آشنایی با دوره نیازسنجی آموزشی

آشنایی با دوره نیازسنجی آموزشی

درباره دوره

نیاز سنجی چیست؟

نیازسنجی آموزشی، فعالیت مهمی است که  برای عملکرد آموزش مدیران و كاركنان کارایی دارد. تنظیم هدف و تعیین روش برخورد با مشکلات شناسایی و تحلیل آنهاست. نیازسنجی  مرور نظام مند مشکلات جمعیت هدف که منجر به توافق به الویت ها و نحوه تخصیص منابع می شود. هدف نيازسنجي، شناسايی مشکلاتی باشد که سلامت جمعيت مورد نظر را به خطر انداخته است تا برای برخورد با آنها، تصميمات مناسب گرفته شود، نيازسنجی سلامت انجام شده است.

نيازسنجی آموزشی:

هنگامی که بخواهيم تفاوت سطح دانش، مهارت ها، نگرش ها و تمايلات موجود افراد يا گروه ها را با وضعيت مطلوب تعيين کنيم، نيازهای آموزشی را شناسايی کرده ايم و نيازسنجی آموزشی انجام داده ايم. نیازسنجی همچنین می تواند برای كمک به،بهبود شایستگی ها و عملكرد گروههای شغلی،موضوعات بهره وری و حل مساله، نیاز به آمادگی و پاسخگویی به تغییرات آینده در سازمان یا وظایف شغلی به کار برده شود.
بعضی مواقع نیاز سنجی انجام شده و اهداف آموزشی به طور روشن بیان شده اند، در این صورت مرحله طراحی برنامه آموزشی با توجه به گامهای زیر شروع می شود: انتخاب شخص درون یا برون سازمانی برای طراحی و توسعه آموزش، انتخاب و طراحی محتوای برنامه، انتخاب تكنیكهایی كه برای سهولت یادگیری استفاده می شود.


اطلاعات مورد نیاز برای هدایت و اجرای یک تجزیه و تحلیل سازمانی می تواند از منابع مختلفی به دست آید كه این منابع شامل: اهداف و ماموریتهای سازمان، فلسفه وجودی و برنامه ریزی استراتژیک، جایگزینی كارمندان، برنامه ریزی های موفقیت آمیز، برنامه های كوتاه مدت و بلند مدت برای نیازمندی های پرسنلی می توان آنها را در پنج مرحله دسته بندی كرد:
نیاز سنجی،هدف های آموزشی، طراحی، اجرا، ارزشیابی.

مراحل انجام نيازسنجي

1- شناسايي جمعيت هدف 
2- برنامه ريزی برای انجام نيازسنجی
3- جمع آوری داده ها با استفاده از روش هايی مختلف اين منابع تنها شامل منابع مالي و تجهيزات نيست و مهارت های فردی و دانش لازم در زمينه جنبه های فني استفاده از هر روش را نيز دربر می گیرد.
4- اولويت بندی نيازهای شناسايی شده 
5- ارزيابی اختصاصی اولويت انتخاب شده

ثبت نام دوره نیازسنجی آموزشی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس