آشنایی با خبرنگار حوزه سیاسی


آشنایی با خبرنگار حوزه سیاسی


تعریف خبرنگاری | journalism
 

واژه خبرنگاری از کلمه " ژورنالیسم" در زبان انگلیسی گرفته شده است. "ژورنال" در زبان فرانسه به معنای ثبت احوالات روز و نوشتن یادداشت  در مورد وقایع روز است و " ایزم"، نیز از زبان یونانی مشتق شده و معنی رای ، عقیده ، فکر، مکتب و گرایش  را در بر دارد . بنابراین، خبرنگاری یعنی، جمع آوری اطلاعات و خبرها ی روزانه مورد علاقه عوام و انتقال و بیان آن رویدادها و خبرها به صورت علنی از طریق رسانه های جمعی.

خرید دوره آشنایی با خبرنگار حوزه سیاسی 

تاریخچه جالب خبرنگاری

تاریخچه خبرنگاری، به عصر تمدن یعنی زمان اختراع خط بر میگردد. در آن زمان، شغل کتابت ایجاد شده بود اما خبرنگاری آنچنان گسترده نبوده و خبرها را روی پوست می نوشتند. سپس ، آنرا  در چهار راهی میگذاشتند که محل عبور عوام بود تا همه از وقایع جاری مطلع شوند. اما این کار هم زمان بر بود و هم اخبار دیر به اطلاع عوام می رسید. زیرا، ابتدا خبر را روی مهر های بزرگ کنده کاری کرده و بعد بر روی پوست چاپ میکردند. قابل ذکر است که اولین خبرنامه  یا مجله خبری با عنوان "اکتاتسفاتوس" در عصر ژولیوس سزار (امپراتور رم ) به چاپ رسید.

 سر فصل های این مقاله عبارتند از تعریف خبرنگار، وظایف خبرنگار حوزه سیاسی ، شغل خبرنگاری حوزه سیاسی، خبرنگار سیاسی کیست ، روز جهانی خبرنگار و دوره آموزشی خبرنگار حوزه سیاسی.

تاریخچه-جالب-خبرنگاری

خبرنگار سیاسی کیست

خبرنگار فردی است که دروه تخصصی آموزشی خبرنگاری را گذرانده و با استفاده از ذوق و استعدا شخصی، به تهیه، جمع آوری و تنظیم اخبار می پردازد. سپس، این خبرها را از طریق مطبوعات، رادیو ، تلویزیون و خبرگزاری های مختلف به اطلاع مخاطبان می رساند. خبرنگارها ، به واسطه حرفه متفاوت شان ، مسئولیت سنگینی بر عهده دارند؛ طبق اعلامیه سازمان یونسکو، خبرنگارها باید در مورد خبری که گزارش می کنند تحقیق کرده و اطمینان دهند که خبر و منبع آن،  دقیق و معتبر است .

علاوه بر این ، خبرنگارها نباید هیچ کدام از خبرها را تحریف کرده یا بخش از آن را پنهان کرد یا ناگفته باقی بگذارند. برخی از خبرنگارها با توجه به علاقه شان در تحلیل موضوعات سیاسی ، میتوانند به عنوان خبر نگار سیاسی در بخش سیاسی مطبوعات فعالیت کنند.

وظایف خبرنگار حوزه سیاسی

بسیاری از افراد علاقه زیادی به حرفه جالب خبرنگاری داشته و در صدد هستند تا  اطلاعات دقق تری بدست آورند. اما یادگیری نکات جدید این حرفه مستلزم آگاهی از وظایف آنهاست . علاو بر این احتمال دارد که شرح وظایف هر کدام از خبرنگارها با دیگری متفاوت باشد. وظایف خبر نگار حوزه سیاسی عبارتند از :

  • توسعه و بسط داستان های مرتبط به افراد و شخصیت های سیاسی برای تاثیر گذاشتن روی افراد
  • شناسایی و نوشتن داستان های خبری
  • بررسی وضوح، تعادل و صحت خبر و اطمینان حاصل کردن از وجود هر گونه تعصب و جهت گیری در خبر سیاسی
  • به اشتراک گذاشتن دقیق خبرهای ضد و نقیض در رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی
  • همکاری کردن / نکردن با عکاس برای جمع آوری و یرایش فیلم های جذاب
  • تحقیق در مورد جرم وجنایت ها و وقایع سیاسی
  • ارائه گزارش در مورد وقایع خاص
  • ارزیای خبر برای بسط و شرح بیشتر و درک بهتر توسط مخاطب
  • مطالعه و بررسی کتاب ها و اخبار روزانه برای انعکاس حقایق مرتبط
  • انتقال خبر از راه دور از طریق تلفن ماهواره ای* ، فکس و مودم

 

شغل خبرنگاری حوزه سیاسی


شغل خبرنگاری حوزه سیاسی، یکی از شغل های پر مسئولیت و مهمی است که مستلزم تحقیق و بررسی های گسترده و دقیق است. معمولا، خبرنگارها به مناطقی فرستاده می شوند که احتمال بروز خبر های مهم در آنجا بیشتر است. تفاوتی ندارد که خبرنگار برای تلویزیون، روزنامه یا ایستگاه رادیویی کار کند، به هر حال باید کارش با ویرایشگر خبر هماهنگ باشد. به این صورت که ، ابتدا خبرنگار داستان خبر را تهیه کرده و می نویسد سپس، ویرایشگر آن را ویرایش نموده و برای انتشار آماده می کند.

علاوه بر این ، احتمال دار که خبرنگار با توجه به استعداد ، علاقه اش و وسعت سازمان خبری ، در حوزه های مختلف خبری مانند سیاسی، ورزشی و کسب و کار فعالیت کند. به طور معمول ، خبرنگارها میتوانند در روزنامه های روزانه و هفتگی کار کنند. تفاوت کار کردن برای روزنامه های روزانه و هفتگی این است که خبرنگارهای روزنامه های روزانه فرصت کمی برای تهیه خبر داشته و فقط باید در یک حوزه کار کنند. بر عکس، خبرنگارهای روزنامه های هفتگی فرصت بیشتری برای تنظیم خبر دارند ، میتوانند در چند حوزه خبر تهیه کرده و برای داستان های خود عکس هم انتخاب کنند.

همچنین، خبرنگارهایی که برای رادیو و تلویزیون کار می کنند، زمان کوتاهی برای ارائه خبر دارند زیرا خبر رویدادهای روزانه باید بلافاصله منتشر شود. خبرنگارهای این حوزه باید به سرعت یاد بگیرند که چگونه اطلاعات را به کلیپ خبری تبدیل کنند که برای پخش کردن در رسانه های جمعی مناسب باشد.
 

شغل-خبرنگاری-حوزه-سیاسی


دوره آموزشی خبرنگار حوزه سیاسی

دوره آموزشی خبرنگار حوزه سیاسی در سراسر جهان ، شامل خبرهای عمومی ، تغییرات محیط زیست، کسب و کار و اقتصادی ، حکومت و فساد، انتخابات و پارلمان و زنان و برابری جنسیتی می شود. علاوه بر این در این دوره، مهارت خبرنگاری تلویزیونی، آنلاین و چند رسانه ای و رسانه های اجتماعی و دوره های مربوط به اخلاق و تصمیم گیری های سردبیری نیز آموزش داده می شود.

علاوه بر این ، دوره های تخصصی خبرنگاری نیز درس هایی مانند نوشتن و گزارش خبر، نوشتن خبر های مالی و اقتصادی،تهیه خبرهای تلویزیونی، رسانه های اجتماعی و خبرنگاری دیجیتال، استفاه از چند رسانه برای خبرنگاران، خبرنگاری عکس، خبرنگاری انتخاباتی، زنان گزارشگر، گزارش بحران ها ، گزارش تغییرات اقلیمی، گزارش های سلامتی و ورزشی را در بر می گیرد.

آموزش آشنایی با خبرنگار حوزه سیاسی  


مدرک خبرنگار حوزه سیاسی

افراد علاقمند به نوشتن یا گزارش میتوانند در برنامه های حضوری یا آنلاین مربوط به خبرنگاری شرکت کنند. مدرک ضروی برای خبرنگار حوزه سیاسی ، کارشناسی ارشد است و افرادی که به هر دلیل نمی توانند در برنامه حضوری رشته خبرنگاری شرکت کنند، باید در برنامه های آنلاین مطالعات ارتباطی یا نوشتن خلاق شرکت کرده و مدرک خبرنگار حوزه سیاسی دریافت کنند.

در همین راستا، مرکز آموزش مجازی پارس دوره اشنایی با خبر نگار حوزه سیاسی را برای علاقمندان به آموزش های آنلاین بر گزار کرده ست. این دوره ، ضمن ارائه آموزش های لازم ، به شرکت کنندگان مدرک معتبر اعطا می کند. سر فصل های آموزشی این دوره عبارتند از :

 فصل اول

  • خبر
  • خبرنگار
  • اهمیت خبرنگار
  • ارزش خبر در ایران
  • انواع خبرنگار

​فصل دوم

  • معرفی سیاست
  • سیاست در ایران
  • سیاست در جهان
  • خبرنگار سیاسی
  • تهيه اخبار سياسي از حوزه هاي خبري

فصل سوم

  • تعامل با مراكز دانشگاههاي خبر سازي و سازمانهاي مردم نهاد سياسي
  • تحليل تحولات سياسي ايران و جهان
  • تهيه ليد، تيتر، سوتيتر، و شرح عكس مناسب
  • درك وضعيت كنوني سياست در ايران و جهان


روز جهانی خبرنگار

مجمع عمومی سازمان ملل،  روز 3 می(May)  را به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات ( روز جهانی خبرنگار ) معرفی کرد؛ دلیل اینکار، نشان دادن اهمیت آزادی مطبوعات ، یادآوری وظایف دولت ها نسبت به خبرنگارها ، احترام و حمایت از حق آزادی بیان است. علاوه بر این، یونسکو برای روز آزادی مطبوعات نیز جایزه ای با عنوان " جایزه آزادی مطبوعات جهانی یونسکو/گولرمو کانو" در نظر گرفته که آن را به فرد ، سازمان یا موسسه ای اهدا می کند که در دفاع و یا ارتقا و رشد آزادی مطبوعات در هر نقطه از جهان سهم قابل توجهی داشته باشد.


تیپ شخصیتی مناسب برای خبرنگار


ENFJ: این تیپ شخصیتی ، در برقراری ارتباط بسیار توانمند بوده و از جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه حضوری لذت می برد.

ENFP: این تیپ شخصیتی ، به کارها و فعالیت های چالشی علاقمند بوده و طرفدار محیط کار منعطف است.

INTJ: این تیپ شخصیتی ، کارهای نو و خلاقانه انجام داده و در این راه، از شم خود نیز کمک می گیرد.

INFP: این تیپ شخصیتی ، مایل است که نظرات شخصی اش را بیان کرده و در کارش آزادی عمل دلشته باشد.

ENTP: این تیپ شخصیتی ، به دنیای ارتباط و تحول علاقه داشته و مایل است با افراد خلاق همکاری کند.
 

تیپ-شخصیتی-مناسب -برای-خبرنگار

تفاوت خبرنگار با روزنامه نگار

خبر نگار ، فقط مسئول جمع آوری خبر بوده  و تنها با خبر و تنظیم آن سرو کار دارد . در حالی که ، رونامه نگار، دوره های تخصصی را گذرانده و وظیفه اش بدست آوردن، آماده کردن، گردآوری و سازماندهی اخبار و انتقال آنها ست. همچنین، روزنامه نگار، مرحله خبرنگاری را پشت سر گذاشته ، می تواند گزارش های بدست آمده را تحلیل و تجزیه کند ، برای خبر عکس های مناسب بگیرد و از صحنه های خبری نیز فیلم تهیه کند. 

دامنه وظایف روزنامه نگار بسیار گسترده بوده و در مورد هر موضوعی که خبرساز باشد، گزارش تهیه می کند. معمولا ، موضوعاتی که از نظر روزنامه نگار جنبه خبری دارند شامل طیف وسیعی از موضوعات از جرم و جنایت تا مد و هنر می شود. عنوان های دیگری که برای روزنامه نگار وجود دارد شامل گزارشگر، مقاله نویس، معاون سر دبیر، مسئول اخبار شهری ، مسئول بخش تجاری ، دبیر اخبار عمومی و سر دبیر و مسئول تنظیم خبر هستند.

مدرک آشنایی با خبرنگار حوزه سیاسی 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس