مزایای صدور ایزو

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله مزایای صدور ایزو را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

مزایای صدور ایزو

گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت

اگر الزامات ایزو به درستی اجرا نشود ممکن است مزایایی در پی نداشته باشد. امکان ورود صدمه به سازمان شما وجود خواهد داشت. بوروکراسی، تلاش مجدد، تلاش بی ثمر برای نگهداری، هزینه های ایزو. و بدتر از همه، فرسودگی [خستگی] و اجتناب از کنترل های مهم.

اما با یک برنامه ی ایزو ی خوب مزایای محسوسی در دسترس هستند.

متاسفانه گزارشات عمومی کمی وجود دارند که دارای مدارک محکم و داده های خوب برای آنالیز باشند. بسیاری از سازمان ها مزایا را کسب نکردند اما ایزو را برای اهداف بازاریابی خود حفظ کردند و فقط نمی خواهند درباره ی آن صحبت کنند. خیلی از مزایا “ملایم” و وابسته به کمیت هستند و حتی وقتی مزایای قابل لمسی به دست می آید، بیانگر این موضوع است که وضعیت پیش از ایزو از آنچه که باید باشد کمتر “خوب” بوده و خیلی وقت ها سازمان ها هم خواهان پذیرفتن این موضوع نیستند. بنابراین داده های عمومی برای پشتیبانی از مزایای کیفی وجود ندارد.

مزایای بازار یابی

رایج ترین دلایل اظهار شده برای اخذ گواهینامه ایزو دلایل بازاریابی مشتری است. دلیل فشار مشتریان بر تامین کنندگان در اطمینان از کیفیت موجه است و گواهینامه ایزو 9001 راهی آسان برای انجام این کار است. بطور واضح دسترسی به بازار ها، مشتریان و قرارداد ها مزیت ملموس گواهینامه است. مقدار مزایا بستگی به شرایط شما دارد. اگر بازار شما انتظار گواهینامه دارد (این موضوع در تمام صنعت شما رایج است)، شما نمی توانید در قراردادی اعلام کنید یا یک مشتری مشخص اظهارات شما را در نظر داشته باشد مگر آنکه دارای ایزو باشید، پس لازم است که گواهی را کسب کنید. اگر گواهینامه ی ایزو در میان رقبای شما منحصر به فرد باشد مزایای بازاریابی محسوسی در اختیار خواهید داشت. حتی اگر این تاثیرات در بازار وجود نداشت همچنان می توانید از گواهینامه ی خود به عنوان بهانه ای برای مشتری استفاده کنید و نشان دهید که چقدر خوب هستید و سازمان خود را تبلیغ کنید. سازمانهای بسیار کمی گواهینامه اخذ می کنند و به ندرت آنرا اعلام می کنند. شرایط شما هرچه باشد باید فعالانه گواهینامه ی خود را عرضه کنید تا متوجه مزیت آن شوید. این مزایا به خودی خود ظاهر نمی شوند. این مزایا واقعی اند و می توان کمی کرد گرچه نسبی بودن آن را قابل بحث می سازد.

مزایای صدور ایزو

مزایای سازمانی

باید به یاد داشت که ایزو درباره ی QMS است و شما از قبل یک QMS در سازمان خود دارید. اینکه چقدر خوب باشد موضوع دیگری است. شما انتخاب دیگری ندارید جز اینکه QMS داشته باشید. سازمان شما به این روش عمل می کند. ایزو تنها فرصتی برای همه ی ما فراهم می کند تا عملکرد QMS خود را با یک مدل بسیار خوب مقایسه کنیم. این کار به ما اجازه می دهد به پروسه های خود نگاه کنیم و بدنبال فرصت هایی برای پیشرفت بگردیم.

پروسه های اصلی جاری در سازمان ها می بایست نسبتا موثر باشند. اگر اینطور نباشد سازمان با مشکل مواجه می شود. به هر حال گاهی، پروسه ها کنترل خوبی در اختیار ندارند (اغلب بهانه ای است به نفع افراد “خوب”) و فاقد معیار، اهداف یا پیشرفتهای مداوم در درون خود است. شرکت ایزو طراحی شده تا در این مواقع با اعمال “فشار” پیشرفت های حقیقی بر عملکرد پروسه مزایای محسوس به دست دهد. شرایط شما هرچه که باشد، بدون توجه به اینکه پروسه های شما چقدر خوب هستند ایزو شما را وادار به ارتقا می کند.

مزایای محسوس

علاوه بر پشتیبانی از پروسه ها (مثل بررسی مدیریت، کنترل مستندات، آموزش، رقابت و غیره.) مدل ایزو پروسه های جاری اصلی را نیز تحت پوشش قرار می دهد، معمولا بعضی از این پروسه ها در QMS ما آنطور که باید منظم نیستند. ایزو به ما فرصت می دهد تا آنها را بررسی کنیم، در مورد کنترل های ارزشمند مناسب مطمئن شویم و کمترین ارزش ها را نیز از پروسه ها استخراج کنیم. اگرچه این پروسه ها بطور مستقیم ارزش آفرینی نمی کنند، امکان آن هست که پیشرفت ها در ارتقا ارزش جاری کمک کنند. برای نمونه، کنترل بهتر مستندات باعث تسهیل و آسانی در پروسه ی تولید می شود. وجود مشکل در یک پروسه ی پشتیبانی باعث فلج شدن کامل پروسه ی تولید می شود. مستندسازی غلط زمان تولید، مواد مصرفی، و منابع را هدر می دهد. طبیعت بازدارنده ی پروسه های پشتیبانی بهتر، که با ریسک متوازن شده اند مزایای محسوسی خلق می کنند. گرچه بازهم نسبی هستند اما همچنان بسیار حقیقی اند.

نتیجه آن است که گواهینامه ایزو به طور محسوسی نظم، ثبات، و پیشرفت را در پروسه ها ی شما ایجاد کند اما نحوه ی توجیه و تعیین کمیت آن برای شما دشوار است. اگر پروسه های قابل تکرار منظمی داشته باشید که از پیش دارای پیشرفت باشند . . . متوجه ی مزایای کمی می شوید زیرا عملکرد شما از اول هم خیلی خوب بوده. اگر کارهایی باشد که برای پیشرفت انجام دهید، ایزو در تحقق آن به شما با ارائه ی ساختار و انگیزه کمک می کند.

در عمل، سازمان ها تاسیسات بهتر و مرتب تر در اختیار خواهند داشت. مستند سازی و مدارک در مکان صحیح خود و به روز خواهند بود. معیار ها (که باید واقعا دارای آنها باشید) افزایش عملکرد را نشان خواهند داد و این اطمینان وجود دارد که کارها  با اعتماد بیشتر انجام می شود. مشتریان نیز می توانند از این اعتماد مطمئن شوند. این امر باید به عملکرد بهتر، خطا های کمتر، تحویل به موقع و مطمئن تر و تعهد بیشتر مشتری منجر شود. از نظر فنی این امر همزمان مساوی است با منافع و رشد بیشتر.

این موضوع درباره ی QMS است و نه گواهینامه، اما ممیزی هایی که الزام گواهینامه ایزو هستند نیز انگیزه ی نظم و سازمانبندی بهتر را فراهم می کنند. درحالی که فکر می کنید بدون گواهینامه “این قدر خوب” باشید، ممیزی ها ی محتمل الوقوع باعث مرتب سازی سازمان و عملکرد می شود. ممیزی مرتبط با گواهینامه خود مزایای ملموس به همراه دارد.

مقاله مزایای صدور ایزو توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.

ثبت نام در دوره مهندسی سیستم ها – راهنمای بکارگیری استاندارد ایران – ایزو9001 در فرایندهای چرخه حیات سیستم13684
 

برچسب ها : انتشار دهنده: باقرزاده|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس