آیا مشاوره بازاریابی و فروش یک ضرورت برای کسب و کار است؟ + سه ملاک مهم در انتخاب بهترین مشاور

آیا به این فکر کرده‌اید که داشتن استراتژی بازاریابی صحیح چقدر به افزایش درآمد کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟ بازاریابی و فروش پایه و اساس تمام کسب‌وکارها است. درآمد شرکت با فرایندهای بازاریابی و فروش ایجاد شده، باعث ورود نقدینگی و زنده ماندن بیزینس در بازار رقابتی می‌شود. با کاهش فروش، درآمد شرکت کاهش پیدا می‌کند و کسب‌وکار را رو به نابودی می‌کشاند.

برای جلوگیری از انجام استراتژی‌های غلط بازاریابی و انحراف کسب‌وکار در مسیر غلط، به افراد متخصص و باتجربه در شرکت برای انجام کارهای تحقیقات بازار، طراحی برنامه بازاریابی و طراحی کمپین‌های تبلیغاتی نیاز است.

اما برخی کسب‌وکارها توان استخدام افراد برای انجام این امور حساس را ندارند. برای استخدام یا با کمبود نیرو مواجه هستند یا توان پرداخت حقوق بالا به افراد متخصص را ندارند. همکاری با مشاوران مدیریت و بازاریابی راه‌حل مناسبی برای این چالش‌ها است.

یکی دیگر از دلایل همکاری با مشاور بازاریابی و فروش، تجربه بالای برخی مشاوران همچون آقای دکتر ماکان آریا پارسا است. مشاور فروش با دید وسیع و نگاه از بالایی که به کسب‌وکار دارد، کسب‌وکار را بدون هیچ‌گونه تعصبی تحلیل کرده و برای آن برنامه مناسبی را ارائه می‌دهد.

انتخاب بهترین مشاور بازاریابی، از بهترین برنامه بازاریابی مهم‌تر است. در این مقاله مهم‌ترین نکات در انتخاب مشاور مارکتینگ و فروش را برایتان آماده کردیم تا با کمک این افراد بتوانید بهترین فرایندهای بازاریابی را برای کسب‌وکارتان ایجاد کنید.

 

مشاوره بازاریابی و فروش

 

مشاوره بازاریابی و فروش چیست؟

کسب‌وکارها برای حل چالش‌های موجودشان اقدام به برون‌سپاری امور مدیریتی خود می‌کنند. به این کار در اصلاح مشاوره مدیریت گفته می‌شود.

مشاوره مدیریت در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند. یکی از مهم‌ترین زمینه‌های مشاوره کسب‌وکار، مشاوره بازاریابی و فروش است. کسب‌وکارها برای حل مشکلات بازاریابی و افزایش فروش با دریافت خدمات مشاوره بازاریابی و فروش، اقدام به افزایش فروش محصولات خود می‌کنند.

 

مشاور بازاریابی کیست؟

مشاور مارکتینگ باهدف بهبود استراتژی‌های بازاریابی، وارد کسب‌وکار می‌شود. مشاوران بازاریابی با تحلیل داده‌های فروش کسب‌وکار، راه‌حل‌های مناسب برای کسب‌وکار را ارائه می‌دهند. این مشاوران معمولاً افراد متخصص و با تجربه‌ای هستند که سال‌ها در صنعت‌های مختلف مشغول به کار بوده و توسعه کسب‌وکار و اجرای استراتژی بازاریابی و فروش شرکت را به چشم خود دیده‌اند.

 

آیا مشاوره بازاریابی و فروش یک ضرورت برای کسب و کار است؟ توصیه های مهم میثم شکری ساز

 

مشاور بازاریابی چه‌کارهایی انجام می‌دهد؟

این مشاوران با تحلیل داده‌های وضعیت فعلی کسب‌وکار، چشم‌انداز و اهداف شرکت را ترسیم می‌کنند. ترسیم اهداف شرکت با انجام کارهای تخصصی مانند تدوین استراتژی بازاریابی، تحقیقات بازاریابی و ارائه این اطلاعات به تیم بازاریابی و فروش شرکت انجام می‌گیرد.

مشاور مارکتینگ با مدیران فروش و بازاریابی شرکت ارتباط می‌گیرد و برنامه اجرایی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. مدیران این برنامه را به تیم خود برای اجرا محول می‌کنند و نتیجه کار را به مشاور تحویل می‌دهند. مشاور با تحلیل نتایج، ایراد کار تیم اجرایی را بررسی و متناسب با وضعیت کسب‌وکار برنامه‌ها را تغییر می‌دهد. این فرایند به‌قدری اجرا می‌شود تا شرکت به یک برنامه ثابت برای بازاریابی محصولات خود برسد.

 

مشاور بازاریابی چه مهارت‌هایی دارد؟

مشاوران بازاریابی با تسلط در مدیریت کسب‌وکار، به طور تخصصی روی مباحث مدیریت بازاریابی، استراتژی، تجارت، ارتباطات، روانشناسی و مذاکره کار می‌کنند.

البته با تخصصی شدن صنعت مشاوره و وجود فضای سخت رقابتی بین کسب‌وکارها، این مشاوران علاوه بر مهارت‌های مدیریتی و بازاریابی، به مهارت در زمینه‌های تخصصی نیاز دارند. برای مثال مشاور بازاریابی دیجیتال، مشاور تبلیغات بازاریابی و مشاور برندینگ کسب‌وکار از زمینه‌های تخصصی هستند که در چند سال اخیر ایجاد شده‌اند.

همچنین فضای رقابتی کسب‌وکارها باعث شده تا مشاوران در صنعت خاص خود فعالیت کنند. برای مثال در صنعت دارویی، ورزشی، خرده‌فروشی و B2B مشاوران مخصوص به خود فعالیت می‌کنند.

 

مشاور بازاریابی چه مهارت‌هایی دارد؟

 

چه زمانی مشاور بازاریابی استخدام کنیم؟

این بستگی به بزرگی یا کوچکی کسب‌وکار شما دارد. اگر یک کسب‌وکار کوچک دارید و توان پرداخت هزینه‌های هنگفت برای استخدام مدیر بازاریابی ندارید، بهترین گزینه برای شما، استفاده از خدمات مشاوره است.

اما اگر صاحب یک کسب‌وکار بزرگ هستید، دلایل استخدام مشاور برای شما متفاوت است. برای بیزینس‌های بزرگ، استفاده از تخصص و تجربه بیشتر مشاور، نگاه از بالا و استراتژیک به کسب‌وکار و تمرکز تیم کاری شرکت بر روی امور اجرایی از مهم‌ترین دلایل همکاری با مشاوران مارکتینگ است.

 

آیا با استخدام تیم بازاریابی از مشاور بازاریابی بی‌نیاز می‌شویم؟

بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌ها بر این باورند که برای انجام امور بازاریابی با استخدام کارشناس و مدیر بازاریابی و توسعه تیم کاری‌شان، از همکاری با مشاوران بی‌نیاز می‌شوند. اما مسئلهٔ اصلی این است که استخدام نیرو با وجود فرصت‌های زیاد، دارای تهدیدات زیادی هم هستند.

یکی از دلایل همکاری با مشاوران، تجربیات زیاد آن‌ها است. علت این تجربه زیاد همکاری با شرکت‌های متفاوت در بازه‌های زمانی کمتر است و این باعث همکاری با تعداد زیادی شرکت در زمان کمتر و استفاده از تجربیات آن‌ها در زمینه فروش می‌شود. درحالی‌که بسیاری از کارشناسان در سابقه کاری خود، یک یا نهایتاً سه شرکت دیگر را به‌عنوان تجربه ثبت کرد‌ه‌اند.

یکی دیگر از دلایل همکاری با مشاور، مسئله پول است. در بعضی مواقع باتوجه به بودجهٔ مالی کم، توان استخدام مدیر بازاریابی با حقوق بالا و تعهد استخدام طولانی‌مدت را نداریم. در این مواقع باتوجه به زمان کم اجرای پروژهٔ بازاریابی، از مشاوران بازاریابی به‌جای استخدام طولانی‌مدت، در پروژه‌های کوتاه‌مدت کمک می‌گیریم.

 

مهم‌ترین ملاک‌های انتخاب مشاور مارکتینگ چیست؟

ملاک‌های زیر را می‌توانیم جزء مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب مشاور مارکتینگ در نظر گیریم:

 

ملاک اول انتخاب مشاور مارکتینگ

تجربه مهم‌ترین مورد است. حتماً قبل از شروع همکاری در مورد تجربیات مشاوران تحقیق کنید. از آن‌ها بپرسید که آیا در صنعت شما کار مشاوره انجام داده‌اند یا نه. همچنین اندازه کسب‌وکارهایی که با آن‌ها سابقه همکاری داشته‌اند هم بسیار مهم است. استراتژی کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک متفاوت است و در تعیین بودجه بازاریابی و تبلیغات بسیار مؤثر است.

 

ملاک دوم انتخاب مشاور مارکتینگ

برای گرفتن نتیجه بهتر در کارهای تبلیغاتی، ابتدا باید از بازار هدف، شناخت مناسبی داشته باشیم. برای این منظور، مشاور باید در شناخت بازار هدف تخصص بالایی داشته باشد تا در تعیین بودجه‌بندی و تعیین هدف به مشکل نخورد.

 

ملاک سوم انتخاب مشاور مارکتینگ

تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد بسیار مهم است. مشاور باید نحوه‌اندازه‌گیری، تجزیه‌وتحلیل نتایج و همچنین نتایج مورد انتظار را مشخص کند. مشاورانی که نتایج مورد پیش‌بینی را به طور منظم گزارش می‌دهند از امتیاز بیشتری برخوردارند.

 

چگونه و چرا مشاور بازاریابی شویم؟

اگر عاشق کمک به دیگران برای توسعه فرایندهای بازاریابی کسب‌وکارشان هستید یا علاقه فراوانی به رهبری تیم‌های فروش برای توسعه مهارت‌های شغلی‌شان دارید، مشاور بازاریابی و فروش بهترین شغل برای شماست. می‌توانید با شرکت کردن در دوره مدیریت کسب‌وکار آقای دکتر ماکان آریا پارسا، از مهارت و تجربه ایشان در زمینه مشاوره مارکتینگ بهره‌مند شوید.

 

سخن پایانی

استراتژی بازاریابی صحیح، مهم‌ترین مسئله برای آینده کسب‌وکار شماست. اگر در انجام امور تخصصی بازاریابی و فروش مشکل دارید، از همکاری با مشاوران نترسید. این همکاری یک هزینه به‌حساب نمی‌آید و یک سرمایه‌گذاری برای توسعه کسب‌وکارتان است. بااین‌حال اگر هنوز در تصمیم انتخاب مشاور بازاریابی و فروش موفق نشدید، از آقای دکتر ماکان آریا پارسا کمک بگیرید.

 

سؤالات متداول

اصلی‌ترین نقش مشاور مارکتینگ چیست؟

مهم‌ترین وظیفه مشاوران مارکتینگ، بررسی وضعیت فعلی سودآوری بیزینس، تحقیق در مورد رقبا، هدف‌گذاری و تعیین استراتژی برای تیم بازاریابی و فروش است.

 

چگونه به شرکت‌های مشاوره مارکتینگ اعتماد کنیم؟

حتماً قبل از هرگونه همکاری با این مشاوران، از تجربیات آن‌ها سؤال بپرسید. از نوشتن قرارداد غافل نشوید و حتماً اهداف دقیقی برای پروژه مشاوره در قرارداد ذکر کنید. ارتباط با مشاور را مشخص کنید. از مشاور سؤال کنید که ارتباط با او چگونه خواهد بود؟ در طول روز چند ساعت در دسترس است و به مسائل شما پاسخ می‌دهد.

 

آیا مشاور مارکتینگ پس از عقد قرارداد به‌تنهایی کار می‌کند؟

پاسخ خیر است. مشاور مارکتینگ و فروش به‌تنهایی از عهده این کار برنمی‌آید. زیرا کار مشاوره یک فرایند دوطرفه است و برای گرفتن نتیجه بهتر باید اطلاعات مناسبی از کسب‌وکارتان در اختیار مشاور قرار دهید.

برچسب ها : انتشار دهنده:

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس