مربیگری نقاشی کودکان

مربیگری نقاشی کودکان | child painting coaching

مربیگری نقاشی کودکان

هدف از برگزاری کلاس های نقاشی برای کودکان این است که مهارت ها و توانایی هایی لازم جهت نقاشی کردن را آموخته و در این مسیر، خلاقیت شان نیز به طور چشگمیری تقویت شده و افزایش پیدا کند. بنابراین، افرادی که وظیفه مربیگری نقاشی کودکان را به عهده می گیرند، باید به تکنیک ها و اصول نقاشی کاملا آگاهی داشته و بدانند چگونه خلاقیت را در کودکان پرورش دهند. 
هنگامی که مربی نقاشی کودکان به اندازه کافی تجربه داشته و بتواند به راحتی به کودکان آموزش دهد، آنها نیز به سهولت احساساتشان را در نقاشی نشان داده و میزان استعدادهایشان مشخص می شود. در صورتی که آموزش نقاشی از همان دوران کودکی و از آموزش خط خطی های ساده شروع شود، رفته رفته شکل جدی تری پیدا کرده و میتواند از کودک یک هنرمند واقعی و جهانی ساخت. به طور معمول، یک مربی نقاشی ابتدا باید از نظر نحوه کار و مهارت های لازم و ویژگی های شخصیتی بررسی شده و بعد به عنوان مربی ثابت انتخاب شود.  
 سرفصل هایی که در این مقاله شرح میدهیم شامل مربیگری نقاشی کودک، تکنیک های نقاشی کودکان، بهترین سن آموزش نقاشی، پرورش خلاقیت کودکان، آموزش مربیگری نقاشی کودکان، شرایط دریافت کارت مربیگری نقاشی کودکان و تفسیر رنگ در نقاشی کودکان هستند.

نقاشی هر کودک نشان دهنده درونیات اوست.

شرایط دریافت کارت مربیگری نقاشی کودکان 

کودکان نیز مانند بزرگسالان دارای نیازهای اساسی و پایه بوده و اکثر اوقات نمی توانند آنها را به صورت مستقیم بیان کنند بنابراین ، مربی نقاشی باید آنها را به نقاشی کردن ترغیب نماید. دوره ای که مربیان نقاشی باید بگذارنند، کوتاه اما موثر و مفید بوده و همه افرادی که به رشد و شکوفایی  کودکان و مهارت های نقاشی شان اهمیت میدهند، میتوانند در این دوره شرکت نموده و خودشان را برای کار با گروه سنی کودک آماده کنند.  
شرایط دریافت کارت مربیگری نقاشی کودکان اینگونه است که ، مربی های نقاشی موظف هستند در دوره های معتبر آموزش مربیگری شرکت کرده و مدرک و گواهینانه معتبر کسب کنند. علاه براین، آنها باید بیاموزند که کودکان بسیار لطیف بوده و نیاز به حمایت و دلگرمی دارند و نباید همین نقاشی های رچند ساده آنها را دست کم بگیرند بلکه باید به هر نحوی زمینه تشویق و ترغیب آنها را فراهم کنند. 

تکنیک های نقاشی کودکان 

مربی های نقاشی باید بتوا نند تکنیک ها و روش هایی را به کودکان آموزش دهند که با استفاده از آنها خلاقیت شان را پرورش داده و نقاشی های جدید بکشند.  مهمترین تکنیک های نقاشی کودکان که میتواند موجب علاقمندی بیش از پیش کودکان شود شامل: 

1.کشیدن خط های ممتد: کودکان باید نقاشی را با کشیدن خط های پیوسته شروع کرده و سپس، درون آنها اشکالی را که یادگرفته اند ، بکشند و رنگ بزنند.

2. استفاده از رنگ های انگشتی: کودکان می توانند روی انگشت های خود رنگ زده  و با انگشت روی انواع  سطوح نقاشی کنند.
 3. قرینه سازی کردن اشکال و طرح ها : در این تکنیک، کودک مقداری رنگ را روی کاغذ ریخته و با تا کردن آن، تصویری ایجاد می کند که تفسیرش مستلزم به کارگیری خلاقیتش است. البته، میتوان این تکنیک را با رسم نصف یک نقاشی ، تا کردن کاغذ و کپی کردن آن روی بخش دیگر کاغذ نیز انجام داد. 
4. چاپ کردن با مواد مختلف: کودک می تواند با استفاد از سبزیجاتی مانند سیب زمینی و پیاز ، مهرهای جالبی درست کرده و با آغشته کردن آنها به رنگ و زدن مهر روی کاغذ، طرح های خاصی ایجاد کند. 
5. کار کردن با نخ: کودک می تواند از نخ و کاموا برای درست کردن چیزهایی مانند عروسک استفاده نموده و یا به عنوان ابزاری برای رنگ آمیزی از آنها بهره بگیرد. 

کودکان از نقاشی لذت میبرند.

 بهترین سن آموزش نقاشی

میزان یادگیری نقاشی، در گروه های سنی مختلف با هم تفاوت دارند. از این جهت، در بحث بهترین سن آموزش نقاشی بهتر است که ابتدا گروه های سنی را از هم جدا کنیم. به نظر می رسد که بهترین سن برای آموزش نقاشی، سن 4 سالگی باشد البته این سن در دختران، به 3 سالگی کاهش یافته است. در این حدود سن، تخیلات و باورهای کودکان شکل گرفته و ذهن شان برای انجام فعالیت های جدید آماده است.
علاوه بر این، این آموزش را میتوان برای کودکان بزرگتر نیز ارایه کرد. البته این آموزش نقاشی باید با تئاتر ، موسیقی، قصه و شعر همراه باشد، تا کودک بتوانند از آنها الهام گرفته و با زبان تصویری آشنا شوند. همچنین، این مربی ها باید با در نظر داشتن مهارت و توانایی های کودک، ابزار مناسبی را برای نقاشی ارایه و معرفی کند.

آموزش مربیگری نقاشی کودکان 

یکی از شواهدی که با استفاده از آن میتوان به روحیات کودکان و مشکلات احتمالی شان پی برد، نقاشی آنها و نوع رنگ هایی به کا رفته در نقاشی است. از این رو، یک مربی نقاشی باید علاوه بر آشنایی با اصول و تکنیک های عمومی و تخصصی نقاشی ، بتواند خلاقیت کودک را پرورش داده و نشانه های خاصی که در نقاشی های مختلف مشاهده می کند را تشخیص داده و برای حل کردن آنها اقدام کند. 
 با توجه به اینکه، نحوه آموزش نقاشی به کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است ، مرکز آموزش مجازی پارس بسته های آموزشی را برای دوره آموزش مربیگری نقاشی کودکان  را برای مربی های نقاشی و  علاقمندان به یادگیری این هنر، ارایه کرده است. این دوره، دارای دروس عملی و کاربردی بوده و به دانش پذیران کمک می کند تا به طور کامل بر شیوه ها و تکنیک های نقاشی احاطه پیدا کنند. مزیت شرکت در این دوره این است که دانش پذیران در پایان مدرک مربیگری نقاشی کودکان دریافت می کنند. البته به افرادی که دوره هایی مانند آموزش نقاشی گواش وآشنایی با نقاشی مداد رنگی را نیز بگذرانند، گواهینامه  معتبر اعطا می شود. 

تفسیر رنگ در نقاشی کودکان

احتمال دارد که کودکان در نقاشی هایشان از رنگ های خاصی زیاد استفاده کرده و یا حتی بخشی از آن را رنگ نکنند. به هر حال، هر کدام از این حالت ها، معنی و تفسیری دارند که مربی نقاشی میتواند آنها را با کمک گفتن از یک روانشناس کودک بررسی و حل کند.   البته، تنوع و تعداد رنگ های به کار رفته در نقاشی، کار روانشناس ها را تسهیل می کند. 
 کودک در سن بین 3 تا 6 سالگی بسیار حساس بوده و معمولا برای نشان دادن عواطف خود از مداد رنگی و رنگ های روشن استفاده میکند. اما، با گذشت زمان و بزرگتر شدن، کودک دیگر عاطفی نبود و بیشتر آثار مداد مشکی در نقاشی اش دیده می شود. علاوه بر این، رنگ های روشنی که کودک در نقاشی استفاده می کند،  نشان دهنده امنیت او و به کارگیری رنگ های تند و تیره، علامت پریشانی و احساس پنهان کاری او هستند. 
همچنین، کودکان علاقه زیادی به استفاده از رنگ های براق و روشن دارند اما  احتمال دارد که به دلیل مشکلات عاطفی، رنگ های سرد را انتخاب کنند که این مشکل باید جدی گرفته شود. نکته جالب درمورد رنگ آمیزی نقاشی این است که ، هنگامی که کودکان به نوعی کمبود محبت داشته باشد، بخشی از نقاشی را سفید باقی میگذارد. علاوه بر این، کودکان گروه اول، تمایلی به استفاده بیش از یک یا دو رنگ ندارند در حالی که گروه دوم، بیش از 4 رنگ در نقاشی شان دیده می شود. 

محیط اطراف تاثیر زیادی در نوع و کیفیت نقاشی کودکان دارد.

پرورش خلاقیت کودکان

خلاقیت، یکی از قابلیت هایی است که در صورتی که به موقع شناخته و پرورش داده شود، میتواند در زندگی همه افراد و مخصوصا کودکان بسیار نقش حیاتی و اساسی داشته باشد. والدین، از جمله اولین افرادی هستند که میتوانند بر این ویژگی تاثیر گذاشته و به رشد آن کمک کنند. نکته جالب در مورد خلاقیت این است که غالبا کودکان بین 3 تا 8 سالگی از خود خلاقیت نشان داده و بعد از آن، این ویژگی کمتر و یا با روند کندتری ظاهر می شود. 
شما به عنوان والدین، میتوانند برای پرورش و افزایش خلاقیت کودک تان، اقدامات زیر را انجام دهید: 
از کودک بخواهید تا با وسایل موجود یک کاردستی خلاقانه درست کند. 
کودک را تشویق کنید تا یکی از آلات موسیقی را یاد گرفته و بنوازد.
برای کودک داستان خوانده و او را به داستان سرایی ترغیب کنید.
بازهایی مانند خمیر بازی به کودک کمک می کند تا ایده های جدیدی به ذهنش خطور کند. 
در موقعیت های مختلف ، از او سوالات جالب پرسیده و به کنجکاوی اش کمک کنید.
به تخیلات کودک اهمیت داده و با او همراه شوید.
انتخاب قواعد بازی را به عهده او بگذارید.
 از او بخوهید که برای خودش اسباب بازی های ساده بسازد.

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس