مراحل پرورش بوقلمون

بوقلمون (turkey bird) چیست ؟

یک پرنده بومی به نام بوقلمون در آمریکای شمالی وجود دارد ، بوقلمون در محدوده خود از دیگر پرندگان بزرگ هستند و دارای رنگ های خاصی می باشند.

بوقلمون ها به دو دسته تقسیم می شوند :

- بوقلمون سفید (White Turkey) :
بوقلمون های سفید خود به دسته های دیگر تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از :
1- نژاد هیبرید (Hybrid Breads) : 
بوقلمون هایی با نژاد هیبرید در اصل نژاد گوشتی شده هستند و اکثر پرورش دهندگان بوقلمون تمایل خاصی به پرورش بوقلمون گوشتی از نوع نژاد هیبرید دارند در نظر داشته باشید که نگهداری و پرورش دادن این نوع بوقلمون ها از سخت ترین مراحل پرورش این گونه پرندگان است.
نژاد بوقلمون هیبریدها حساس هستند و زود بیمار می گردند. برای پیشگیری از بیماری برای این جوجه بوقلمون ها لازمه آن ضد عفونی و شستشو می باشد.
نژاد بوقلمون های هیبرید در روش تخم گذاری قوی نمی باشند و در مدت زمان های طولانی به تعداد خیلی کم تخم می گذارند.
گوشت بوقلمون های هیبرید خوشمزه می باشد و اکثر افراد در سراسر دنیا تمایل زیادی به خوردن گوشت این نوع پرندگان دارند. 
قبل از پرورش از فضای لازم زندگی و شرایط نگهداری دما، غذا، نور مناسب، تهویه کامل و آب سالم اطمینان حاصل شود.
2- نژاد نیکلاس (Nicholas Breads) : 
بوقلمون های نیکلاس نژاد گوشتی دارند و در مدت زمان طولانی و تعداد کمی تخم گذاری می کنند و تعدادی از این بوقلمون ها دارای نطفه هستند. 
پرورش دهندگان به همین علت است که تمایل دارند تا جوجه بوقلمون نیکلاس در مدت زمان کوتاه خریداری کنند و پرورش دهند. جوجه بوقلمون های نیکلاس دارای سه بخش کوچک ، متوسط، بزرگ تقسیم بندی می شوند و طرفداران زیادی دارند.
محل نگهداری بوقلمون های نیکلاس باید شسته شود و تهویه مناسب برای آن ها فراهم گردد.
3- نژاد بی یو تی (B.U.T Breads)
- بوقلمون سیاه یا برنز (Black OR Bronze Turkey) :
بوقلمون های برنز دو دسته اهلی و وحشی هستند.
از نوع بوقلمون های اهلی، بوقلمون های برنز نام برده می شود.
پرهای این نوع بوقلمون ها برنز رنگ می باشد و از جالب ترین بوقلمون شناخته شده است و بعدها در قرن بیستم میلادی از جذابیت آن ها کم گردید.

از مزایای دوره پرورش بوقلمون کسب سود می باشد

انواع نژاد بوقلمون ها :

بوقلمون ها به صورت سنتی در خانه های روستایی و به صورت صنعتی در سالن پرورش داده می شوند.
بوقلمون نژاد لارج وایت : بوقلمون های نر از نوع نژاد لارج وایت دارای 15 کیلوگرم وزن دارند و بوقلمون های ماده در هنگام رشد بیشتر از هشت کیلوگرم را دارا می باشد و از نژاد سنگین وزن آمریکایی می باشند.
بوقلمون نژاد بلاک نورفولک از بوقلمون های با رنگ پاها، پر و چشم های رنگ مشکی می باشند و نژاد انگلیسی دارند و به علت این که کوتاهی ساق پاها کوتاه است دارای جثه کوتاهی می باشند. وزن نرهای این نژاد به صورت میانگین یک کیلوگرم و پرنده ماده هفت کیلوگرم می باشد.
یک بوقلمون نر می تواند به طورکمی با ده ماده جفت شود اگر بوقلمون های نر و ماده با این نرخ با هم جفت شوند این گونه ممکن است که با خطر کاهش تعداد تخم های نطفه دار مواجه شوید پس بهترین زمان برای این حالت این است که از تعداد دو بوقلمون نر به صورت گردشی در طول پروسه تولید مثل استفاده گردد تا تخم های نطفه دار بیشتری به دست آورد.

مراحل پرورش بوقلمون : 

برای پرورش دادن بوقلمون باید با نژادهای بوقلمون ها آشنا شده و با بیماری های آن ها شناخت کافی داشت و علاوه بر آن از انواع برنامه های واکسیناسیون اطلاعات داشت و همچنین با اصول مدیریت پرورش بوقلمون آشنا گردید.
به علت این که بیماری های مشترکی بین پرندگان و انسان است واحد مجوز ، نظارت سختی برای پرورش بوقلمون دارد و باید سازمان دامپزشکی نظارت داشته باشد. نظارت سخت این گونه واحدها برای جلوگیری از خطرات و بیماری ها در آینده است .
برای نگهداری و پرورش بوقلمون باید زمان زیای را در نظر بگیرند تا به موفقیت برسند و سود بیشتری را دریافت نمایند ولی لازمه پرورش بوقلمون سرمایه اولیه پرورش بوقلمون و سرمایه گردشی بالاتری است.
برای پرورش دادن بوقلمون باید در نظر داشته باشید که آیا بازار آن وجود دارد یا خیر ! 
برای اولین بار بوقلمون در مکزیک به وسیله اروپایی های جهانگرد دیده شد. اروپایی ها بوقلمون ها را به کشور خود بردند و بعد در ایتالیا، فرانسه، انگلستان به پرورش رساندند.

نگهداری از بوقلمون های جوجه از مشکلات پرورش بوقلمون است.

در کشور ايران بعد از دوره صفويه بوقلمون پیدا نمی شد و برای نخستین بار یک نفر از ارمنستانی ها که برای تجارت از ايران به اروپا رفت، بوقلمون های اهلی را با خود به ايران آورد و به شاه عباس تقديم كرد.
بعدها به دلیل استقبال شاه از بوقلمون دستور داد تا تخم بوقلمون بین خانه های ارمنی تقسیم گردد تا به پرورش بوقلمون بپردازند.
اکنون با گذشت زمان زیادی و پیشرفت تکنولوژی تغذیه و مدیریت و پرورش بوقلمون از حالت روش سنتی به نوع جدیدتری از پرورش بوقلمون صنعتی تغییر یافت.
گوشت بوقلمون ها دارای پروتئین زیاد و چربی و کلسترول کم تری دارد.
مهم ترین بخشی که پرورش دهندگان بوقلمون باید در نظر داشته باشند انتخاب غذای مناسب می باشد که توجه زیادی به آن شده است.
پرورش بوقلمون دارای دو نوع برنامه غذایی است که باید در نظر گرفت. 
غذای تمام آردی و ديگری غذای دانه ای که به دانه يک مکمل پروتئينی اضافه شده است. برحسب سن بوقلمون ها تغذیه آن ها متفاوت می باشد. هنگامی که سن بوقلمون ها بالاتر می رود لازمه پروتئین و ویتامین و مواد معدنی بدن این نوع حیوان ها پایین می آید و نیاز آن ها به مواد انرژی زا بالا می رود.
وسایل نگهداری جوجه بوقلمون شبیه به دستگاهی است که در پرورش جوجه های مرغ به کار گرفته می شود.

ویژگی های بوقلمون صنعتی :

تخم بوقلمون ها که به رنگ قهوه ای مایل به زرد با لکه های قهوه ای می باشد و ویژگی دیگر بزرگتر از تخم مرغ می باشد. 
برای پرورش بوقلمون در فضای باز یا سالن نیاز دارید که چه تعداد بوقلمون می خواهید پرورش دهید ولی به صورت معمول هر چهار قطعه بوقلمون بالغ به 2/5 مترمربع فضا نیاز دارد.
در ایران به روش تجاری بوقلمون پرورش داده می شود و به صورت سنتی و محلی در تعداد کمی از روستاهای کشور یافت می شود.
ارزش تغذیه ای بوقلمون بسیار بالا است. گوشت بوقلمون دارای فسفر و آهن دارد و نتیجه خوبی برای درمان بیماری های کم خونی و بیماری های قلبی مناسب است و به همین علت برای سلامت موثر است و پزشکان تاکید زیادی بر روی گوشت این پرنده دارند.

دریافت گواهینامه پرورش بوقلمون از مرکز آموزش مجازی پارس امکان پذیر است.

میزان سود دهی در پرورش بوقلمون :

رعایت کردن نکات بهداشتی، تنظیم گرما و سرما و رطوبت ارتباط مستقیمی بر مدیریت دارد. زیرا با این روش میزان سودهی از پرورش بوقلمون بالا رفته و در بازار مشتری های ثابتی خواهید داشت.
در پرورش بوقلمون باید مراقبت و نظارت کامل بر سلامت این پرندگان شود همچنین هر چه قدر ماده پرنده سالم تر باشد تعداد تخم بیشتری خواهند گذاشت.

درباره دوره آموزش پرورش بوقلمون :

مرکز آموزش مجازی پارس برای تمامی علاقمندان که به پرورش حیوانات اهلی از جمله پرورش بوقلمون علاقه دارند ، دوره آموزش پرورش بوقلمون را ارایه نموده است که در پایان دوره ، پارس به تمامی علاقمندان مدرک پرورش بوقلمون پایان دوره اعطا می نماید.
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس