دوره آموزش نقاشی شیشه های تزیینی


آموزش نقاشی شیشه های تزیینی :

ویترا چیست ؟

شیشه به دلیل مناسب ترین ابزار برای نقاشی تبدیل شده است. شیشه به دلیل شفاوفیتی که دارد می تواند وجود رنگ ها را همانطور که در خود دارند و زیبا می باشند ارایه دهند. ویترا نقاشی قدیمی است و به دلیل قدیمی بودنش روش های گوناگونی هم برای ساخت یک اثر در این هنر موجود است که با گذشت زمان ، روش ها، ابزارهای مورد نیازش و حتی طرح ها و نقش های آن نیز دچار تحول و پیشرفت بسیار زیادی شده ، که اکنون  مرسوم ترین روش استفاده از خمیرهای دورگیر ویترای و رنگ های مخصوص نقاشی روی شیشه و طرح های جدید می باشد.

خرید دوره آموزش نقاشی شیشه های تزیینی 

از رنگ های قشنگ ویترا برای تزیین شیشه های خالی استفاده شده که در منزل خونه پیدا می شوند استفاده کرد و این اشیای غیر قابل استفاده را برای زیبایی بیشتر محیط خونه و آشپزخانه را می توان به کار گرفت. پیش از شروع آموزش اولیه، لازم است با رنگ های متنوع  و زیبای ویترا بیشتر آشنا شویم. یکی از خصوصیت های رنگ های ویترای این است که خاصیت درخشان بودن شیشه را به خوبی نگه می دارند و در  عبور زیبایی نور از لطافت شیشه اختلال ایجاد نمی کنند. ( وجود نور و عبور آن از این رنگ ها مهم ترین دلیل زیبایی نقاشی های روی شیشه محسوب می شود).
 

ویترا-چیست


برای یک آغاز ساده و مقدماتی به یک سری مواد و ابزار لازم است که شامل موارد ذیل می باشد:

  • رنگ های ویترای بر دو اساس تینر و آب موجود هستند، که تینر برای موقعی که امکان دارد بخواهیم ظرف رو در زمان بعدی بشوریم مناسب می باشد.
  • خمیرهای دورگیر ویترای هم از همین موضوع پیروی می کنند.
  • بعد از رنگ و خمیر دورگیر لازم به قلم موهای مختلف داریم، قلم مو رو بر پایه علاقه و مناسب کاری می باشد، انتخاب می کنیم.
  • یک بطری تینر هم برای رقیق کردن رنگ که موجب به کمرنگ شدن می شود، علاوه برای پاک کردن اشتباهات سطح کار نیاز است.
  • در پایان هم به یک پالت یا سطح شیشه ای نیاز است که رنگ ها را روی آن گذاشت و کم کم استفاده کرد.

پیشنهاد برای کسانی که نقاشی خوبی ندارند، علاقمندان می توانند طرح مورد نظر را پشت سطح کار بچسبانند و با خمیر دورگیر طرح رو از روی خطوط بکشند و بعد از طراحی کردن رنگ آمیزی را انجام دهند. نقاشی روی شیشه را ویترا نیز می نامند و نیاز به وسایل خاصی نیست فقط با رنگ مخصوص ویترای یا کار بر روی شیشه وسایل متداولی مانند قلم مو و اسفناج می توانند ظروف شیشه ای بسیار ساده و حتی کم ارزش مثل بطری به ظروف تزیینی تبدیل کرد.

-    خمیر دور گیر ویترای :

برای این که بتوانیم از رنگ های شفاف استفاده کنیم به خاطر رقیق بودن این گونه رنگ ها در ابتدا باید خط های اصلی طرح مورد نظر را با استفاده از دورگیر بر روی شیشه ترسیم کرده و سپس فضای بین آن ها را پر کنیم.

دورگیر (لاینر) ها به صورت ساده ، متالیک  و اکلیلی در بازار موجود است .

انواع دورگیرها :
 

1) دورگیر ویترای آموس :

دورگیرهای ویترای آموس ساخت کشور جنوبی است و در قوی های بیست و دو میلی به بازار آمده است. لاینر بسیار روان و نسبتا متناسب برای افرادی که تازه شروع به کار کرده اند می باشد. دورگیر ویترای آموس به دلیل چسبندگی کمی که به شیشه دارد می توانند بعد از خشک شدن با یک ضربه کوچک به آسانی از سطح شیشه جدا می شوند.

2) دورگیر ویترای ورساچ (ورسای) پرشین و رپین و آسن :

این دورگیرها محصولات ایران هستند و در چندین رنگ به بازار آمده اند. رنگ مشکی براق و زیباتری نسبت به لاینر آموس دارد و متاسفانه بعد از خشک شدن و با یک ضربه کوچک از شیشه جدا می شوند. این دورگیرها کیفیت مناسبی ندارند و در بعضی از موارد هم در اثر واکنش با تینر خاصیت خود را از دست می دهند.

3) دورگیر ویترای کاندس :

کیفیت مطلبوی و رنگ  زیاد از انواع اکلیلی از مشخصه های دورگیرهاست. تا چند روز بعد از استفاده باید مراقب باشیم از شیشه جدا نشوند. اما بعدا از خشک شدن نهایی مقاومت نسبی خوبی خواهد  داشت.

نکته : دورگیری تیوپ فلزی دارند مشکلات بیشتری نسبت به دورگیری تیوپ پلاستکی دارند. دورگیری های با تیوپ پلاستیکی به دلیل نرمی که دارند فشار دست را به صورت یکنواخت دریافت کرده و کار تمیز تری نمایش می دهد. در دورگیری معمولا از رنگ مشکی استفاده می شود و از بقیه رنگ ها برای تزیینات بهره می برند.

آموزش نقاشی شیشه های تزیینی 
 

انواع-دورگیرها


وسایل مورد نیاز نقاشی روی شیشه :

-    رنگ شیشه

-    طرح مورد نظر

-    شیشه در اندازه هایی که مناسب طرح باشد

-    پالت و قلم مو


روش های اولیه برای حفظ از رنگ  ویترای پایه تینری :

1- ریختن مقداری آب روی سطح رنگ برای نگهداری از روی رنگ در طولانی مدت .

نکته مهم :

قلم موها را قبل از خشک شدن با رنگ های ویترای با حلال های مخصوص ویترای ورساچ شستشو دهیم.

قلم مو سر گرد : بهتر است که حتما قلم موی شماره 4 و 8 و صفر باشد.

طرح خام ویترای : انتخاب یک طرح سلیقه ای است و می توان بین چندین طرح ، یک طرح که مورد نظر است را انتخاب کرد.

هنر نقاشی روی شیشه یکی از جذاب ترین و پر کاربرد ترین هنرها می باشد که موارد استفاده بسیاری دارد. این نوع سبک نقاشی مانند نقاشی روی سفال  و نقاشی روی پارچه به راحتی انجام می گیرد.

نقاشی روی سطح صاف شیشه ای یکی از ساده ترین نقاشی هاست که می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد که از بین آن ها نیز می توان تهیه تابلوهای نقاشی شیشه ای، نقاشی بر روی پنجره ها و درهای شیشه ایی ، تزیین آینه و .... را نام برد.
 

دوره آموزش نقاشی روی شیشه :

دوره آموزش نقاشی روی شیشه با هدف تزیین خانگی ظروف ساده و کاربردی شیشه ای و سرامیکی در محیط خانه و حتی می توان ایجاد کسب درآمد از طریق این هنر نمود ، مرکز آموزش مجازی پارس پکیچ کامل و پیشرفته و کتاب دوره آموزش نقاشی شیشه های تزیینی را ارائه داده که هنرجویان پس از گذارندن دوره و دریافت مدرک می توانند مهارت نقاشی خود را بر روی انواع سطوح سخت و ناصاف را کسب نمایند و علاوه بر آن می توانند سطوح سنگی ، شیشه ، سرامیکی و آینه را با موارد قابل شستشو و بدون نیاز را  نقاشی کنند.
 

دوره-آموزش-نقاشی-روی-شیشه


آموزش نقاشی روی شیشه :

مرحله اول برای نقاشی روی شیشه ابتدا سطح مورد نظر بطری شیشه ای جهت از بین بردن چربی و گردو خاک با کمی صابون پاک کرده و با استفاده از یک مداد نوک پهن مثل ماژیک طرح را روی کاغذ پیاده سازی نموده.

طرح را داخل ظرف چسبانده به گونه ای از بیرون قابل دیدن باشد. با استفاده از خمیر دورگیری، طرح را روی شیشه می کشیم و مطمئن می شویم که خط دور هر قسمت به طور کامل بسته شده تا از خارج شدن رنگ ها از سطوح و ترکیب آن ها با یکدیگر جلوگیری شود.

مرحله دوم : قلم موهایی با موی مصنوعی و یا ترکیبی از طبیعی و مصنوعی و کاملا نرم برای کار نقاشی روی شیشه مناسب می باشد.

مرحله سوم : بعد از اینکه رنگ آمیزی به پایان رسید هشت ساعت به جسم مورد نظر دست نزده  تا رنگ ها کاملا خشک شوند در این مرحله بهتر است در اتاقی بدون از گردو خاک قرار داده شود. در آخر برای ثابت نگه داشتن ویترای روی کار از اسپری فیکساتور استفاده شود.

مدرک آموزش نقاشی شیشه های تزیینی 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس