آموزش سیاه قلم


سیاه قلم چیست ؟


سیاه قلم ، طراحی شکلی از هنر تجسمی (visual art) است که فرد نقاش با استفاده از ابزارهای طراحی گوناگونی برای ایجاد طرح بر روی کاغذ، مقوا ،شیشه ، پلاستیک و ... استفاده می کند. 

خرید دوره طراحی و نقاشی سیاه قلم 


انواع ابزارهای طراحی :


1-    مدادهای گرافیکی (طراحی) خودکار
2-     جوهر (مرکب) مداد رنگی 
3-     مداد شمعی 
4-    رنگ روغن 
5-    آبرنگ
6-    زغال
7-    گچ
8-    پاستل
9-    انواع متفاوت پاکن ها
10-    قلم موها
11-    قلم ها
12-    محو کن ها

سیاه-قلم-چیست


انواع طراحی :


طراحی فیگور (drawing figure) :

 در طراحی فیگور انسان و شناخت آناتومی بدن ، شامل استخوان ها و ماهیچه های دست، پا و نیم تنه با استفاده از مداد کنته و زغال طبیعی آموزش داده می شود.
ابزارهای مورد استفاده در طراحی فیگور :
1-    مداد کنته
2-    تخته شاسی و کاغذ کاهی 
3-    پاکن اتودی نوک باریک
4-    محو کن
5-    تراش و کاتر
6-    زغال طبیعی

همچنین متدهای طراحی فیگور مانند : دست آزاد (free hand) (به تصویر کشیدن خود و محیط اطراف نیازهای انسان بوده و خود را به روش ها مختلف به نمایش گذاشته)، سایه پردازی (shading)، کاریکاتور (cartooning)، طراحی خطی (line drawing)،  طراحی نقطه ای (Spot design) ، طراحی اولیه (Initial design) و ... وجود دارند.  سیاه قلم در فرهنگ فارسی نمونه ای از نقاشی است که با استفاده از قلم و مرکب سیاه، ذغال یا مداد در آن کار برده شده است. کاربرد نقاشی سیاه قلم در نگارگری ایران بسیار قدیمی است و با آغاز نگارگری در ده هفتم هجری، از فنون نگارگری دنبال شده است.

سیاه قلم به شکل خاص با استفاده از ترکیب زغالی در کشیدن طرح و خصوصا طراحی چهره گفته می شود. در گذشته از ترکیب زغال با پودر کربنات کلسیم موسوم به پودر مل (marble dust) "  زغال مل " می گویند که با استفاده از قلم مو بر روی بوم جهت طراحی استفاده می شد. از آنجایی که زغال نسبت به مداد ضخیم تر، مشکی تر و روان تر است بنابراین طراحی با زغال جذاب است و می توان با آن طرح های فوق رئالیستی و احساسی ساخت. زغال را می توان به شیوه یک مداد استفاده کرد  که در این صورت یک وسیله موثر برای طراحی، سایه پردازی، هاشور زنی و ایجاد تابلوهای سایز بزرگ است.
 

 انواع-طراحی


انواع زغال ها و کاربرد در طراحی :


1-    زغال به شکل چوب های فشرد شده (compressed sticks) : زغال ها می توانند خیلی سخت و رنگ خاکستری ایجاد کنند و یا این که بسیار نرم باشند که می توان با آن طرح مشکی خیلی تیره ایجاد کرد.

2-    زغال فشرده شده یا مداد زغالی(pressed charcoal): زغال فشرده شده در میان پوشش از چوب تشکیل گردیده ، شبیه یک مداد طراحی ولی با ویژگی زغال است. زغال فشرده قابل تیز شدن است بنابراین می توان برای طراحی های ظریف، دقیق، هایپر رئال و فوتورئال استفاده کرد.


آموزش طراحی و نقاشی سیاه قلم 


وسایل مورد نیاز طراحی سیاه قلم از اشیا سیاه قلم و کاربرد آن ها :


-    پودر ذغال : بافت نرمی به بافت سیاه قلم می دهد.
-    قلمو : از شماره 0 تا 24 عددهای زوج بکار رفته . بیشترین قلم موهای استفاده در سیاه قلم 0 ، 2، 4، 8 و 24 است. برای کارهای بزرگ از قلموی شماره 12 که از قلم موی 24 بزرگتر است و یک قلمو با موی نرمتر شماره 6 یا 8 برای بخش های که لطافت جنس کار مهم باشد استفاده می گردد.
-    محوکن : محوکن همان کاغذ لول شده فشرده است که در سایزهای مختلف وجود دارد که دو سایز کافیست کوچک و متوسط برای تمیز و تیز کردن نوک آن از کشیدن روی سنباده استفاده می شود.
-    مداد: مداد b6 و کنته فابرکاستل برای تراشیدن نوک مدادها از کاتر استفاده می کنیم و نوکشان را با سنباده تیز می کنیم.
-    چسب کاغذی : در هر کار هنری چسب کاغذی بین وسایل باشد، کاربرد چسب کاغذی ثابت نگه داشتن سطح کار برای ساختن کادر و ثابت کردن عکس و مدل و...
-    کاتر : برای تراشیدن و تیز کردن ابزارهای مختلف بکار می رود.
-    سنباده : برای تیز کردن نوک ابزارهایی مثل محو کن ، مداد، کنته استفاده می شود.

نقاشی سیاه قلم توسط سایه های ایجاد شده بر روی کاغذ تشکیل می گردد که در آخر نقاش موفق به خلق  اثری هنری و زیبا می شود. علاوه بر طراحی چهره افراد مختلف، طرح هایی زیبا و خاص از طبیعت  و منظره های مختلف با استفاده از هنر سیاه قلم ترسیم می شود. سیاه قلم شامل نقاشی از اشیا و حیوانات هم می شود.


دوره آموزشی آشنایی با طراحی سیاه قلم :

در دوره آموزش طراحی سیاه قلم دانشپذیران نحوه درست گرفتن قلم در دست را یاد می گیرند. برای آموزش طراحی سیاه قلم و استفاده از اشکال ساده و درک قدم به قدم تمامی تناسب چهره از کوچک ترین نکات تا کامل ترین تناسب آشنا می شوند. حتی با دقیق ترین جزئیات تناسبات و فرم دهی های استاندارد چهره آشنا می شوند. سپس با سایه زنی تک تک اجزا چهره به صورت جدا جدا و از همه ضروری تر با جزئیات به طور مثال مردمک چشم گرفته تا مهم ترین حجم پردازی ها مانند حجم استخوان وسط چشم و ابرو، حجم پلک ها و طراحی حس کروی بر روی بینی مثل استخوان بینی شروع می شود.

در این بخش  دانشپذیر جهت شبیه سازی اجزا چهره از روی عکس و آشنایی با تفاوت های بسیار دقیق در چهره افراد که باعث هر چه بالا رفتن شباهت زیاد نقاشی به سوژه اصلی یا همان عکس میشه آماده می شود. با کشیدن هر تابلو نقاشی نحوه استفاده از ابزار کنته برای ایجاد بافت های مختلف مو ، انواع پارچه ، چوب، فلزات ، مایعات ، ابرها و آسمان و بافت پوستی را نیز به مرور زمان می آموزد. با طراحی هر تابلو به همراه تمرین کردن ، در کوتاه ترین زمان می توانند به پیشرفت قابل توجهی دست یابند.

اشیابی جان و چیدمان آن ها نوع بافت هر موضوع و نحوه ایجاد نوپردازی مقدماتی از طراحی را ، در پکیچ آموزش می دهد. گیاهان سوژه هایی بسیار متنوع و مناسب برای طراحی هستند . برگ ها و شاخه ها و گل ها در اندازه ها، شکل ها و رنگ های متفاوتی در اطراف هستند و فرصت مناسبی برای تمرین و تجربه در این زمینه به حساب می آید.

دانشپذیر با روش های کار با مداد کنته ، روش های کار با ذغال ، هاشور زدن و با تکنیک های طراحی با پاستیل سفید وارد مهارت های طراحی از چهره می گردد. مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش طراحی و نقاشی سیاه قلم را به صورت آموزش گام به گام برای شما علاقمندان به طراحی و هنر، به صورت پکیچ درکم ترین زمان و به صورت پیشرفته فرآهم آورده است و به شما کمک می کند با دریافت مدرک از پارس به تجسم سازی و قوت بخشی تخیلی از راه های تصویری به کارکرد عمیق تر و موثر تری دست یابید. رشته های هنری همیشه یکی از توانایی های انجام بازار کار بوده و خواهد بود، این دوره متعلق به کسانی است که ذوق و سلیقه خود را در اختیار هنرمندان می گذارند.
 

 دوره-آموزشی-آشنایی-با-طراحی-سیاه-قلم
 

سرفصل های دوره آموزش طراحی سیاه قلم 


-    افزایش طراحی و یادگیری تناسب چهره
-    استفاده درست از ابزار کنته
-    حجم پردازی و نحوه سایه زدن تک تک اجزا صورت
-    شبیه سازی از روی عکس و متمایز کردن تفاوت های لب، بینی و چشم افراد از همدیگر
-    جذاب ترین مرحله یعنی سعی برای ایجاد یک اثر هنری همیشگی، یک تابلو نقاشی زیبا با ابزار کنته و پاستل گچی و به سبک سیاه قلم که پس از تمام کردن و قاب کردن تابلو باعث می شود دانشپذیر در این بخش درک بالایی از آثار نقاشی سیاه قلم دیگر هنرمندان داشته باشند.
 

مدرک طراحی و نقاشی سیاه قلم 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس