MBA نفت ، گاز و انرژی


MBA گرایش نفت و گاز و انرژی| مدیریت نفت و گاز و انرژی


مدیریت انرژی چیست | ?what is energy management 

مدیریت انرژی شامل برنامه ریزی و عملیات تولید انرژی برای واحدهای مصرف انرژی است.  مدیریت انرژی، اهدافی مانند حفاظت از منابع، حفاظت از محیط زیست و صرفه جویی در هزینه ها در زمان هایی مد نظر قرار می دهد که کاربران به انرژی دسترسی داشته باشند. مدیریت انرژی ارتباط نزدیکی با مدیریت محیط، مدیریت تولید، تدارکات و سایر فعالیت های تجاری دارد. 

یکی از بخش های اصلی مدیریت انرژی، مدیریت تجهیزات است زیرا بخش بزرگی (25%) از هزینه های عملیاتی به هزینه های انرژی مرتبط هستند. در اینجا، وظیفه اصلی مدیریت انرژی ، کاهش هزینه ها برای تامین انرژی مورد نیاز ساختمان ها و ممانعت از وارد شدن خلل به این فرایند است. 

سر فصل هایی که در این مقاله بررسی می شوند شامل مدیریت انرژی چیست، سیستم مدیریت انرژی، مدیریت عملیات ، اهمیت نفت و گاز در جهان، فرآوری  و انتقال گاز، استخدام شرکت نفت و بازار کار مدیریت انرژی هستند. 

خرید دوره MBA گرایش نفت و گاز و انرژی


سیستم مدیریت انرژی|Energy Management System 

سیستم مدیریت انرژی | Energy Management System ، یک سیستم کامپیوتری است که اپراتورهای شبکه های برق الکتریکی از آن برای کنترل، نظارت و بهینه سازی عملکرد سیستم تولید یا انتقال استفاده می کنند.  علاوه بر این ، از سیستم مدیریت انرژی برای کنترل مرکزی دستگاه هایی مانند واحدهای HVAC و سیستم های روشنایی محل هایی مانند رستوران ها بهره می برند. همچنین، این سیستم از طریق انجام عملیات های نظارتی و ارزیابی به مدیران ساختمان و تسهیلات  امکان می دهد تا اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و در مورد فعالیت های انرژی در محل ها خاص ساختمان ، تصمیم بگیرند. 

پیش از این، مدل های برنامه ریزی سنتی و مدل های EMS به طور مستقل نظارت کرده و گاها به صورت هماهنگ فعالیت می کردند. اما، امروزه استفاده از نرم افزار EMS به برنامه ریزان و اپراتورها امکان می دهد تا مدل مشترکی را به اشتراک بگذارند که عدم تعادل بین این دو را کاهش دهد. علاوه بر این، وجود یک رابط کاربری معمولی نیز می تواند انتقال اطلاعات از مرحله برنامه ریزی به عملیات را تسهیل کند. 

با توجه به کارآمدی سیستم مدیریت انرژی و وسعت دانش و اطلاعاتی که فارغ التحصیلان رشته مدیریت انرژی به دست می آورند، بازار کار مدیریت انرژی رو به رشد بوده و این افراد می توانند در بخش های دولتی مانند وزارت نفت، شرکت ملی گاز، سازمان انرژی های نو ایران، سازمان بهره وری انرژی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی اتمی ، وزرات صنعت و معدن ، شرکت های برق و وزارت راه و شهرسازی مشغول به کار شوند. 

علاوه بر این ، فارغ التحصیلان می توانند در آزمون های ورودی استخدام شرکت نفت شرکت کرده و بعد از کسب نمره قبولی، در بخش های  نفت و گاز و انرژی فعالیت کنند. با توجه به اهمیت مقوله انرژی و جایگاه افراد شاغل در این حوزه، مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره آموزشی آنلاین MBA گرایش نفت و گاز و انرژی نموده تا از این طریق، فرصت یادگیری اصول مدیریت انرژی را در اختیار شرکت کنندگان گذاشته و با ارائه مدرک MBA گرایش نفت و گاز و انرژی به استخدام آنها کمک کند. 

 

سیستم-مدیریت-انرژی


نرم افزار مدیریت انرژی چیست

نرم افزار مدیریت انرژی، یک برنامه کامپیوتری است که اطلاعات دریافتی را به صورت اتوماتیک یا دستی تجزیه و تحلیل کرده و نتایج را به صورت سخت افزاری و در قالب گزارش، هشدار ، دستور قطع و وصل یا تنظیم سیستم ارائه می کند. این نرم افزار، جز ابزارهای مدیریتی کارآمد و قدرتمند بوده و می تواند به کاهش چشمگیر هزینه ها و کاهش آلودگی کمک کند. کارکردها و عملیات هایی که نرم افزار مدیریت انرژی انجام می دهد شامل :

  • جمع آوری اطلاعات از بخش های مختلف و مرتب و دسته بندی آنها
  • صادر کردن انواع گزارش های فنی و مقایسه ای 
  • نظارت وتنظیم انرژی مصرفی
  • صدور عملی هشدار و اجرای اتوماتیک فرمان ها


انواع نرم افزارهای مدیریت انرژی

نرم افزارهای مدیریت انرژی که به منظور نظارت بر مصرف انرژی و کاهش هزینه ها مورد استفاده قرار می گیرند شامل:

نرم افزارهای تحلیلی فنی و مجاسبات انرژی: این نرم افزار، محاسبات میزان سرمایش و گرمایش ، آب، روشنایی، فن ها، و موتورها را انجام  می دهد. 

نرم افزارهای مونیتورینگ انرژی: این نرم افزار، میزان مصرف انرژی را به صورت لحظه ای و یا دوره ای نشان می دهد.

نرم افزار مدیریت مصرف و هزینه انرژی : این نرم افزار، مانند نرم افزارهای مونیتورینگ انرژی ، اطلاعات را دریافت کرده و با توجه به خواست و نیاز مشتری آنها را تحلیل و تجریه نموده و به کاربر در کاهش هزینه ها و مصرف انرژی کمک می رساند.

سیستم های هوشمند مدیریت ساختمان یا Building Management System : این نرم افزار ، از زیرشاخه های مدیریت انرژی است که از سخت افزار ها و نرم افزار ها برای تحلیل شرایط محیطی و انجام اقدام عملی استفاده می کند. 

آموزش MBA گرایش نفت و گاز و انرژی
 

انواع-نرم-افزارهای-مدیریت-انرژی


فرآوری و انتقال گاز

از میان کشورهای خاورمیانه، کشور ما ایران، دومین رتبه را در تولید ذخایر گاز طبیعی دارد. با توجه به اینکه گاز طبیعی، یکی از منابع پاک و با کیفیت بوده و ارزش افزوده و میزان صادرات آن هم زیاد است ، بنابراین نقش مهمی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور ایفا می کند. فرآوری و انتقال گاز ، فرایند هزینه بری بوده و باید برای انجام آن، برنامه ریزی خاص و دقیقی انجام شود تا کشور به اهدافش دست یافته و در صنعت گاز توانمند تر شود. 

علاوه براین، فرآوری و انتقال گاز مستلزم استفاده از نیروی کار ماهر و متخصصی است که قابلیت های متناسب با این حوزه را داشته باشد. بنابراین ،هدف از رشته مهندسی فرآوری و انتقال گاز، آموزش افرادی است که بتوانند تاسیسات مختص صنعت گاز را طراحی کرده و فعالیت های مرتبط با آن را انجام دهند. 

 

اهمیت نفت و گاز در جهان

نفت و گاز طبیعی ، از جمله مهمترین منابع تامین انرژی هستند  به طوری که، نفت خام حدود 45 درصد و گاز طبیعی 25 درصد از انرژی دنیا را تامین می کنند. از این جهت، اهمیت نفت و گاز در جهان و در معاملات سیاسی و اقتصادی مشخص است و نمونه های عملی نشان دادند که نفت و گاز،  نقش تعیین کننده ای در روابط بین الملل ایفا می کند. 

کشورهای جهان از نظر داشتن منابع و ذخایر انرژی به دو دسته تقسیم می شوند: 

دست اول که جز مصرف کنندگان اصلی ذخایر انرژی بوده اما سهم کوچکی از ذخایر نفت و گاز دارند. به عنوان مثال کشورهای صنعتی  OECD، 62 درصد از نفت جهان را می سورانند در حالی که فقط 7 درصد از منابع مورد نیازشان را در اختیار داشته و قادر به تامین 34 درصد از آنها هستند.  

دسته دوم ، کشورهای خاورمیانه هستند که بیش از 65 درصد از منابع نفت و گاز جهان را تامین کرده و فقط 4.8 درصد از این انرژی ها را مصرف می کنند. 

از جمله سیاست های اساسی که کشورهایی مصرف کننده در پیش می گیرند ، تامین مطمئن انرژی و امن کردن عرضه نفت و گاز است. عرضه نفت و گاز زمانی برای این مصرف کنندگان امن خواهد بود که این سوخت با قیمت مناسب برای آنها فراهم شود. چشم انداز مصرف نفت و گاز در جهان نشان می دهد که ذخایر کشورهای بزرگ صنعتی رو به کاهش بوده و آینده تاریکی در انتطارشان است زیرا با استخراج بیش از حد منابع طبیعی خود،  موجب زوال منابع و وابسته کردن هر چه بیشتر کشورهای مصرف کننده می شوند. 


مدیریت عملیات| operation management

مدیریت عملیات | operation management، حوزه ای از مدیریت است که به طراحی و مدیریت محصولات ، خدمات، فرایندها و زنجیره تامین ارتباط دارد. هدف از مدیریت عملیات ، دست پیدا کردن، توسعه دادن و استفاده از مواد و منابع اولیه برای ارائه خدمات  و برآورد کردن نیاز مشتریان یک کسب و کار است. مدیریت عملیات، برنامه کوتاه مدتی است که موجب می شود کارکنان و مدیران کمتر برای کسب تکلیف و  نظارت بر کارها به یکدیگر مراجعه کنند. به طور معمول، مدیریت عملیات در سه سطح انجام می شود:

  • سطح راهبردی : این سطح، مواردی مانند موقعیت و وسعت کار، تجزیه و تحلیل سامانه ها، طراحی زنجیره تامین  و تصمیم گیری برای ساختار سازمان را در بر می گیرد. 
  • سطح تاکتیکی: این سطح، شامل روش های مدیریت پروژه، انتخاب تجهیزات، جایگزینی ،تعیین ساختارهای ضروری و آنالیز بهره وری کار است. 
  • سطح عملیاتی: این سطح، مواردی مانند حمل و نقل مواد، برنامه ریزی و کنترل تولید، نگهداری تجهیزات ، مدیریت موجودی ، کنترل کیفیت و بازرسی و سیاست های تعمیرات را شامل می شود. 

مدرک MBA گرایش نفت و گاز و انرژی
 

مدیریت-عملیات

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس