آشنایی با طراحی صحنه

 

طراحی صحنه چیست 

طراحی صحنه از اساسی ترین بخش های یک عمل نمایشی محسوب می شود . این هنر ارزنده ، به وقایع زندگی اجتماعی اشاره دارد ومی تواند به تنهایی تمام داستان یک نمایشنامه را به تصویر بکشد . طراحی صحنه ، به معنی آماده سازی و آشنایی با ابزار ، اشیا ، نوع کاربرد آن ها و استفاده از وسایل تزئینی طبق اصول زیبایی شناسی می باشد . عواملی مانند ابزار، لباس، رنگ و مکان صحنه ،نقش مهمی در طراحی صحنه دارند . طراحی صحنه ، اصولا برای تئاتر و فیلم و موارد نمایشی به کار می رود از این رو آشنایی با متن فیلم نامه یا نمایشنامه از مهم ترین مواردی ست که یک طراح باید رعایت کند . فضای صحنه ، باید به شکلی طراحی شود که افکار و عقاید بازیگران را به مخاطب منتقل کند .

خرید دوره آشنایی با طراح صحنه 

طراح صحنه کیست

به طور کلی ، طراح فردی ست که شی یا مکانی را زینت می بخشد . در عمل، هر کسی که اشیاء قابل لمس و غیر قابل لمس، محصولات ایجاد می کند، به عنوان طراح شناخته می شود. طراح صحنه نیز کسی است که صحنه را زینت می بخشد . طراح صحنه وظایف و مهارت های خاصی را دارا می باشد که در ادامه به توضیح این وظایف و مهارت ها  می پردازیم 
 

طراح-صحنه-کیست


وظایف طراح صحنه 

  • مطالعه دقیق نمایشنامه و خلاصه نویسی داستان
  • مشورت با تمامی عوامل مانند کارگردان ، گریمور ، بازیگران و ...
  • پیاده سازی ایده های جدید طبق بودجه 
  • آمادسازی به موقع طرح اولیه و ارائه طرح به کارگردان
  • اعمال دستورات کارگردان بر روی طرح نهایی و مشورت با تمامی اعضا
  • حضور در هنگام فیلم برداری به منظور تغییرات ناگهانی
  • آماده سازی و خرید تمامی ابزار و تجهیزات مورد نیاز


ویژگی ها و مهارت های طراح صحنه    

  • به کار گیری خلاقیت و قدرت تخیل خود
  • ارتباط عالی با تمامی همکاران
  • سازماندهی و رهبری تمام اعضای گروه خود
  • تمرکز بالا و توجه به تمامی جزئیات
  • علاقه زیاد به حرفه طراحی صنه
  • آمادگی برای تغییرات احتمالی
  • داشتن ذوق هنری 
  • داشتن اطلاعات به روز در زمینه مد و لباس
  • پشتکار و تحمل فشارهای کاری

بازار کار حرفه طراحی صحنه

در گذشته ، افراد قلیلی در رشته طراحی صحنه تحصیل می کردند ، اما اخیرا ، این رشته کاربردی ، علاقه مندان بسیاری پیدا کرده است چراکه این رشته دارای بازارکار و آینده شغلی خوبی می باشد . البته رقابت در این زمینه زیاد است و جهت ارتقا و کسب مهارت ، می بایست از دانش ، مهارت و تجربه بالایی برخوردار باشید و علاوه بر مدرک طراحی ، تجربه کار با کارگردان های مشهور کمک بسزایی به تقویت رزومه شما خواهد کرد . 


درآمد طراحان صحنه

طراحان مبتدی ، برای شروع کار خود ، معمولا به عنوان دستیار به طراح صحنه کمک می کنند اما با گذشت زمان و کسب مهارت تجربیات کافی ، به طور مستقل فعالیت می کنند . در حال حاضر ، آمار دقیقی از حقوق طراحان صحنه موجود نمی باشد چراکه حقوق یک طراح کاملا به رزومه ، دانش ، مهارت ، حجم و کیفیت کار و توافق بین طراح و کارگردان دارد . اما با خلاقیت و به کار گیری دانش و تجربه کار با کارگردان های معتبر می توانید از حقوق و مزایای قابل توجهی برخوردار  شوید . در کشور ایران طراحی لباس و صحنه با هم ترکیب شده اند اما در کشورهای دیگر این دو رشته به صورت دو حرفه مستقل می باشد .

آموزش دوره آشنایی با طراح صحنه 

درآمد-طراحان-صحنه


انواع طراحی صحنه

در انتخاب نوع طراحی ، به منظور یک طراحی پیشرفته و عامه پسند ، توافقی بین طراح صحنه و کارگردان صورت می گیرد اما ایده ها و نظرات طراح در ارجعیت است .طراحی صحنه انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر می باشد :

  1. طراحی  صحنه جعبه ای
  2. طراحی ساده 
  3. طراحی صحنه با لوازم قابل تغییر
  4. طراحی صحنه به وسیله سکو
  5. طراحی صحنه متحرک
  6. طراحی با استفاده از نور


طراحی صحنه در تلویزیون

از آنجایی که تلویزیون یکی از پر بیننده ترین رسانه هاست بنا براین حساسیت های زیادی را به خود جلب می کند . درطراحی صحنه ی تلویزیون  بیشتر از مواد خام برای زینت دادن صحنه استفاده می شود . پارچه های آویز و پارچه های نقاشی از پر کاربرد ترین وسایلی ست که در طراحی تلویزیون استفاده می شود و توجه بسیاری از مردم را جلب می کند .

جهت آموزش طراحی صحنه ( تئاتر ، تلویزیون ، سینما و ... ) علاوه بر دانشگاه های سراسر کشور ، موسسات و مراکز آموزشی معتبری نیز ، اقدام به برگزاری دوره های پیشرفته طراحی صحنه کرده اند که یکی از این مراکز آموزش مجازی پارس می باشد .

طراحی صحنه در تئاتر

طراحی صحنه در تئاتر ، کمی متفاوت تر از سایر طراحی ها می باشد . کارگردان تئاتر همیشه اولین جلسه کاری را با طراح صحنه برگزار می کند چرا که دکور و صحنه در تئاتر از اهمیت خاصی برخوردار می باشد . افراد به تئاتر می آیند تا همه چیز را از فاصله نزدیک مشاهده کنند . در واقع طراح  صحنه متن نمایشنامه تئاتر را به تصویر تبدیل می  کند .

 در تئاتر نمی توان از لوازم تزئینی بیش از اندازه استفاده کرد چراکه اشیا کاربرد بیشتری در طراحی صحنه تئاتر دارد . یکی از عوامل دیگری که تاثیر بسیاری در تئاتر دارد ، مدیریت زمان است . طراح صحنه در تئاتر ، زمان زیادی برای آماده سازی صحنه ندارد .

با توجه به علاقه بسیار افراد به سینما ، تلویزیون و یا تئاتر ، طراحی صحنه نیز طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است ، از این رو برخی از آموزشگاه ها و مراکز آموزشی در راستای ارتقای صنعت طراحی صحنه و همچنین نزدیک کردن این علاقمندان با ذوق ، دوره های آموزشی طراحی صحنه برگزار می کنند و مرکز آموزش مجازی پارس یکی از این مراکز معتبر ، می باشد . 

طراحی صحنه برای کودکان 

طراحی صحنه برای کودکان ، نکات و جزئیات قابل توجهی دارد که رعایت این نکات بسیار مهم است . صحنه باید به گونه طراحی و یا تزئین شده باشد که برای کودک کاملا قابل درک باشد و همچنین از رنگ ها و وسایلی استفاده شده باشد که مناسب سن کودک وهمچنین برای کودک جالب باشد . بیشتر روانشناسان و متخصصین معتقدند که استفاده از رنگ هایی مانند زرد ، نارنجی و یا قرمز می تواند به خوبی نظر کودکان را به صحنه جلب کند .

طراحان صحنه از سبک های بسیار متفاوتی برای کودکان استفاده می کنند که  بهره گیری از این سبک ها بستگی به تجربه ، خلاقیت و نظر شخصی طراح صحنه مرتبط است . طراحی صحنه باید به گونه ای باشد که قوه تخیل کودک را فعال سازد و همچنین کودک بتواند شخصیت های نمایش را به طور کامل درک کند .

تاثیر رنگ در طراحی صحنه

رنگ ها نه تنها در طراحی صحنه ، بلکه در زندگی روزمره ی بشر تاثیر بسیاری دارد . نکته جالب اینجاست که رنگ ها می توانند علایق ، احساسات و عواطف و ... را بیان کنند و حتی می توانند باعث شادی ، غم ، اضطراب و یا آرامش شوند . رنگ های موجود در طبیعت از بهترین رنگ هایی ست ، که می توان برای انتخاب رنگ مناسب از آن الگو گرفت . رنگ ها به چند دسته تقسیم می شوند :

  • رنگ های اولیه : رنگ هایی که ترکیبی نیستند ( قرمز، آبی ، زرد ) 
  • رنگ های ثا نویه : رنگ هایی ترکیب شده از رنگ های دیگر هستند مانند نارنجی 
  • رنگ هایی میانی : ترکیبی از رنگ های اولیه و رنگ های ثانویه مانند سبز آبی

مدرک  آشنایی با طراح صحنه

تاثیر-رنگ-در-طراحی-صحنه

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس