مقاله روابط عمومی

روابط عمومی آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر به دستیاري آن ،

برخورد و رفتار عامه را می سنجد و در نتیجه خط مشی ها و طرز رفتار فرد را به صورتی که متضمن منافع عامه ، فرد یا مؤسسه مزبور باشد، تعیین و برنامه هاي عمل وفعالیت ارتباطی خود را به منظور حصول حسن تفاهم و قبول جامعه طرح می کند.

- روابط عمومی، مدیریت مناسبات مطلوب بین سازمان و مخاطبین گوناگون ، مدیریت اداره یا فن و دانش اداره و روابط کل یک سازمان و گروه هاي گوناگون است عناصر تشکیل دهنده روابط عمومی در این تعریف ها عبارتند از:

- روابط عمومی نیازمند سنجش رفتار عامه است؛

- روابط عمومی از اعمال مدیریت است و در ردیف کارهاي مدیر قرار دارد؛

- روابط عمومی باید بر اساس همین سنجش ها و خط مشی ها برنامه هاي خود را طرح و تنظیم کند؛

- روابط عمومی باید حد اعلاي کوشش خود را در ایجاد حسن تفاهم براي تحصیل قبول عامه مبذول دارد. اصطلاح روابط عمومی به مفهوم کنونی نخستین بار در سال 1897 در سالنامه مؤسسه راه آهن آمریکا مطرح شد. تاریخچه روابط عمومی جهان را می توان به سه دوره تقسیم کرد:

- دوره اول . از 1900 تا 1914 میلادي بود . در این سال ها از یک سو فساد مأموران مقامات دولتی آمریکا موجب شد که جامعه درصدد رسوایی آنها بر آید و از سوي دیگر سازمان ها و مؤسسات تلاش می کردند با انتشار مطالبی در روزنامه ها اعمال و اقدامات خود را در نظر مردم با آب و تاب بیشتري منعکس نمایند.

1914 میلادي بر می گردد . در این سال ها - - دوره دوم . به سال هاي 1918 دولت آمریکا درگیر مسائل جنگ جهانی اول بود و سعی می کرد تا مقاصد جنگی و خواست هاي خود را توسط روابط عمومی، مرتبط با مردم قرار دهد.

- دوره سوم . دوره تکامل روابط عمومی در آمریکا به ش مار می رود و به 1918 بر می گردد . در این سال ها مؤسسات صنعتی براي معرفی – سال هاي 1929 خود به انتشار مطالب وسیع، گسترده و دامنه داري دست زدند ، زیرا براي آنها در جنگ جهانی اول به اثبات رسیده بود که ارائه مطالب درباره موضوعی خاص در صورتی که از روي واقع بینی و بصیرت باشد افکار عمومی را تغییر داده و در جهت مثبت یا منفی سوق می دهد.ایوي لد برت لی  را اغلب به عنوان پدر روابط عمومی مدرن نامیده اند.

وظایف روابط عمومی

در بخش روابط عمومی، حدود 53 عنوان وظیفه شناسایی شده است که در شش طبقه قرار می گیرند و عبارتند از:

- وظایف انتشاراتی

- وظایف تبلیغاتی

- وظایف ارتباط رسانه اي و مردمی

- وظایف سمعی و بصري

- وظایف مطالعات و برنامه ریزي

- وظایف تشریفاتی و خدماتی

مقاله روابط عمومی

نقش روابط عمومی

روابط عمومی مدون و برنامه ریزي شده یکی از ابزارهاي قوي مدیریت افکار است. روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت

خطیري در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند.

اصول روابط عمومى

اقدامات و فعالیت هایى که از سوى روابط عمومى انجام مى گیرد به دو دسته تقسیم مى شوند: نخست، فعالیت هایى که از قبل پیش بینى و برنامه ریزى شده و با بررسى طرح هاى اجرایى با آمادگى به اجرا در مى آیند. دسته دوم، آن سرى از فعالیت ها و اقدامات اجرایى است که بنا بر نیاز و بر اساس مصلحت روز، ضرورت اجراى آن وجود دارد. در اجراى هر برنامه کلى، عمومى، یا جزئى و مقطعى روابط عمومى ها ، چهار مرحله وجود دارد که طى صحیح و منظم این مراحل، موفقیت اقدامات روابط

عمومى ها، را تضمین مى کند و از آغاز تا پایان یک چرخه (سیکل بسته) را تشکیل مى دهد، که این چهار مرحله عبارتند از: تحقیق، تهیه برنامه، ارتباط، ارزیابى . در حقیقت طبیعت تشکیل روابط عمومى به علت اقتضاى مبرم زمان، براى راهنمایى و رهبرى افکار عمومى است.

انواع روابط عمومی

انواع ر وابط عمومی را می توان از نظر معیار اثرگذاري و سودمندي ومیزان کارآیی و مفید بودن و یاري رسانی به مدیریت و سازمان و درجهت اهداف آن واجراي برنامه ها،

به سه دسته طبقه بندي کرد:

1. روابط عمومی تحلیل گر؛

2. روابط عمومی توجیه گر؛

3. روابط عمومی تبیین گر.

وظایف روابط عمومی دیجیتال مهم ترین وظایف ی که روابط عمومی دیجیتال در یک جامعه اطلاعاتی انجام خواهد داد عبارتند از:

- ساده سازي نحوه ارائه خدمات به شهروندان ، سازمان ها و نهادها و تسهیل دسترسی آنها به این خدمات؛

- نقش مهم در بهبود کارایی و اثربخشی نهادها ، سازمان ها و مؤسسات از طریق حذف لایه هاي ساختاري؛

- تسهیل و دسترسی شهروندان و مخاطبان سازمان ها به اطلاعات مورد نیاز از طریق جایگزینی شهروندي و اجتماع مداري به جاي بوروکراسی مداري؛

- بهبود پاسخگویی و اطلاع رسانی به مخاطبان و تضمین پاسخگویی و اطلاع دهی در خصوص نیازهاي شهروندان و سازمان ها؛

- افزایش خلاقیت از طریق به کارگیري مکانیسم هاي ارتباطی و اطلاع گیري و اطلاع رسانی در امور دولتی و غیردولتی؛

- تسهیل فرایندهاي ارتباطات و اطلاع رسانی و کاهش هزینه ها از طریق یکپارچه سازي و حذف موانع و نظام هاي زاید. به هر حال جوامع امروزي اینک در حال گذار به جامعه اطلاعاتی آینده هستند، جامعه اي که در فناوري هاي اطلاعات و ارتباطات تمامی ابعاد زندگی انسان ها را تحت تأثیر قرار خواهد داد . جامعه ما نیز ناگزیر از این روند خواهد بود و خو اه ناخواه به این سمت و سو کشیده خواهد شد.

گزارش نویسی در روابط عمومی

  • شیوه تحقیقی و تحلیلی
  • شیوه توصیفی و تشریحی
  • شیوه هرم وارونه و خبري
  • شیوه تاریخی
  • شیوه تلفیقی 

ثبت نام در دوره اصول و فنون روابط عمومی

برچسب ها : انتشار دهنده: ایل بیگی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس