جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی


جی آی اس (GIS)  چیست ؟

جی آی اس سیستم الکترونیک برای دریافت اطلاعات جغرافیایی است. جی آی اس (Geographic information system) مجموعه‌ای متشکل از عناصر مرتبط با یکدیگر که مسئول انجام کار خاصی هستند با به کارگیری از آن ، تمامی اطلاعات جمع آوری شده به طور تکه تکه  ساخته شده و بعد از جداسازی و کنترل داده ها تمامی اطلاعات توصیفی و مکانی مورد لازم وارد سیستم می شود.

اضافه بر دسترسی درست و به سرعت به داده های لازم در یک حجم وسیع، امکان نمایش و به تصویر کشیدن اطلاعات مکانی و موضوعی در طرح نقشه، جدول و نمودار، ویرایش و مناسب بودن داده ها و نیز امکان استفاده از داده های حاضر در جهت اهداف مختلف و بر پایه نیازهای مختلف کاربران آماده می گردد.

همچنین اساسی برای شناساندن و معرفی توانایی ها و پتانسیل های متعدد و در عین حال، تشخیص فضاهای مطالعاتی مناطق مختلف جغرافیایی ایجاد خواهد شد. GIS یک سیستم اطلاعاتی که پردازش آن بر روی اطلاعات محل مرجع یا اطلاعات جغرافیایی است و به کسب اطلاعات در رابطه با پدیده هایی پرداخته می شود که به صورتی با موقعیت مکانی در ارتباط هستند. استفاده شدن از این ابزار با امکان بکارگیری در شبکه های اطلاع رسانی جهانی، یکی از زمینه های مناسب و موافق در جهت معرفی توان ها و استعدادهای کشور در سطح جهانی است.

گسترش تمام روز شبکه کاربران این سیستم ها از جمله نکات ضروری است که می تواند به قابلیت های و توانایی های این سیستم افزوده شود. در عین حال از این سیستم ها بسته به لازم های هر منطقه یا کشور در بخش های گوناگون (مطالعات زیست محیطی، برنامه ریزی شهری و شهرداری، خدمات ایمنی شهری و ...) استفاده می شد و با گذشت زمان و توسعه سیستم ها، کاربرد جی آی آس به تمام بخش های مربوطه با زمین گسترش یافته است.

خرید دوره جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی 


جی-آی-اس-GIS-چیست


تاریخچه جی آی اس :

اولین مدل از یک جی آی اس ملی، GIS کشور کانادا است که از آخرای سال 1960  به این طرف به طور دایمی مورد استفاده قرار گرفته است. در دهه های 1970 و 1980 میلادی پیشرفت های چشم گیری در فناوری جی آی اس به وجود آمد، به صورتی که عبارت سیستم اطلاعات جغرافیایی در مورد تمام ابزارهایی برای تحلیل و ارایه نقش ها و شیوه های آماری و نقشه ای و کاربرد فراگیرتر آن ، به ویژه برای تحلیل تاثیرات و خط مشی ها دولتی به کار گرفته شد.

در صورتی که تاریخچه فناوری جی آی اس در کشورهای غربی از جمله کانادا و کشور آمریکا به بیش از چهل سال می رسد، تکنولوژی جی آی اس در بیشتر کشورهای جهان سوم بسیار پیشرفته است. در ایران، اولین مرکزی که به صورت رسمی استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی را در کشور شروع کرد سازمان نقشه برداری کشور بود که در سال 1369 بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مسئولیت به کارگرفتن طرح این سیستم گردید.

کارهای اجرایی پروژه ایجاد سیستم اطلاعات جغرافیایی در وزارت صنایع و معادن، از فروردین 1371 شروع شد و در حال حاضر از این سیستم به طور گسترده در ارتباط با فعالیت های ان استفاده می گردد.


مفهوم ناحيه :

ناحیه قسمتی از سطح زمین است که چهره های ظاهری شبیه در سراسر آن ویژگی خاصی را به وجود می آورند، به صورتی که با بخش های هم دیوار خود تفاوت دارد. در ناحیه خصوصیات طبیعی ، انسانی، اجتماعی و فرهنگی یا هماهنگی و اتحاد وجود دارد.


اقلیم شناسی :

اقلیم شناسی به دانش مطالعه اقلیم و ویژگی های توسط آب و هوایی در یک گردش خاص گفته می شود. این دسته از دانش جدید دسته ای است از رشته دانش های جوی و نیز زیر رشته جغرافیای طبیعی بوده که خود جزیی از علوم زمین اشاره می شود.


ویژگی جغرافیای ایران :


رودهای مهم ایران

در این قسمت ضروری ترین رودخانه های خروجی از کشور را می شود رودخانه های شمال استان خراسان، رودخانه اترک و رودخانه های غرب کشور شناخت که توضیحات کوتاه در اطراف آنها گفته شده است.

•    شمال استان خراسان

رودخانه هایی مخصوصا به صورت پیوسته از ایران منشا گرفته است. و سالیانه حدود صد و بیست میلیون مترمکعب از کشور خارج می گردد.

•    رودخانه اترک

رودخانه اترک از قسمت اترک خارجی که از خاک  کشور ترکمنستان منشا گرفته و وسیع ترین دسته آن رودخانه سومبار* می باشد. رودخانه اترک داخلی که در درون کشور ایران رواج دارد تشکیل شده است.

•    رودخانه های غرب کشور

رودخانه های غرب کشور به طور عمومی بودن می توان به دو بخش رودخانه های با آبدهی کم تا متوسط و رودخانه های با آبدهی زیاد تقسیم بندی نمود. رودخانه هایی که خط مرز دو کشور را جدا می کنند پشت سرهم و رودخانه های در امتداد مرز دو کشور را محاذی می گویند.

•    رودخانه آستارا جای :

رودخانه آستارجای از پیوندهای مشترک در کشور ایران و آذربایجان در شمال غربی کشور ایران منشا گرفته شد. رودخانه آستار جای در بخش بزرگی از طول کوتاه خود مرز دو کشور را ایجاد می کند و تا به الان نیز قرارداد رسمی در خصوص بهره برداری از آب آن بین دو کشور رسمی نشده است.

 

آموزش جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی 
 

ویژگی-جغرافیای-ایران


آبشارهای ایران :

جاذبه های ایران آبشارها می باشند. آبشارهای ایران شامل :

آبشار لاتون :

بلندترین آبشار لاتون در استان گیلان در ارتفاع 105 قرار گرفته است. برای تماشای آبشار لاتون به  15 کیلومتر جنوب آستارا و روستای کوته کومه باید رفت.

در کنار آبشار لاتون زیباترین جنگل های بکر گیلان دیده می شود و با درختان آلو، فندوق، گردو و گلابی و ... از مهمانان پذیرایی می کند.

آبشار کبودوال :

ویژگی های خاص آبشار کبودوال از بقیه آبشارها می توان جدا نمود. تنها آبشار خزه ای آبشار کبودال است که در 5 کیلومتری جنوب شرقی علی آباد در گلستان قرار گرفته است. آبشار در دل جنگل و در دامنه کوه های هارون قرار گرفته و آب آن  از چشمه های جنوبی است به همین علت شفاف می باشد.

آبشار کمردوغ :

از زیباترین آبشارهای استان کهگلویه و بویر احمد آبشار کمردوغ نام دارد. آبشار کمردوغ معروف به عروس آبشارهای ایران معروف است.

آبشار نوژیان :

آبشار نوژیان بلندترین آبشار در استان لرستان قرار گرفته است.  


نقشه چیست ؟

طرحی از یک قسمت سطح کره زمین بر روی یک سطوح برابر که نسبت به اندازه معینی کوچک گردیده و وقایع های مختلف به صورت انتخابی و با علایمی ویژه روی نقشه نشان داده شده است.

نقشه خوانی چیست : نقشه خوانی بر اساس دو پایه است : اول اطلاعات حاشیه نقشه و بعد اطلاعات نقشه که اطلاعات حاشیه نقشه شامل گزینه های زیر می گردد :

1- طول و عرض جغرافیایی  : طول جغرافیایی به اندازه نصف النهار مبدا می باشد. به تعریف دیگر نصف النهارات دایره هایی هستند که از دو قطب  کره زمین عبور می نمایند و زمین را به دو نیم کره شرقی و غربی بخش بندی می نماید.

2- کادر نقشه که به شکل مستطیل است.

3- عنوان نقشه که در قسمت بالای کادر نوشته شده است.

4- جهت ها .


تاریخچه موزه ها :

اولین موزه تشکیل شده در ایران از گنجینه های گران بهایی که باستان شناسان به دست آورده اند، می توان پیدا کرد.


آشنایی با انواع موزه ها :

موزه هایی به بخش های خاصی طبقه بندی می شوند.


موزه های تاریخ و باستان شناسی :

موزه های تاریخ و باستان شناسی دید تاریخی دارند که نشان دهنده سلسله و دوره های تاریخی هستند. بیشتر این نشانه ها به دلیل کاوش های باستانی به وجود آمده اند و نشان دهنده فرهنگ و تمدن گذشته و علم و هنر یک قوم است.


موزه های مردم شناسی :

موزه های مردم شناسی فرهنگ، آداب و رسوم از فرهنگ های جامعه را نشان می دهد. موزه های شناخته شده گنجعلی خان کرمان از موزه های مردم شناسی است.


درباره دوره آموزش جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی :

مرکز آموزش مجازی پارس متفاوت به مراکز دیگر دوره آموزش جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی را به صورت پکیچ ارایه می نماید که علاقمندان به این دوره می توانند مطالب آشنایی با گردشگری ، شناخت جغرافیای گردشگری و راه های جغرافیایی و توانایی نقشه خوانی را بیاموزند، علاوه بر پایان دوره ، مدرک معتبر هم دریافت نمایند.

 

مدرک جغرافیای ایرانگردی و جهانگردی
 

درباره-دوره-آموزش-جغرافیای-ایرانگردی-و-جهانگردی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس