بانکداری الکترونیکی

مقاله بانکداری الکترونیکی

با توجه به رشد روز افزون علم و آموزشهای کوتاه مدت ، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله آموزشی مدیریت بانکداری الکترونیکی را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است. 
بانكداری الكترونیكی شیوه ای از بانكداری است كه در آن مشتری در كلیه ساعات شبانه روز و بدون حضور فیزیكی در شعب بانك با استفاده از سرویس های امن الكترونیكی كه بانك در اختیار وی قرار می‌دهد ، از خدمات بانكی استفاده نماید .
برای برخی از مشتریان ، بانكداری الكترونیكی به معنی دسترسی 24 ساعته به موجودی حساب بانکی از طریق دستگاه خودپرداز می‌باشد. در صورتیكه بانكداری الكترونیكی شامل خدمات مختلف بانكی است كه به صورت غیر حضوری در كلیه ساعات شبانه‌روز از طریق درگاه های مختلف ( نظیر پایانه فروش ، اینترنت ، خودپرداز تلفن ثابت و همراه و ... ) قابل ارایه می‌باشد .
تاریخچه بانكداری الكترونیكی در ایران
افزایش حجم فعالیت موسسات مالی باعث گردید تا این موسسات ، استمرار روش انجام فعالیت های خود را به صلاح نبینند و به سمت اصلاح و نوآوری بر مبنای استفاده از فناوری های نوین روی آورند. استفاده از تجهیزات الكترونیكی و مخابراتی موجب شد تا امور بانكی با سهولت ، كارایی و سرعت بیشتری انجام شده و همچنین هزینه های عملیاتی مرتبط نیز كاهش یابد . با پیشرفت فناوری ، موسسات مالی نیز از اواخر دهه 60 با بكارگیری رایانه ها ، بخشی از فعالیت های اصلی خود را مكانیزه و اتوماسیون عملیات بانكی را پیاده سازی نمودند .
با گذشت زمان سیستم های اطلاعاتی و بانكی مختلفی ایجاد گردید. با رشد هر چه بیشتر سیستم های جدید ، بانك‌ها خود را در برابر تعداد زیادی سیستم مجزا و منفك از یكدیگر ( سیستم های جزیره ای ) دیدند كه ادامه فعالیت را برایشان دشوار می‌ساخت. بر این اساس ، نیاز به سیستمی یكپارچه كه كلیه خدمات بانكی را از طریق پایگاه داده های متمركز ارایه و مدیریت نماید بیش از پیش احساس گردید. بنابراین بانك ها به سوی استفاده از سیستم جامع متمرکز بانكداری ( Core Banking ) روی آوردند .
مزایای استفاده از بانكداری الكترونیكی در سه سطح قابل بررسی می باشد .

 بانکداری الکترونیکی

١. مزایای سیستم در سطح ملی
استفاده از بانكداری الكترونیكی موجب كاهش آلودگی هوا ، مصرف سوخت و ترافیك ( بدلیل عدم نیاز به مراجعه حضوری مشتریان به شعب موسسات مالی ) ، كاهش هزینه های بهداشت و درمان، كاهش هزینه های چاپ اسكناس ناشی از فرسودگی اسكناس و ... می‌شود .
٢. مزایا سیـــستم برای كاربر ( استفاده كننده كه در اینجا ، همــان مــــشتری موســــسه مالی مــــی باشد ) کاهش هزینه های رفت و آمد ، جلوگیری از اتلاف وقت ، كاهش احتمال بروز بیماری ( بدلیل عدم نیاز به تماس با پول نقد و کمتر در معرض آلودگی قرار گرفتن ) ، سهولت استفاده از خدمات بانكی ، استفاده بهینه از زمان ، كاهش ریسك مخاطرات امنیتی ناشی از حمل پول نقد (مانند دستبرد ، سرقت، مفقود شدن پول و ...)، استفاده از خدمات بانكی بدون محدودیت مكان و زمان و ...
٣. مزایا برای موسسه مالی
كاهش هزینه های عملیاتی و هزینه تمام شده خدمات بدلیل عدم نیاز به شعبه فیزیكی ، امكان فعالیت و ارایه خدمات بدون محدودیت مكانی و زمانی ، افزایش منابع ، ممیزی و کنترل ساده تر تراکنش ها ، کاهش مخاطرات امنیتی ناشی از پول رسانی و ...
مقاله ی مدیریت بانکداری الکترونیکی حاضر توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است

ثبت نام دوره آموزشی مدیریت بانکداری الکترونیکی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس