آموزش مجسمه سازی


آموزش مجسمه سازی

عناصر و مباني طراحی : مبانی و طراحی دو سطح اصلی می باشد که پایه طراحی و عناصر طراحی نام دارند.
عنوان های اصلی مبانی و طراحی شامل : فرآیند طراحی، یک پارچگی، تاکید و نقطه کانونی، مقیاس و نسبت، تعادل، ضرب و آهنگ، خط ، شکل، الگو و بافت، تجسم، ارزش رنگ است.


خرید دوره آموزش مجسمه سازی
 

آموزش-مجسمه-سازی


مجسمه سازی چیست ؟

مجسمه سازی به معنای پیکر تراشی است. پیکر تراشی و یا تندیس گری نام های مختلفی برای هنری است که به شکل دادن اشیا در هر اندازه و با هر ابزاری گفته می شود.
مجسمه چیست ؟ تندیس هم نوعی مجسمه است که هدف آن ساختن تصویری از آناتومی بدن انسان و یا حیوان می باشد.  به روشی دیگر هر شکل سه بعدی که با هدف موضوعی خاص و به صورت هنری نوآوری شده باشد را پیکره و یا مجسمه می توان نامگذاری نمود.
به تعریفی دیگر مجسمه چیست ؟ مجسمه ای که نقش بسیار پر رنگی در افزایش فرهنگ جهانیان دارد و از انواع هنرهای تجسمی است مجسمه می گویند.
به صورتی که نمی توان باعث حذف نقش آن در هنرهای گذشته شد بلکه حتی نمی توان آن را در پیشرفت هنر رنسانس نادیده گرفت. 
کار مجسمه سازی کاربرد بسیار مهمی در معماری و نیز هنر های مذهبی دارد. به صورتی که هنوز مجسمه سازی نقش مهمی در بیان و مجسم نمودن اتفاقات و افراد تاریخی دارد.
 

انواع مجسمه سازی :

1- مجسمه سازی با خمیر مجسمه سازی 
2- مجسمه سازی با گچ 
3- مجسمه سازی با فایبر
4- مجسمه سازی با رزین
5- مجسمه سازی با خمیر چینی
6- مجسمه سازی با چوب
7- مجسمه سازی با شن ها
8- ساخت مجسمه با یخ 
9- ساخت انواع تزیینات با پاپیه ماشه و ....


- مجسمه سازی با گِل : مجسمه سازی با گل آسان ترین روش های مجسمه سازی می توان شناخت. شکل پذیریی گل نسبت به انواع دیگر، کار بیشتری دارد و به این نکته باید توجه کرد که مجسمه گل زمان زیادی باید گذشت که خشک شود با این امکان اصلاح کار نیز وجود دارد.
بعنوان اولین کار مجسمه ساز گل پیشنهاد می گردد.
خاک رس مرسوم ترین ماده برای مجسمه سازی است. معمولا از ابزار پلاستیکی و چوبی و کارکردهای مختلف برای مجسمه سازی با گل استفاده می گردد.

- مجسمه سازی با گچ : با استفاده از گچ مخلوطی از گچ، سیلیس و آب می توان در روش مجسمه سازی گچ استفاده نمود. اولین طرح مدلسازی شده با گچ قالب گیری می گردد. 
زمانی که مجسمه از قالب خارج می گردد با ابزار مناسب تکه های اضافه را جدا می نمایند و بعد از سنباده کاری و پرداخت مجسمه آماده می شود.
مجسمه سازی با گچ برای خلق پیکره، تندیس کاربرد بسیاری دارد. شیوه مجسمه سازی با گچ شبیه شمع سازی و دیگر فرآیندهای قالب گیری است و به ابزار پیچیده ای نیاز نیست.

- مجسمه سازی با چوب : معمولی ترین مواد اولیه برای ساخت تندیس مجسمه سازی با چوب می باشد که در دسترس قرار دارد. برای مجسمه سازی با چوب می توان از انواع چوب درختان استفاده نمود. پیش از ساخت مجسمه به نحوه کارکرد آن در محیط های مختلف نیز باید توجه کرد.

انواع چوب های متناسب برای مجسمه سازی چوب :

- درخت گیلاس، چوب درخت گردو و چوب درخت کاج 

-    مجسمه سازی با سنگ :
در روش مجسمه سازی با سنگ می توانیم بیشتر از سنگ های مرمریت و تراورتن استفاده نمود. 
ویژگی آهکی بودن سنگ های فوق برای برش پذیری بهتر آن ها استفاده می گردد و هنرمندان با تراشیدن قسمت هایی که مورد نیاز نیست حجم کار را روی سنگ ایجاد می کنند.
مجسمه سازی با سنگ برای تزیین بناها استفاده می شود. ابزارهای مثل قلم، چکش و فرز سنگ بری برای مجسمه سازی با سنگ نیز ضروری می باشد.
در مسیر قرن 20 میلادی تعریف هنر مجسمه ، رنگ خاصی به خود گرفت. 
با ارتقای پیشرفت انواع گوناگون وسایل و دستگاه ها و تکنولوژی پیشرفته به روز، اکنون آثار معاصر در انواع مختلفی ساخته شدند. 
در کارگاه مجسمه سازی می توان با انواع مواد و ابزارهای مورد نیاز آموزش ایجاد مجسمه، تندیس، و خلق نقش های برجسته آشنا شد. در این نوع کارگاه ها از گل، گچ، خمیر مجسمه سازی ، فوم ، فلز و هر موادی جدیدی استفاده کنیم .

آموزش مجسمه سازی 
 

انواع-مجسمه-سازی


آموزش مجسمه سازی :

مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش مجسمه سازی را برای افرادی که به ساخت تندیس ها جدید علاقمند هستند به صورت پکیچ ارایه نموده است. دانشپذیر پس از گذراندن و اتمام دوره و دریافت مدرک از پارس می تواند در بسیاری از زمینه ها از جمله مجسمه های شهری مشغول به کار گردد.

مجسمه سازی مدرن : قرن بیستم فرصتی برای ایجاد ابزارهای جدید است. موادی مانند چوب، جعبه، تکه های شکسته از قبیل اتومبیل و خرابه های مبل ها و تمامی آن ها برای ایجاد آثار هنری استفاده می شوند. ویلهم لهمبراک (Wilhelm Lehmbruck) از نمونه مجسمه سازی فرم آناتومی دست و پای نیز بهره برد.
مجسمه ساز رومی با نام کنستانتیت برانکوسی جلو (Constantin Brancusi) با تصویر سازی از سنت های بومی رومی و تلفیق آن با سادگی هنر بومی آفریقایی مجسمه هایی با سبک شرقی و با جنس چوب خلق نمود. 
پابلو پیکاسو بزرگترین مجسمه سازان و نقاشان قرن بیستم محسوب می گردد که توانست جنبه جدیدی از هنر را پیدا کند و مورد استفاده قرار بدهد. 
جک لیپچیز (Jacques Lipchitz) از مجسمه سازان قرن بیستم به شمار می رود. مجسمه سازی را با استفاده از سبک های کوبیسم و نیز تاثیر هنر آفریقایی ایجاد می کند.
یکی از افراد شناخته شده هنر مجسمه سازی قرن بیست و یکم هنری مور (Henry Moore) به وسیله سنگ، برنز، چوب، به ایجاد شکل های انسانی مانند صورت های خمیده و یا حالت نشسته پرداخت.
سبک های مجسمه سازی : سال های خیلی زیاد می گذرد که مجسمه سازی به عنوان یک هنر و یا عنوان های دیگر مانند علت های اجتماعی و تاریخی و ... نقطه ضروری را به خود گرفته استو اولین مجسمه ها توسط شکارچیان خلق شد تا از آن ها به روش معجزه آسا برای شکار استفاده کنند.
مجسمه در هر فرم آن بیشتر جنبه و دلایل تاریخی دارد. زمانی که در قرن 15، بناها  و نمادهای یادبود از قهرمانان جنگ ساخته می شد، اکنون نیز مجسمه یادبود یک هنرمند و شاعر نیز در مکان های عمومی ساخته می شود.
مجسمه سازی مصر باستان : در مجسمه سازی مصر باستان و در واقع تمام هنر مصر باستان تمامی ارث گرفته شده از عقیده های قوم مصر به زندگی پس از مرگ است.  
معمولا هنرمندان مجسمه سازی اعضای بدن را به صورت واضح به تصویر نشان می دادند و صورت ها معمولا نگاه رو به جلو و واضحی داشت. مصریان همچنین بسیاری از اوقات موجودات مختلفی را در یک مجسمه با هم ترکیب می کردند تا بتوانند به ایده پردازی دست یابند.
مجسمه سازی در بین النهرین : نخستین نمونه های مجسمه در منطقه بین النهرین شامل مجسمه های سبکی از گل، سفال، چوب و ذرات طلا است. نمونه مجسمه های سنگی در شهرهای نمرود، خورساباد نیز یافت می گردد.



مجسمه سازی سبک گوتیک :

در دوران گوتیک بیشتر به سمت ناتورالیسم و واقع گرایی مجسمه سازی رشد پیدا کرد. به علت وجود برخی از جنگ ها و بحران ها بناهای بسیار بزرگی ساخته نشد زیرا چند کاخ کوچک و کلیسا در این دوران تنها به وجود آمد. در این دوران مجسمه ها نیز تنها به اجسام کوچک پایان داده می شد و یا مجسمه های بزرگی که مدت ها در قرن سیزدهم ساخته شد تفاوت دارد.


مدرک مجسمه سازی 

 

مجسمه-سازی-سبک-گوتیک

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس