مقاله نرم افزار moodle

نرم افزار moodle

اگر شما تدریس می‌کنید احتمالا سالهاست شنیده‌اید که اینترنت تحول بزرگی در آموزش و یادگیری ایجاد خواهد کرد. همانند بسیاری از نوید‌های تحول، این تغییرات هم جامه عمل به خود نگرفت. درعوض مجموعه‌ای از ابزارها که به سیستم های مدیریت دوره معروف اند (CMS) می‌توانند برای افزایش سطح آموزش شما مورد استفاده قرار گیرد بطوریکه مزایای اینترنت را داشته باشد و نیاز به استاد را نیز از بین نبرد.

 سیستم مدیریت دوره چیست؟

CMS‌ها از کاربردهای ساختار وب هستند، بدین معنا که روی یک سرویس دهنده اجرا می‌شوند و توسط یک مرورگر وب برای جستجو‌کنندگان در وب قابل دسترسی می‌باشد. شما و دانشجویانتان با اتصال به اینترنت در هر جا می‌توانید به این شبکه دسترسی داشته باشید.

به طور کلی CMS ابزار اساتید برای ایجاد یک شبکه آموزشی و کنترل دسترسی به آن می‌باشد، به‌طوری که تنها دانشجویان ثبت نام شده بتوانند آن را ببینند. در کنار کنترل دسترسی، CMSها ابزارهای متنوعی را به شما ارائه می‌دهند که درس شما را تأثیرپذیرتر می‌نماید. آنها راه ساده ای را برای بارگذاری و اشتراک مواد درسی، برقراری مباحثه های برخط و گفتگو ، پرسش و بررسی، جمع آوری و بازبینی تکالیف دانشجویان و نگهداری نمرات ارائه می‌دهند. اکنون اجازه دهید به طور سریع به هرکدام از موارد ذکر شده و فواید آنها بپردازیم.

 بارگذاری و اشتراک مواد درسی

اکثر CMSها ابزاری را برای انتشار ساده تر مواد درسی مهیا می‌کنند. به جای استفاده از ویرایشگر HTML و سپس ارسال مستندات خود به سرویس دهنده از طریق سرویس FTP، شما به راحتی می‌توانید از یک فرم ساده تحت وب برای ذخیره برنامه درسی خود روی سرویس دهنده استفاده کنید. بسیاری از اساتید، برنامه درسی، یادداشتهای کنفرانس، تکالیف خواندنی، و مقالات خود را در هر زمانی که بخواهند برای دانشجویان خود قابل دسترس قرار می‌دهند.

 محل هم‌اندیشی و گفتگو

محلهای هم‌اندیشی برخط و گفتگو امکان برقراری ارتباطات را در بیرون از کلاس درس فراهم می‌سازند.  محلهای هم‌اندیشی زمان بیشتری را برای تولید پاسخ ها در اختیار دانشجویان شما قرار می‌دهد و آنها را به سمت بحثهای منطقی هدایت می‌نمایند. گفتگو از سوی دیگر به آسانی و به سرعت امکان برقراری ارتباط با دانشجویان دوردست را امکان پذیر می‌سازد. این امکانات دستیابی، تمامی ‌موارد از اطلاعیه‌های دوره تا کنفرانسهای کامل را پوشش می‌دهد. من یک پروفسور را می‌شناسم که به دلیل جراحی حنجره نمی‌توانست صحبت کند و تمام کلاس خود را با استفاده از گفتگو و مطالعه برگزار می‌کرد. کارگروههای دانشجویی می‌توانند برای پروژه‌های کلاسی از مباحثه های برخط استفاده کنند.

پرسش و بررسی

پرسش و بررسی های برخط، بسیار سریع ارزش‌دهی می‌شوند. این موارد ابزار مهمی ‌برای ارائه بازخورد سریع به دانشجویان در مورد عملکرد و همچنین اندازه گیری درک مطلب آنها از درس می‌باشد. امروزه، بسیاری از موسسات انتشاراتی، کتابهایی به صورت بانک سوالات تستی طبقه بندی شده تهیه می‌کنند. پروفسوری در ایالت سانفرانسیسکو بازاریابی تدریس می‌کرد و از آزمونهای کوچک هفتگی برای درگیر کردن دانشجویان با مقالات و مطالب استفاده می‌کرد. سپس وی از امتحانات برخط و همان بانک سوالات برای امتحانات پایانی استفاده می‌کرد.

جمع آوری و بازبینی تکالیف دانشجویان

پیگیری تکالیف دانشجویان کاری سخت و دشوار می‌باشد. ارسال تکالیف برخط، راهی آسان برای پیگیری و نمره‌دهی به تکالیف دانشجویان می‌باشد. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از یک محیط برخط برای دانشجویان به طوری که بتوانند کارهای یکدیگر را ببینند، سبب افزایش انگیزه و عملکرد آنها می‌گردد. یکی از همکاران من که دوره ای را تدریس می‌کرد، شاگردان خود را به چنین کاری گماشت. درنتیجه هرکدام از آنان می‌توانستند در هر مرحله از کار نوشتن، نوشته‌های دوستان خود را ببینند.

 نگهداری نمرات

یک کتابچه نمره برخط، می‌تواند اطلاعات به‌‌روز‌شده ای را در مورد کارآیی دانشجویان شما در دوره شما به آنها ارائه دهد. همچنین نمرات برخط، شما را به سمت موافقت با قوانین خصوصی جدیدی سوق می‌دهد که ارسال نمرات با شناسه شخصی در محلهای عمومی ‌ممنوع است. کتابچه نمره CMS به دانشجو اجازه می‌دهد که تنها نمره خود را ببیند نه نمره سایرین را. همچنین شما می‌توانید نمرات را برای محاسبات پیشرفته به برنامه Excel منتقل کنید.

درحالی که شما می‌توانید برنامه هایی را نوشته و یا پیدا کنید که کارهای فوق را برای شما انجام دهد، CMS تمامی‌این موارد را در یک بسته مجتمع شده مهیا می‌کند. وقتی چگونگی استفاده از آن را یاد بگیرید، به جای اینکه وقت خود را صرف تولید و مدیریت نرم‌افزار خود کنید، می‌توانید روی آموزش و یادگیری تمرکز کنید.

در طول پنج سال گذشته سیستم CMS به سرعت رشد کرده و اکنون در بسیاری از دانشگاه‌ها و کالج‌ها نرم‌‌افزاری حیاتی در نظرگرفته می‌شود. اکنون بازار CMS بازاری چندین میلیون دلاری است و در حال رشد سریع می‌باشد. یکی از بزرگترین فروشنده ها، Blackboard می‌باشد که اخیرا عمومی‌شده است.

چرا باید از CMS استفاده کنید؟

سؤال خوبی است. ما هزاران سال است که کلاس‌ها را بدون نیاز به شبکه اینترنتی و ساختار وب کنترل می‌کنیم. گچ و صحبت کردن روش غالب در آموزش می‌باشد و کلاسهای رودررو بیشتر تأثیرگذار است. موارد ذکر شده در بالا در سالهای اخیر یکی از روشهای یادگیری می‌باشد. اخیراً چگونگی تأثیر ادغام دو روش آموزش اینترنتی و کلاسهای حضوری، که به نام دوره های «ترکیبی» می‌باشد مورد تحقیق قرار گرفته است. دوره های ترکیبی مزایای هر دو دوره را در خود جمع کرده اند. تصور کنید که بیشتر محتویات درسی از طریق محیط برخط انتقال داده شود و زمان کلاس برای مباحثه، سؤال و حل مساله ذخیره گردد. اساتید دریافتند که با ذخیره زمان و افزایش یادگیری دانشجویان به موارد طبقه بندی شده خارج از کلاس می‌توان پرداخت. این امر اجازه مشکل‌یابی رودررو را مهیا می‌کند.

بحث‌های برخط به بسیاری از دانشجویان موقعیتی برای مطرح شدن می‌دهد که در کلاسهای عادی نمی‌توانستند چنین کنند. بسیاری از دانشجویان برای صحبت در کلاس بی‌میل می‌باشند زیرا خجالتی، نا‌مطمئن و یا دچار مشکل زبان می‌باشند. سؤال و جوابهای اینترنتی از نظر زمان نیز برای دانشجویان مفید بوده و آمار اساتید نشان می‌دهد که مشارکت در کلاس در روش برخط، بیشتراز کلاس درس معمولی است.

دلایل دیگری نیز وجود دارد که شما را به سمت استفاده از CMS در دوره ها سوق می‌دهد:

 تقاضای دانشجویان

دانشجویان از نظر ادراکی فنی‌تر شده اند و می‌خواهند که بسیاری از دروس خود را از اینترنت و وب دریافت نمایند. آنها می‌توانند اطلاعات مورد‌نیاز خود را در هر زمان و به هر تعدادی که می‌خواهند از این طریق دریافت کنند. خو گرفتن با امکاناتی از جمله پیام رسانی فوری و سایر ابزارهای جمعی و ارتباطات برخط دلیل دوم دانشجویان است.

برنامه دانشجویان

با افزایش شهریه دانشجویان به ساعات کار بیشتری برای اتمام جلسات خود نیاز دارند. حدود نیمی ‌از دانشجویان اکنون 20 ساعت در هفته کار می‌کنند، برای اتمام جلسات درس خود با یک CMS آنها می‌توانند با اساتید و سایر هم کلاسی‌های خود در هر زمان در ارتباط باشند. آنها می‌توانند در زمان ناهار امتحان داده یا درس بخوانند. دانشجویانی که کار می‌کنند نیازمند انعطاف برای دستیابی به دروس شما می‌باشند و سیستم CMS راهی قدرتمند برای برطرف کردن نیازهای آنان می‌باشد.

 دروس بهتر

درصورتیکه CMS به درستی استفاده گردد می‌تواند کلاسهای شما را مناسب‌تر و تأثیرگذارتر نماید. با ارائه برخی از قسمتهای درس شما به صورت برخط، شما زمان بیشتری برای ترغیب دانشجویان به طرح سؤال و عقیده خواهید داشت. به عنوان مثال؛ اگر شما مقاله قابل ارائه خود را به شکل یک فایل برخط به شبکه انتقال دهید در زمان مربوط به ارائه آن می‌توانید از دانشجویان در مورد مطالبی که برای آنها قابل فهم نبوده سؤال نمایید. اگر شما از محلهای هم‌اندیشی برخط استفاده کنید در آن صورت می‌توانید بهترین عقاید و سؤالات را از محلهای هم‌اندیشی به کلاس درس خود انتقال دهید. ما در کتاب بحث های زیاد استراتژیک و وضعیت مطالعات صورت گرفته را مطرح کرده ایم. شما این مطالب را در اوایل دهه90 شنیده اید. در این فاصله زمانی چه چیزی تغییر کرده است؟ امروزه استفاده از CMS به عنوان سریع‌ترین و گسترده‌ترین سیستم نسبت به گذشته می‌باشد. تکنولوژی آن قوی‌تر می‌باشد و برنامه نویسان، ساختارهای خوب و کاربردی را طرح کرده اند. در گذشته طرح‌ها به صورت پروژه‌های گروهی یا حتی شخصی بوده و پس از آن تجاری می‌شدند. دو بسته تجاری پیشتاز، WebCT و Blackboard به عنوان پروژه های دانشجویی کوچک شروع شدند و چنان رشد کردند که به بزرگترین CMS های تجاری تبدیل شدند.

 با این حال، تصدی بازار بدین معنا نیست که این دو نرم افزار بهترین عملکرد را دارند یا مطمئن‌ترین قطعه نرم‌افزاری هستند. در حقیقت این دو پیشقدم بازار، سعی می‌کنند که پیشرفت خود را ادامه دهند و برخی معتقدند که کیفیت کارها دستخوش تغییراتی شده است.

چه چیزی نرم افزار moodleرا متمایز کرده است؟

بخشی از کار من تهیه CMS برای برخی دانشگاه‌ها می‌باشد. من اکنون چند سالی است که در مورد CMS تحقیق می‌کنم و یکی از هواداراننرم افزار moodleشده ام زیرا یکی از منابع بازمتن می‌باشد، بر مبنای فلسفه یادگیری درستی بنا شده است و جمع بزرگی توسعه و حمایت آن را به عهده دارند. از نظر مجموعه خصیصه‌ها، قابل رقابت با سیستمهای تجاری بزرگ است و به راحتی می‌توان آن را بسط داد.

ثبت نام دوره های آموزشی نرم افزار کاربردی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس