آموزش ماساژ درمانی


تعریف ماساژ و ماساژ درمانی

ماساژ شامل کار کردن روی قسمت های مختلف بدن با استفاده از فشاردست ها ، انگشت ها ، آرنج ، زانو، پا و یا دیگر ابزار و وسایل مورد استفاده در ماساژ است. حال اگر این ماساژ به عنوان روشی برای درمان بیماریها به کار گرفته شود، ماساژ درمانی یا درمان به وسیله ماساژ نامیده می شود . به طور معمول  ماساژدرمانی  روی صندلی یا میز و به حالت خوابیده یا نشسته انجام می شود.

تقریبا 80 نوع ماساژ وجود دارد که هر فرد با توجه به نیاز خود و تشخیص کارشناس ماساژ درمانی از مزایای یکی از این انواع ماساژ استفاده خواهد کرد  . همه این انواع ماساژها شامل حرکات فشاری، مالشی یا استفاده از عضلات و بافت های دیگر  به همراه انگشتان دست میشود. یکی از عمده ترین دلایل استفاده از ماساژ درمانی خواص درمانی و فوایدی ست که برای سلامتی به همراه دارد. همچنین، ماساژ درمانی به معنای دستکاری بافت نرم با استفاده از دست یا از طریق دستگاه مکانیکی یا الکتریکی به منظور ماساژ بدن است.

این اصطلاح شامل فشرده سازی، ارتعاش و اصطکاک نیز می شود.در ماساژ درمانی ممکن است از مواد و تجهیزات جانبی مانند  روغن ، انواع روان کننده ها ،  نمک ، لامپ های گرما زا ، کمپرس های های گرم و سرد، حمام ، دوش ، جکوزی ، سونا  و  غیره استفاده کنند . هنگامی که از ماساژ درمانی برای اهداف درمانی استفاده شود، این ماساژ جز خدمات بهداشتی درمانی محسوب شده . در بسیاری موارد پزشکان متخصص بیماران  را به ماساژورهای  با تجربه ارجاع می دهند .

دوره آموزشی ماساژ درمانی

 

 تعریف ماساژ و ماساژ درمانی

 

ماساژ چيست؟

تعاریف زیادی از ماساژ ارائه شده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد :

-           شيوه‌هاي علمي براي درمان برخی  از انواع بيماري‌هاست كه شامل  دستكاري خارجي بافتهاي نرم بدن با استفاده از تکنیک های خاص است .

-           دستكاري علمي بافتهاي نرم بدن به منظور درمان انواع بیماری

-          حركات دقيق دستها روي سطح بدن انسان  با هدفهاي درمانی

-           مانور دستهاي درمانگر روي پوست بيمار و روي بافتهاي زيرجلدي كه ممكن است به طور ثابت  يا متحرک باشد و از حيث شدت فشار اعمال شده متفاوت است

-           دستكاري آگاهانه بافت های  نرم بدن با اهداف درمانی و تکنیک های خاص

 

تاریخچه ماساژ درمانی

بررسی اسناد تاریخی نشان می دهد که ماساژ از قدیمی ترین اشکال  درمان جسم و روح است.

با بررسی مستندات  تاریخی  متوجه می شویم که در تمام طول تاریخ  استفاده ازماساژو ماساژدرمانی درمیان اقوام و  ملل و با فرهنگهای مختلف مرسوم بوده . در گذشته مردم بدون اینکه از تأثیرات فیزیولوژیکی و درمانی ماساژ آگاه باشند از آن استفاده می کردند. برای نمونه در ضرب دیدگی ها  و آسیب های  عضلانی اولین اقدام آنها تکان دادن و یا مالش عضو صدمه دیده بوده است. در مِیان ملل و اقوامی که در گذشته از ماساژ به شکل گسترده ای  استفاده می کردند میتوان به  مصری ها، ایرانیان، یونانیان، چینی ها و ژاپنی ها اشاره کرد  و همین طور از بین دانشمندان و اطباء قدیمی که از تکنیک های ماساژ استفاده 
می کردند می توان به "بقراط" و "ابوعلی سینا" اشاره کرد .

 

تاریخچه ماساژ درمانی در ایران

وجود دلاک ها در حمام ها و خزینه ها برای از بین بردن خستگی های عضلانی و بین مفصلی بیانگر وجود علم ماساژ در تاریخ ایران است. در طب سنتی ایران استفاده از شیوه های تجربی ماساژ بسیار متداول بوده است  و بسیاری از پزشکان قدیم ایران مانند قطب الدین شیرازی و ابوعلی سینا در دستورالعمل های درمانی خود به کرات به مبحث ماساژدرمانی و فواید آن  اشاره کرده اند .

آموزش ماساژ درمانی

 

تاریخچه ماساژ درمانی در ایران

 

فواید و موارد استفاده از ماساژ درمانی


مزایای ماساژ

ماساژدرمانی  غالباً به عنوان بخشی از طب به صورت جایگزین یا مکمل درمان در نظر گرفته می‌شود. در سال های اخیر با توجه به فواید به اثبات رسیده ماساژ درمانی تعداد مراکز تخصصی ماساژ درمانی به شدت رو به افزایش است . از تاثیرات ماساژ بر اندام های مختلف بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

     
1- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی بر سیستم عصبی بدن :

 رفع اختلالاتی نظیر بی خوابی ، تنش و سردرد که تحت تاثیر سیستم عصبی بدن هستند

2- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی  بر ماهیچه های بدن :

ماساژ روی دستگاه ماهیچه ای (عضلانی) تاثیرات مثبت به سزایی  دارد هنگامی که ماهیچه ها در اثر ماساژ منقبض می شوند ترشحات سمی دفع خواهند شد .

3- تاثیرات مثبت ماساژدرمانی  بر اسکلت بدن :

ماساژ با تقویت سیستم ایمنی بدن منجر به بهبود وضعیت سلامتی استخوان ها خواهد شد .

4- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی  بر گردش خون :

با ماساژ دادن فشار وارد شده بر سیاهرگ ها و سرخرگ ها از بین می رود و در نتیجه  جریان گردش خون افزایش پیدا می کند . در ضمن گرفتگی های عضلانی را کاهش می دهد . 

5- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی  بر دستگاه لنفاوی بدن :

دستگاه لنفاوی بدن در اثر ماساژ دادن تحریک شده و منجر به افزایش سرعت جریان لنف را در سر تا سر بدن شده  و مواد زائد و سمی که در اثر فشارهای عصبی و استرس زیاد در بدن جمع شده را دفع می کند .

6- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی  بر دستگاه تنفسی بدن : ماساژ درمانی به بهبود عملکرد سیستم تنفسی بدن کمک می کند .

7- تاثیرات مثبت ماساژدرمانی  بر درد : ماساژ می توتند به عنوان در مرحله اول  درد را کاهش داده  و در مراحل بعدی عواملی را که باعث درد شده اند  از بین ببرد.

8- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی  بر کشش بافت های بدن : ثابت شده که ماساژ قادر است  قابلیت ارتجاعی بافت های بدن را افزایش دهد  .

9- ماساژ باعث انتقال و تداخل انرژی میان بیمار و درمانگر شود :

این تماس باعث آرامش و برقراری ارتباط و احساس خوب بودن می شود و همچنین بافت ها را در لایه های زیرین حرکت می دهد .

10- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی  بر روی دستگاه گوارشی بدن :

دستگاه گوارشی بدن پس از ماساژ دادن تحت تاثیر قرار میگیرد به طوری که فعالیت دودی (حرکات موجی شکل) در روده ی بزرگ افزایش یافته و خروج مواد دفعی سریع می گردد و با یبوست مقابله می شود و همچنین باعث می شود دیواره های ماهیچه ای روده و شکم تقویت شود .

11- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی بر پروسه هضم غذا : به جذب مواد غذایی گوارش یافته نیز کمک می کند .

12- تاثیرات مثبت  ماساژدرمانی بر  صورت :

ماساژ ماهیچه های صورت را سفت می کند و به آن حالت لیفت می دهد . ماساژ باعث ریلکس شدن فرد می شود و حرکت های ماساژ کمک می کند تا سموم صورت به طرف گره های لنفاوی حرکت کنند که با نوشیدن آب بعد از ماساژ این سموم از طریق کلیه ها از بدن خارج می شوند که منجر به شفاف شددن رنگ پوست می شود . بر اساس پژوهش‌های انجام شده ماساژ درمانی به طور کلی به  تسکین عوارض زیر کمک می‌کند:

  • کاهش اضطراب و استرس
  • کاهش دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی
  • کاهش سر درد های عصبی
  • کاهش عوارض ناشی از آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بافت نرم
  • کاهش عوارض آسیب‌های ورزشی
  • کاهش درد مفاصل
  • افزایش گردش خون
  • رفع خستگی های مزمن
  • افزایش تولید آندروفین

 

دوره های آموزش ماساژ درمانی


با توجه به اهمیت و حساسیت مقوله  ماساژ علاقه مندان به این مبحث مستلزم به گذراندن دوره های آموزش ماساژ حرفه ای در مراکز آموزشی معتبر و زیر نظر اساتید مجرب این فن هستند.  فراگیران با گذراندن دوره های آموزشی ماساژدرمانی با مباحث زیر آشنا خواهند شد :

  • تاریخچه ماساژ
  • ماساژ درمانی
  • آشنایی با آناتومی و فیزیولوژی بدن
  • آموزش نرمش های قبل و بعد از ماساژ
  • آشنایی با انواع ماساژ
  • آشنایی با اصول اولیه ماساژ
  • آموزش تکنیک های تخصصی ماساژ
  • آشنایی با فواید و کاربردهای ماساژ

فراگیران پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ درمانی ، کسب دانش مهارت و توانایی های مورد نیاز و اخذ مدرک ماساژ درمانی می توانند از مزای این دوره آموزشی بهره مند گردند . با توجه به حساسیت مقوله ماساژ درمانی و عوارض و خطرات ناشی از عدم استفاده از تکنیک های صحیح و اصولی به کلیه فراگیران توصیه می شود در راستای کسب تجربیات مورد نظر پس از گذراندن دوره های آموزشی ماساژ درمانی و اخذ مدرک ماساژ درمانی به گذراندن دوره های کارآموزی به صورت عملی بپردازند . با توجه به افزایش مراکز تخصصی ماساژ درمانی در سال های اخیر و تمایل افراد به استفاده از خدمات ماساژ درمانی  متقاضیان ورود به بازار کار می توانند با گذراندن دوره های آموزشی ماساژ درمانی ، کسب قابلیت ها و مهارت های مورد نیاز و اخذ مدرک شرایط ورود به بازار کار را برای خود مهیا سازند .

در سال های اخیر مراکز آموزشی معتبر زیادی اقدام به ارائه دوره های آموزشی ماساژ درمانی  وارائه مدرک ماساژ درمانی تحت نظر مراجع ذیصلاح نموده اند . از جمله این مراکز آموزشی می توان به مرکز آموزش مجازی پارس اشاره کرد که با ارائه بسته های آموزشی  ماساژ درمانی و ارائه مدرک معتبر ماساژدرمانی  زمینه ورود علاقه مندان به بازار کار ماساژ درمانی را فراهم ساخته است .

در ادامه به برخی ازمحبوب ترین و پر کاربردترین  انواع ماساژ اشاره خواهیم کرد :

علاقه مندان به ورود به این عرصه می توانند پس از گذراندن دوره های عمومی ماساژ، کسب دانش و مهارت مورد نیا ز اقدام به گذراندن دوره های آموزش ماساژ درمانی کرده و پس از آن در صورت تمایل در دوره هایی تخصصی ماساژهای مختلف شرکت کرده و با انواع مختلف ماساژ و مزایای آن آشنا شوند .

علاقه مندان پس از کسب دانش ، مهارت و قابلیت های مورد نیاز و اخذ مدرک ماساژدرمانی معتبر می توانند درمراکز تخصصی ماساژ ، مراکز توانبخشی ، سالن های ورزشی ، استخر ها وبرخی هتل ها به ارائه خدمات ماساژ درمانی و کسب درامد بپردازند .همچنین می توانند با در نظر گرفتن مکان مناسب و تهیه تجهیزات مورد نیاز کسب و کاری مستقلی برای خود ایجاد کنند .

مدرک ماساژ درمانی

 

دوره های آموزش ماساژ درمانی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس