راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی

امروزه مدیران کسب‌وکار بیش‌ازپیش به اهمیت منابع انسانی (HR) برای ایجاد یک سازمان موفق پی می‌برند. بااینکه بسیاری از رهبران کسب‌وکار از مزایای منابع انسانی آگاه هستند، مطمئن نیستند که چگونه بهره‌وری آن را افزایش دهند. در این مقاله، نکاتی را در مورد بهره‌وری منابع انسانی و همچنین راه‌هایی برای سنجش و بهبود بهره‌وری تیم منابع انسانی موردبحث قرار خواهیم داد.

 

راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی

 

بهره‌وری منابع انسانی چیست؟

به باور دکتر «میثم شکری ساز» بهره‌وری منابع انسانی فرآیند سنجش میزان تأثیرگذاری فعالیت‌های بخش منابع انسانی بر روی کسب‌وکار است. بخش عملیات کارکنان یک شرکت، هرچقدر هم که کوچک باشد، نقش مهمی در موفقیت کلی یک سازمان دارد. به‌عنوان‌مثال، یک استراتژی استخدامی موفق به هدایت استعدادهای برتر به شرکت کمک می‌کند و درنتیجه بهره‌وری را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش درآمد می‌شود. به همین ترتیب، یک سیستم مدیریت عملکرد پویا معیارها و راهنمایی‌هایی را برای کارکنان فراهم می‌کنند و به اطمینان از تحقق اهداف سازمان کمک می‌کنند.

در این مقاله، ما عمیق‌تر به نکاتی در مورد کارآمد بودن حرفه‌ای منابع انسانی و روش‌های بارش فکری برای سنجش موفقیت خواهیم پرداخت. اجازه دهید در اینجا به راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری منابع انسانی بپردازیم:

 

راهکارهای کلیدی افزایش بهره‌وری منابع انسانی

شاخص‌های زیادی بر روی یک منابع انسانی کارآمد تأثیر می‌گذارند. بااینکه هر شرکتی موفقیت تیم عملیاتی کارکنان خود را متفاوت ارزیابی می‌کند، در اینجا برخی از بزرگ‌ترین شاخص‌هایی که بهره‌وری تیم منابع انسانی شما را افزایش می‌دهد را ارائه کرده‌ایم:

 

کارکنان شاد و متعهد

 اگر اکثریت قریب به‌اتفاق کارمندان شما مشغول به کار هستند، این یک شاخص بزرگ است که بر روی بخش منابع انسانی شما مؤثر است. بااینکه عوامل زیادی بر شادی کارکنان تأثیر می‌گذارند، ابتکارات منابع انسانی مانند فعالیت‌های تیم‌سازی نقش مهمی در ایجاد یک تجربه عالی برای کارمندان دارند.

 

مدیران ارتباطی

یکی از راه‌های تشخیص کارآمدی کارکنان منابع انسانی این است که آیا مدیران به‌راحتی برای کمک به آن‌ها مراجعه می‌کنند. زمانی که مدیران با مدیر منابع انسانی خود راحت باشند، این امر رسیدگی به چالش‌های محل کار را آسان‌تر می‌کند و به کاهش مسائل کوچک قبل از تبدیل‌شدن به مشکلات بزرگ کمک می‌کند.

 

راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی در سازمان ها

 

حفظ کارکنان در طولانی‌مدت

اگر کارکنان تمایل داشته باشند برای مدت طولانی در شرکت شما بمانند، تیم منابع انسانی شما در پرورش فرهنگ شرکت موفق عمل کرده است. همچنین نشان می‌دهد که مدیران استخدامی شرکت شما برای تشخیص فرهنگ مناسب هنگام مصاحبه با کارمندان آموزش‌دیده‌اند و فرآیندهای غربالگری قبل از استخدام به درستی کار می‌کنند.

 

یک برند کارفرمایی قوی

در بازار کار رقابتی امروزی، یک برند کارفرمای قدرتمند برای موفقیت شرکت ضروری است. تصویر سازمان شما نقش مهمی در استخدام و جذب استعدادهای برتر در شرکت شما دارد.

 

سیستم‌ها و فرآیندهای مشخص

وقتی تیم منابع انسانی شما برای هر چیزی فرآیندی دارد، این نشان می‌دهد که آن‌ها فعالیت‌های حیاتی مانند استخدام یا تحقیقات محل کار را با دقت و توجه زیاد به جزئیات انجام می‌دهند.

 

شش ویژگی کلیدی یک منابع انسانی حرفه‌ای و کارآمد

حوزه منابع انسانی رشته‌ای متنوع است و بااینکه بسیاری از موضوعات باعث موفقیت یک منابع انسانی حرفه‌ای می‌شود، ویژگی‌های متعددی وجود دارد که باید آن‌ها را به‌کارگیرند تا در انجام نقش خود موفق باشند.

 

قابل‌اعتماد بودن

مهم‌تر از همه، یک متخصص منابع انسانی باید قابل‌اعتماد باشد. از متخصصان منابع انسانی انتظار می‌رود که علاوه بر پاسخگویی، قابل‌اعتماد باشند و وظایف خود را به درستی انجام دهند. «رسیدگی» در مواقع نیاز و عمل به تعهدات باعث می‌شود به‌عنوان فردی قابل‌اعتماد شهرت داشته باشند.

 

حضور

یک راه سریع برای کاهش موفقیت شما به‌عنوان یک متخصص منابع انسانی این است که در دفتر خود ساکت بمانید و فقط در صورت وجود مشکل دیده شوید. دیده شدن برای موفقیت بسیار مهم است و می‌تواند به ایجاد روابط با افرادی که از آن‌ها حمایت می‌کنید کمک زیادی کند.

 

پاسخگویی

هیچ‌کس دوست ندارد چیزی بخواهد و مجبور باشد برای گرفتن پاسخ آن منتظر بماند. درخواست‌هایی که به منابع انسانی ارسال می‌شوند اغلب نسبت به زمان حساس هستند، مانند درخواست‌های مربوط به فیش‌های حقوقی. یک متخصص منابع انسانی کارآمد تلاش می‌کند تا در مدت‌زمان معقول پاسخگو باشد.

 

مهارت‌های ارتباطی

یک متخصص منابع انسانی باید بتواند اطلاعات را به‌طور مؤثر به دیگران منتقل کند، از ایمیل به کارمندان گرفته تا جلسات مربیگری با مدیران. علاوه بر این، آن‌ها باید بتوانند ایده‌های جدید را منتقل کنند و اطلاعات پیچیده را به‌وضوح توضیح دهند.

 

کارشناس منابع انسانی

برای اینکه یک متخصص منابع انسانی کارآمد باشد، باید یک درک قوی از عملکرد منابع انسانی داشته باشد. بااینکه دانش خاص موردنیاز از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است، مثلاً در استخدام، حفظ، یادگیری و توسعه، مشارکت، مدیریت عملکرد، پاداش و مزایا، قانون استخدام و استعفا، اما این امر برای اینکه یک متخصص عمومی HR موفق باشید بسیار مهم است.

 

آشنایی با کارآفرین جوان و موفق ایرانی

میثم شکری ساز

 

نظر میثم شکری ساز در مورد راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی

 

یکدلی

آخرین، اما قطعاً یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها این است که یک متخصص منابع انسانی باید همدلی داشته باشد. همدلی توانایی قرار دادن خود به‌جای دیگران برای درک بهتر احساس آن‌ها در مورد یک موقعیت خاص است. متخصصان منابع انسانی از این مهارت بهروش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. اکنون‌که ایده‌ای در مورد چگونگی کارآمد بودن دارید، در اینجا چندراه وجود دارد که می‌توانید موفقیت منابع انسانی خود را اندازه‌گیری کنید.

 

روش‌هایی برای بهبود بهره‌وری منابع انسانی

اگر می‌خواهید منابع انسانی را در شرکت خود تأثیرگذارتر کنید، چه‌ کاری باید انجام دهید؟ در اینجا چندراه برای افزایش بهره‌وری تیم منابع انسانی آورده شده است.

 

بهبود ارتباطات سازمانی

 سیستم‌ها و شیوه‌هایی را برای انتقال اطلاعات منابع انسانی و تغییرات خط‌مشی به کارکنان ایجاد کنید. در حالت ایده‌آل، این باید رویکردی «آبشار گونه» داشته باشد، از رهبری ارشد شروع شود، سپس به مدیران و غیره برسد.

 

ارائه بازخورد منظم

این کار به دو صورت انجام می‌شود، زیرا باید برای افزایش موفقیت کارمندان و افزایش بهره‌وری باید به منابع انسانی بازخورد ارائه شود. برخی از راه‌های انجام این کار عبارت‌اند از نظرسنجی، جلسات تالار شهر و گروه‌های متمرکز.

 

مشورت با مدیران کسب‌وکار

درنهایت، منابع انسانی یک منبع پشتیبان هستند. بنابراین، اهداف حیاتی منابع انسانی با اهداف سازمانی و دپارتمان هماهنگ است. تلاش کنید تا مطمئن شوید که کارکنانِ منابع انسانی شما جلسات منظمی با مدیران کسب‌وکار داشته باشند تا مطمئن شوید که همه در یک جهت حرکت می‌کنند.

 

تحلیل داده‌ها

 مطمئن شوید که معیارهای HR که قبلاً در مورد آن‌ها صحبت کردیم دقیقا اجرا می‌شوند. برای سنجش زمینه‌های بهبود و درخواست بازخورد، به‌طور منظم در مورد معیارهای انتخابی گزارش دهید.

 

سخن پایانی

به نقل از دکتر «میثم شکری ساز» همه شرکت‌هایی که از رقبای صنعتی رقیب خود پیشی می‌گیرند، می‌دانند که شیوه‌های مدیریت استعداد بر اساس معیارهای بنیادین موفقیت برنامه‌ریزی ‌شده‌اند. یک استراتژی مدیریت منابع انسانی که به خوبی برنامه‌ریزی ‌شده است، نقش مهمی در مدیریت نیروی کار دقیق ایفا می‌کند، که برای اجرای موفق فناوری و یکپارچه‌سازی آن ضروری است. برای درک روندها و شناسایی تغییرات خارق‌العاده که فراتر از کلیات یا پیش‌بینی‌های شهودی است، از ابزارهای تحلیلی و تحقیقی استفاده کنید. و درنهایت، استعداد آموزش، توسعه و سپس حفظ کارکنان به موفقیت عملیات کسب‌وکار منجر خواهد شد.

 

سؤالات متداول

1) برای افزایش بهره‌وری منابع انسانی نظرسنجی از کارکنان به چه صورت انجام می‌شود؟

اینکه نظرسنجی‌های کارکنان به درستی انجام شود، روشی عالی برای سنجش بهره‌وری منابع انسانی است. نظرسنجی‌ها بهتر است کم استفاده شوند، بنابراین سعی کنید برای بهترین پاسخ، آن‌ها را از هم تفکیک کنید. شما می‌توانید از این ابزار برای گرفتن بازخورد در مورد هر جنبه‌ای از منابع انسانی استفاده کنید، اما برای این مثال، از سؤالاتی باهدف نتیجه‌گیری از بهره‌وری کلی استفاده خواهیم کرد.

2) تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای افزایش بهره‌وری منابع انسانی چگونه انجام می‌شود؟

یک راه مطمئن برای سنجش بهره‌وری منابع انسانی در سازمان، از طریق تجزیه‌وتحلیل داده‌ها است – به‌ویژه، معیارهای مرتبط با منابع انسانی. در اینجا چند معیار کلیدی وجود دارد که می‌توانید برای سنجش بهره‌وری اقدامات خود و همچنین فرمول‌هایی برای سنجش آن‌ها مورد ارزیابی قرار دهید:

درآمد هر کارمند: درآمد کل / تعداد کل کارمندان

سود هر کارمند: سود کل / تعداد کل کارمندان

اضافه‌کاری به ازای هر کارمند: ساعات اضافه‌کاری / تعداد کل ساعت (ساعت‌های قراردادی + اضافه‌کاری) در هر دوره

هزینه نیروی کار برای هر کارمند: کل هزینه کار / تعداد کل کارمندان

میزان غیبت کارمند: روزهای غیبت /  مجموع روزهای کاری

میزان غیبت در هر مدیر یا بخش: روزهای غیبت در هر واحد / مجموع روزهای کاری در هر واحد

هزینه اضافه‌کاری در هر دوره: پرداخت اضافه‌کاری / کل پرداخت در هر دوره

هزینه‌های آموزش به ازای هر کارمند: هزینه‌های آموزشی / تعداد کارمندان

 3) اهداف اساسی بهره‌وری مدیریت منابع انسانی چیست؟

حفظ روحیه بالا و روابط انسانی خوب در درون سازمان.

کمک به سازمان در دستیابی به خدمات خود با ارائه کارکنان آموزش‌دیده و باانگیزه.

ایجاد حداکثر رشد فردی اعضای سازمان با فراهم آوردن فرصت‌های آموزشی و پیشرفت.

توسعه و حفظ یک سبک زندگی باکیفیت.

از طریق آشتی دادن افراد، ادغام همه افراد و گروه‌ها با سازمان را تضمین کند.

کمک به حفظ سیاست‌ها و رفتارهای اخلاقی در داخل و خارج سازمان.

شناخت و ارضای نیازهای فردی و اهداف گروهی با ارائه انگیزه‌های پولی و غیر پولی مناسب.

 

برچسب ها : انتشار دهنده:

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس