مقاله تزریقات

مقدمه

تجویز موثر و ایمن داروها نیازمند دانش در زمینه های مختلف از جمله دانش تئوری و بالینی تجویز دارو، دانش داروشناسی و توانایی محاسبه بالینی داروها می باشد. علاوه بر آن باید اطلاعاتی در رابطه با تشخیص بیماری، سن و وضعیت عمومی بیمار داشته باشد

تزریقات

سرنگ وسیله ای برای تزریق مایعات به بدن و كشیدن مایعات مختلف از بدن می باشد سرنگ ها انواع مختلف دارند یااز جنس شیشه ای یا پلاستیكی و یااز فلز ساخته شده اند هر سرنگ شامل بدنه مدرج است كه به سر آن سوزن وصل می شود و یك پیستون دارد كه بداخل بدنه می رود.

تزریقات عضلانی

معیار اصلی در انتخاب محل مناسب تریق عضلانی محل و ریسک کمتر صدمه به بافت های مهم خصوصا عروق و اعصاب است و در کل سرینها مناسب ترین محل برای تزریق عضلانی در افراد دو تا سه سال است. در کودکان دو تا سه سال ران محل مناسب تری است برای تزریق عضلانی.

در تمامی تزریقات عضلانی ابتدامحل تزریق با الکل پاک شده و سپس سوزن تقریبا عمود ( در کودکان کمی مایل) بر محل و با یک حرکت سریع مچ و ساعد داخل عضله می شود

برای تعیین محل تزریق عضله سرینی میتوان  به دوروش عمل كرد

1-یك خط فرضی ازخار خاصره ای  خلفی فوقانی به تروكانتر بزگ بكشد عصب سیاتیك در پایین وداخل این خط عبور میكندومحل تزریق  قسمت های خارجی یك سوم فوقانی این خط میباشد

2-نشیمن گاه را به 4 قسمت مساوی تقسیم كنید محل تزریق ربع فوقانی خارجی خواهد بود.

در برخی مواقع تزریق ممكن است سر سوزن از كلاهك كنده شود لذا بهتر است كمی سر سوزن درخارج پوست باقی بماند.

تزریق زیر جلدیs.c

بافت زیر جلدی : subcutaneousیك بافت هم بند شل غنی از بافت چربی با خون رسانی كم بوده وبه همین دلیل

تزریق داخل جلدی

از تزیقات داخل جلدی intradermalبرای تست های آلرژیك وبرخی از وكسیناسیونها ونیز برسی پاسخ سیستم ایمنی استفاده میشود ومعمولا سرنگهای1میلی مدرج(نظیرسرنگ توبركولین)با سوزن های  نمره25تا27بكار برده شود واكثرادر سطح فلكسورساعد حدود10 سانتیمتر پایین تر از شیار آرنج انجام می شود.

نمونه گیری ورگ گیری ورید هی محیطی

یكی از ساده ترین روشها  برای ورود وتزریق داروها ومایعات  به داخل خون سیستمیك رگ گیری یا كانولاسیون وریده ای محیطی است.

تجهیزات مورد نیاز برای نمونه گیری ورگ گیری

1- پنبه های اغشته به الكل وبتادین.گازاستریل ودستكش یكبار مصرف

2- كانول وریدی(برچسب مورد.سر سوزن ساده یا اسكالپ وین وآنژوكتوغیرو...)

3- تور نیكه.نوار چسب5/1  تا5/2 سانتیمتر ودر صورت لزوم روش

 بخیه بازو(بیشتر برای اطفال)

 

 طریقه تست انواع پنی سیلین

پروكایین 400000 G -1 پنی سیلین آب مقطر رقیق كرده CC آب مقطر حل كرده 1%از این محلول را با 1 CC - پنی سیلین 400000 را با4 تزریق كنید. id و 1%داخل جلد

آب مقطر رقیق كرده و CC آب مقطر حل كرده و 1% از این محلول را با 2 CC -2 پنی سیلین 800000 = با 4 تزریق كنید. id %1 داخل جلد ( بنزاتین یا پنادر طولانی اثر) 1200000 G -3 پنی سیلین كریستال: G -4 پنی سیلین بصورت تزریق عضلانی و وریدی می باشد.روش تست مانند پنادر می باشد 6یعنی پنی سیلین بنزاتین 600000 و 3یعنی پنی سیلین (G -5 پنی سیلین 6.3.3 پروكایین 300000 و 3یعنی پنی سیلین كریستال 300000 می باشد.

تزریق خارج از رگ

تزریق خارج رگ یك دارو ممكن است منجر به درد، تاخیر در جذب، و یا صدمه بافتی شود

تزریق داخل سرخرگی

تزریق داخل سرخرگی، به ندرت اتفاق می افتد، اما بسیار خطرناك تر است.

نقش آب در ساختار بدن موجودات

• تا 90 % وزن بدن تعداد زیادی از موجودات زنده را آب تشكیل می دهد.

• تا 60 % وزن بدن انسان را آب تشكیل می دهد.

• تا 90 % ریه های انسان را آب تشكیل می دهد.

• و 70 % مغز انسان را آب تشكیل می دهد

 اهداف مایع درمانی این چند روش اسطوار است

ایجاد وحفظ تعادل مایع والكترولیت

تجویز داروها وعوامل شیمی درمانی

انتقال خون وفراورده های خونی

تجویز غذاهای تزریقی ومكمل های غذایی

انواع سرم ها وفراورده های آن

آمینو اسیدها

Dextran: دكستران

 كربوهیدراتها.

روش كاربرد آنژیوكت

1.برحسب اندازه رگ محل مورد مصرف اندازه مناسب آنژیوكت را انتخاب كنید

2.در مورد آنژیوكت های بزرگ (كمتر از نمره 15-14) ابتدا محل پوست را بی حس نمایید

3. تنه آنژیوكت را بین شست انگشتان دوم و سوم و چهارم نگه دارید به طوری كه سوراخ سر سوزن به طرف بالا باشد

 برای ثیت نام در دوره آموزش تزریقات کلیک کنید.

موازین تزریقات عبارتند از:

1.محل تمیز

2. شستوشوی دست

3. سر سوزن و سرنگ استریل

4.تمیز كردن محل تزریق

5. جمع آوری صحیح اجسام نوك تیز

پانسمان

پانسمان ایده آل

پانسمان ماده ای است كه مستقیما در تماس با سطح زخم قرار میگیرد.یك پانسمان باید به نحوی طراحی گرددكه برای زخمها مراحل مختلف درمان زخم مناسب باشد

ویژگیهایی پانسمان ایده آل وجود را بنویسید:

بهترین شرایط را برای التیام زخم فراهم سازد ، زیر پانسمان محیط مرطوب حفظ شود ، به زخم نچسبند برای بیمار قابل قبول باش.

یک نکته:

یك پانسمان ایده آل باید به هنگام تعویض درد زیادی ایجاد نکند تاریخ مصرف طولانی و كافی داشته باشد

پانسمان به چند گروه تقسیم می شوند:

dressings Traditional پانسمان های سنتی

Modern dressings پانسمان های مدرن

Films or Transparent Dressings فیلم یا پانسمان های شفاف

Hydrogels هیدروژل ها

Alginates آلژینات ها

Foams فوم ها

Hydocolloids هیدروكلوییدها

پانسمان سنتی

پانسمان های سنتی مانند گاز وپنبه كه در كشور ما نیز خیلی رایجند بسیاری از ویژگیهای یك پانسمان ایده آل را ندارند. مواد و تركیبات دیگری نیزبرای درمان زخم استفاده شده اندكه بعضی نسبتا موثر وبعضی غیر موثر و حتی گاهی مضر می باشند.

پانسمان مدرن

این پانسمان ها دردودهه اخیر رواج بیشتری یافته اند وویژگی درمان مرطوب زخم را فراهم آورده اكثر ویژگیهای یك پانسمان ایده آل را دارند. در كشور ما نیز انواع مختلفی از این پانسمان ها موجود می باشد و هرروز مصرف آنها رواج بیشتری می یابد با پیشرفت علوم پزشكی وبیوتكنولوژی هر روزه دردنیا محصولات جدیدتری نیز تولید ومعرفی می گردند كه بعلت تنوع و گستردگی محصولات واینكه بعضی ازآنها در مرحله بررسی بوده وبسیار گرانند ویا دسترسی به آنها بسیار دشوار است.

فیلم یا پانسمان های شفاف

پانسمان های شفاف برای زخم های نسبتا كم عمق مانند محل اهدای پوست زخم های جراحی و یا بعنوان پانسمان ثانویه بر روی سایر پانسمان ها استفاده می شوند. ازاین پانسمان ها می توان برای پیشگری از ایجاد وپیشرفت زخم بستر در مناطقی از پوست كه در معرض فشار وسایش قرار دارند استفاده نمود.

این پانسمان ها در اشكال واندازه های مختلف موجود هستند.

بخیه كردن 

به كار گیری نخ بخیه برای حفظ  ساختار آناتومیك بافت ها و پشتیبانی از زخم ها در طول التیام زخم. نخ بخیه دو لبه زخم جراحی رابه هم نزدیك كرده  وبه هم پیوند میزند ودر طول التیام حمایت میكند

هدف از بخیه از بین بردن فضای مرده ایجاد شده به علت زخم برقراری فشار زخم  یكنواخت در طول خطوط لبه زخم مجاور سازی بخش ایی تلیان  لبه های بافت  برقراری فشار عرضی  در محل زخم تا زمانی كه بافت ترمیم شده وقدرت كافی برای نگهداشتن را در كنار هم داشته باشد.

نکته در مورد پانسمان هیدروژل ها

هیدروژل ها به دو شكل صفحه ای وژل بدون شكل موجود هستند. این پانسمان ها درخود مقدار زیادی آب دارند كه به همراه شبكه پلیمری تشكیل ژل می دهند. مثلا ژل كامفیل درخود 90 درصد آب دارد.

نکته: آلژینات ها

این پانسمان ها از جلبك های دریایی گرفته می شوند كه مدت ها توسط دریانوردان بعنوان پانسمان زخم استفاده می شدند. به دو صورت ورقه ای ورشته ای وجود د ارند كه به عنوان مثال می توان پانسمان سیسورب ورقه ای وپر كننده رشته ای كامفیل را نام ببرد.

پانسمان فوم ها

پانسمان هایی صفحه ای شكل با ضخامت های مختلف بوده وممكن است در یك سمت با یك لایه فیلم شفاف چسبدار پوشانده شده باشند. تركیبات مختلفی همچون پلی اورتان ومواد اكریلیك وعناصر فوق جاذب درآنها به كار می رود. از جمله آنها می توان به پانسمان بیاتین كامفیل اشاره نمود.

پانسمان هیدروكلوییدها

پانسمان های هیدروكلوییدهرروزرواج بیشتری یافته وانواع مختلفی ازآنها تولید وبه بازارعرضه می شود آناتومی و فیزیولوژی پوستبه چند صورت است پوست سدی بین اعضای داخلی ومحیط خارجی است ودربسیاری ازاعما ل حیاتی بدن دخالت دارد .به طوریكه انسان بدون آن نمی تواند زنده بماند.پوست اندامی وسیع با وزن مولكولی 4كیلوگرم است كه سطحی معادل 2متر مربع را می پوشاند . اجزاء پوستی شامل اپیدرم - درم- ضمائم پوستی وچربی زیرجلداست. اپیدرم چیست؟  حائل اصلی بدن اپیدرم است ودرزیراپیدرم لایه عروقی درم قراردارد كه مسوول نگهداری وتغذیه سلولهای اپیدرم است.

ثبت نام دوره آموزشی آشنایی با اصول تئوری تزریقات و پانسمان

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس