از شرایط حال و گذشته آن مطلع شد .
نکته ای که باید در هنگام تحلیل شاخص در نظر داشت این است که ، این میزان تغییرات شاخص است که بر میزان سود تاثیر می گذارد نه خود عدد شاخص. به عنوا مثال، در صورتی که شاخص کل بورس در یک سال از   30000 به 40000 برسد، میانگین بازدهی بورس 50 درصد بوده است.  

در بورس، شاخص قیمت ها ارزیابی میشود.

تحلیل تکنیکال  بورس| Stock Technical Analysis

در روش تحلیل تکنیکال بورس ، ابتدا وضعیت بازار در گذشته بررسی شده و سپس، قیمت ها تخمین زده و ارزیابی می شوند. این روش به طور وسیعی در بازارهای طلا و بورس اوراق بهادار و ارزهای خارجی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا می تواند تغییرات و وضعیت قیمت ها را از طریق بررسی نوسان های قیمت مشخص کند. 
به طور معمول، تحلیلگران تکنیکال بورس، میزان و حجم سهام ها را در گذشته مطالعه و بررسی کرده و به جای در نظر گرفتن ارزش خود سهام، از یک سری نمودار و ابزار برای تشخیص الگوهای تغییر دهنده سهام برای تخمین و پیش بینی ارزش سهام بهره می برند. علاوه بر این، اساس این نمودارها بر پایه رابطه ها و فرمول های ریاضی بوده و مشخص شدن محدوده و بازه نوسانان سهام می تواند فرصت های خرید یا فروش را به سهولت فراهم کند.

نحوه سرمایه گذاری در بورس

 یکی از دلایلی که بسیاری از افراد در بورس اوراق بهادار سهامی نمی خرند این است که در مورد نحوه سرمایه گذاری در بورس اطلاعات کافی  ندارند. سرمایه گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود:
در روش مستقیم، سرمایه گذار به کارگزاری های حاضر در محل مراجعه کرده و مستقیما، سهام را خرید و فروش می کند. 

در روش غیرمستقیم، سرمایه گذار، سرمایه اش را در اختیار افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند می گذارد تا آن را مدیریت کنند. در حال حاضر، روش هایی که برای سرمایه گذای در بورس استفاده می شوند شامل "صندوق سرمایه گذاری مشترک"  و "سبدگردانی اختصاصی"(در این نوع سرمایه گذاری، کارمزد سبد گران با مقدار سود رابطه مستقیم دارد) هستند. 

 در کل، با استفاده از شیوه های زیر می توان به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرد:
 
راهنمایی و مشورت گرفتن از کارگزار
خید سهام با حق و اختیار معامله
خریداری سهام های موجود در سبد سهام های سرمایه گذاری
خرید سهام با گرفتن مشاوره مالی
تحلیل بازار توسط خود سرمایه گذار و انتخاب سهام مورد نظر 

مشاوران سرمایه گذاری باید بر روند سرمایه گذاری نظارت کنند.

رشته مدیریت بورس

با توجه به رشد سرمایه و سرمایه گذاری در کشور، اخیرا رشته مدیریت بورس به  گرایش های مالی اضافه شده است. این رشته در مقطع کاردانی و کارشناسی ارایه شده و نیروهایی را تربیت می کند که میتوانند در بورس، سازمان های مالی  وکارگزاری ها فعالیت کنند. از آنجایی که امروزه خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار در کشورمان رونق زیادی پیدا کرده، بنابراین بازار کار فارغ التحصیلان این رشته نیز خوب خواهد بود. 
فارغ التحصیلا رشته مدیریت بورس باید بتوانند، انواع بازارها و سازمان های مالی را شناخته، به فرایند های معاملات اوراق بهادار تسلط پیدا کنند، با چند نرم افزار کار کرده، قوانین و مقررات بازار سرمایه را بشناسند، با اصول و کلیات علم اقتصاد آشنایی داشته و عملیات های مختلف حسابداری را انجام دهند. 

کارگزاری بورس |Stock brokerage

کارگزار بورس، یک شخص حقیقی یا حقوقی بوده که رابط بین فروشنده و خریدار محسوب می شود. به طور معمول، کارگزار بورس بین عرضه و تقاضا هماهنگی ایجاد کرده و وظیفه خرید و فروش سهام شرکت های بورسی را بر عهده دارد. نکته جالب این است که علی رغم اینکه همه کارگزار ها اجازه مشاوره دارند اما  هر کدا م از سرمایه گذاران، فقط با کارگزار خاصی کار و مشورت می کنند. 
علاوه بر این، سرمایه گذاران باید در انتخاب کارگزاران دقت کافی داشته باشند زیرا یک کارگزار فقط کارمزد خود را دریافت کرده و خرید و فروش سهام برایش چندان اهمیتی ندارد.  از طرف دیگر ، کارگزاری بورس شغل پرچالش و حساسی است و  یک کارگزار باید اطلاعات کافی و جامع داشته، سفارش ها را به سرعت انجام داده و سیستم داخلی مناسبی داشته باشد تا  سرمایه گذار او را انتخاب کند. 

وظایف کلی کارگزارهای بورس عبارتند از : 
 مدیریت حساب هاب سرمایه گذاری
انجام سریع و دقیق معاملات
ارایه مشاوره و معرفی شرکت های مختلف برای خرید سهام شان  

آموزش تحلیلگر بورس (فاندامنتال)

فردی که به عنوان تحلیلگر بورس انجام وظیفه می کند ، باید در یکی از گرایش های مالی و بازرگانی تحصیل کرده و تجارب عملی ارزشمندی هم به دست آورده باشد. محدوده وظایف این فرد، تجزیه و تحلیل گزارش های مالی، ارزش گذاری اوراق بهادار، تجزیه و تحلیل بازار اوراق بهادار، شناسایی زمان مناسب برای خرید و فروش، نشخیص اصول تحلیل و ارتباط و تبادل نظر با دیگر تحلیلگران بورس است.
علاوه بر این، مرکز آموزش مجازی پارس نیز برای علاقمندان به بورس اوراق بهادار، بسته های آموزشی دوره آموزش تحلیلگر بورس (فاندامنتال) را تهیه و ارایه کرده است. آموزش های این دوره ، بسیار جامع بوده و مواردی مانند انواع و نحوه سرمایه گذاری در بورس، انواع تحلیل های بورس، اشنایی با بورس اوراق بهادار و شناخت شاخص های بورس را در بر می گیرد. علاوه بر این، دانش پذیرانی  که در آزمون آنلاین این  دوره موفق شوند،  مدرک تحلیلگر بورس (فاندامنتال) دریافت می کنند. همچنین، این مرکز، برای  دوره های مشابه دیگری مانند بورس و تجارت الکترونیک  نیز گواهینامه معتبر ارایه می دهد. 

فرا بورس | off-exchange

هنگامی که دو یا چند نفر در خارج از بورس و  بدون نظارت و کنترل آن، معامله مستقیمی و بدون واسطه ای انجام دهند ، این معامله  فرا بورس  نامیده می شود. البته نباید فراموش کرد که انجام معاله در خود بورس ایمن تر و بهتر است زیرا مزیت هایی مانند کاهش ریسک اعتباری ، در دسترس بودن قیمت ها، استاندارد بودن محصول، شفافیت معامله، هماهنگی و تطابق کیفیت و کمیت محصول و تسهیل نقد کردن سهام را دارد. 
 از طرف دیگر، در فرابورس، در مورد ابزارهای مالی ، اوراق مشتقه (ابزاری است که ساختار پرداخت و ارزش آن،  از ارزش دارایی پایه و شاخص های مربوطه نشأت می‌گیرد) ،کالاها مبادله و معامله شده و قیمت محصولات و خدمات به همه افراد اطلاع رسانی نمی کنند؛ بنابراین، ممکن است خریدارها و فروشنده ها نگران اعتبارشان شوند . 

گواهینامه آموزشی تحلیلگر بورس

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس