آموزش نقاشي

 

تعريف نقاشی

هنر ابراز ايده‌ها و عواطف به وسيله تصوير را نقاشي مي نامند . مفهومي که در گذشته  از هنر نقاشي در ذهن افراد  مجسم ميشد، تقليدي ماهرانه  از طبيعت، اجسام و يا افراد بودبه صورتي  که ترکيب رنگهاي مورد استفاده و ساختارهاي به کاربرده شده در نقاشي کاملا طبيعي جلوه نمايند. اما در دنياي امروز تعريف هنر نقاشي با آنچه که در گذشته به آن نقاشي مي گفتند بسيارمتفاوت است. در دنياي امروز  نقاشي کردن علاوه بر تعريف اوليه خود شامل به وجود آوردن تصاويري است  که وجود خارجي ندارند. هنرمند با استفاده از ابزارهاي موجود پديده اي را به تصوير مي کشد که در عالم واقعيت وجود خارجي ندارد  وبا اين روش ( نقاشي ) تفکر خويش را باسايرين به اشتراک مي گذارد. بنابراين در دنياي امروز منظور از نقاشي کردن  و آموزش هنر نقاشي  صرفا توانايي کپي کردن اشکال نيست، بلکه هدف بيدار نمودن ذوق و قريحه افراد  و پرورش خلاقيت و توانايي آن ها  است .

خرید دوره نقاشی

کارشناسان معتقدند هنر نقاشي در گذشته وظايف خطيري از قبيل انتقال مفاهيم ، انتقال اطلاعات ، روايت وقايع ، بيان داستان ها و غيره را بر عهده داشته است . در واخر قرن 19 ميلادي با اختراع دوربين رسالت هنر نقاشي در گذر زمان تغيير کرد و نقاشان فضاي بيشتري براي ابراز احساسات و عواطف شخصي خود پيدا کردند و و ظايف جديدي مان انتقال پيام هاي فرهنگي و بشر دوستانه بر عهده اين هنر گذاشته شد .
 

تعريف-نقاشی


تاريخچه نقاشی 

کهن ترين نقاشي هاي موجود متعلق به 32000 سال پيش هستند که در غاري به نام  گروته شاوه در کشور فرانسه قرار دارند . اين نقاشي ها که شامل تصاوير اسب ها ، شيرها ، بوفالو ها ، کرگدن ها ، ماموت ها و غيره هستند با استفاده از افراي قرمز و رنگ دانه سياه به تصوير کشيده شده اند از اولين نقاشي هاي بشر هستند .

قدمت نقاشي در بين انسانها ، شش برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاري است ، انسان هاي نخستين براي انتقال مفاهيم از اين هنر در شکل ابتدايي آن استفاده مي کرده اند . آنها با استفاده از ابزار هاي اوليه مانند چوب ، سنگ و انواع رنگ هاي گياهي اقدام به کشيدن تصاويري بر ديواره غارها مي کردند . تصاوير به جاي مانده بر ديواره غارها و نقوش به جاي مانده ر بدنه ظروف قديمي نشان از قدمت اين هنر دارد . 

تاريخچه نقاشی در ايران

تاريخچه  هنر نقاشي در کشور ايران مانند بسياري ديگر از کشورها به دوران  غارنشيني برمي گردد.  نقاشي حيوانات  به جاي مانده در غارهاي استان لرستان ، تصاوير کشف شده بر روي ظروف سفالي در منطقه تپه سيالک و بسياري آثار به جا مانده ديگر حاکي از قدمت اين هنر در ايران دارد . همچنين نقاشي هاي به جاي مانده از  دوران مختلف تاريخ نشان دهنده  اهميت اين هنر نزد ايرانيان 

تکنيک های  نقاشی 

با گذشت زمان و پيشرفت همه جانبه دنيا ، هنر نقاشي نيز مانند ساير علوم ، صنايع و هنرها  دستخوش تغيير و شد . انسان ها براي ايجاد تصاوير و طرح هاي خود و به منظور هرچه زيبتر سازي آن ها اقدام به ابداع مواد و رنگ هاي متنوعي کردند و اين ابداعات منجر به ايجاد تکنيک هاي مختلف هنر نقاشي شد . در ادامه به برخي معروفترين تکنيک هاي نقاشي در دنيا اشاره خواهيم کرد :

در ادامه در مورد هر يک از اين تکنيک ها به اختصار توضيح خواهيم داد.

تکنيک رنگ و روغن : اين تکنيک که يکي از مشهور ترين و محبوب تر ين تکنيک هاي نقاشي است  با استفاده از رنگ هاي روغني و قلم مو هاي تخت و عمدتا روي بوم به اجرا در مي ايد.تکنيک رنگ و روغن ار قرن 16 ميلادي به شهرت رسيد . ار ويژه گي هاي اين تکنيک دير خشک شدن رنگ ها روي بوم است که امکان محو کردن رنگ ها ربا براي نقاشان فراهم کرده است . در اين روش پي از اتمان کار زماني زياديبراي خشک شدن نهايي کار لازم است .

تکنيک آبرنگ : اين تکنيک با استفاده از قلم مو و رنگ هاي حلال در آب روي نوعي مقواي مخصوص اجرا مي شود .اين تکنيک در قرن 18 ميلادي به شهرت رسيد و ويژه گي منحصربفرد آن مي توان  سرعت زياد خشک شدن را نام برد  . 

تکنيک آکريليک : اين  تکنيک با استفاده از قلمو و با رنگ‌هاى اکريليک محلول در آب و غالبا روي بوم انجام .اين رنگ ها انعطاف‌پذيرى و مقاوت و ماندگاري بسيار  زيادى دارند و خيلى زود خشک مى‌شوند. 

آموزش نقاشی

تکنيک پاستل : تکنيک پاستل يک تکنيک خشک است با ويژگى هاي  بافت مخمل‌نما. اين تکنيک در قرن 18 ميلاد  معرفي شد از ويژگي هاي اين  تکنيک مي توان به  کثيف شدن و تحت تأثير رطوبت و نور قرار گرفتن اشاره کرد . اين تکنيک در قرن هيجدهم رايج شد. با توجه به عدم ترکيب پذيري پاستل قبل از استفاده  و ترکيب کردن رنگ ها حين استفاده ، پاتسل ها داراي طيف وسيعي از رنگ ها هستند . باتوجه به ماندگاري کوتاه مدن پاستل پس از اتمام کار بايداز فيکساتور استفاده کرد .


تکنيک مداد رنگي : مداد رنگي ها از زمان پيدايش  نظر بسيارى از نقاشان  را به خود جلب کرد. بسياري از نقاشان با استفاده از اين ابزار ساده آثار ماندگارى بوجود آورده‌اند. يکي از بزرگترين مزاياي تکنيک مداد رنگي قابليت تلفيق آن با ساير تکنيک ها مانند آبرنگ و غيره است  در اين تکنيک از طيف وسيعي از انواع کاغذ مي توان استفاده کرد به جز کاغذ هاي صيقلي و گلاسه . 
 

تکنيک-مداد-رنگی


تکنيک مداد شمعي | پاستل روغني : در اين شيوه از مدادهاى شمعى که با استفاده از  موم همراه مواد رنگى ساخته مى‌شود، استفاده مى‌شود. در مقايسه با پاستل ميزان چسبندگي اين رنگ روى کاغذ به مراتب بيشتر است . 


تکنيک فرسک | نقاشي ديواري : نقاشي ديواري به دوبخش تقسيم مي شود :

نقاشي فرسک  که شامل کار کردن با آهک و ماسه بر روي سطح خيس ديوار است اين نوع  نقاشي ديواري در حال انقراض است و با ارزش ترين نقاشي هاي فرسک در کشور ايتاليا هستند . نقاشي خشک که شامل نقاشي رو ي سطوح خشک ديوار است. 

تکنيک کلاژ| تکه چسباني :  در اين تکنيک تصاوير با استفاده از کنار هم چيدن و چسباندن بريده هاي مقوا ، پارچه ، عکس ، روزنامه و غيره  بر روي بوم يا هر سطح ديگري به وجود مي آيند . 

تکنيک تمپرا : اين تکنيک يک روش بسيار قديمي نقاشي است .  در اين روش  ماده رنگى با ماده‌اى ژلاتينى که معمولاً زرده تخم‌مرغ يا زرده و سفيده بود و آب مخلوط مى‌شد و روى زمينه? آماده شده  مورد استفاده قرار مي گرفت . در تکنيک تمپرا رنگ ها پس از خشک شدن کمي کمرنگ تر مي شدند . امروزه اين نوع رنگ به صورت آماده و بسته بندي در بازار ارئه مي شود که در صورت اجراي درست مراحل کار از ماندگاري بسيار بالايي برخوردار است .


تکنيک ويتراي | نقاشي پشت شيشه : اين نوع نقاشى از دير باز  با روش هاي  متفاوت  در ميان هنرهاى مردم بيشتر کشورها به چشم مي خورده است . تاريخچه تکنيک ويتراي  در ايران به عهد صفويان برمي گردد.

انواع سبک‌های نقاشی

در گذر زمان هنر نقاشي تحت تاثير عوامل بسياري قرار گرفته است . اين عوامل تاثيرات چشمگيري بر اين هنر  داشته اند تا جايي که منجر به ايجاد سبک هاي مختلف در هنر نقاشي شدند . در ادامه به برخي از مهمترين سبک هاي هنر  نقاشي اشاره خواهيم کرد :

  • سبک امپرسيونيسم (برداشت گرايي)
  • سبک پوينتيليسم (نقطه نقطه يا نقطه چيني)
  • سبک هنر خام (هنر ابتدايي يا کودکانه)
  • سبک کوبيسم (حجم گراي)
  • سبک مدرنيسم (نوگرايي)
  • سبک آبستره (انتزاعي)
  • سبک پست مدرنيسم (فرا نوين)
  • سبک آوانگارد (پيشگام، وابسته به مکتب‌هاي هنري نوين و غير سنتي)
  • سبک ساختار گرايي
  • سبک کناره سخت (لبه سخت) 
  • سبک گرافيتي 
  • سبک مينياتور 

دوره های آموزش نقاشی

با توجه به اين که هنر يکي از راه هاي برطرف شدن نيازهاي روحي و رواني انسان ها به شمار مي رود و از آنجا که نقاشي يکي از زيباترين و آرامش بخش ترين هنرها است در سال هاي اخير علاقه مندان زيادي اقدام به شرکت در دوره هاي آموزشي نقاشي کرده اند . در پي استقبال چشمگير  علاقه مندان از دوره هاي آموزشي نقاشي حرفه اي مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي و آموزش گام به گام نقاشي به علاقه مندان کرده اند . 

از جمله مراکز معتبر آموزشي که اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي نقاشي کرده اند مي توان به مرکز آموزش مجازي پارس اشاره کرد . اين مرکز با ارئه بسته هاي آموزشي نقاشي و ارائه مدرک آموزش نقاشي نه تنها علاقه مندان را با اين هنر ارزشمند آشنا مي شازد بلکه زمينه ساز ورود ايشان به بازار کار خواهد شد ، ازاين رو گذراندن دوره هاي آموزشي نقاشي مرکز آموزش مجازي پارس به کليه علاقه مندان هنر توصيه مي شود .

مدرک نقاشی
 

دوره-های-آموزش-نقاشی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس