آموزش بازاریابی شبکه ای

تعریف بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

بازاریابی شبکه ای در واقع استفاده مدرن از شیوه های سنتی بازاریابی در راستای معرفی و ارائه محصولات و خدمات است. بازاریابی شبکه ای شامل فعالیت های تجاری مجموعه ای از مشتریان راضی است که اقدام به فروش محصولات  و یا ارائه خدمات یک شرکت از طریق یک طرح درآمدزایی تعریف شده  می نمایند. به عبارت دیگر بازاریابی شبکه ای شیوه ای  از فروش به منظور  حذف واسطه ها و رساندن محصول یا خدمات از تولید کننده یا سرویس دهنده به مصرف کننده نهایی است .

دوره آموزشی مدیریت بازاریابی شبکه ای

 

تعریف-بازاریابی-شبکه-ای

 

تاریخچه بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه برای اولین باراز ایده ابتدایی بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) استفاده کرد. بدین صورت که  مشتریان تنها با پرداخت ۱۰ روبل بجای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه می شدند  در صورتی که  چهار مشتری دیگر معرفی نمایند. در روسیه به این شیوه فروش  بهمنی  می گفتند و در فرانسه به آن لقب گلولهٔ برفی دادند . پس از گذشت مدتی این شیوه تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. پس از آن ، سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی بدنبال یافتن  راهی برای بهره برداری ا ز این  ایده به نفع همگان بودند .

پس از آن در سال 1930، یک کمپانی آمریکایی به نام ویتامین کالیفرنیا به صورت رسمی به استفاده از این شیوه برای فروش محصولات خود اقدام کرد . این کمپانی  در سال 1939 نام خود را به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی AM WAY  (مخفف عبارت American way به معنای راه آمریکایی است ) به فروش می‌رساند.

کمپانی AM WAY  با استفاده از شیوه بازاریابی شبکه ای اقدام به فروش محصولات بهداشتی و آرایشی ، لوازم خانه ، لوازم الکترونیکی ، مکمل های غذایی ، جواهرات . بسیاری محصولات دیگر  د رخانه ها نمود . این شرکت،  در سال  میلادی ۱۹۵۹ توسط ج. ون اندل (Jay Van Rich) و ریچارد دیواس راه‌اندازی شد و در سال 1974 میلادی به دلیل دارا بودن ساختار هرمی از ادامه فعالیت منع شد . این شرکت با صرف هزینه های بسیار زیاد از خود رفع اتهام نمود و توانست نتورك ماركتینگ را به عنوان یك سیستم توزیع قانونی و موثر درحوزه تجارت و کسب و کار معرفی  نماید .

در حال حاضر AM WAY  در ۵۰ کشور دنیا دارای نمایندگی فعال است  و همچنین در بیش از ۸۰ کشور دنیا مشتری دارد .

با قانونی شدن بازاریابی شبکه ای ( نتورک مارکتینگ )  در کنار آن توسعه استفاده از اینترنت در دنیای کسب و کار  ، بازاریابی شبکه ای ( نتورک مارکتینگ ) وارد دوران  جدیدی شد و به سرعت در میان شرکت های مختلف رواج پیدا کرد و شرکت های بسیارزیادی  فعالیت خود را در این زمینه آغاز کردند . امروزه  بیش از ۲ درصد مردم به صورت حرفه ای در این زمینه فعالیت می  کنند .

 

تاریخچه بازاریابی شبکه ای( Network marketing ) در ایران

ورود بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) به ایران در ابتدا با مشکلات بسیار زیادی همراه بود . شرکت های متقلب زیادی با استفاده از نام بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )  اقدام به کلاه برداری کردند و در پی شکایات بسیار ، دولت فعالیت این نوع شرکت ها را غیر قانونی اعلام کرد . تلاش دولت و سازمان های مربوطه برای متوقف کردت فعالیت های بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )  موثر واقع نشد و در نهایت سامان دهی فعالیت های این شرکت ها در چهارچوب قانونی و بر اساس ارائه کالا و خدمات در برنامه دولت قرارگرفت . در همین راستا وزارت صنعت ، معدن و تجارت با صدور اساسنامه ای اعلام کرد که کلیه  شرکت هایی که تمایل به فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای ( نتورک مارکتینگ ) دارند ملزم  به اخذ مجوزقانونی  از این سازمان هستند  . از آن زمان تا کنون شرکت های بسیاری موفق به اخذ مجوز گردیده اند و با رعایت اصول و چهارچوب قانونی اعلام شده   در حال فعالیت در این زمینه  هستند .

آموزش مدیریت بازاریابی شبکه ای

 

تاریخچه-بازاریابی-شبکه-ای-در-ایران

 

مزایای استفاده از بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

استفاده از شیوه  بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) دارای مزایای منحصر به فرد زیادی است که در ادامه به برخی از آم ها اشاره خواهیم کرد :

- سرمایه اولیه کم ، برای ورود به این سیستم شما می توانید با پرداخت هزینه ای ناچیز درقبال خرید کالا یا خدمات اولین گام را برداشته .

- ریسک و مخاطرات بسیار ناچیز، با توجه به سرمایه ناچیز مورد نیاز در صورت عدم موفقیت خسارت وارده بسیار جزیی خواهد بود .

- عدم نیاز به تجهیزات و امکانات خاص

- امکان انجام فعالیت به صورت پاره وقت و کسب درآمد جانبی

- بهره مندی سیستم حمایتی مطلوب که توسط شرکت به منظور کمک و حمایت از زیر مجموعه طراحی و  تدارک دیده شده است .

- قدرت درآمد زایی نا محدود ، شما می توانید با توجه به انرژی و زمان صرف کرده درامد زایی داشته باشید و این تنها به شما بستگی دارد .

-  استفاده از فرصت هایی که در زمینه رشد شخصی وجود دارد ، زیرا شما تحت تاثیر برنامه های آموزشی و انگیزشی گوناگون قرار می گیرید تا شخصیت خود را رشد داده و به یک راهبر تبدیل شوید .

- بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )  تجارتی پویا و جذاب  است زیرا در آن این فرصت را پیدا می کنید تا با مردم نقاط مختلف دنیا ارتباط برقرار کنید .

 

معایب استفاده از بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

با توجه به سابقه بد بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) در ایران و تخلفات پی در پی شرکت هایی که مدعی استفادهاز این سیستم هستند ، اذهان عمومی آمادگی پذیرش این سیتم را ندارند . بسیاری از مردم عبارت بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )  را به واسطه شرکت های متخلفی مانند گلدکوئیست می شناسند . از این رو  تغییر نظر و هماهنگ کردن آنها با این سیستم مستلزم صرف زمان و انرژی بسیار است .

 

دوره های آموزشی بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

با توجه به مزایای استفاده از بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) و روند رو به رشد این سیستم در تمام دنیا علیرغم تاریخچه نه چندان روشن این علم در ایران ، دوره های آموزشی بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) با استقبال چشمگیر متقاضیان مواجه شده است . از این رو بسیاری از مراکز معتبر آموزشی از جمله مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برگزاری دوره های آموزشی بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) و ارائه مدرک بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) نموده اند . در ادامه به برخی از سرفصل های آموزشی دوره های بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

 اشاره خواهیم کرد :

  • آشنایی با مبحث بازاریابی
  • آشنایی با مبانی مدیریت و اقتصاد
  • تعریف بازاریابی
  • انواع بازاریابی
  • تحقیقات بازاریابی
  • تفاوت بازاریابی و فروش
  • ارکان بازاریابی
  • وظایف مدیریت بازاریابی
  • بازاریابی صنعتی و مصرفی
  • بازاریابی شبکه ای چیست ؟
  • شركت های سنتي
  • شركت بازاریابی شبکه ای
  • MLM یک روش اساسی و بنیادی
  • مزایای بازاریابی شبکه ای
  • مبانی فروش
  • اثرات اولین برخوردها
  • هنر گفتگو کردن
  • فروش
  • غلبه بر اعتراضات و موانع فروش
  • خاتمه فروش و شروع مشتری مداری
  • کلیدهای طلایی مدیریت بر روابط مشتری
  • فروش صنعتی
  • بازاریابی صنعتی چیست ؟
  • مزایا بازاریابی صنعتی
  • اصول خرده فروشی
  • اصول عمده فروشی

 

تیپ شخصیتی مناسب بازاریابی شبکه ای ( Network marketing )

با توجه به این که رضایت شغلی نتیجه هماهنگی ویژگی های شخصی افراد با شغل آنها است در ادامه به خصوصیات  مناسب این شغل بر اساس تست شخصیت شناسی MBTI : آزمون شخصیت مایرز- بریگز (Myers-Briggs Type Indicator )  اشاره خواهیم کرد :

ENFJ   : این تیپ شخصیتی در برقراری ارتباط بسیار توانا هستند . به سرعت با مشتریان یا مراجعان رابطه  برقرار می کنند

INFJ  :   این تیپ شخصیتی عموما رابطه خوبی با حوزه بازرگانی و تجارت ندارد اما  در برخی از زمینه ها مانند  بازاریابی ایده ها و خدمات (نه کالا) می توانند افراد موفقی  باشند.

ENFP  : این تیپ شخصیتی دارای دید بلندمدت هستند  و اثرات احتمالی برنامه ها و ایده های مختلف روی دیگران را براحتی ارزیابی می کنند. این افراد  نیاز سایرین  را به خوبی درک و در برنامه های خود لحاظ می   کند. این گروه  تمایل زیادی به  یافتن راه حل های خلاق دارند وبنابراین دنیای متغیر و چالشی بازاریابی و تبلیغات برای آنها بسیار جذاب است .

ENTJ : این تیپ شخصیتی به دنیای تجارت و بازرگانی علاقه وافری دارند  و می خواهد درپی کسب  قدرت هستند . همچنین این فرد توان تاثیرگذاری خوبی بر دیگران دارد.

ENTP : این تیپ شخصیتی به برقراری ارتباط با  اشخاص خلاق تمایل زیادی دارند . دنیای متغیر و در حال تحول تبلیغات و بازاریابی برای آن هابسیار جذاب است . این گروه از مهارت های ارتباطی خود به خوبی در کار بهره برداری می نماید .

 با توجه به مزایای این مبحث ، گذراندن دوره های آموزشی بازاریابی شبکه ای ( Network marketing ) به کلیه علاقه مندان توصیه می شود .

 مدرک مدیریت بازاریابی شبکه ای

 

تیپ-شخصیتی-مناسب-بازاریابی-شبکه-ای

    

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس