پرورش بلدرچین


تاریخچه پرورش بلدرچین

افزایش جمعیت جهان نیاز انسان ها به مواد پروتینی را روز به روز افزایش می دهد و همین مسئله سبب شده است که بسیاری از حیوانات که گوشت آن ها قابل مصرف برای بشر می باشد به صورت اهلی درآمده و با پرورش صنعتی آن ها بخشی از احتیاجات پروتئینی انسان برطرف گردد. پرورش بلدرچین جایگاه خاصی در صنعت پرورش پرندگان پیدا کرده است که با توجه به تقاضای مردم از نظر مصرف گوشت و تخم بلدرچین و اقتصادی بودن آن از نظر تولید پیش بینی می شود که در آینده توسعه بیشتری پیدا کند.

تخم های بلدرچین به عنوان یک منبع ویتامین و تغذیه با ارزش و سالم هستند. اگر به دنبال یک منبع غذایی مناسب هستید تخم بلدرچین مصرف کنید.

دوره آموزشی پرورش بلدرچین

 

 تاریخچه پرورش بلدرچین

خصوصیات و محل پرورش بلدرچین :

بلدرچین ها قوی هستند و می توانند در محیط های مختلف با محدودیت های منطقی سازگار شوند.

بلدرچین پرندگانی هستند که سریعا رشد کرده و در عرض شش هفته به بلوغ می رسند. وزن بلدرچین نر بین 120 تا 150 گرم و بلدرچین ماده 150 تا 180 گرم می باشد.

امکان پرورش بلدرچین به صورت خانگی با تامین محل مناسب و تغذیه صحیح وجود داشته ولی سطح صنعتی پرورش در سالن های بسته صورت می پذیرد. علاوه بر آن می توان این پرنده را به ویژه در دوره تخم گذاری جهت افزایش عملکرد در قفس های مخصوص بلدرچین پرورش داد.

 

دستگاه جوجه کشی :

دستگاه جوجه کشی یک دستگاه شبیه سازی شده که برای پرندگان گوناگون که تخم می گذارند طراحی شده است و توسط گرم نگه داشتن آن ها (تخم نطفه دار) در طوبت مناسب برای چرخش و جوجه گیری آن هاست.

با توجه به اینکه جوجه کشی طبیعی امروزه به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیازهای رو به رشد جامعه باشد ، تولید به روش مصنوعی و در حجم انبوه از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تعریفی دیگر از ماشین جوجه کشی، دستگاهی است که با آن انسان را قادر به انجام جوجه کشی (مصنوعی) در هر اندازه می کند. تمام ماشین ها با هر ظرفیتی که به کار گرفته می شود مواردی نیز در آن ها وجود دارد.

1-    سیستم تنظیم حرارت در ماشین

2-    سیستم تولید رطوبت

3-    سیستم تهویه

4-    چرخش منظم تخم بلدرچین در ماشین


دوره پرورش بلدرچین  :

پرورش بلدرچین از سال 1900 میلادی به منظور تهیه گوشت و تخم در کشور ژاپن معمول بوده است. تولید تخم بلدرچین ها زیاد است. از اوایل قرن بیستم پرورش بلدرچین در کشور ژاپن رشد ویژه ای یافت. پس از جنگ جهانی دوم سایر کشورهای آسیایی و اروپایی اقدام به پرورش بلدرچین، پرنده اهلی نمودند.

در ایران، نژاد بلدرچین ژاپنی پرورش داده می شود. مرکز آموزش مجازی پارس اقدام به برقراری این دوره آموزش کرده که دانشپذیران برای اقدام به پرورش و نگهداری بلدرچین و آموزش کافی و شناخت بازار می توانند در این دوره آموزشی شرکت کرده و گواهی معتبر از این دوره دریافت کنند.

 

تولید بلدرچین در دنیا :

تولید بلدرچین در دنیا هم از نظر تولید گوشت و هم از نظر مصرف تخم در افزایش است و این در حالی است که هنوز هم گوشت و تخم بلدرچین به عنوان غذایی مدرن مطرح می باشد. پایه اصلی  پرندگان به تولید بهتر و اقتصاد رضایت بخش بخاطر تقاضای بالای آن ها انجام شده است.

 
پرورش و نیازهای پرورشی بلدرچین ها :

جوجه های بلدرچین نیاز به غذای کافی دارند تا خوردن و آشامیدن را یاد بگیرند در غیر این صورت از گرسنگی می میرند. به منظور پیشگیری از تلف شدن جوجه ها، شبکه های از جنس مفتول بر روی دان خوری ها قرار داده می شود و همین مسئله در مورد آب خوری ها باید رعایت گردد تا از غوطه ور شدن جوجه ها و خفگی آن ها جلوگیری شود. بهترین روش پرورش بلدرچین استفاده از باتری و قفس هایی است که برای این منظور ساخته شده اند.

مکان های بادگیر، ارتفاعات و کنار دریای محلی مناسب برای پرورش بلدرچین محسوب نمی شود. داخل سالن پرورش بر اساس برنامه و نحوه پرورش ( داخل قفس و کف سالن) ظرفیت جوجه ریزی در نظر گرفته شده و سرمایه موجود پرورش دهنده و .... آماده سازی می گردد.

آموزش پرورش بلدرچین

 

پرورش و نیازهای پرورشی بلدرچین ها

پایه پرورش بلدرچین :

بلدرچین ها گونه  پرنده های طبع گرم می باشند که یکی از مزایای آن امکان پرورش در تمام مناطق  است.

 

نکات مهم در پرورش بلدرچین :

1-    سعی کنید گله های مولد (گله هایی هستند که به منظور تولید مثل از آنها استفاده می کنند) پرورش بلدرچین را درون قفس های استاندارد و درجه یک نگهداری کنید تا تخم های تولید شده کمتر در معرض آلودگی قرار گیرند و آمار تخم های سالم و تمیز بیشتر می شود و گله کمتری دچار بیماری شود.

2-    تخم های جمع آوریی شده بیشتر از هفت روز نگهداری نشود.

3-    دمای محیط نگهداری تخم ها زیر 20 درجه باشد و کمتراز 16 درجه نباشد.

4-    محیط نگهداری گله همیشه آرام و تهویه خوبی داشته باشد و هیچگونه استرسی به گله وارد نشود چون هم دچار کاهش تولید تخم و هم بی نطفه دار بودن آن ها می شود.


محصولات بلدرچین

مقاومت بالای پرندگان بلدرچین به انواع بیماری ها و شرایط نامناسب مدیریتی باعث شده است که هیچ گونه واکسن با آنتی بیوتیکی در طول پرورش بلدرچین و در جیره غذایی آن استفاده نشود. گوشت این پرندگان نسبت به سایر پرندگان سالم تر است. برخی اعتقاد دارند که مواد مغذی موجود در گوشت بلدرچین آن را یک ماده غذایی دارویی تبدیل کرده است. تخم بلدرچین دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه فسفر می باشد و دارای کلسترول ناچیزی است.


اصول جوجه کشی در بلدرچین :

بلدرچین در طبیعت تولید مثل فصلی دارد. با فراهم آوردن شرایط، پس از مدت کوتاهی بعداز بلوغ، پرندگان آماده جفت گیری می باشند. در طی دوره رسیدن بلدرچین ها به سن بلوغ جنسی 6 تا حداکثر هفتگی و یا سن 8 هفتگی می توان به منظور تشکیل گله مولد بلدرچین های نر را به نسبت 1 نر به ازای 3 تا 4 مولد ماده می باشد و می توان وارد گله نمود و 5 تا 7 روز بعد از ورود نرها نیز می توان تخم نطفه دار را جمع آوری کرد و آماده ورود به دستگاه جوجه کشی می باشد.

 

فواید تخم بلدرچین :

-    تخم بلدرچین باعث ایجاد متابولیسم در سلول های بدن می شود و بهترین نوع پروتئین و چربی دارد.

-    تخم بلدرچین برای باهوش شدن جنین در دوران باردار بسیار موثر می باشد.

-    موجب بهبود اشتها د راطفال کم اشتها شده و مناسب برای سنین رشد کودکان و نوجوانان است.

-    تخم بلدرچین به تنظیم ساعت خواب کمک می کند.

-    تخم بلدرچین باعث هیچ گونه حساسیتی نمی شود.

-    تخم بلدرچین در تنظیم سیستم عصبی، قلبی و گوارشی و درمان بیماری تشنج مفید و اثر گذار می باشد.

 

فواید تخم بلدرچین برای نوزادان و کودکان :

تخم بلدرچین به دلیل کامل بودن و نداشتن هیچ تاثیر منفی بر شیرخواران به عنوان بهترین مکمل غذایی در دوران شیردهی توصیه می گردد. حتی باعث افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان می گردد. علاوه بر آن موجب بهبود اشتها در اطفال کم اشتها شده و مناسب برای سنین رشد کودکان و نوجوانان نیز می باشد.

 

پرورش بلدرچین در خانه :

صنعت پرورش بلدرچین حدود 12 تا 15 سال در ایران آغاز شد و با توجه به سرمایه گذاری های انجام گرفته در سالیان اخیر پیشرفت قابل توجهی نموده است. هم اکنون در ایران هم انواع دیگر از بلدرچین ها پرورش داده می شوند. ویژگی ها مناسب همچون رشد سریع، بلوغ زودرس، تولید تخم بالا، کوتاهی فاصله میان نسل ها، بالا بودن تراکم پرورشی در واحد سطح، حساسیت کم نسبت به بعضی از بیماری های پرندگان،  به خصوص بازگشت سریع سرمایه سبب شده است تا بلدرچین به عنوان یک پرنده مطلوب نزد کشاورزان و پرورش دهندگان تلقی شود و علاقمندانی زیادی به این دوره آموزش پرورش تخم بلدرچین در مرکز آموزش پارس روی آورند.

مدرک  پرورش بلدرچین

 

پرورش بلدرچین در خانه

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس