حسابداری صنعتی

حسابداري صنعتي چيست ؟

علم حسابداري را به زبان بسيار ساده مي توان به اين صورت تعريف کرد . حسابداري عبارتست از دانشي که به بررسي اوضاع مالي شرکت ها مي پردازد . اين بررسي شامل  کليه  ورودي ها  ، خروجي ها  ، سود ها ، زيان ها  ، بدهي ها و طلب هاي يک شرکت  مي شود  . با توجه به اهميت علم حسابداري  درتمامي سازمان ها ، ارگان ها  و شرکت هاي توليدي ، تجاري و غيره و غيره علم حسابداري درسطح پر کاربردترين و پر اهميت ترين رشته هاي دانشگاهي قرار مي گيرد . 

دوره حسابداری صنعتی یک دوره تخصصی است.

تاريخچه علم حسابداري 

ريشه علم حسابداري به زمان هاي بسيار دور باز مي گردد ، زماني که انسان ها بوسيله کشيدن اشکال ساده تلاش مي کردند تعداد دارايي هاي اندک خود را ثبت و ضبط کرده . شمارش اعداد در نخستين روزهاي پيدايش علم شمار بوسيله انگشتان دست و پا انجام مي شد و با گذشت زمان مقياس هايي مانند قدم ، وجب و غيره نيز براي اندازه گيري مورد استفاده قرار گرفت . زماني که ايرانيان باستان حساب و کتاب دارايي هاي خزانه و انبارهاي خورد را بر روي لوح هاي سنگي بسيار بزرگ حکاکي و در مکاني خاص بايگاني مي کردند شايد پايه هاي علم حسابداري در ايران در حال شکل گيره بوده است . 
همه اين تلاش ها به منظور کسب اطلاعات دقيق ار ميزان دارايي موجود يک شخص ، شرکت ، انبار و غيره و غيره و همچني نظارت بر روند تغييرات در ميزان اين دارايي ها است . 
از آنجا که نياز به بررسي آمار و ارقام و موجودي ، سود و زيان و غيره يکي از نياز هاي اوليه و غير قابل اجتناب براي کليه سازمان ها ، ارگان ها و شرکت هاي خصوصي و غير خصوصي کوچک وبزرگ به شمار مي رود ، دانش حسابداري از علوم مورد نياز در عرصه تجارت و کسب و کار به شمار مي رود و به کارگيري متخصصان اين رشته در کليه مراکزتوليدي و تجار ي و کسب و کار هار بزرگ و کوچک يکي از عوامل تاثيرگذار بر روند رشد آن هابه شمار مي رود . 
امروزه با توجه به نياز مبرم به متخصصان علم حسابداري در کليه عرصه ها  ، اين رشته در سطوح مختلف و گرايش هاي مختلف در کليه مراکز دانشگاهي و آموزشگاهي به علاقه مندان ارائه مي شود . سطوح مختلف رشته حسابداري عبارتند از 
ديپلم حسابداري ، فوق ديپلم حسابداري | کارداني حسابداري ، ليسانس حسابداري | کارشناس حسابداري ، فوق ليسانس حسابداري | کارشناسي ارشد حسابداري  و در نهايت دکتراي حسابداري . 
همانطور که قبلا نيز اشاره کرديم رشته حسابداري داراي گرايش هاي مختلفي است که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد . 
گرايش هاي مختلف اين رشته عبارتند از :
حسابداري مقدماتي  با گرايش مالي | حسابداري عمومي 
حسابداري دولتي 
حسابداري مالياتي 
 حسابداري بودجه اي 
حسابرسي
حسابداري سيستم 
حسابداري اجتماعي
حسابداري صنعتي | حسابداري بهاي تمام شده

 تعريف حسابداري صنعتي | حسابداري بهاي تمام شده 

 

مدرک حسابداری صنعتی در پایان دوره به فراگیران ارائه می شود.

حسابداري صنعتي يا همان حسابداري بهاي تمام شده شاخه اي از علم حسابداري است که با در نظر گرفتن قيمت مواد اوليه و کليه عوامل هزينه ساز به ارزيابي و محاسبه قيمت اوليه کالا و خدمات مورد نظر مي پردازد .  رشته حسابداري با گرايش صنعتي يکي از پر کاربردترين گرايش هاي رشته حسابداري در کارنجات ، شرکت هاي توليدي ، شرکت هاي تجاري و غيره است . در ادامه به برخي از دلايل پر اهميت و پر کاربرد بودن رشته حسابداري صنعتي اشاره خواهيم کرد

اهميت حسابداري صنعتي | حسابداري بهاي تمام شده 

از آنجا که وظايف حسابدار صنعتي شامل محاسبه بهاي تمام شده يک کالا شامل محاسبه هزينه مواد  اوليه،  هزينه حمل و نقل ، هزينه انبارداري ، هزينه نيروي انساني مورد نياز  اعم از متخصص و غير متخصص در پروسه توليد ، هزينه خواب کالا و غيره و غيره  است و اين مهم تنها بواسطه استفاده از دانش حسابداري صنعتي ميسر و مقدور مي باشد ، صاحبان صنايع و مشاغل ، صاحبان شرکت هاي تجاري ، توليد کننده گان و کارآفرينان براي برنامه ريزي و کسب موفقيت در روند کسب و کار خود به کارشناسان رشته حسابداري صنعتي و تخصص آن ها نيازمند هستند . 
با توجه به اين که کليه محاسبات و برنامه ريزي هاي يک سازمان ، ارگان ، شرکت توليدي ، کارخانه وغيره و غيره با استناد با به محاسبات اوليه و گزارش هاي ارائه شده توسط حسابداران صنعتي انجام مي شود ، اين رشته از اهميت دوچنداني برخوردار شده است و تاثير به سزايي در در روند پيشرفت و موفقيت همه کسب و کارها ايفا مي کند . 

بازار کار حسابداري صنعتي

آموزش حسابداری صنعتی می تواند گام موثر در روند پیشرفت های شغلی افراد باشد.

با توجه به روند رو به رشد کشور در کليه ابعاد اقتصادي اعم از توليد ، واردات و صادرات و نياز اجتناب ناپذير صاحبان صنايع و مشاغل به دانش حسابداري صنعتي و کارشناسان اين رشته ، در سال هاي اخير رشته حسابداري صنعتي بازار کار پر رونق و رو به رشدي داشته است . با توجه به آنچه از آمار و ارقام ارائه شده بر مي آيد کسب دانش ، مهارت و اخذ مدرک معتبر حسابداري صنعتي مي تواند آينده شغلي افراد را حدود زيادي تضمين نمايد و همچنين منجر به ارتقاي جايگاه شغلي شاغلين شود .
عليرغم عدم وجود آمار و ارقام دقيق در مورد ميزان درآمد حسابدارن صنعتي در ايران اما شواهد و قرائن حاکي از سطح قابل قبول حقوق و مزاياي حسابداران صنعتي است . 

دوره آموزش حسابداري صنعتی

 با توجه به اهميت بسيار زياد اين رشته و کاربرد گسترده آن در بازار صنعت ، تجارت ، توليد و غيره دوره هاي آموزشي حسابداري صنعتي با استقبال بسيار چشمگير علاقه مندان مواجه شده است . از اين رو در سال هاي اخير علاوه بر مراکز دانشگاهي برخي مراکز آموزشي معتبر نيز در راستاي پاسخ گويي به نياز متقاضيان اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي حسابداري صنعتي و ارائه گواهينامه حسابداري صنعتي معتبر به فراگيران کرده اند. 
 يکي از معتبرترين مراکز آموزشي که اقدام به ارائه دوره هاي آموزش حسابداري صنعتي کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . اين مرکز با ارائه دوره آموزشي حسابداري صنعتي فراگيران را در راستاي کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز  در راستاي ورود به اين عرصه شغلي همراهي مي نمايد . فراگيران پس از گذراندن دوره هاي آموزشي حسابداري صنعتي موفق به اخذ مدرک معتبر حسابداري صنعتي از اين مرکز خواهند شد . 
در ادامه به برخي از مهمترين سرفصل هاي آموزشي رشته حسابداري صنعتي اشاره خواهيم کرد:
آشنايي با  مفاهيم حسابداري صنعتي (بهاي تمام شده)
آشنايي با مفهوم حسابداري صنعتي و تفاوت آن با حسابداري مالي
آشنايي با اهميت و کاربرد حسابداري صنعتي
آشنايي با اصطلاحات متداول در حسابداري صنعتي
آشنايي با اجزاي بهاي تمام شده (مواد، دستمزد، سربار)
آشنايي با روش هاي  طبقه بندي هزينه‌ها و گزارشات مربوطه
آشنايي با مفهوم هزينه وانواع  طبقه‌بندي و روش هاي آن 
آشنايي با انواع گزارشات درون سازماني و روش هاي تنظيم آن 
 با توجه به بازار کار بسيار پر رونق رشته حسابداري صنعتي و همچنين سطح مطلوب حقوق و مزاياي شاغلان اين حرفه ، گذراندن دوره هاي آموزشي حسابداري صنعتي و کسب مدرک حسابداري صنعتي از يک سازمان معتبر به کليه علاقه مندان ورود به اين حرفه توصيه مي شود .
با توجه به حساسيت بسيار زياد اين حرفه به کليه فراگيران توصيه مي شود پس از گذراندن دوره هاي آموزشي حسابداري صنعتي و کسب مدرک معتبر ، به منظور کسب تجربه و تبحر مورد نياز به گذراندن يک دوره کارآموزشي اقدام نمايند و پس از آن براي ورود به بازار کار اقدام نمايند . 
 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس