آموزش نقاشی پاستل


آموزش نقاشي پاستل

پاستل چيست ؟

پاستل يکي از ابزار هاي هنر نقاشي است . پاستل شامل رنگدانه‌هاي پودري به هم چسبيده‌ است و اين رنگدانه ها همان متريال مورد استفاده براي ساخت انواع مختلف ابزارهاي نقاشي مانند مداد رنگي ، آبرنگ و غيره است نحوه دردست گرفتن پاستل مانند مداد است. 

خرید دوره آموزش نقاشی پاستل
 

پاستل-چيست


انواع پاستل

پاستل ها انواع مختلفي دارند . انواع مختلف پاستل عبارتند از پاستل نرم ، پاستل سخت ، پاستل روغني و پاستل مدادي .
 

پاستل نرم :

پاستل هاي نرم از ترکيب ميزان چسب کمتر و رنگدانه بيشتر بوجود مي آيند و به همين دليل نسبته به ساير انواع پاستل ها  داراي بافت نرم تري هستند . پاستل هاي نرم عمدتا به شکل استوانه اي که شکل سنتي پاستل است توليد مي شوند. بافت نرم و شکننده پاستل هاي نرم باعث شده که اين نوع از پاستل به راحتي روي طح کاغذ قرار بگيرد و پروسه ترکيب رنگ ها با هم بوسيله اين نوع پاستل بسيار ساده و نتيجه کار بسيار رضايت بخش خواهد بود .
 

پاستل سخت :

پاستل هاي سخت بااستفاده از همان متريال پاستل هاي نرم ساخته مي شوند با اين تفاوت که  نسبت به پاستل هاي نرم داراي ميزان چسب بيشترو رنگدانه کمتري هستند . پاستل هاي سخت غالبا به صورت مکعب مستطيل ساخته مي شوند . پاستل هاي سخت براي اجراي صفر تاصد يک نقاشي کفايت مي کنند اگرچه که بسياري از نقاشان حرفه اي از ترکيب اين دو نوع پاستل استفاده مي کنند ، به اين صورت که براي ايجاد جزئيات از نوع سخت پاستل براي اجراي جزئيات طرح و براي قسمت هاي سايه روشن و قسمت هايي که به ترکيب رنگ ها نياز دارند از نوع نرم پاستل استفاده مي شود . 
 

پاستل روغني :

پاستل هاي روغني که در ترکيب آن ها علاوه بر رنگدانه و چسب از وکس نيز استفاده مي شود براي خلق افکت هاي نقاشي بسيار مناسب هستند . اين نوع پاستل به دليل وجود وکس بوي خاصي دارند که خوشايند همگان نبوده و بسياري از افراد از استفاده کردن امتناع مي ورزند . 

از مهمترين تفاوت هاي پاستل هاي روغني با ساير انواع پاستل خرد و پخش نشدن آن است . تاثير اين نوع پاستل بر کاغذ براق تر و درخشان تر از ساير انواع پاستل است ، نسبت به ساير پاستل ها پايدارتر است نيازي به استفاده از تثبيت کننده ندارد . يکي از مشکلات استفاده از پاستل هاي روغني اين است که اين نوع پاستل به دليل چرب بودن هيچ وقت کاملا خشک نمي شود و بنابراين محافظت و جابجايي آن قبل از قاب شدن بسيار دشوار و حساس است . 


مداد پاستل :

پاستل‌ها مدادي مانند مداد هاي معمولي در چوب محصور شده‌اند و اين خصوصيت باعث جلوگيري از  بهم ريختگي متريال پاستل شده و در عين حالبه اجراي دقيق ، تميز و حرفه اي  جزييات کمک مي کند . مداد هاي پاستل به سهولت با انواع پاستل‌هاي نرم و سخت ترکيب مي‌شوند.


کاغذ مناسب نقاشي پاستل 

با توجه به اين که پاستل و به خصوص پاستل هاي گچي روي سطوح بسيار صاف و صيقلي به اندازه کافي ماندگار نخواهند ماند کاغذهايي با سطوح زبر و داراي بافت ملموس و مشخص گزينه هاي مناسبي براي نقاشي پاستل هستند . از اين نوع کاغذ ها مي توان به انواع مختلف آن اعم از گراف ضخيم،کاغذ فيلي، کاغذ پاستل ، کاغذ هاي اشتباخ و فابرياناي گرم پايين که داراي تراکم کم و درنتيجه در سطح خود داراي خلل و فرج بسيار هستند از انواع مناسب براي نقاشي پاستل به شمار مي روند .

در تهيه کاغذ مناسب مي توان از اطلاعات چاپ يا حک شده بر روي گوشه کاغذ استفاده کرد. اين اطلاعات غالبا شامل نام کارخانه توليد کننده کاغذ ، نوع کاغذ و گرم بر مترمربع کاغذ که نشان دهنده ميزان تراکم کاغذ است مي شود . 

براي انتخاب رنگ کاغذ نيز بايد با توجه به رنگ زمينه طرح مورد نظر نزديک ترين رنگ به زمينه را انتخاب کرد.  با تمام توصيه ها و راهنمايي هايي که در راستاي انتخاب نوع کاغذ ارائه مي شود بهترين راه براي انتخاب کاغذ مناسب بريا طرح مورد نظر تست کردن آن است. تست کردن کاغذ شامل رنگ کردن بخشي از حاشيه با يکي از رنگ هاي زمينه طرح به منظور ارزيابي نتيجه نهايي است .

آموزش نقاشی پاستل 
 

انواع-پاستل


معايب و مزايای نقاشی با تکنيک پاستل 

از مزاياي استفاده از تکنيک گچ پاستل ايجاد يک بافت نرم و مخملي بسيار زيبا و دلنشين بر سطح کاغذ است. در تکنيک نقاشي با پاستل شما به ابزار ويژه اي براي ترکيب رنگ ها نياز نداريد . رنگ ها تنها بااستفاده از انگشت و روي صفحه کاغذ با هم ترکيب مي شوند که شما را از استفاده از هرگونه ابزار ديگير مانند پالت و قلم و غيره بي نياز مي سازد . ذرات رنگ پاستل از شفافيت و درخشندگي خاصي برخوردار هستند . 

استفاده پاستل در کنار مزاياي آن معايبي نيز دارد . از جمله معايب استفاده از تکنيک گچ پاستل استنشاق ذرات گچ در حين کار با آن است که به منظور کاهش اين اثرات مضر براي سلامتي بايد در محيطي با تهويه مناسب و بااستفاده از ماسک به کار نقاشي پرداخت ، در غير اين صورت در باند مدت به طور حتم دچار عوارض استنشاق اين ذرات خواهيد شد . 

يکي ديگر از معايب استفاده از پاستل ها ثبات و پايداري آن ها پس از اجرا و اتمام کار است . در مورد پاستل ها ي روغني به دليل اين که اين مواد هيچ وقت کاملا خشک نمي شوند تنها راه محافظت استفاده از شيشه و قاب کردن اثر اجرا شده است . در مورد پاستل خشک پس از اتمام کار مي توان به وسيله استفاده از ثابت کننده هايي مانند اسپري کيلرو با اسپري کردن آن به صورت يکنواخت بر روي سطح کار آن را تثبيت کرد ، لازم به ذکر است که استفاده از اين مواد تبحر خاص خود را مي طلبد و در اين مرحله بايد بااحتياط بسيار عمل کرد زيرا عدم اجراي ماهرانه اين مرحله مي تواند منجر به تضيع زحمات مراحل قبل شود ، نکته مهم ديگر در استفاده از تثبيت کننده ها اين است که تثبيت کننده ها رنگ کار را  يک تا دو پرده تيره تر خواهند کرد ، در صورتي که مايل به تغيير رنگ در کار نهايي نيستيد تنها راه تثبيت آن محافظت پشت شيشه از طريق قاب کردن است . 


دوره آموزشی نقاشی پاستل

با توجه به افزايش ميزان استقبال از کليه کلاس هاي آموزش نقاشي با تکنيک هاي متفاوت در سال هاي اخير مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزراي دوره هاي آموزش نقاشي پاستل کرده اند . يکي از مراکز معتبر آموزشي که با ارائه بسته هاي آموزشي نقاشي پاستل علاقه مندان را در راستاي فراگيري تکنيک هاي نقاشي پاستل ياري مي نمايد مرکز آموزش مجازي پارس است. آنچه در اين ميان از اهميت بالايي برخوردار است و مي تواند متضمن کسب موفقين هنرجويان در اين زمينه باشد علاقه ، تمرين و پشتکار است . در ادامه به برخي از مهمترين سرفصل هاي دوره آموزش نقاشي پاستل اشاره خواهيم کرد .

  • آشنايي با مباني طراحي مقدماتي 
  • آشنايي با ابزار و وسايل طراحي 
  • آشنايي با انواع طراحي 
  • آشنايي با اصول طراحي طبيعت بي جان 
  • آشنايي با اصول طراحي چهره 
  • اشنايي با انواع پاستل 
  • آشنايي با انواع کاغذ 
  • آشنايي با مفاهيم ترکيب رنگ ، سايه روشن ، محو کردن و غيره 
  • آشنايي با انواع رنگ ها اعم از گرم ، سرد و خنثي 
  • آشنايي با مبحث ترکيب کردن رنگ ها 
  • آشنايي با تکنيک هاي نقاشي با پاستل 

با توجه به جذابيت اين تکنيک نقاشي شرکت دردوره هاي آموزش نقاشي پاستل به کليه علاقه مندان اين هنر توصيه مي شود . 

مدرک نقاشی پاستل 
 

دوره-آموزشی-نقاشی-پاستل

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس