مدیریت امور فرهنگی و هنری


رشته مدیریت فرهنگی و هنری 

رشته مدیریت فرهنگی و هنری برای تعلیم و تربیت افرادی متخصص و برای سرپرستی و مدیریت مراکز فرهنگی و هنری در سال 1380 به پیشنهاد حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برای اولین بار تاسیس شد. 


خرید دوره مدیریت فرهنگی و هنری


دوره آموزش مدیریت امور فرهنگی و هنری :

این رشته یکی از دوره های آموزشی کشور است. علاقمندان از بین دیپلم های گروه های آموزشی ریاضی، تجربی، علوم انسانی و هنر می توانند با دریافت پکیچ آموزش دوره مدیریت فرهنگی و هنری از مرکز آموزش مجازی پارس علاوه بر یادگیری، مدرک این دوره را از این مرکز هم اخذ کنند. بازار کار دانشپذیران دوره آموزش مدیریت فرهنگی و هنری در فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، کانون های فرهنگی و هنری، دفاتر کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان و .... سرپرستی نمایند.

علاقمندان این دوره در مدت زمان تحصیل خود علاوه بر فراگفتن دروس مدیریت، مباحثی از قبیل تعالیم دینی، امور هنری، مسایل اجتماعی، فرهنگی و هنری و ارتباطی و ... آشنا شوند، تا علاوه بر نگهداری حریم فرهنگی خود به رواج دادن آن در سطح جامعه بپردازند. به طور کلی فرهنگ در معنا عبارتست از " نظامی از باورها، ارزش ها، رسم ها و رفتارهایی که اعضای یک جامعه به کار می گیرد تا خود را با جهان خود و نیز با یکدیگر سازگار سازند و آن را از طریق آموختن از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهند".
مدیریت فرهنگی به عنوان یک شاخه مهم از مدیریت کشور شده است. 

هدف از این رشته ، آموزش دادن مدیرانی است که قادر به مدیریت در محیط ها و سازمان های دولتی باشند. سازمان ها و نهادها و محیط های فرهنگی همانند: صدا و سیما، دانشگاه ها، مدرسه ها، فرهنگسراها، خانه های فرهنگ، موسسه های فرهنگی- مطبوعاتی، خبرگذاری ها، مطبوعات، موسسه های آموزشی، آموزشگاه های هنری، سینما و مراکز نمایشی، موزه ها، گالری ها و مدیریت های فرهنگی وزارتخانه ها و سازمان ها و کارخانه ها، سازمان های انتشاراتی، موسسه های تبلیغاتی، کتابخانه های عمومی  و .... است.
 

دوره-آموزش-مدیریت-امور-فرهنگی-و-هنری


مدیران فرهنگی علاوه بر دانش مدیریت، باید دارای مهارت های خاصی از جمله بهره گیری از روانشناسی، جامعه شناسی، اصول تعلیم و تربیت در زمینه آموزش و آشنایی با مبحث های مهم فلسفه، تاریخ، هنر و ادبیات باشند. فرهنگ به عنوان یکی از نشانه های اصلی زندگی انسان ها همیشه از اهمیت خاصی برخوردارا بوده است. به دلیل تصمیم گیری مناسب در این زمینه، استفاده متناسب از فرصت ها و ظرفیت ها و رفع تهدیدها و از بین بردن نقاط ضعف نیاز است. مدیران این زمینه باید دارای دانش و بینش کافی و مناسب باشند.


اهداف کلی در فعالیت های فرهنگی  :

1- تقویت روحیه بندگی و پرستش کردن
2- استحکام روحیه علمی
3- تبیین فرهنگ و سیاست دینی
4- زمینه سازی برای ایجاد و تمایلات درونی  
5- رشد فضایل اخلاقی و ...


چند توضیح از مدیریت فرهنگی :

مدیریت فرهنگی به معنای به کار گیری موثر و کارآمد، منابع مادی و انسانی در جهت رشد آگاهی ها، باورها، آداب و رسوم و هنر و اخلاق، آگاهی از قوانین و اجرای آن در سازمان های کوچک یا در کل جامعه می باشد.
مدیریت فرهنگی به معنای هدف قرار دادن انسان ها، جهت شناختن بهترین اندیشه ها و عمل به بهترین گزینه های اعمال است.
مدیریت فرهنگی به معنای آگاهی از استعدادهای معنوی و سرمایه های فرهنگی و حفظ و نگهداری و رشد آن هاست.
مدیریت فرهنگی به معنای شناخت پیدا کردن جامع و تلاش برای اجرای فردی، خانوادگی، اجتماعی و جهانی آن.
مدیریت فرهنگی یعنی سازماندهی، هدایت و آماده سازی نیروهای معتقد در جهت اهداف و آرمان های اسلامی.
مدیریت فرهنگی یعنی تربیت انسان ها بر اساس الگوهای آسمانی است.
و ....

آموزش مدیریت فرهنگی و هنری


اصول مدیریت فرهنگی : 

به معنای قانون و سبک هایی است که در فرآیند مدیریت فرهنگی باید آن ها را رعایت کرد. این اصول، ضمانت نتیجه بخش بودن فرآیند مدیریت فرهنگی است. این اصول مختص یک جامعه و مکان خاص نیست، بلکه هر شخصی در هر زمانی و در هر مکانی که در کار مدیریت فرهنگی باشد، باید این اصول را رعایت کرد.

1-    زمان شناسی و استفاده درست از زمان 
در مدیریت فرهنگی "زمان" از جهت های مختلفی اهمیت دارد. زمان، یکی از با ارزش ترین دارایی، برای دولت ها ، مدیریت ها و سازمان ها به شمار می آید و به کار گیری درست از زمان است که به موفقیت یا شکست ختم می شود.

2- با محوریت دینی : مدیریت فرهنگی باید با ضوابط دینی، فعالیت های خود را تنظیم نماید.
صحیح است که فرهنگ موجود در یک جامعه امکان دارد با معیارها و قوانین اسلامی همخوانی نداشته باشد، اما مدیریت فرهنگی هیچ وقت به فرهنگ موجود در یک جامعه به عنوان میدا و مقصد نهایی نگاه نمی کنند، بلکه باید سمت و سوی فعالیت ها و برنامه ها باید مورد توجه  فرهنگ ایده ال باشد. 
آنچه مهم است درک درست از دین است. یک مدیر فرهنگی باید، شناخت درستی از دین داشته باشد تا بتواند صحیح و به خوبی از عنصرهای فرهنگی درستی کار نماید.

3- مخاطب شناسی : انسان بودن از ویژگی های فرهنگ است. مدیریت فرهنگی و تربیتی نیز به همین علت ، مدیریت انسانی است.
البته مدیریت انسانی- در انسانی بودن خود یعنی در اندازه و نوع ارتباط با انسان ها و امور انسانی- شدت و ضعف دارند. وسیع ترین نوع مدیریت، مدیریت فرهنگی است.
 

اصول-مدیریت-فرهنگی


برنامه ریزی فرهنگی :

اگر برنامه ریزی فرهنگی آگاهانه باشد و یا نباشد ممکن است نتیجه آن هم موفقیت آمیز باشد یا نباشد . بر این اساس ، برنامه ریزی فرهنگی کوشش آگاهانه، سنجیده و سازمان یافته دولت است برای ساخت تغییر در وضع موجود و دستیابی به اهداف مطلوب در حوزه های گوناگون فرهنگی شناخت.
جملات برنامه ریزی فرهنگی با معلومات زیر همراه است :
- در حوزه فرهنگی می توان دست به برنامه ریزی زد و اگر امری خواسته شده نباشد،امری ناگریزی است.
- در حوزه فرهنگ، مشکلاتی وجود دارد که باید آن ها را با اقداماتی که برنامه ریزی فرهنگی می نامیم ، برطرف سازیم.
- برنامه ریزی فرهنگی بیشتر بر عهده دولت است و یا از دولت انتظار می رود که دست به این برنامه ریزی ها بزند.
برنامه ریزی فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگ بین این دو مفهوم متفاوتی است. برنامه ریزی فرهنگ برای حوزه فرهنگ مورد نظر است. اما در برنامه ریزی فرهنگی این واژه کاربرد گسترده ای دارد و با مجموعه ای از وظایف و رشته های علمی از جغرافیای انسانی تا طراحی شهری و برنامه ریزی اقتصادی و برنامه ریزی استراتژیک دارد. 
برنامه ریزی یعنی هماهنگ سازی فعالیت های فرهنگی و هنری در جامعه است و زمانی که از برنامه ریزی فرهنگی استفاده می کنیم منظور همان شیوه به کار گیری منابع فرهنگی به هدف توسعه برنامه ریزی، یکپارچه شهرها، مناطق و کشورهاست.
ویژگی های برنامه ریزی فرهنگی : برنامه ریزی فرهنگی دارای خصوصیاتی است، این خصوصیات عبارتند از :
- دشوار و پیچیده است.
- انواع خصوصیات جامعه را در بر می گیرد.
- زمان بر است.
- چند وجهی است.
- درصد شکست آن بالاست.
- با عامل های گوناگونی درگیر است.


انواع مدل های برنامه ریزی فرهنگی :

مدل برنامه ریزی فرهنگی، فرآیندی است که جای خود را بر پایه مشخصی به برنامه ریزی فرهنگی توان "ارزیابی، امکان تصمیم گیری، قدرت کنترل و بهینه تصمیم " می دهد. ضرورت دستیابی به مدل فرهنگی، به ضرورت عقلی و آشکار قابل تایید است.
هنر چیست : به کلیه آثاری که به دست انسان ساخته شده است و در مسیر عناصر نمایان و در جهت عواطف، احساسات یا هوش انسانی به کار گرفته می شود هنر می گویند.
هنرهای کاربردی : هنرهای مفید است که اول کارکرد و سودمندی آن ها اهمیت دارد و هدف از ایجادشان ، کاربردشان می باشد. مانند: طراحی خودرو، معماری، طراحی لوازم خانه، سینما.
هنرهای صناعی : هنرهای صناعی ،یکی از رشته های هنر سنتی است که آثار به وجود آمده نشانگر چگونگی سیر تحول در طول تاریخ است. هنرهایی که ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما داشته و با زندگی روزمره مردم همراه شده است.

مدرک مدیریت فرهنگی و هنری

 

انواع-مدل-های-برنامه-ریزی-فرهنگی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس