دوره آموزشی کمک بهیاری

دوره آموزش کمک بهیاری

کمک بهیار چیست و کیست؟

در بسیاری از کشورها به دلیل و رفع کمبود نیروی انسانی ،در قالب پرستاری شغلی به عنوان کمک بهیار معرفی شد.

از اعضای موثر در تیم درمانی هستند که با توجه به سنگین بودن کار در بیمارستان و همچنین مشغله های کاری تصمیم گرفته شده تا نیروی تحت عنوان کمک بهیار در بیمارستان مشغول به کار شود. و کارهای اولیه بیماران همچون حمام بیمار امور نظافتی و تعویض ملحفه تغییر وضعیت بیمار در کمک در غذا خوردن ، نگهداری سالمندان،کلینیک ها،منازل شخصی، ، تمیز نمودن تخت و میز بیمار . خالی کردن کیسه های ادراری، جمع آوری نمونه خون را انجام می دهد.

بهیاران از دورترین روستاها شروع می‌شود تا بزرگ‌ترین مراکز بیمارستانی دولتی و حتی در اورژانس‌های جاده‌ای انجام وظیفه می‌نمایند.

کمک پرستار چه ویژگی هایی دارد؟

از تک تک وظایف خود در دوران دوره خود آگاهی کامل را داشته باشد

کمک پرستار با تمرین و تکرار مکرر مهارت کافی را در انجام وظایف خود خواهد داشت.

بتواند با سایر اعضای تیم درمان ارتباط کافی را برقرار کند.

ویژگی دیگر اینکه قادر باشد یا بتواند با سایر اعضای محل کار خود ارتباتط خوبی را برقرار سازد. بطوریکه می توانند روند کاری خود را بهتر انجام هد.

کمک بهیار ارتباط نزدیکی با پرستار دارد بنابراین ایجاد یک ارتباط موثر با پرستاران امری ضروری به نظر می رسد. و اگر توجه نمایید قطعا در حرفه ی خود بسیار موفق خواهید شد.

دغدغه ی پرستاران و کمک پرستاران ،مشخص نبودن حیطه وظایف کمک‌ پرستار است.

اگر وظایف کمک پرستار در عمل به صورت دقت اجرا نشود این امر به میزان باعث سردرگرمی کمک پرستار و همچنین پرستار خواهد شد.

مراکز درمانی و بیمارستان ها به حضور و عملکرد یک کمک پرستار نیاز دارد.

فراگیران می توانند برای گرفتن مدرک یا گواهینامه دوره،  دوره بهیاری (کمک پرستاری) را بگذرانند.

بهیار چیست یا کیست؟

بهیار شخصی است که از فعالیت یا انجام و یا پیگیری مشکلات بهداشتی کارکنان سازمان، و حفظ و مراقبت دارو و وسایل پزشکی و همکاری با مسئولین بهداشت صنعتی در سطح پرسنلی کارگاه، و محرمانه نگهداشتن سوابق پزشکی، ثبت مراجعات و ترخیصات و اقدامات درمانی انجام شده در مراکز مربوط برآید.

وظایف کمک پرستار:

کمک به راه رفتن مددجو  (یا بیمار )- کمک در انتقال بیمار از تخت به برانکارد و بالعکس  و یا به بخش دیگر-پیشگیری از زخم بستر-نحوه صحیح اکسیژن دادن-آماده سازی وسایل و تجهیزات برای انجام کار توسط پزشک یا پرستار- آشنایی با نحوه صحیح جمع آوری و تحویل نمونه های آزمایشگاهی-آشنایی با کنترل فشارخون-تعداد تنفس-تعداد نبض-اندازه گیری درجه حرارت-آشنایی با نحوه صحیح تزریق انسولین و آماده سازی و جمع آوری وسایل برای دیگر تزریقات برای انجام توسط پرستار-

تأمین نیازهای بهداشتی اولیه مددجو  (یا بیمار ): شامل حمام دادن ، دهان‌شویه، امور نظافتی مانند شستن دست و صورت ،کمک در خوردن غذا به مددجویانی که توان این کار را ندارند،آماده کردن تخت‌ها(با بیمار یا بدون بیمار ) تعویض ملحفه و لباس بیمار ،دادن لوله و لگن ،پاکیزه نگهداشتن وسایل و تجهیزات پزشکی تخلیه کردن ترشحات و دستگاه ساکشن و مراقبت از جسد ...

آشنایی با وسایل و تجهیزات پزشکی  در حیطه شرح وظایف موجود و نگهداری از آن، حفظ امنیت بیمار در رابطه با پیشگیری از بروز حوادث احتمالی مثلا نرده های کنار تخت(بد ساید) را هنگامی که بیمار در حال استراحت است بالا باید باشد تا بیمار از روی تخت به پایین سقوط نکند.

ابزار اشخاص بهیار

برگ اعزام

آمبولانس

لوازم التحریر

 

وظایف کمک بهیار

-مشارکت در انجام فعالیت بیماران طبق دستور و روتین بخش

-پاکیزه نگه داشتن کلیه وسایل وتجهیزات پزشکی موجود (تخت بیمار ،میز بیمار ،مانیتور ها ،وسایل کمک تنفسی و...)

-حفظ امنیت بیمار در رابطه با پیشگیری از بروز حوادث احتمالی

-شمارش البسه قبل از تحویل به رختشویخانه وهنگام تحویل گرفتن آنها

-انجام مراقبت از جسد طبق موازین شرعی

-انجام کلیه فعالیتهای محوله طبق نظر سرپرست مربوطه

-کمک در امر توانبخشی مددجو (کمک در بکار بردن چوب زیر بغل و...)

-مراقبت در حفظ ونظم ونظافت بخش وپاکیزگی وشست وشوی کلیه لوازم بخش

 -آماده کردن وسایل لازم جهت انجام امور مراقبتی توسط پرستار (وسایل پانسمان و....) جمع آوری آنها پس از اتمام کار ،شست وشوی وسایل ودر صورت لزوم انتقال آنها برحسب سیاست بیمارستان به مرکز استریلیزاسیون

-تامین نیازهای بهداشتی اولیه مددجو بر حسب صلاحیت سرپرست مربوطه شامل:حمام دادن یا کمک در حمام کردن ،دهان شویه ، امور نظافتی مانند شستن دست وصورت ،کوتاه کردن ناخن ها ،تعویض البسه ،مرتب کردن مددجو ،تغییر وضعیت،شیو

-کمک به نظافت شخصی بیماران با دادن لگن بیمار بستری، لوله ادراری، حمام، شستشوی سر، اصلاح کمک به بیمار برای رفتن به سرویس بهداشتی

-حفظ ارزش های سازمان و رازداری نسبت به اسرار بیماران

-به روز رسانی دانش شغلی از طریق شرکت در فرصت های آموزشی

-كمک به بيمار در خروج از تخت و راه رفتن

-پيشگيری از بروز حوادث احتمالي در رابطه با حفظ امنيت بيمار

-جمع آوری نمونه خون ، ادرار و ....

کمک بهیاران در حال کمک رسانی و همکاری

سبک کار آنها:

قابل اعتماد بودن : شغل نیازمند اعتماد، مسئولیت پذیری و عمل به تعهدات است.

صداقت و درستکاری : شغل نیازمند درستکاری و توجه به مسائل اخلاقی است.

توجه به جزئیات : شغل نیازمند داشتن دقت درباره جزئیات و انجام وظایف کاری است.

کنترل شخصی : شغل نیازمند حفظ آرامش و خویشتن داری، کنترل خشم و جلوگیری از رفتارهای پرخاشگرانه حتی در شرایط بسیار سخت است.

همکاری : شغل نیازمند داشتن روحیه خوش با دیگران و به تصویر کشیدن نگرش همکاری و پاک طینتی است.

هدف و بازار کار بهیار:

بهیار برای کمک به پرستار استخدام می شود ولی توجه داشته باشید که رشته بهیاری در کنار پرستاری آموزش داده می شود و پرستارها همراه با پزشک کارهای تخصصی نیز انجام می دهند و کمتر وقت دارند تا به کارهای روزانه بیمارها رسیدگی کند، در این صورت است که افرادی با عنوان بهیار یک سری دوره های آموزشی را طی می نماید تا بتواند به بیمارها در انجام یک سری کارها هدایت کند و در صورت سخت شدن کارهابه پرستار اطلاع دهد. کارآموزان بعد ازگذراندن دوره و دریافت گواهینامه یا مدرک می توانند به عنوان کمک بهیار در بیمارستان مشغول به کار شوند.

روند برگزاری دوره بهیاری

یک دوره آموزشی بسیار کاربردی و علمی زیرشاخه گروه تجربی در مرکز آمزشی مجازی پارس می باشد. علاقمندان پس از ثبت نام در این دوره، و دریافت بسته آموزشی درب منزل خود دریافت کرده و پس از مطالعه پکیچ در آزمون پایان دوره گواهینامه معتبر پایان دوره را از مرکز مجازی دریافت خواهید نمود.

                                                                                         ثبت نام در دوره کمک بهیاری

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس