کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی

مدرک کارشناسی مدیریت :

(MBA یا M.B.A.) مدرک کارشناسی ارشد در مدیریت کسب و کار (مدیریت) است.
درجه MBA در اوایل قرن بیستم زمانی که کشور صنعتی شد و شرکت ها به دنبال روش های علمی برای مدیریت بود، در ایالات متحده آغاز شد
دوره های اصلی در یک برنامه MBA شامل انواع حسابداری، آمار کاربردی، ارتباطات تجاری، اخلاق تجاری، قانون کسب و کار، امور مالی، اقتصاد مدیریتی، مدیریت، بازاریابی و این دوره ها  به نحوی است  که بیشتر  مسایل مربوط به تحلیل و استراتژی مدیریت را، پوشش می دهد.
اکثر دوره ها شامل دوره های انتخابی و تمرکز  برای مطالعه بیشتر در یک منطقه خاص می باشند. اکثر چالش ها و اعتبار  MBA متمرکز است  بر : حسابداری و امور مالی
برنامه های MBA  نیاز به تکمیل تقریبا دو برابر تعداد امتیازات  که به طور معمول برای مدارک مورد نیاز است دارد و شامل برخی از مواد مشابه مانند کارشناسی ارشد اقتصاد،  کارشناسی ارشد مالی،  حسابداری، کارشناسی ارشد در بازاریابی و کارشناسی ارشد مدیریت میباشد. 
MBA مدرکی بالاوحرفه ای است.  واحدهای MBA به طور خاص بر برنامه های MBA متمرکزاست بطوریکه پیوستگی  و کیفیت تحصیلات را تامین میکند  . مدارس کسب و کار در بسیاری از کشورها برنامه هایی را برای تمام وقت، نیمه وقت، اجرایی (دوره های آموزشی کوتاه مدت که معمولا در شب ها یا تعطیلات آخر هفته برگزار می شود) و دانش آموزان آموزش از راه دور که بسیاری با تخصص های ویژه ای هستند، ارائه می دهند.

 

کارشناسان بازرگانی در حال گفتگو

 

تاریخچه 

اولین مدرسه کسب و کار در ایالات متحده، دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا بود که در سال 1881 از طریق جوزف وارتون تأسیس شد. در سال 1900، دانشکده تجارت تاک در کالج دارتموث تاسیس شد [3] واولین دوره پیشرفته در کسب و کار، به ویژه، کارشناسی ارشد رشته تجارت، پیشین MBA را اعطا نمود . دانشگاه هاروارد اولین برنامه MBA را در سال 1908 با 15 عضو هیات علمی، 33 دانشجوی منظم و 47 دانشجوی خاص تاسیس کرد. برنامه درسی سال اول آن بر مبنای مدیریت علمی فردریک وینسلو تیلور بود. تعداد دانشجویان MBA در دانشگاه هاروارد به سرعت، از 80 نفر در 1908، به بیش از 300نفر  در سال 1920 و 1070نفر  در سال 1930 افزایش یافت. [7] در این زمان تنها دانشگاه های آمریکایی MBA را ارائه می دادند. کشورهای دیگر ترجیح دادند که مردم کسب و کار را در  کار یاد بگیرند. سایر مراحل عبارتند از:
1930: اولین دوره  آموزش مدیریت و رهبری برای مدیران و مدرسان با تجربه متوسطه (برنامه دانشجویان Sloan در موسسه فناوری ماساچوست) برگزار شد . 1943: برنامه کارشناسی ارشد MBA (EMBA) برای کارکنان حرفه ای در دانشکده تجارت غرفه دانشگاه شیکاگوبرگزار شد. 
ایجاد دانشکدههای دائمی در سه قاره : شیکاگو (ایالات متحده آمریکا)، بارسلونا (اروپا) و سنگاپور (آسیا). اکثر دانشکده های بازرگانی  امروزه یک جزء جهانی را به MBA اجرایی خود ارائه می کنند. از زمانی که این برنامه تاسیس شد، دانشکده  فضاهای خود را منتقل کرده و اکنون در شیکاگو، لندن و هنگ کنگ مستقر است. 
1946: اولین MBA بر مدیریت جهانی در دانشکده مدیریت جهانی تاندربرت تمرکز داشت.

1950: اولین MBA در خارج از ایالات متحده آمریکا، در کانادا (مدرسه بازرگانی ریچارد آویو در دانشگاه انتاریو غرب)، [12] و پس از آن دانشگاه پرتوریا در آفریقای جنوبی در سال 1951 است. 
1955: اولین مؤسسه MBA در کالج  آسیایی دانشکده مدیریت کسب و کار در کراچی در دانشگاه کراچی در پاکستان با همکاری دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا ارائه شد. [14]
11957: اولین MBA در یک مدرسه اروپایی (INSEAD) ارائه شده است. [15]
1963: اولین مؤسسه MBA در کره ارائه شده توسط دانشگاه کره جنوبی (KUBS) [16]
1986: اولین برنامه MBA که برای هر دانش آموز نیاز به داشتن یک کامپیوتر لپ تاپ در کلاس درس راداشت  کالج رولینز (فلوریدا)(  کالج Rollins کالج تحصیلات تکمیلی Roy E. Crummer). [نیازمند منبع] با شروع سال تحصیلی 1992-1993، مدرسه بازرگانی کلمبیا مورد نیاز است همه دانشجویان ورودی را ملزم به  خرید یک کامپیوتر لپ تاپ با نرم افزار استانداردمیکرد ( تبدیل شدن به اولین مدرسه کسب و کار برای انجام این کار.) 
1994: اولین برنامه اجرایی MBA آنلاین در دانشگاه آتاباسکا (کانادا). [19]
مدرک MBA توسط دانشگاه های سراسر جهان در  کشورهای  توسعه یافته و در حال توسعه پذیرفته شده است. 
 

دانشجویان کارشناسی ارشد بازرگانی

ایالات متحده 

سه نهاد اصلی اعتبار در ایالات متحده عبارتند از:
انجمن پیشرفته دانشکده های انسانی (AACSB
شورای اعتباربخشی مدارس و برنامه های تجاری (ACBSP)، 
مجمع بین المللی آموزش کسب و کار کالج (IACBE) [21]
تمامی این گروه ها  دانشکده های خارج از ایالات متحده را تأسیس می کنند. ACBSP و IACBE خود را در ایالات متحده توسط شورای اعتباربخشی آموزش عالی (CHEA) به رسمیت شناخته شده اند. 
برنامه های MBA مختص دانش آموزانی که در زمینه مراقبت های بهداشتی  فعالیت می کنند نیز واجد شرایط اعتباربخشی توسط کمیته اعتباربخشی آموزش مدیریت بهداشت (CAHME) می باشد.
برنامه های MBA دو ساله (تمام وقت) به طور معمول در طول دو دوره تحصیلی (یعنی تقریبا 18 ماه از زمان در نظر گرفته شده) انجام می شود. به عنوان مثال، در نیمکره شمالی آنها اغلب در اواخر ماه اوت / سپتامبر سال اول شروع می شوند و تا ماه مه سال دو، با دوره سه تا چهار ماهه بین سال های یک و دو، ادامه می یابد.
دانش آموزان با مقدار معقولی از تجربه کاری گذشته به دنیای واقعی وارد می شوند و در روزهای هفته مانند دیگر دانشجویان کلاس ها را می پذیرند. یک مدرک، مدرک کارشناسی تمام وقت، فشرده ، نیمه وقت  نیاز به 60 امتیاز( واحد ) (600 ساعت کلاس) کاردانشجو دارد.
دوره های فشرده  MBA، دوره های دو ساله هستند. آنها معمولا  دورهها را به صورت فشرده و برنامه های امتحانی سریعتر طی میکنند ، که  معمولا به یک سال محدود می انجامد. دانشجویان  معمولا در طول برنامه و بین ترم ها کمتر زمان را از دست می دهند. به عنوان مثال، هیچ تعطیلات تابستانی سه تا چهار ماهه وجود ندارد، و در میان ترم ها ممکن است هفت تا ده روز به جای سه تا پنج هفته تعطیلات وجود داشته باشد. برنامه های فشرده معمولا هزینه کمتری نسبت به برنامه های دو ساله تمام وقت دارند. دوره های MBA نیمه وقت معمولا  بعد از اتمام ساعتهای اداری  یا تعطیلات آخر هفته کلاسهای خودرا برگزار میکنند .
برنامه های نیمه وقت معمولا سه سال یا بیشتر به طول میانجامد. دانشجویان  این دوره ها معمولا متشکل از کارکنان حرفه ای می باشند که مدت زمان بیشتری و  دوره های سبکتری را در نظر می گیرند تا زمانی که تعداد واحدهای  فارغ التحصیلی اشان به حد نصاب برسد .  دوره های MBA شبانه دوره های تمام وقت هستند که معمولا کلاس ها را در روزهای هفته، پس از اتمام ساعات های کاری یا تعطیلات آخر هفته برای مدت دو سال برگزار میکنند . دانشجویان در این دوره ها معمولا متشکل از کارکنان حرفه ای می باشند که نمی توانند کار خود را برای پیگیری یک دوره تمام وقت و پیوسته MBA به طور منظم ادامه دهند. بیشتر دوره های شبانه در دانشگاه های هند ارائه می شوند. دوره های  MBA فشرده شبیه به دوره های های نیمه وقت است، اگر چه معمولا برنامه اموزشی محدود و غیر قابل انعطافی دارد که بین یک تا سه هفته برنامه ریزی میشود . 
دوره های عملی و اجرایی MBA  برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی مدیران و مدیر عاملان شرکتها  طراحی شده است، به طوری که دانش جویان بتوانند در طول دو سال یا کمتر در رشته  مذکور  در حین اشتغال به کار تمام وقت مدرک کارشناسی  کسب کنند. دانشجویان ممکن است متعلق به هر  سازمانی انتفاعی ویا غیر انتفاعی، دولت و یا نمایندگان شرکتهای صنعتی مختلف باشند . دانشجویان EMBA در مقایسه با دانشجویان MBA.  معمولا دارای سطح بالاتری از تجربه کار هستند، اغلب 10 سال یا بیشتر،. در پاسخ به افزایش برنامه های EMBA ارائه شده، شورای اجرایی MBA در سال 1981 برای پیشرفت آموزش اجرایی شکل گرفت. دوره های  MBA تمام وقت اجرایی  که مختص حرفه ایها میباشد حدود 5 سال یا بیشتر زمان میبرد  . این برنامه های تمام وقت MBA اجرایی شبیه به برنامه های MBA  1ساله ارائه شده توسط مدارس  Insead و IMD میباشد.

دوره های MBA 2 ساله : برگزاری این دوره ها  در کشورهایی مانند هند قرار دارند که در آن برنامه 2 ساله MBA به فارغ التحصیلان تازه و بدون تجارب یا تجربه کمتری اختصاص یافته است. دوره های از راه دورآموزش MBA در خارج از محوطه دانشگاه برگزار می شود. این دوره ها را می توان در قالب های مختلفی ارائه داد: دوره های مکاتبات از طریق میل  یا ایمیل، پخش های ویدیویی غیر تعاملی، ویدئو های ضبط شده، تلویزیون های زنده و یا ویدئو کنفرانس، دوره های آفلاین و آنلاین. بسیاری از دانشکده ها این برنامه ها را ارائه می دهند. این دوره هارا معمولا حرفه ایها انتخاب میکنند که نمی توانند در برنامه های نیمه وقت سنتی شرکت کنند. دوره های MBA دوگانه دوره هاییست که MBA an MS, MA, or a JD, etc. با دیگر دوره ها نظیر MS, MA یا  JD,  و غیره ترکیب شده است،که بیشتر جهت صرفه جویی در هزینه برگزار میگردد . ( هزینه این دوره نسبت به زمانی که دو دوره را جداگانه انتخاب میکنند بسیار کمتر است .)
 

مدیران کارشناس ارشد

معیارهای پذیرش :

بسیاری ازدانشکده ها مبنای پذیرفته شدن افراد را بر اساس ترکیبی از میانگین درجه کارشناسی، رشته های تحصیلی، نمرات امتحان ورودی، رزومه ای که شامل تجربه کار قابل توجه، مقالات، توصیه نامه ها و مصاحبه های شخصی است، پایه ریزی می کند. بعضی از دانشکده ها  نیز در فعالیت های اضافی، فعالیت های اجتماعی و یا کار داوطلبانه،  به طور کلی تمرکز میکنند . تست پذیرش مدرک کارشناسی ارشد (GMAT) یکی از مهم ترین آزمون های ورودی برای پذیرش در برنامه های MBA است.  تست(GRE)  نیز در بعضی از کشورها به عنوان پیش نیاز اخذ مدرک  MBA پذیرفته شده تایک دانشجو بتواند امتحان ورودی MBA را که ممکن است داشته باشد انجام دهد.
بعضی از دانشکده ها نمرات امتحان ورودی را به عنوان معیارپذیرش نمیپذیرند . دانشکده های MBA به منظور دستیابی به کلاس های متنوع، به نسبت جنسیت و نسبت دانشجویان بین المللی در نظر می گیرند. در موارد نادری، برخی از مراحل MBA نیازی به دانش آموزان برای داشتن مدرک کارشناسی ندارند و. در انگلستان، به عنوان مثال HND یا حتی HNC در بعضی از برنامه ها قابل قبول است. بسته به نوع برنامه، نوع و مدت تجربه کاری می تواند جزء مهم پذیرش برای بسیاری از برنامه های MBA باشد. [27] بسیاری از برنامه های سطح بالا نیاز به پنج سال یا بیشتر  تجربه کاری برای پذیرش دارند.  
مینی MBA یک اصطلاح است که توسط بسیاری از موسسات غیر انتفاعی و سودآور برای توصیف یک دوره متمرکز بر مبانی کسب و کار استفاده می شود. در گذشته، برنامه های مینی MBA به طور معمول به عنوان دوره های غیر معتبر ارائه می شود که نیاز به کمتر از 100 ساعت آموزش کامل دارند.
با این حال، با توجه به انتقادات این گواهینامه ها، بسیاری از دانشکده ها و موسسات ، در حال حاضر برنامه های خود را برای ارائه دوره های کامل معتبر تغییر داده اند ،  به طوری که دانشجویان را به سوی اخذ  یک مدرک درجه یک کامل سوق دهند . 

محتوا

به طور کلی، برنامه های MBA  اصولا بر اساس دوره های اصلی (یک برنامه درسی استاندارد   و دوره های انتخابی است که می تواند بر روی  یک تخصص خاص متمرکز شود .

بنابراین، اغلب در سال اول برنامه (یا بخشی از آن)، دانش جویان هر دو دانش کاری را که عبارتند از  عملکرد مدیریت و مهارت های تحلیلی مورد نیاز برای آنها بدست می آورند. پس از  گذشت سال اول، بسیاری از دانش آموزان تمام وقت به دنبال کارآموزی هستند.
اغلب در سال دوم (بخشی)، دانش جویان دوره های انتخابی را دنبال می کنند، که ممکن است به یک تخصص  وابسته به برنامه اصلی متکی باشند . (موضوعات در اخلاق تجارت نیز ممکن است در سطح عمومی یا اختصاصی  باشند). این دوره  با کارآموزی در استراتژی کسب و کار، برنامه نویسی به پایان می رسد. یک پایان نامه یا طرح اصلی معمولا پس از اتمام دوره های آموزشی مورد نیاز دوره  است. برای دوره های اجرایی MBA، دوره های  درسی اصلی به طور کلی مشابه است، اما ممکن است به دنبال استفاده از نقاط قوت و ضعف در ارتباط با مشخصات فصلی و حرفه ای دانشجو، تأکید بر رهبری و بیشتر از تجربیات خاص دانش جویان باشد.  بسیاری از برنامه های MBA با یک آزمون خروجی جامع به پایان میرسد .

برنامه ها به طوری طراحی شده اند که دانش جویان به طور یکسان در معرض تئوری و عمل قرار گیرند. [35] دوره های آموزشی شامل سخنرانی ها، مطالعات موردی و پروژه های تیمی می باشد. هرچند که میزان پراکندگی و نسبت  انها ، توسط دانشکده  و فرمت دوره ها متفاوت خواهد بود. دروس تئوری در کلاس درس توسط اساتید  دانشگاه ارایه میشود  و از طریق روش موردی تقویت می شود و دانش جویان  را در نقش تصمیم گیرنده قرار می دهد. موارد مشابه  وضعیت های تجاری دنیای واقعی شامل هر دو محدودیت و اطلاعات ناقص می باشد. یادگیری عملی (رویارویی واقعی و در معرض قراردادن حالتها ) اغلب شامل مشاوره پروژه با مشتریان واقعی است و معمولا در تیم ها  (یا «سندیکاها») انجام می شود.
دروس عملی (و همچنین مطالعات موردی) معمولا با وکلای کاری و گاهی اوقات مدیران اجرایی-با حمایت از تدریس استادان دانشگاهی و متکی بر دروس تدریسی انها میباشد . همانطور که در بالا اشاره شد، دوره ها با موضوعات زیر شروع می شوند [30] و سپس به موضوعات پیشرفته تر ارتقا پیدا  می کنند که در آنها استفاده می شود. 

دوره های تحلیلی : 

آنالیزی – حسابداری – اقتصاد مدیریتی – اقتصاد متراکم – تحقیقات عملی امارهای تجاری و انالیزهای ارقامی حرکتهای سازمانی 

کارکردی : 

مدیریت مالی – مدیریت منابع انسانی مدیریت بازاریابی – مدیریت اجرایی – 
اخلاقی : اخلاق تجاری مسولیتهای اجتماعی حقوقی نظارت حقوقی 

دوره های اختیاری : 

دوره های اختیاری متداول عبارتند از : کارآفرینی – تجارت بین الملل – سیستم اطلاعات مدیریت – حقوق تجاری – تحقیقات بازار – ساختار سازمانی مذاکرات – امور مالی بین المللی – مدیریت پروژه و املاک و مستغلات و علاوه بر این بسیاری دیگر از گزینه های انتخابی و یا پیشنهادی توسط موسسات 

 

محتوا :

راهبردی و تحقیقی_ مدیریت استراتژی _ مدیریت تجاری- پروژه اصلی- کارشناسی ارشد روش شناسی
 مهارت های مدیریت تحلیلی مذکورمتکی بر اصول مدیریت است. دوره های حسابداری ممکن است حسابداری مالی و مدیریتی را به صورت جداگانه یا در یک دوره ترکیبی مورد توجه قرار دهد 
حسابداری مالی به طور عمده در تهیه صورتهای مالی کاربرد دارد  در حالیکه مدیریت حسابداری عمدتا در تحلیل نتایج داخلی است.
اقتصاد مدیریتی یک دوره فنی است که عمدتا بر قیمت گذاری محصولات تاثیر می گذارد که تحت تأثیر بسیاری از نظریه ها و اصول اقتصاد  است، در حالی که دوره ی کل یا اقتصاد کلان با موضوعاتی نظیر سیستم بانکی، عرضه پول و تورم ارتباط دارد.
تحقیقات و آمار عملیاتی بعضی اوقات به عنوان "تصمیم گیری مدیریتی" یا "تصمیم گیری کمی" ترکیب می شوند؛ رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی ممکن است به طور مشابه ترکیب شوند. در بسیاری از برنامه ها، متقاضیان با پیشینه مناسب ممکن است از دوره های مختلف تحلیلی معاف باشند.
در مورد دوره های کاربردی، برخی از برنامه ها با برنامه های آموزشی در دو قسمت مقابله می کنند .
دوره اول یک مرور کلی را فراهم می کند، در حالی که  مورد دوم موضوع را به صورت عمقی بررسی  می کند ( به عنوان یک تخصص)؛ به طور متناوب، مورد اول مشکلهای تاکتیکی و کوتاه مدت را بررسی میکند در حالی که دومی  مربوط به مشکلات بلندمدت و استراتژیک (مثلا "مدیریت مالی I"است ، در حالی که بخش دوم شامل تصمیمات سرمایه گذاری  است). توجه داشته باشید که دوره ها در اینجا، اگر چه در محتوا فنی هستنداما در نهایت، به سمت مدیریت شرکت ها هدایت می شود.برای مثال  اصول دوره مالی ممکن است از ویژگی های ارزیابی ابزار مالی و افزایش سرمایه برخوردار باشد، اما در حقیقت بر سرمایه گذاری های مدیریتی و شرکتی متمرکز است.
یک دوره سیستم های اطلاعاتی / فن آوری به طور فزاینده ای به عنوان یک دوره کاربردی اصلی به جای یک انتخاب محسوب  می شود. آموزش اخلاق اغلب با کارآموزی در مسئولیت اجتماعی شرکتی و حاکمیت شرکتی انجام می شود.
برنامه ها ممکن است شامل آموزش (مبتنی بر دوره های آموزشی) در مهارت های مورد نیاز در سطوح مدیریت ارشد: مهارت های اسان، مانند رهبری و مذاکره؛ مهارت های دشوار، مانند صفحات گسترده و، مدیریت پروژه؛ مهارت های تفکر مانند نوآوری و خلاقیت.
آموزش شامل  زمینه هایی مانند چند فرهنگی و مسئولیت اجتماعی شرکت ها به طور مشابه می شود.
بازدید کنندگان شرکت (از جمله سفرهای خارج از کشور)، و سخنرانی ها یا سمینارهای مهمان با مدیران ارشد و شخصیت های مدیریتی نیز ممکن است شامل شود.
مواردی که شرکتها بررسی میکنند : (از جمله جزء بخش های استراتژی کسب و کار، درجه فارغ التحصیلی، تمرکز بر پیدا کردن مزیت رقابتی و موقعیت بلندمدت و مدیریت نهاد به عنوان یک قاعده کلی نیز ممکن است شامل شود.
در اینجا، زمینه های کاربردی کلیدی به این ترتیب سنتی یا یکپارچه به یک دید کلی می پردازند و دوره استراتژی، چگونگی ادغام فرآیندهای مختلف را برای یک داستان پیوسته با هر رشته ای تا عمق درک دیگران فراهم می کند .
آموزش های مربوطه در مدیریت  کسب و کار نیز ممکن است برنامه ریزی شده و مشارکت در یک شبیه سازی کسب و کار  نیز مورد نیاز دوره  مشترک است. 
استراتژی "ممکن است به عنوان دنباله ای از دوره های ارائه شده، شروع در بخش اول (برنامه ریزی)اغاز شود و یا به عنوان یک دوره شدید فشرده، ارائه شده در طول بخش دومبهپایان رسد . بعضی از دوره های ارایه شده به طور  تخصصی در "استراتژی" و بقیه  در مشاوره مدیریت است که به طور قابل توجهی مسائل مشابه را در بر می گیرد. پایان نامه کارشناسی ارشد MBA (یا پایان نامه در برخی از دانشگاه ها) به طور کلی شامل موارد زیر خواهد بود: 
بحث در مورد مطبوعات ، بررسی انتقادی و ساختار آنچه در یک موضوع معین شناخته شده است، به منظور رسیدگی به یک مشکل خاص؛ مطالعه موردی فراتر از توصیف ساده است که حاوی تجزیه و تحلیل مواد منتشر نشده تاکنون است. تست دوره  یا محدودیت های برخی از اصول یا روش شناخته شده در یک وضعیت خاص و یا تغییرات پیشنهاد شده. به عنوان یک جایگزین برای پایان نامه، بعضی از برنامه ها میتواند جایگزین برنامه دیگری شود . در اینجا (دانش جویان پاره وقت) دانشجویان مشکلات موجود در سازمان خود را بررسی می کنند؛ به ویژه در برنامه هایی با یک جهت گیری یادگیری عمل،که ممکن است جز دوره های عملی باشد . اکثر برنامه های MBA نیازمند کار دوره ای در روش تحقیق، پیش از پایان نامه یا پروژه هستند. بعضی از برنامه ها اجازه می دهد که مولفه تحقیق به طور کلی  با کارآموزی اضافی انتخابی جایگزین شود.

امتحانات پایان ترم : 
 

[بسیاری از برنامه های MBA در آزمون جامع پایان دوره و اعطای گواهینامه  قرار دارند.
امتحان استاندارد شناخته شده به عنوان آزمون اصلی دوره  برای MBA (MFT-MBA) در برنامه های MBA،در بیش از 300 دانشگاه ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است. 
MFT-MBA با هدف ارزیابی مهارت ها، دانش و توانایی های استدلالی در حوزه دوره های درسی استاندارد MBA ارائه شده است. [31] 
یکی دیگر از گزینه های برجسته برای امتحانات جامع خروج آزمون و اعطای گواهینامه پایان دوره  برای MBA (آزمون CPC COMP) متعلق به خدمات دانشگاهی Peregrine است. 
بسیاری از دوره ها  برای  امتحان مدیریت  داخلی خود، به جای یک آزمون استاندارد،خود تصمیم گیرنده هستند .

ثبت نام در دوره کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس