مقاله هنرهای دیجیتالی

عده‌ای معتقدند كه "مخرب ارتباط" خاموش كننده تخیل و تلف كننده وقت است؛ چیزی كه مانع از رشد شخصیت می‌شود و عده‌ای آن را یك وسیله ارتباط‌جمعی قوی، سریع و پرگیرنده، سرگرمی مناسب برای اوقات فراغت، تمایل به كسب تجربه‌ای عمیق در مسائل مختلف و راهی برای افزایش دانش و عضویت در خانواده‌ جهانی می‌دانند.

سخن از تلویزیون و هنرهای دیجیتالی،‌ اعجوبه قرن بیستم است و دیدگاه‌های متفاوت و متناقضی كه نسبت به آن وجود دارد؛ دیدگاه‌هایی كه هر یك از جنبه‌ای درست هستند. زیرا این رسانه می‌تواند از یك سو اعتیادی مخرب و از سوی دیگر شیوه‌ای نوین و فراگیر برای آموزش و اطلاع‌رسانی باشد. در واقع این گردانندگان و برنامه‌سازان آن هستند كه سمت و سویش را تعیین می‌كنند.

از همین‌رو تربیت و آموزش برنامه‌سازان و متخصصان این رسانه اهمیت بسیاری دارد؛ بویژه در كشور ما كه این رسانه بسیار فراگیر است و اوقات فراغت قشر عظیمی از نیروی جوان كشور ما را به خود اختصاص می‌دهد. به همین دلیل هر ساله دانشكده‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق آزمون سراسری عده‌ای از داوطلبان علاقه‌مند را برای تحصیل در این دانشكده گزینش می‌كند.
گفتنی است كه دانشكده‌ صدا و سیما تا سال گذشته دانشجویان خود را در رشته "تولید سیما" می‌پذیرفت، اما از آزمون سراسری سال 1383 دانشجویان در دو رشته جدید "كارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی" و "كارگردانی تلویزیون" پذیرفته می‌شوند.رشته‎كارشناسی تلویزیونی و هنرهای دیجیتالی دارای دو گرایش گرافیك رایانه‎ای و انیمیشن رایانه‎ای است.
گرایش گرافیك رایانه‌ای:
گرافیك یك هنر كاربردی است كه به تبلیغ، ارائه، اشاعه و بیان تصویری كالاهای تبلیغاتی و فرهنگی می‌پردازد. دانشجوی گرافیك رایانه‌ای در صدا و سیما طراحی صحنه، دكور، لباس، تیتراژ و موارد مشابه برای برنامه‌های تلویزیونی را آموزش می‌بیند.
برای مثال اعلام وضعیت هوا در شبكه خبر به صورت گرافیكی انجام می‌گیرد یا زیرنویس،‌ حاشیه و تیتراژ در هر برنامه‌ای كه وجود دارد، به گرافیك رایانه‌ای مربوط می‌شود.

در واقع كارشناس گرافیك رایانه‌ای فرد خلاق و هنرمندی است كه در كنار كارگردان می‌نشیند و ذهنیت كارگردان را پیاده می‌كند و درباره رنگ، شكل و دكور نظر می‌دهد تا مخاطب با یك برنامه‌ تلویزیونی ارتباط بهتری برقرار كند.
درس‌های رشته هنرهای دیجیتالی در طول تحصیل:
دروس مشترك در هر دو گرایش:
مبانی ارتباطات، مردم‌شناسی و رسانه‌های تصویری، آشنایی با هنر در تاریخ، عكاسی، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه‌های جدید، حكمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه ، تلویزیون ،‌ زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلویزیون، قصه در ادیان، درك و بیان بصری، مخاطب‌شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، تاریخ انیمیشن، طراحی ، عكاسی و هنرهای دیجیتالی، سیر تحولات گرافیك، مبانی سایبرمدیا، كاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون، طراحی و گرافیك، گونه‌شناسی برنامه‌های تلویزیونی، مبانی انیمیشن دیجیتالی، نرم‌افزارهای گرافیكی، مبانی گرافیك، تدوین دیجیتالی، مبانی تبلیغات تلویزیونی، جلوه‌های بصری دیجیتالی، زیبا‌شناسی هنرهای دیجیتالی، تلویزیون آموزشی، انیمیشن تعاملی.


دروس تخصصی گرایش گرافیك رایانه‌ای:
كارگاه گرافیك دیجیتالی ، ژورنالیسم تلویزیونی، طراحی وب، پروژه نهایی.
گرایش انیمیشن رایانه‌ای:
چند سال پیش هیأت مدیره یكی از مدارس ایالت ایندیانای آمریكا مجبور شد،‌اعلامیه هشدار دهنده‌ای را منتشر كند، مبنی بر اینكه:"تین مؤتانت نینجا ترتلز(1) وجود خارجی ندارد" تا بچه‌ها برای پیدا كردن آن به درون دریچه فاضلاب‌ها نخزند. این اعلامیه بیانگر تأثیر انیمیشن‌های تلویزیونی بر روی كودكان است. البته انیمیشن‌ تنها برای كودكان جالب نیست،‌ بلكه بزرگسالان نیز به انیمیشن علاقه‌مند هستند. از همین‌رو سال میلادی گذشته، پرفروش‌ترین فیلم سینمایی سال،‌یك انیمیشن بود.

امروزه به دلیل افزایش سرعت كار، دیجیتال به كمك انیمیشن آمده است و بسیاری از كارهای تبلیغاتی، آموزشی و كارتون‌ها به صورت دیجیتالی است. البته انیمیشن سنتی هنوز رایج است و بحث نقاشی كردن و فریم به فریم فیلمبرداری كردن كه اصطلاحاً به آن نقاشی "تك فریم" گفته می‌شود، هنوز مرسوم است و كارآیی دارد، اما انیمیشن رایانه‌ای در سطح بسیار وسیع‌تری استفاده می‌شود.
دروس تخصصی گرایش انیمیشن رایانه‌ای :
كارگاه انیمیشن دیجیتالی ، انیمیشن دو بعدی، موسیقی و انیمیشن، انیمیشن سه بعدی، نویسندگی برای انیمیشن، پروژه نهایی
توانایی‌‌های لازم :
رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی یكی از رشته‌های نیمه‌متمركز آزمون سراسری است كه از بین داوطلبان گروه آزمایشی هنر دانشجو می‌پذیرد. این داوطلبان پس از شركت در آزمون سراسری باید در آزمون تخصصی دانشكده صدا و سیما نیز شركت كنند. سپس از میان نفرات برتر این دو آزمون تا 4 برابر ظرفیت رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی معرفی می‌شوند تا در مصاحبه هنری شركت كرده و به‌طور مستقیم مورد ارزیابی قرار بگیرند و در نهایت از بین این 4 برابر ظرفیت، علاقه‌مندترین و آماده‌ترین داوطلبان پذیرفته خواهند شد.

در این میان دانشجوی انیمیشن باید طراحی را بخوبی بشناسد و با قوانین حركتی و تركیب‌‌بندی تصاویر آشنا باشد. چون عامل اصلی ضعف انیمیشن‌های ایرانی،‌ طراحی ضعیف و عدم آشنایی با فیزیولوژی حركت است همچنین دانشجوی این گرایش باید به سینما،‌ عكاسی و موسیقی علاقه‌مند بوده و اهل مسافرت و تماشای فضاهای تازه و جدید باشد.

در اصل دانشجوی این گرایش مثل سایر رشته‌های هنری باید خوب ببیند و نگاهی عمیق و هنرمندانه نسبت به هر چیزی كه در اطراف او وجود دارد، داشته باشد.در كار رسانه، داشتن سواد بصری نیز خیلی مهم است؛‌ یعنی چشم دانشجوی این رشته باید باسواد باشد. خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگ‌ها، فرم‌ها و خطوط را از یكدیگر بخوبی تشخیص دهد.

این كار به یاری زیاد دیدن و خوب دیدن حاصل می‌شود. از همین رو سعی می‎شود در مصاحبه حضوری، سواد بصری داوطلب سنجیده شود؛‌ كاری مهم و پیچیده كه زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد.در مصاحبه حضوری، داوطلبان نمونه كارهای قبلی خود اعم از طراحی، تابلوهای نقاشی و سایر هنرهای مرتبط را نیز به همراه می‌آورند؛ چون هدف این است كه توانمندترین و آماده‌ترین دانشجویان در این دانشكده پذیرفته شوند.
موقعیت شغلی در ایران:
تا چند سال پیش تمامی دانشجویان دانشكده صدا و سیما در بدو ورود به این دانشكده، بورسیه صدا و سیما می‌شدند. اما در حال حاضر سازمان صدا و سیما تعهدی برای استخدام و به‌كارگیری فارغ‌التحصیلان دانشكده ندارد و فقط تعهد یك جانبه گرفته می‌شود، مبنی بر اینكه در صورت نیاز سازمان صدا و سیما، هر فار‌غ‌التحصیل متعهد به انجام خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل در دانشكده خواهد بود و محل خدمت فارغ‌التحصیلان را نیز سازمان براساس نیاز مراكز خود، در سطح ایران تعیین خواهد كرد.

از همین‌رو تنها فارغ‌التحصیلانی كه در طی تحصیل دانشجوی موفقی بوده‌اند، ‌جذب سازمان می‎شوند؛ یعنی اگر دانشجویی در دوران تحصیل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نیاورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد،

بلكه پس از فارغ‌التحصیلی،‌ هزینه تحصیل در این دانشكده را نیز باید بپردازد.درباره بازار كار آزاد فارغ‌التحصیل انیمیشن رایانه‌ای باید گفت كه بازار كار انیمیشن دو شاخه دارد؛ یكی شاخه هنری است و دیگر شاخه تجاری و تبلیغاتی می‌باشد. در شاخه ‌هنری فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند جذب مراكز هنری و آموزشی؛ مثل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان،‌آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات اسلامی بشوند و در شاخه‌تجاری و تبلیغاتی می‌توانند كارهای مختلفی انجام دهند كه از آن جمله می‌توان به تهیه های تبلیغاتی برای شركت‌ها و كارخانه‌ها اشاره كرد.

ثبت نام دوره های آموزشی هنری

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس