پنج نشانه مبنی بر نیاز به برندسازی مجدد برای کسب‌ و کار شما

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله پنج نشانه مبنی بر نیاز به برندسازی مجدد برای کسب‌ و کار شما را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

پنج نشانه مبنی بر نیاز به برندسازی مجدد برای کسب‌ و کار شما

در سال 2009، شرکت پپسی برنامه‌ای را برای برندسازی مجدد یکی از محصولات و برندهای تحت مدیریت خودش بنام Tropicana آغاز کرد که البته نتیجه خوبی نداشت و با استقبال از طرف مصرف‌کنندگان روبرو نشد، تا جایی که این اقدام منجر به کاهش 20% درفروش به رغم فعالیت خوب بازاریابی برای این محصول در طی دو ماه شد. به عبارتی مصرف‌کنندگان به شکل و ظاهر بسته‌بندی قبلی این محصول شامل رنگ نارنجی و جلب‌توجه کننده و تصویر نی قرارگرفته بر روی پرتقال عادت کرده بودند و حذف این دو عنصر از شکل جدید بسته‌بندی موجب سردرگمی این مصرف‌کنندگان شده بود. تا جایی که پس از مدتی شرکت پپسی به‌صورت رسمی اعلام کرد که بسته‌بندی قبلی این شرکت به خط تولید بازخواهد گشت و عرضه محصول با همان طرح و شکل قبلی ادامه پیدا می‌کند.

نکته یا درس اخلاقی از این داستان و فرایند برندسازی مجدد ؟ برند شما به‌طورکلی چیزی نیست که به‌طور مکرر یا بدون فکر و برنامه‌ریزی قابل‌تغییر پیدا کردن باشد. به عبارتی تغییر بیش‌ازاندازه و مکرر در ظاهر محصول همانند یک نقطه انحراف برای مخاطب شما در نظر گرفته‌شده و تأثیری منفی بر روی حاشیه سود شما دارد. بنابراین اطلاع داشتن از چرایی و زمان مناسب برای در نظر گرفتن برندسازی مجدد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. درواقع هیچ‌رقم جادویی برای اطلاع از تعداد دفعات موردنیاز برای اجرای برندسازی مجدد وجود ندارد، بلکه بر اساس نشانه‌ها و تغییراتی در داخل شرکت خودتان باید به این نتیجه برسید. این نشانه‌ها به‌طورکلی می‌توانند در موارد زیر خلاصه شوند:

برند شما قدیمی شده است

اجازه دهید در این مورد صادق باشیم، مطمئناً هیچ‌کس دوست ندارد ظاهری قدیمی، از رنگ و رو افتاده و یا غیرحرفه‌ای داشته باشد، چراکه برای اعتبار و کسب‌وکار شما خوب و مناسب نیست. می‌دانم که استفاده از واژگان و عباراتی از قبیل “مدرن”، “مد روز” احساس خیلی خوبی به شما منتقل نمی‌کند، خصوصاً اینکه اگر شرکت شما دارای سابقه‌ای در حدود 10 سال یا بیشتر داشته باشد. شاید دوست نداشته باشید شبیه به خیلی از استارت آپ هایی که هر روزه مثل قارچ در اطراف شما سر درمیاورند، ظاهری نو و به‌روز داشته باشید. اما مدرن و به‌روز بودن به معنای کنار گذاشتن و یا دور ریختن تمام گذشته و سابقه شما نیست، بلکه تنها به این معنا است که شما آن تاریخ و گذشته را جمع کرده و به مخاطبین امروزی خود نشان می‌دهید که این تجربه و سابقه امروز چگونه برای زندگی فعلی آن‌ها مناسب است.

برند شما بازتاب و نمود خارجی شما به‌عنوان یک کسب‌وکار است. مهم‌تر از همه اینکه، برند شما چگونگی درک شدن شما توسط مخاطبین و مشتریان شما است. روندها تغییر می‌کنند، و شما اگر تمایل به تغییر کردن با آن‌ها نداشته باشید، خیلی زود از زمانه عقب‌افتاده و قدیمی به نظر می‌رسید. این موضوع خصوصاً در رابطه با حوزه فن‌آوری صادق است، چراکه در این حوزه شما باید مخاطب و مشتری بالقوه خود را قانع کنید که همواره به‌روز بوده و میل به پیشرفت در این دنیای در حال تغییر رادارید. اگر لوگو یا برند شما به‌خوبی طراحی نشده یا به بروز نیست، مخاطبین شما چگونه می‌توانند به شما در برآورده کردن نیازهای خودشان اعتماد کنند؟

شما نیاز به یک راهنمای سبک برای نام تجاری دارید

شاید یک لوگو داشته باشید، اما اگر یک راهنمای سبک برای نام تجاری نداشته باشید، در عمل می‌توان گفت چیزی در اختیار ندارید. برند خیلی فراتر از تنها داشتن یک لوگو و یا یک طرح بر روی کاغذ است. شما به یک راهنمای سبک نیاز دارید که به شما دقیقه توضیح دهد که این عناصر چگونه باید در کنار هم مورداستفاده قرار بگیرند. رنگ‌های اصلی تشکیل‌دهنده برند شما چیست؟ رنگ‌های ثانویه شما چه مواردی هستند؟ آیا کارکنان شما اطلاع دارند که شما دارای لوگو جایگزینی هستید که در صورت نیاز به استفاده از آن در فضاهایی کوچک‌تر از 100 پیکسل، از آن می‌توانید استفاده کنید؟

در اختیار داشتن این اطلاعات به‌صورت مکتوب و نه‌فقط در گوشه‌ای از ذهن شما بسیار مهم و باارزش است. به این شکل هر کس که با شما یا در داخل سازمان شما کار و فعالیت می‌کند به‌خوبی می‌داند که چگونه باید محتوای تولیدشده خودش را با این راهنما هماهنگ کند تا در کل مجموعه‌ای منسجم در تمام ابعاد در اختیار داشته باشید.

شما در حال جذب مخاطبین مناسب به سمت خودتان نیستید

حال اگر برند شما توسعه پیداکرده اما در عمل ارتباط خوب و منطقی با مخاطبین شما ایجاد نکرده باشد، تکلیف چیست؟ به عبارتی یک انفصال و قطع ارتباط بین نیازهای مخاطبین شما و چگونگی درک آن‌ها از توانایی شما برای کمک به رفع نیازهای آن‌ها وجود دارد. اگر مثلاً قصد دسترسی یافتن به افراد بزرگ‌تر و تازه بازنشسته شده رادارید، باید حتماً توجه داشته باشید که در محتوای خود از تصاویر دانشجویان کالج و دانشگاه استفاده نکنید، چراکه چنین کاری موجب می‌شود تا طرفداران شما از دسته مذکور کمتر بر روی فراخوان به عمل‌ها یا . . . بر روی سایت شما کلیک کنند.

همیشه باید توجه داشته باشید که طرز نگاه شما چه در حالت کلان و بلندمدت یا چه به‌صورت کوتاه‌مدت با نگاه کارکنان خودتان در یک راستا قرار داشته باشد. باید توجه داشته باشید که مخاطبین شما به دلیل عدم همبستگی در پیام‌ها یا تصاویر تولیدشده توسط شما که در ارتباط با راه‌حل‌های ارائه‌شده از طرف شما برای آن‌ها نیست، از شما دلسرد شده و روی برگردانند. البته زمانی که می‌بینید مشتریان شما در حال روی‌گردان شدن از شما به سمت رقبای شما هستند و خرید از آن‌ها را نسبت به خرید از شما ترجیح می‌دهند، باید ببینید رقبای شما در حال انجام دادن چه چیزی هستند که موجب جذب این دسته از مشتریان و مخاطبین شما شده‌اند. توجه داشته باشید که کپی کردن مسئله‌ای دیگر و کاملاً متفاوت از هدف‌گذاری بر اساس موفقیت‌های به‌دست‌آمده توسط دیگر رقبا شما است.

کسب‌ وکار شما در حال رشد کردن است

ادغام‌ها، عدم ادغام‌ها، خریدن شرکت‌های دیگر و توسعه کسب‌وکار و . . . ! به‌طورکلی روش‌های مختلف و متنوعی وجود دارد که بر اساس آن‌ها یک شرکت یا کسب‌وکار می‌تواند یا ممکن است رشد کند یا به موجودیت جدیدی توسعه پیدا کند و تغییر کردن برند شما هم‌راستا با این تغییر و تحول نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ترکیب کردن سابقه و ارزش‌های یک یا چند شرکت کار و فرایند ساده‌ای نیست و نباید به‌گونه‌ای انجام شود که مشتریان و مخاطبین هر یک از شرکت‌ها احساسی ناشی از رها شدن و بی‌توجهی به خودشان داشته باشند. بلکه هر یک از آن‌ها باید احساس خوبی از وارد شدن و استفاده از خدمات و راه‌حل‌های ارائه‌شده در مجموعه جدید را احساس کنند.

به همین ترتیب، جدا شدن از یک شرکت دیگر نیز به همین میزان سخت و قابل‌توجه است، چراکه در عمل در حال آغاز کردن مسیری نو و از صفر هستید. هرگونه تجربه و چشم‌اندازی از گذشته باید در طی یک فرایند برندسازی مجدد با دقت تمام به یک برند جدید تبدیل شود که به‌تنهایی از قابلیت مستقل شدن برخوردار باشد.

اینکه کسب‌وکار شما چگونه و به چه صورتی در حال تغییر پیدا کردن است اهمیتی ندارد، چرا که یک فرایند برند سازی مجدد دقیق و منسجم به شما به‌خوبی اجازه می‌دهد تا به مشتری خود نشان دهید که راه‌حل‌های شما چگونه برای نیازهای آن‌ها کارساز است.

کسب‌ و کار شما با یک تغییر فلسفه وجودی مواجه شده است

همچنان که کسب‌وکارها رشد می‌کنند و با فناوری‌ها و روندهای در حال تغییر، منطبق می‌شوند؛ فلسفه وجودی، چشم‌انداز و رسالت آن‌ها هم باید تغییر کند.

این تغییر در فلسفه‌های وجودی یک شرکت گاهی ممکن است جزئی و در ابعاد کوچک و حتی در داخل سازمان باشد – یعنی به‌نوعی تمرکز مجدد به‌منظور کمک کارکنان برای انجام بهتر کار و وظایف خودشان در ارتباط با مشتریانی که دارند. بااین‌وجود، این تغییرات در عمل خیلی بزرگ‌تر و گسترده‌تر اتفاق می‌افتند و به‌نوعی یک تغییر 180 درجه به‌حساب می‌آید که آینده شرکت را در یک‌جهت و محور جدید قرار می‌دهد.

همچنان که پیش‌ازاین هم اشاره شد، این موضوع می‌تواند به دلیل ادغام در یک شرکت دیگر اتفاق افتد یا حتی در دوره‌ای از عمر سازمان شما اتفاق افتد که مثلاً شرکت شما خواهان پیگیری مجموعه‌ای از اهداف جدید باشد. سازمان‌ها رشد می‌کنند و ارزش‌ها تغییر می‌کنند و این موارد هر یک ممکن است به هزاران دلیل مختلف اتفاق افتد.

بنابراین برندسازی مجدد فرایندی است که برای اعلام به مشتریان شما در رابطه با قرارگیری شما در یک مسیر و رسالت جدید موردنیاز است. در این وضعیت این بر عهده مشتری شما است که بااطلاع از قرار گرفتن شما در مسیر جدید در طی فرایند برندسازی مجدد همچنان خواهان باقی ماندن در کنار شما باشد یا خیر!!!

مقاله پنج نشانه مبنی بر نیاز به برندسازی مجدد برای کسب‌ و کار شما توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.

منبع : مقالات بازاریابی

ثبت نام در دوره برندسازی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس