گیاهان دارویی

گیاهان دارویی| medicinal plants

تعریف گیاه دارویی| medicinal plants

گیاهان دارویی| medicinal plants، به آن گونه از گیاهانی اطلاق می شود که برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها و مشکلات جسمی مورد استفاده قرار می گیرند؛ این گیاهان، یا جز گونه های وحشی بوده که به طورطبیعی و خود به خودی در اکوسیستم های مختلف رشد کرده یا توسط انسان ها پرورش داده می شوند. همچنین، این گیاهان ، بخش های خاصی از یک گیاه هستند که بعد از خشک کردن به فروش میرسند.
گیاهان دارویی| medicinal plants، اولین مرتبه توسط سومری ها کشف و استفاده شدند و تاریخچه ساخت آنها به 1500 سال قبل بر میگردد. این گیاهان، از زمان های گذشته در طب سنتی و پزشکی و برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شدند و امروزه نیز کاربردهای جدیدی برای آنها شناخته شده است. 
سابقه این گیاهان در ایران نیز به 7000 سال قبل بر می گردد و عمدتا گیاهان به صورت گیاه خشک، گیاه تغییر داده شده به وسیله حرارت و گیاه تازه مصرف می شده است. علاوه بر این، گیاهان دارویی بیشتر در کشورهای آسیایی، افریقایی و برخی از بخش های اروپا پرورش داده می شوند اما اکثر افراد مشتاق استفاده از آنها هستند، زیرا ترکیبات موجود در آنها متفاوت بوده و می تواند برای درمان بیماری های خاص افراد موثر باشد.  
یکی از دلایل اصلی به کارگیری گیاهان دارویی| medicinal plants مخصوصا در دنیای مدرن این است که این گیاهان در مقایسه با داروهایی شیمیایی و جدید ، عوارض کمتری داشته و استاندارد تر به نظر می رسند. یکی دیگر از دلایل کارایی این گیاهان در کشورها و جوامع غیر صنعتی، قیمت پایین تر و در دسترس بودن آنهاست.  
سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل خواص گیاهان دارویی، خواص داروهای گیاهی، طب سنتی و گیاهان دارویی، آموزش گیاهان دارویی ،داروهای گیاهی وگیاه درمانی می شوند. 

انواع گیاهان دارویی دارای خواص متفاوتی هستند.

خواص گیاهان دارویی| medicinal plants

خواص انواع گیاهان دارویی با دیگری متفاوت بوده و از این جهت سالیان متمادی است که از آنها برای درمان بیماری هایی که گاهی همه گیر می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، گیاهان دارویی دارای خواص متعدد و مفیدی هستند که این مورد موجب می شود تا برخی از آنها صرفا برای درمان و تسکین یک بیماری یا درد کاربرد داشته باشند.  از جمله این خواص میتوان به موارد زیر اشاره کرد:  
خاصیت بیولوژیکی : هنگامی که خاصیت بیولوژیکی و ضد میکروبی یک داروی گیاهی تایید و تثیت شده باشد، میتوان از آن برای جلوگیری از رشد بیشتر میکروب ها و درمان بیماری های عفونی استفاده کرد. 
خاصیت زیستی : هنگامی که گفته می شود یک گیاه خاصیت زیستی دارد به این معناست که گیاه، خواص درمانی داشته و به دلیل تنوع ترکیبات شیمیایی میتواند برای افراد مختلف آثار درمانی بیشتری به ارمغان بیاورد. 
خاصیت آنتی باکتریال: به طور معمول ، از این خاصیت گیاهان دارویی برای درمان عفونت های حاد یا مزمن انسانی بهره گرفته می شود. 

داروهای گیاهی| Herbal Medicines

در واقع ، هنگامی که گیاهان دارویی| medicinal plants در کارخانه های داروسازی و در طی فراینده های خاص استریل شده و تغییراتی در آنها ایجاد شود، حاصل کار داروهای گیاهی است. نکته مهم در این داروهای گیاهی این است که فقط واحدهایی می توانند این داروها را تهیه و بسته بندی کنند که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز داشته باشند. 
 داروهای گیاهی| Herbal Medicines در جهان طرفداران و کاربردهای زیادی داشته و طبق برآورده و ارزیابی های انجام شده ، بیش از نیمی از مردم جهان برای مراقبت از سلامتی خود به استفاده داورهای گیاهی وابسته اند. البته دلایل استفاده هر کدام از این افراد از داروهای گیاهی متفاوت است؛ به عنوان مثال، به دلیل افزایش هزینه ها ی دارو های شیمیایی، ساکنان ایالات متحده به داروهای گیاهی روی آورده اند زیرا آنها طبیعی و ارگانیک بوده و عارضه جانبی کمتری هم برجای میگذارند. 

ادویه نیز خواص داوریی و درمانی دارند.

خواص داروهای گیاهی| Herbal Medicines

به طور معمول ، نحوه تهیه و تولید داروهای گیاهی به این صورت است که بخش های مختلف گیاه مانند ریشه، گل ، برگ و دانه به گونه ای فرآوری می شوند که در نهایت خواص بیولوژیکی خاصی پیدا کنند. علی رغم اینکه ، داروهای گیاهی| Herbal Medicines کاربردهای فراوانی داشته و در سراسر دنیا به طور وسیع و گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، اما شواهد بالینی کمی مبنی بر تایید خواص داروهای گیاهی| Herbal Medicines  وجود دارد. با این حال، این داروها نسبت به دیگر داروها مزیت هایی دارند که از جمله آنها میتوان موارد زیر را نام برد:  
خاصیت درمانی برای بیماری های سخت و حاد: یکی از مزیت ها و کاربردهای داروهای گیاهی| Herbal Medicines ، استفاده از آنها برای درمان بیماری هایی مانند  ضعف سیستم ایمنی، التهاب ها، بیماری های قلبی  و افسردگی است. نکته جالب در این نوع داروها این است که، از میان انبوه داروهای تایید شده برای سرطان، بیش از 70 درصد، از محصولات طبیعی تهیه شدند یا محصولات طبیعی هستند که ساختارشان مشابه مواد شیمیایی است.  
ارزان بودن داروها: برخی از داروهایی که در داروخانه ها عرضه می شود، قیمت بالایی داشته و امکان دارد که بیمارها بعد از مدتی قادر با تامین هزیته نباشند، بنابراین، جایگزین کردن داروهای گیاهی تا حدی می تواند هزینه را کاهش دهد.
در دسترس بودن: امروزه محصولات و داروهای گیاهی بیش از قبل در دسترس هستند و گاهی احتمال دارد که بیمارها این داروها را دیگر انواع ترجیح دهند. 

آموزش گیاهان دارویی| medicinal plants

همزمان با رشد و پیشرفت های تکنولوژی و افزایش مشغله و کار افراد، احتمال ابتلا به بیماری ها و مشکلات جسمی نیز افزایش یافته و مسلما همه افراد تمایل یا علاقه ای به استفاده از شیوه های درمانی مشترک ندارند. از این رو، متخصصان روش های درمانی جدیدی را معرفی کرده اند که در مقایسه با روش های قبلی معایب کمتری داشته و می تواند انواع دردها را در مدت زمان کوتاه تری تسکین دهد. البته، افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند باید به اصول و راهکارهای آن آشنایی داشته و علاوه بر تحصیلات آکادمیک ، تجربه عملی و تخصصی کافی نیز کسب کنند. 
با توجه به استقبال از حوزه گیاهان دارویی، مرکز آموزش مجازی پارس، بسته های آموزشی آنلاینی را برای دوره آموزش گیاهان دارویی| medicinal plants ارایه کرده است.  این دوره، حاوی مطالب کلیدی و کاربردی است و علاوه بر کمک به یادگیری اصول تهیه گیاهان دارویی|| medicinal plants ، موجب می شود تا  دانش پذیران در این حوزه تجارب بیشتری به دست آورند. همچنین، در پایان دوره ، به دانش پذیران مدرک گیاهان دارویی معتبر اعطا می کند. قابل ذکر است که  این مرکز، برای برخی از دوره ها گواهینامه ملی یا بین المللی در نظر گرفته است. 

 

باید با توجه به نوع بیماری، از انواع گیاهان دارویی استفاده کرد.

طب سنتی و گیاهان دارویی|  medicinal plants

به نظر می رسد که بین طب سنتی و گیاهان دارویی| medicinal plants  ارتباط نزدیکی وجود داشته باشد زیرا پیش از این، افراد طبق باورهای سنتی خود از همه انواع گیاهان استفاده نموده و حتی شیوه های موثر درمان بیماری ها را نیز بین ملل مختلف منتشر می کردند تا دیگران نیز آنها را امتحان کنند. سپس، دیگران نیز نکات و اصولی به شیوه های درمانی سنتی اضافه کرده و آن را در اختیار دیگران می گذاشتند و به این روش، طب سنتی توسعه پیدا کرد. 
امروزه، طب مدرن سعی دارد تا داروهای موثر و کاربردی که از گیاهان مشتق شده را شناسایی کرده و از آنها در درمان بیاری های عصر جدید بهره بگیرد. غالبا، داروهای گیاهی در طب مدرن کارایی دارند که دارای انواع خواص ضد سرطانی، ضد قارچ، ضد التهاب و ضد باکتری  بوده و بتوان از آنها برای تسکین و درمان بیماری هایی مانند لوسمی، فشار خون بالا، سرطان، قندخون و... بهره برد. 

گیاه درمانی

روند گیاه درمانی به این صورت است که ابتدا پزشک، بیمار را معاینه کرده و سپس با توجه علایم بیماری، گیاهان خاصی را برای او تجویز می کند. در واقع ، گیاه درمانی نوعی دارو درمانی محسوب می شود که در آن از مواد گیاهی طبیعی و ترکیبات شان برای درمان انواع بیماری استفاده می شود. 
نکته جالب اینجاست، که در بسیاری از مواقع، گیاه درمانی بر روش های درمانی دیگر اولویت دارد. از طرف دیگر امکان دارد که بیماران با شروع این درمان، مشکلات گوارشی نه چندان جدی پیدا کنند که دلیل آن ، انجام یک سری واکنش های شیمیایی در بدن برای رسیدن به حالت تعادل است. البته، در صورت جدی شدن این مشکل میتوان، دوز مصرفی گیاه یا زمان استفاده از آن را کمی تغییر داد. 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس