آموزش آشپزی بین المللی

 

تعریف آشپزی بین المللی| international cuisine

آشپری بین المللی ، شیو ه ای از آشپزی است که در سراسر جهان مورد قبول بوده و طیف وسیعی از افراد از آن بهره و لذت می برند. شیوه آشپزی، سبک خاصی از طبخ غذا است که در میان عده خاصی از افراد یک ناحیه ، کشور یا فرهنگی مرسوم و رایج است. برای اینکه یک سبک خاصی از آشپزی به یک سبک بین المللی تبدیل شود، آن سبک آشپزی ملی، محلی یا منطقه ای باید در سراسر جهان معروف و مشهور شده و غذاهای آنها نیز به صورت جهانی سرو و ارائه شوند. در طی قرن اخیر، فرایند های سرو غذا، ذخیره و تولید بسیاری از کشورها پیشرفت زیادی داشته و مناطق و کشورهای زیادی به سبک آشپزی سنتی و البته جهانی دست پیدا کرده اند.

خرید دوره آشپزی بین المللی

تاریخچه آشپزی در ایران

آشپزی، به معنی آماده کردن مواد غذایی و خوراکی برای مصرف و خوردن است. در ایران باستان، آشپزی برای پادشاهان فقط توسط ماهر ترین و بهترین آشپزها انجام می شد.  علاو بر این، آداب غذا خوردن بر سر میز، نحو چید مان میز و سفره و چگونگی سرو غذا نیز با توجه به مهمان ها، نوع مراسم و نوع غذا، سا ختار و تعاریف متفاوتی داشت. علاوه بر این، آشپزهای ایران باستان، غذاها را با استفاده از سه ماده اصلی میوه، زعفران و انواع مغزها تهیه می کردند که این رسم و شیوه از دوره هخامنشی گرفته شده بود. یکی از نکاتی که هنگام سرو غذا برای ایرانی ها از اهمیت خاصی برخوردار بود، حفظ نظم و پاکیزه گی بر سر سفره بود.

سر فصل های متنوعی که در این مقاله بررسی می شوند شامل آشپزی متفاوت ایرانی، آشپزی مدرن، دوره های آموزشی فست فود،  مدرک آشپزی حرفه ای،  مدرک بین المللی شیرینی پزی، دوره های آشپزی بین المللی و مدرک آشپزی بین المللی هستند.

 

آشپزی متفاوت ایرانی

طبق تاریخ افسانه ای ایران ، پختن غذا از زمان پادشاهی ضحاک آغاز شد. علاوه بر این ، اسنادی به زبان پهلوی*  وجود دارد که نشان میدهند یادگیری و پختن و طبخ خورش ها و خوردنی ها و چگونگی سرو آنها از زمان ساسانیان شروع شده است. در کل، آشپزی ایرانی به دو سبک مدرن و سنتی تقسیم بندی می شود که در اینجا، فقط نوع سنتی را توضیح میدهیم و نوع مدرن در سرفصلی جداگانه مورد بررسی می گیرد:

آشپزی سنتی:  در این نوع از آشپزی ، از شیوه های سنتی طبخ غذا استفاه شده و نتیجه آن، غذاهای سنتی است؛ غذای سنتی به آن دسته از غذاهایی گفته میشود که در سالهای دورتر و با امکانات کمتر تهیه می شدند و شیوه طبخ شان نسل به نسل انتقال می یابد. غذاهای سنتی ،ساده و مغذی بوده و با مواد سالم و طبیعی تهیه می شوند و معمولا ، افراد مسن خانواده ها طرفدار این نوع از غذاها هستند.

علی رغم مزیت هایی که غذای سنتی نسبت به غیر سنتی و مدرن دارند، اما امروزه فقط در روستاها و مناطق کوچک از آشپزی سنتی استفاده می شود. البته ، ایران نیز در حال گذر از آشپزی و غذای سنتی به طرف اشپزی مدرن است که همین امر موجب تغییراتی در انتخاب و نحوه غذا خوردن و ایجاد اثرات منفی بر سلامتی و ابتلا به انوع بیماری ها شده است. 

تعریف-آشپزی-بین-المللی

آشپزی مدرن

آشپزی مدرن به معنی استفاده از شیوه ها و تکنیک های جدید و مدرن برای طبخ غداهای جدید با طعم و مزه جدید است. علی رغم اینکه اشپزی نوعی تنوع محسوب شده و خستگی به دنبال ندارد، اما نسل جدید آشپزها تصمیم گرفتند تا سبکی جدیدی از آشپزی به نام "اشپزی مدرن" را درپیش بگیرند. در این شیوه، حجم غذا ها کمتر بوده و وقت کمتری به طبخ غذا اختصاص می دهند.

آشپزی مدرن میتواند طعم های جدیدی را با استفاده از مواد غذایی جدید و قبلی خلق کند که بیشتر مورد توجه نسل جوان تر قرار گفته است. با این حال، این شیوه از آشپزی به دلیل شیوه های پخت متفاوت و سریع و استفاده از مواد غذایی خاصی که گاهی نامطلوب به نظر می رسند ، مشکلاتی را برای طرفداران آن به همراه می آورد.


دوره های آموزشی فست فود

دوره های آموزشی فست فود شامل یادگیری نکاتی در مورد نحوه نگهداری انواع مواد غذایی مانند گوشت، سبزیجات، میوه ها و غذاهای خشک است. علاوه بر این، مواردی مانند قوانین و قواعد تمیز و مرتب کردن آشپزخانه، برش انواع مواد ،  آماده کردن مواد مختلف جهت طبخ و ایمنی و بهداشت غذا آموزش داده می شود. شرکت کنند گان در دوره آموزشی فست فود  باید برای گرفتن مدرک این دوره ، واحد هایی مانند آماده سازی غذا ،معرفی خدمات غذا، خرید، ذخیره سازی و مراقبت از مواد غذایی، عملیات کنترل هزینه و دستورالعمل های بهداشت و ایمنی آشپزخانه و یک دوره کارآموزی رستوران را بگذرانند.

به دو روش میتوان برای دوره های آموزشی فست فود ، مدرک دریافت کرد:

اولین روش، ثبت نام در کالج های محلی، مدارس تجاری یا سازمان های ایمنی غذا است که برنامه های آنها معمولا بین یک ترم و گاهی یک سال طول می کشد و بعد از اتمام دوره ، مدرک معتبر ارائه می شود.

روش دوم، ثبت نام در دانشگاه هایی که برنامه های آنها معمولا چهار سال طول می کشد و پیش نیاز آن ، نمرات استاندارد شده است و شرکت کنندگان میتوانند بعد از اتمام دوره ، مدرک معتبر دریافت کنند. علاوه بر این، مرکز آموزش مجازی پارس نیز از طریق ارائه و معرفی دوره آموزش آشپزی بین المللی به علاقمندان امکان میدهد تا به اصول و قواعد این حوزه تسلط کافی پیدا کرده و مدرک معتبر دریافت کنند.

آموزش آشپزی بین المللی


مدرک آشپزی حرفه ای

دریافت مدرک آشپزی حرفه ای، یک برنامه یکساله است . در این برنامه، انواع آموزش های مورد نیاز عملی،  اصول اولیه پخت و پز، مدیریت آشپزخانه، سرو غذا، نگهداری گوشت و غذاهای دریایی ، تولید مواد غذایی وایمنی، بهداشت مواد غذایی و اصول تغذیه گنجانده شده است. علاه بر این، نکات و اصول چگونگی خرید و نگهداری حرفه ای غذا در محیط بهداشتی ، طیف گسترده ای از مهارت های پیشرفته هنر آشپزی ،مهارت های نظارتی و تکنیک های مدیریت نیز به منظور مدیریت قاطعانه بودجه ها، منوها و کارکنان آموزش داده می شود.

پس از اتمام موفقیت آمیز این برنامه یک ساله برای دریافت مدرک، واجدین شرایط برای موقعیت های دستیار سرآشپز، آشپز تجاری وانواع موقعیتهای مختلف در آشپزخانه تجاری انتخاب می شوند و بسیاری از آنها میتوانند تحصیلات خود را در مدارس عالی آشپزی در سراسر کشور ادامه دهند.
 

 مدرک-آشپزی-حرفه ای


مدرک بین المللی شیرینی پزی

مدارک بین المللی شیرینی پزی در دو سطح  Level 2 و Level 3 ارائه می شود ک به طور مختصر در مورد پبش نیازها و الزاماتشان توضیح می دهیم:

Level 2: این سطح ،برای افردی مناسب است که هیچ تجربه ای در زمینه شیرینی پزی ندارند ، شامل مهارت های پایه این حوزه بوده و بیشتر بر مواد تشکیا دهنده شیرینی تمرکز دارد. هدف از این سطح ، ارائه دانش خاص شیرینی پزی است. این سطح به علاقمندان امکان می دهد تا مهارتهای لازم برای  شیرینی پزی و تهیه دسر های گرم و سرد و پودینگ ، بیسکویت و انواع کیک اسفنجی را توسعه دهند.

علاقمندان بعد از پشت سر گذاشتن الزمات این سطح میتوانند یکی از دو مدرک، گواهینامه عمومی و شیرینی پزی و یا گواهینامه حرفه ای شیرینی پزی را دریافت می کنند.

Level 3: این سطح، به منظور ارتقا و توسعه مهارت های تکنیکی طراحی شده است. این سطح، به علاقمندان امکان می دهد تا مهارتهای لازم برای  شیرینی پزی و تهیه محصولات کنجدی و خمیری و انواع شیرینی ها و اقلام تزئینی را توسعه دهند. علاقمندان بعد از پشت سر گذاشتن الزمات این سطح میتوانند یکی از دو مدرک، گواهینامه عمومی شیرینی پزی و یا دیپلم حرفه ای شیرینی پزی را دریافت می کنند.


دوره های آشپزی بین المللی

آشپزی ، اصل صنعت مهمان نوازی است و تا حد زیادی به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد.  از آنجا که  مخاطب آشپزی بین المللی  طیف وسیعی از افراد با علایق و سلیقه های متفات است، بنابراین دوره های آشپزی بین المللی باید ترکیبی از  شیوه  های آشپزی پذیرفته شده توسط استانداردها ی جهانی باشد تا  همه شرکت کننده ها بتوانند دانش آشپزی خود را به دیگران انتقال داده و از این طریق به تکمیل دانش یکدیگر کمک کنند.

در دوره های آشپزی بین المللی، مهارت های اصلی و دانش مورد نیاز برای آشپزی حرفه ای بین المللی  آموزش داده شده و زمینه توسعه آن نیز فراهم می شود. علاو بر این،  فرصت تعامل و ارتباط با سر آشپزهای موفق نیز به منظور کسب تجربه فراهم می شود.  دوره های آشپزی بین المللی، توسط سر آشپزهای حرفه ای آموزش داده شده و سپس ، واجدین شرایط از بین افراد آموزش دیده انتخاب شده و مدرک آشپزی بین المللی دریافت می کنند.
 

دوره-های-آشپزی-بین-المللی

مدرک آشپزی بین المللی

متقاضیان مدرک آشپزی بین المللی باید به اصول کلی و جزئیات آشپزی بین المللی و  اصول اولیه پخت و پز، مدیریت آشپزخانه، سرو غذا نگهداری گوشت و محصولات دریایی و تهیه غذاهای بین المللی با استفاده از آنها، تهیه غذاهای سریع و ایمنی و بهداشت مواد تسلط داشته  باشند. مدرک آشپزی بین المللی در سه سطح پایه، متوسط و حرفه ای ارائه شده و دارندگان هر کدام از این مدارک میتوانند به عنوان آشپز حرفه ای ، مدیر آشپزخانه و سر آشپز انجام وظیفه کنند.
 

مدرک آشپزی بین المللی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس