مقاله تاثیر اینترنت بر هویت نوجوانان

امروزه موضوع اینترنت، مساله مهمی برای بیشتر کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه و از جمله کشورهای اسلامی است. آگاهی از پی آمدهای اینترنت و در کنار آن، در نظر گرفتن راهبردهای مناسب برای استفاده درست و پیشگیری یا کاهش پی آمدهای احتمالی منفی آن، اهمیت اساسی دارد. در جامعه امروز ما، گرایش به اینترنت و استفاده از آن چنان رایج شده است که بیشتر خانواده ها، رایانه شخصی دارند و اعضای خانواده، بخش زیادی از وقت خود را در استفاده از اینترنت سپری می کنند. اینترنت در میان همه گروه های اجتماعی اعم از زن و مرد، پیر و جوان، بی سواد و باسواد از جذابیت خاصی برخوردار است. گسترش اینترنت، مانند هر نوآوری دیگری به ایجاد دگرگونی هایی در جنبه های مختلف زندگی انجامیده و استفاده از آن، امری اجتناب ناپذیر شده است، به گونه ای که بدون آن زندگی برای کسانی که بدان خوگرفته اند، دشوار می شود ویژگی های منحصر به فرد اینترنت از جمله محتوای تحریک آمیز، سهولت دسترسی، آسودگی و سادگی کار با رایانه، هزینه پایین و تحریک برانگیزی بصری، همگی موجب استقبال عظیم مردم در سراسر جهان شده است. امکانات وسیع این دنیای مجازی به حدی است که تمامی افراد خانواده به خصوص نوجوانان و جوانان را در هر سن و با هر تفکر و سلیقه مجذوب و معطوف خود می کند . شاید همین ویژگی های منحصر به فرد اینترنت است که امکان استفاده نابجا و سوء استفاده از آن را برای کاربران خود فراهم می کنداین پژوهش قصد آن دارد به بررسی نقش اینترنت بر هویت نوجوانان بپردازد، باشد از این رهگذر نتایج حاصل برای خانواده ها، مسولین و تصمیم گیرندگان امور نوجوانان  مفید به فایده باشد.

بیان مساله

حفظ و توجه به بهداشت روانی در نوجوانان از اهمیت فراوانی برخوردار است. زیرا دوران نوجوانی به عنوان دوره ی خاصی از زندگی، فرد را با مشکلات فراوانی درگیر می کند. به خصوص در دوران بلوغ که مرحله ی شکل گیری هویت اوست و همواره به دنبال کشف و درونی کردن آنها می باشد، با اینترنت و حجم گسترده، حیرت آور و گوناگون اطلاعات مواجه می شود. اینترنت با داشتن شرایط دل انگیز وکاذب مجازی، برای این قشر می تواند آسیب هایی بر ابعاد زندگی آنان وارد نماید.ويژگي هاي خاص دوره نوجواني مانند نياز به هويت يابي، انگيزه پيشرفت، تمايل به كشف امور ناشناخته، علاقه به يافتن فرصت هاي تحصيلي و شغلي، نياز به تفريح و شادي عاطفي، تنوع طلبي و گرايش به همگام شدن با نوآوري هاي جهاني، از جمله زمينه هايي است كه مطلوبيت استفاده از اين رسانه را در بين نوجوانان شدت مي بخشد. علاوه بر اين، « سه درون مايه خاص اينترنت يعني كسب لذت، آزادي ارتباط و دسترسي آسان، بر جاذبه اين وسيله مي افزايد » . پژوهشی تحت عنوان«ارتباط بین افسردگی و انزوای اجتماعی کاربران اینترنت نوجوان و جوان با مدت زمان روزانه معمول کاربری اینترنت » در شهر اصفهان انجام دادند، که نتایج نشان داد که شدت افسردگی، دربین کاربران پسر بیش از کاربران دختر بوده است. ولی میانگین انزوای اجتماعی در پسران نسبت به دختران پایین بود نتایج پژوهش بیانگروجود رابطه معناداربین میزان ساعت کار با اینترنت و افسردگی و انزوای اجتماعی کارابران اینترنت نوجوانان و جوان شهر اصفهان بود. و همچنین در پژوهشی که از دختران دبیرستانی سه پایه اول، دوم و سوم دبیرستان های دولتی در سطح شهر تهران انجام گرفت، میزان نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق نشان داد که نرخ شیوع اعتیاد به اینترنت در دختران دبیرستانی شهر تهران،2/3 می باشد که در حد کمترین ارقام بدست آمد در تحقیقات کشورهای دیگر(بدون تمایزجنسی)است. نتیجه تحقیق این بود که کاربران معتاد، نسبت به کاربران معمولی و غیر کاربران، به طور معنادار، رفتارهای اجتماعی نامناسب بیشتری دارند؛ همچنین دخترانی که به اینترنت وابستگی شدید داشتند به طور معناداری سرکش تربودند. نکته جالب توجه در این تحقیق این بود که اعتیاد در دختران، از عواقب سوء کمتری برخوردار بود. با توجه به موارد گفته شده دراین تحقیق برآنیم تا به این سوال پاسخ دهیم که ایا اینترنت بر هویت نوجوانان تاثیر دارد؟ باشد که با انجام این پژوهش قدمی هر چند کوچک، در راه اصلاح و گسترش فرهنگ استفاده درست از این تکنولوژی را یادآور شویم.

مقاله تاثیر اینترنت بر هویت نوجوانان

اهمیت و ضرورت تاثیر اینترنت بر هویت نوجوانان

از انجا كه نوجوانان و جوانان بخش مهمي از سرمايه انساني جامعه را تشكيل مي دهند، تغييرات اجتماعي – فرهنگي اين نسل از اين ظرفيت برخوردار است كه منشأ دگرگوني هايي در ديگر سطوح جامعه باشد. از اين رو، شناخت اين كه آنان چطور از قابليت هاي اينترنت و موبایل استفاده مي كنند و از آن تأثير مي پذيرند، به يك دغدغه مهم تبديل مي شود.

حجم آسيب هاي پنهاني كه از سوي پدیده های نوظهور بر جوامع وارد شده و مي شود كم نيست و لزوم پرداختن به اين مسأله احساس مي شود. به طور قطع استفاده زیاد از اینترنت معضلات و بحران های روحی و جسمی خاصی را به همراه خواهد داشت که اگر به موقع، تشخیص و به آن پرداخته نشود می تواند سلامت روانی جامعه را با چالش های جدیدی روبه رو کند.از طرف دیگراهمیت این پژوهش جنبه گسترش و توسعه فوق العاده سریع اینترنت می باشد. و اینکه اینترنت یک رسانه بی همتاست؛ که دارای قابلیت های(متن، وئدئو، دیداری-شنیداری) می باشد. و جوانان ونوجوانان از مشتریان پر و پاقرص اینترنت به حساب می آیند این بی همتایی وتاثیر گذاری، اهمیت مطالعه آن را دو چندان می سازد.

نتایج این پژوهش می تواند برای والدین، مسئولین تعلیم وتربیت و همه علاقمندان به سرنوشت نوجوانان وجوانان این مرز و بوم مورد استفاده قرار گیرد، تا آستین همت بالا بزنند و با شناخت دقیق آسیب های اینترنت بر جنبه های اخلاقی واجتماعی نوجوانان و مجهز شدن به مهارت های لازم برای پیاده کردن ارزش های متعالی و تربیتی مورد نظر خود سود بجویند.

مبانی نظری

نوجواني

نوجوانی دوره ای از زندگی است که نخستین تجارب زندگی در حساس ترین دوران رشد انسان رخ می دهد، آینده نگری، انقلابی گری و شورش، عشق، رابطه جنسی، تحصیل و شغل آینده و تثبیت هویت، همه در این دوران شکل می گیرند. شاید از همین روست که توجه به روانشناسی نوجوانی در دهه های گذشته از اهمیت بیشتری، به ویژه در کشورهایی که جمعیت جوان آنها رو به افزایش بوده، یافته است. در ایران براساس آمار رسمی نوجوانان حدود سی درصد از کل جمعیت جوان کشور را تشکیل می دهند. این درحالی است که به نسبت این جمعیت نه تنها متخصصان روانشناسی بالینی و مشاوره کافی وجود ندارد بلکه هنوز جایگاه و نقش آنان در فرایند بهداشت روانی نوجوانان به خوبی روشن نشده است

مراحل نوجوانی

تغيير و تحوّلات اين دوره به سه مرحله تقسيم مي شود:

مرحله اول: فاصله گرفتن  بروز رشد جسمي و اولين نشانه هاي بلوغ، با نوعي تمايل طبيعي براي فاصله گرفتن كودك از بزرگسالان، بخصوص والدين همراه است. اين تمايل مي تواند در بستن در اتاق يا حمام توسط كودك و يا محرمانه جلوه دادن تغييرات بدن مشاهده شود. اين گونه رفتارهاي محرمانه و اختصاصي، نقش رواني ـ اجتماعي مهمي در پايان دادن به وابستگي هاي كودكانه قبلي به والدين و ساير بزرگسالان ايفا مي كند. با افزايش اين فاصله، كودك مي تواند با دوستان نزديك خود راز و رمزهايي را مطرح كند و ارتباط هاي ويژه دوره نوجواني را با گروه همسالان و به دور از والدين و معلمان و ديگر بزرگسالان به وجود آورد. در كودكان عادي، اين فاصله تا آنجا گسترش مي يابد كه به كشف هويت و جنسيت و ساير جوانب رشد ((خود)) در آنان منجر شود.

مرحله دوم: جدايي تداركاتي اين مرحله كه هسته اصلي نوجواني و مشكلات آن است، با رشد بيشتر بدني و جنسي همراه است و سطح عالي تري از ادراك «خود» را تجلّي مي دهد. رشد مغز و توانايي هاي شناختي نوجوان با دروني شدن حيات عاطفي و ارتباط عميق تر با گروه همسالان، جدايي بيشتر ويژگي هاي روان شناختي نوجوان و باورها و ارزش هاي او از والدين و بزرگسالان را به باز مي آورد. اين جدايي هرچند به ندرت جنبه جدايي مكاني نوجوان با والدين و بزرگسالان را پيدا مي كند، اما معمولا يك جدايي روحي، فكري، ارزشي و رفتاري است و زمينه هاي ذهني استقلال را براي او فراهم مي آورد. در همين مرحله، انسجام جنبه هاي مختلف بدني و جنسي و تصور از خويش به صورت هويت واحد شكل مي گيرد و پاسخ گويي به سؤال اساسي «من كيستم؟» به تدريج در ذهن نوجوان تحقق مي يابد. در اين مرحله، كسب دانش و مهارت هاي لازم براي اشتغال يا براي ادامه تحصيل، به عنوان يك نياز مهم در تعليم و تربيت نوجوانان مطرح مي شود.

مرحله سوم: ورود مجدّد به مناسبات اجتماعي چنانچه رشد نوجوان در مراحل پيشين به گونه اي نسبتاً بهنجار صورت گرفته باشد، در اين مرحله آخر نوجواني به تدريج به صورت يك فرد مستقل و خودكفا در مناسبات خانوادگي، آموزشي، شغلي، اجتماعي و فرهنگي ايفاي نقش مي كند و در چنين صورتي مي توان اميدوار بود كه مراحل رشد و پرورش او به درستي انجام شده و او آماده است تا زندگي جواني و بزرگسالي را با موفقيت آغاز كند و ثمرات رشد و پرورش بيست ساله را در تداوم زندگي خويش آشكار نمايد

هویت یابی نوجوان

1ـ موفق در اجتماعی شدن: جوانی که از نظر جسمی سالم است و از نظر تربیتی، از رهنمود های سالم مربیان و والدین بهره گرفته، به آسانی خود را با جامعه تطبیق می دهد و اجتماعی می شود.

2ـ ناموفق در اجتماعی شدن: بر خلاف مورد قبل جوانی که از نظر جسمانی ناقص است و یا تحت تربیت صحیح قرار نگرفته بعضاً تا آخر عمر در سازگاری با محیط موفق نمی شود و این قبیل جوانان بعضی راه انزواطلبی را در پیش می گیرند و عمر خود را این گونه سپری می کنند؛ بعضی دست به طغیان و عصیان     می زنند و مرتکب جرایم وجنایاتی می شوند؛ و بعضی بر اثر فشارهای شدید، ناکامی ها و شکست های روحی، خود را می بازند و یا اقدام به خودکشی می کنند. تعداد زیادی از کار های غیرعادی نوجوانان  ممکن است به دلیل سر درگمی نقش باشد؛ مثل فرار از خانه و مدرسه، ترک شغل وبیرون ازخانه به سربردن.

پیش از انتشار عقاید و نظرات اریکسون این گونه جوانان بزهکار تلّقی می شدند، چون در این سن نوجوان در پی استقلال وهویت یابی است، لذا رفتارهایی در همین راستا از او سر می زد که به ظاهر برای افرادی که از ویژگی های این دوران غافل بودند نابهنجار می نمود و این رفتارها را به منزله رفتار های ضداجتماعی و بر علیه اطرافیان می دانستند. نوجوانان همه با بحران هویت روبه روشده اند، با این تفاوت که بعضی ساده تر آن را حل می کنند. ابراز لیاقت در نوجوانان و جوانان: نوجوانان و جوانان شیفته ابراز لیاقت و اظهار وجود و شایستگی هستند. اثبات شخصیت و احراز هویت برای آنان یکی از مطبوع ترین لذایذ روحانی است که برای نیل به آن، از هیچ کوششی دریغ نمی کند؛ مثلاً، جوانی که برای اولین بار استخدام می شود و شغل و مسؤولیتی به عهده می گیرد به خودمی بالد و احساس می کند که جامعه او را به عضویت پذیرفته است؛ او این پولی را که از این راه به دست می آورد هر چند کم باشد با چندین برابر پولی که رایگان از والدین گرفته است قابل مقایسه نمی داند؛ چون این پول را سند شخصیت خود می داند. دلیل این که اولیای دین اسلام به نوجوان نقش و مسؤولیت وزارت داده اند. نشان دهنده اهتمام اسلام به رابطه با جوان و نوجوان است. او دنبال کسب هویت است و اگر از طرف خانواده تحقیر شود، هویت خود را نمی یابد.

تحول اخلاقی

در هيچ دوره اي به اندازه دوره نوجواني ارزش ها و استانداردهاي اخلاقي براي انسان مطرح نمي شود. توانايي هاي فزاينده نوجوانان بيشتر آنان را متوجه مسائل و ارزش هاي اخلاقي مي كند و راه هاي پيچيده تري را براي كنار آمدن با آن مي يابند. در عين حال، آنچه جامعه از نوجوانان مي خواهد به سرعت در حال تغيير است و همين مستلزم ارزيابي مجدّد و مداوم ارزش ها و اعتقادات اخلاقي است.

تاریخچه اینترنت در ایران

ارتباط با شبکه اینترنت در ایران از سال 1370 توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات آغاز شد. این مرکز که وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی  است، در اواخر سال1370 به عنوان نماینده ایران در شبکه آموزشی و پژوهشی اروپا پذیرفته شد. اولین ارتباط با شبکه اینترنت در ایران به صورت پست الکترونیک بود. این ارتباط به صورت پست الکترونیک بود. این ارتباط به صورت موقت و از طریق اتریش با شبکه برقرار شد. در سال1371 ارتباط با شبکه اینترنت به صورت دائمی برقرار شده و پس آن سرویس دهی به جامعه علمی کشور توسط این مرکز یعنی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات آغازشد. یک سال بعد ایران رسماً در شبکه سراسری جهان مورد شناسایی قرار گرفت و این مرکز به عنوان مرکز خدمات اینترنت ایران شناخته شد. از سال 1373 شرکت های خصوصی به عنوان مراکز سرویس دهی در ایران فعالیت خود را آغاز کردند. قبل از آن شرکت مخابرات ایران فعالیتهای را برای ساخت یک شبکه ملی اطلاعات آغاز کرده بود که چندان نتیجه اینترنت در بر نداشت.

سطوح اینترنت

اینترنت چهار سطح اساسی دارد :

v    سطح مهندسی

v    سطح کاربرد

v    سطح اطلاع رسانی

v    سطح استفاده

پست الکترونیکی و گروههای بحث الکترونیکی

پست الکترونیک همواره به عنوان پر استفاده ترین ابزار در شبکه ی انیترنت مورد توجه بوده است. در واقع هدف اصلی پست الکترونیکی، ارائه یک مکان مناسب جهت ارسال و تبادل مکاتبات الکترونیکی است.  پست الکترونیکی در حقیقت همچون پست معمولی دارای فرستنده، گیرنده، محمل و پیام است با این تفاوت که تمامی اجزای آن رایانه ای می باشد. «یک از ویژگی های آن، سادگی کار با آن و سرعت زیاد آن است. کلیه کاربرانی که در سراسرجهان به این شبکه متصلند، دارای آدرس پست الکترونیکی خاص خویشند و این آدرس معرف آن کاربرد، به کلیه کاربران اینترنت در سراسردنیا خواهدبود. بنابراین ازاین سرویس می توان برای تماس باشرکت ها، دوستان و بستگان خود در اقصی نقاط جهان استفاده نمود». ویژگی برجسته پست الکترونیکی موجب گسترش تشکلهای الکترونیکی نوینی چون گروههای بحث وگفتگوی الکترونیکی شده است. گروه های بحث الکترونیکی در حقیقت مجموعه ای از استفاده کنندگان شبکه هستند که برای بحث در مورد موضوعی خاص درمحیط شبکه از ابزار پست الکترونیکی استفاده می کنند

وبلاگ

وبلاگ محیطی است که به  شما اجازه می دهد افکار، عقاید، یادداشتهای شخصی، مقالات، عکس وآنچه را دوست دارید دیگران بخوانندمنتشر کنید. برای نوشتن در یک وبلاگ نیازی به هیچ زبان برنامه نویسی یا طراحی سایت نیست و سادگی کاربرد را از ویژگی های بارز آن می توان دانست. اندرو سالیوان  در تعریفی که از معنای وبلاگ ارائه می دهد آن را برداشت حقیقی می نامند. آنجا که فرد براساس احساسات و برداشت های شخصی خود به ارائه وثبت اتفاقات؛ درونیات شخصی؛ بینش های فردی؛ محلی؛ ملی و فراملی خود می پردازد و در تمامی شبانه روز آنرا با مخاطبان خود در اقصی نقاط جهان به اشتراک می گذارد. هنری جنکیس  رئیس گروه مطالعات تطبیقی رسانه ای است. وی وبلاگ را یک رسانه می داند وآنرا در انقلاب دیجیتالی آینده با اهمیت ارزیابی می کند.

از مهمترین عواملی که باعث ترغیب افراد با استفاده از وبلاگ می شود به شرح زیر است:

1.رابطه دوسویه بین خواننده ونویسنده

2. امکان معرفی لینک های متعدد ومرتبط با موضوع ودسترسی آسان به آنها

3 یا دداشتهای کوتاه ومختصر

4.دست یابی به اطلاعات فراوان با صرف حداقل هزینه

چت روم

چت یا گفت وگوی اینترنتی فضایی خصوصی در اتاق های مجازی با حضور افراد متعهد انجام می شود. چت می تواند به شکل تصویری، صوتی، نوشتاری یا تلفیقی ازهر سه باشد. چت روم فعالیتی است کاملا اجتماعی و معمولا شروع آشنایی ها از طریق آن است. ورود به فضای بسیاری از اتاق های گفت وگو به چیز دیگری به جز یک اسم (معمولا مستعارنیاز ندارد و به همین دلیل،احتمال ورود هر فردی با هر سن و سالی و با هر تفکر وگویشی در آن مجاز است. در بسیاری از موارد نه تنها قواعد دستوری رعایت نمی شود بلکه مسائل و الفاظ نامناسب نیز رد و بدل میگردد.

چت روم ها یا میدان های چند کاربردی به عنوان یکی از پرطرفدارترین« میدان های » اینترنتی شرایط جدیدی را پیرامون کاربران خود داده و مرزهای تازه ای را در شکل گیری خرده فرهنگ ها، ارزش ها و هویت جوانان پدید آورده اند. اینترنت گمنامی، سرعت ارتباطات و سیال بودن پیامدهای گسترده ای را در روابط جنسیتی والگوهای ارتباطی ودوست یابی نوجوانان بر جای می گذارد.

تآثير اينترنت بر هويت

لغت نامه روانشاسی جامعه شناسی کولینز هویت را اینگونه تعریف می کند: «حس (شعور)و استمرار(تداوم) خود که ابتدا همانطور که کودک را متفاوت از والدین و خانواده می کند، گسترش می یابد و سبب شرکت او در اجتماع می شود». «هویت ترکیبی از بعدهای خیلی متفاوت است. قومیت، جنسیت، جهت یا بی جنسی، طبقه اجتماعی و اقتصادی و غیره برخی از فاکتورهایی هستند که در تعیین هویت نقش دارند و از اینرو هویت در جریان تعاملی که بین افراد برقرار می شود، با موفقیت شکل می گیرد» همچنین هویت واجد سه عنصر است: هویت شخصی، فرهنگی و اجتماعی که هر یک در تکوین هویت فرد نقش مهمی ایفا می کنند. در مقایسه، هویت شخصی که ویژگی بی همتای فرد را تشکیل می دهد، هویت اجتماعی(نقش های اجتماعی درونی شده و متنوع) و هویت فردی (درک و کاربرد نمادهای فرهنگی) در پیوند با گروه ها واجتماعات مختلف قرارمی گیرند. اینترنت  صحنه فرهنگی و اجتماعی است که فرد خود را در موقعیت های متنوع نقش ها و سبک های زندگی قرار می دهد. تعاملی که در تکنولوژی ارتباطی مدرنی مانند اینترنت استفاده می شود، متفاوت از تعامل چهره به چهره است. فاکتورهایی از قبیل کمبود علایم بصری (دیداری)و گمنامی شخص، یک شیوه ی تعامل کامل متفاوت از تعامل چهره به چهره را فراهم کرده است، در نتیجه، این احتمال هست که هویت هایی که در طول تعامل اجتماعی با موفقیت تشکیل می شوند، به وسیله تعامل آن لاینی و مجازی متأثر شوند. بعضی از این تغییرات احتمالاً مثبت و بقیه منفی خواهد بود. روانشناسان در تحقیقات خود نشان دادند که اینترنت به مردم اجازه می دهد که آگاهانه و ماهرانه هویت آنلاینشان را کنترل کنند و هویت های جدید و متفاوتی را تجربه کنند. به این ترتیب اینترنت می تواند مفید باشد؛ چرا که این آزادی را به افراد می دهد تا هویتی را که نسبت به آن احساس بهتری دارند کشف و انتخاب  کنند.

هویت واقعی  و هویت مجازی  نوجوانان

در روانشناسی هویت و احساس، هويت يكي از مشخصات فرد تلقی می شود، احساس هویت عبارتند از احساسی که انسان نسبت به استمرار حیات روانی خود دارد و یگانگی و وحدتی که در مقابل اوضاع و احوال متغیر خارج، همواره در حالت روانی خود حس می کند. بنابراین، از نظر روانشناسی هویت انسان دارای نوعی ثبات است. هویت زمانی پدید می آید که انسان با «غیر» مواجه شود و این «غیر» عبارت است از فرد یا جامعه ای دیگر و به قول روانشناسی نقش هایی که فرد به عهده می گیرد. هویت زمانی مطرح می شود که انسان خود را با چیز دیگر مقایسه کند. به طورکلی می توان ویژگی های زیر را برای هویت قائل شد:

- هویت وجه تمایزبین «من» و«ما» با«دیگری»است واین تمایز دربسترجامعه شکل می گیرد.

- هویت، جهت دهنده ی رفتاری آدمی در زندگی روزانه اش است.

-هویت در بستر زمان و مکان تغییر می کند، هویت از آنجا که امری فکری است، تابع شرایط و مقتضیات زمینه اجتماعی خود و گفتمان های رایج در آن قرار دارد.

- هویت چند لایه است و فرد دارای لایه های مختلفی از هویت است که در کل سازه ی هویتی او را می سازد. این هویت ها در هم تنیده بوده و ارتباط منطقی بین این افراد وجود دارد و تفکیک آنها در عالم واقع ممکن نیست، به طور کلی هویت شخص را می توان به دو دسته هویت فردی و هویت جمعی تقسیم کرد که در بالا به هویت فردی اشاره شد. هویت اجتماعی یک فرد نیز به خصوصیات و مشخصات و تفکراتی اشاره می کند که فرد آنها را از طریق اشتراکات اجتماعی و عضویت در گروه ها و مقوله های اجتماعی کسب می کند. بر این اساس، هویت اجتماعی هویتی است که فرد در فرآیند اجتماعی شدن و ارتباط با گروهها یا واحدهای اجتماعی موجود در جامعه کسب می کند.

اینترنت می تواند برای کاربران این شنانس را فراهم کند که هویت های مختلف را بررسی کنند. فرصت هایی برای بازی کردن نقش های هویتی هست که بطور قابل مقایسه ای در تعاملات رو در رو محدودمی شود، اما این فرصت های تازه در اینترنت همیشه موجود است، بخصوص نوجوانان از این توانایی برای بررسی هویت های جدید خشنود و راضی هستند.

تأثیر هویت واقعی بر شکل گیری هویت مجازی

هویت مجازی در کنار هویت واقعی با توجه به شرایط جهان مجازی و نوع ساختار روابط در اجتماعات مجازی شکل می گیرد و نوجوان در ورود به جهان مجازی اقدام به تعریف خود بر اساس اقتضائات جهان مجازی می نماید. البته این امر درنوجوانان مختلف، متفاوت است و در حقیقت تفاوت در هویت یابی مجازی به شرایط و مختصات هویت واقعی فرد و نوع و ساختار روابط او در جهان واقعی بستگی دارد. هویت و شخصیتی که فرد در جهان واقعی و نقصان آن یا نامطلوب بودن تعریفی که فرد از خود دارد، باعث می شود که نوجوان هویت خود را در محیط مجازی تکیمل نماید یا هویتی نامطلوب برای خود ترسیم نماید. بنابراین نوع هویت مجازی که فرد در این شرایط انتخاب می کند، بسته به ساختار هویت واقعی او می باشد. از این منظر، اگر هویت واقعی نوجوان شکل یافته و برای او مطلوب باشد، هویت مجازی که در جهان مجازی ایجاد می نماید، کمترین فاصله را با هویت واقعی او داشته و فرد دلبستگی روانی به این هویت پیدا نخواهد کرد در نقطه مقابل، هر چه هویت واقعی جوان ناقص تر و با برای او نامطلوب ترباشد، فاصله بین هویت واقعی ومجازی او بیشترخواهد شدومیزان دلبستگی روانی اش به این هویت بیشتر می شود. در این حالت اینترنت و جهان مجازی به جوان اجازه می دهد که روند جستجو برای هویت یابی خود را فارغ از محدودیت های جهان واقعی انجام دهد.

ثبت نام دوره آموزشی کاربری اینترنت

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس