مقاله سخنران موفق

انسان فردیست اجتماعی و نیاز به برقراری ارتباط امریست اجتناب ناپذیر. هر نوع ارتباط یک سخنرانی محصوب می شود ، تمامی موفقیت های ما در گرو چگونه سخن گفتن است ، همه کارهای ما با سخن گفتن انجام می شود و بدون آن میسر نیست ،  خوب سخن گفتن می تواند باعث افزایش ، کاریزمای شخصیتی ، فروش وتامین کننده آینده خوب و بالعکس . هر یک از ما به نوبه خود یک سخنران هاستیم فقط کافیست چند نکته ظریف ذیل را مدنظر داشته باشیم تا تبدیل به یک سخنران موفق شویم تا در زندگی شخصی و  کسب و کار خود از آن استفاده کنیم.
1)  ظاهر مناسب
2)  موضوع سخنرانی و گفتگو
3)  نقش اطلاعات
4)  طریقه جمع آوری اطلاعات
5)  آماده سازی متن
6)  تمرین و تکرار متن سخنرانی
7)  کدینگ
8)  اعتماد به نفس
9)  آواء و تاثیرات آن
10)   اعصاب و روان
1) ظاهر مناسب  : چیزی که در برخورد اول مورد توجه قرار می گیرد ظاهر است و سخنرانی از این امر استعثنا نیست ، بلکه چون شما در مرکز دید هستید ظاهر شما و حرکات شما زیر زره بین است ودر عین حال در شنونده تاثیر گذارترند چون شما در تمامی افکار شنونده حضور دارید این دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم .
2) موضوع سخنرانی و گفتگو : موضوع سخنرانی تائین کننده خط مش ماست و به سخنران می گوید چه اطلاعاتی جمع آوری و چه رفتاری داشته باشد و…..
3) نقش اطلاعات: اگر قصد دارید درتمامی محافل یک سخنران موفق  باشید سطح اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید . در تمام زمینه ها کتاب بخوانید این کار موجب می شود بانک کلمات ثروتمند و اطلاعات عمومی قوی به همراه داشته باشید و در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید و همچنین وصعت سخنرانی خود را در زمینه های مختلف افزایس دهید و شما در مکان های مختلف می توانید سخن بگویداین کار باعث افزایش جذابیت و اعتماد بنفس نیز می شود.
نکته ای که باید به آن توجه کرد داشتن اطلاعات صحیح از منابع موسق است.
4)طریقه بررسی کتاب و جمع آوری اطلاعات : به عنوان مثال کتاب آمادگی جسمانی تهیه کرده ایم و به مطالعه آن پرداخته ایم و اطلاعای از قبیل چگونگی اجراء حرکات جمع آوری نوده ایم (اما این اطلاعات کافی نیست) به کتوبی که در متن ذکر شده دقت کنید و برای تکمیل اطلاعات آنها را تهیه و مطالعه کنید . اطلاعات خود را کامل کنید تا با اعتماد به نفس وارد میدان شوید.
5)آماده سازی متن : پس از مشخص شدن موضوع سخنرانی سعی کنید اطلاعاتی جهت یاد آوری و یا تکمیل اطلاعات در خصوص موضوع سخنرانی جمع آوری کنید . متن اولیه را چندین و چند با بخوانید و یا حتی آن را ضبط و به آن به دقت گوش دهید . آیا به عنوان یک شنونده از آن لذت می برید ؟ آیا پیامهائی که انتظارش را داشتید از شنیدن سخنرانی دریافت نمودید ؟
 درباره کلمه به کلمه متن فکر کنید ، ساده و شفافترین کلمات را انتخاب کنید که در عین حال بازگو کننده افکار شما باشد .
کلید طلائی یک ارتباط و فروش موفق در کلماتی است که حامل دقیق پیام شما باشد.
جمله ها ، شوخی ها و حرکات در زندگی روزانه بازتابی از افکار و ضمیر ناخودآگاه شماست که در گذر زمان از ذهن شما گذشته اند و یا آگاهانه یه آنها اندیشیده اید . کنترول این قانون را در  دست خود بگیرید و هر آن چه که میخواهید آگاهانه منتقل کنید، این تفاوت شماست.
شما به عنوان یک سخنران موفق  مسئول اصلی تفکر و برداشت شنونده هستید . از بکاربردن کلمه های دولبه ، منفی و نیهی  بپرهیزید . افکار خودتان را با جمله های تلقینی وبا استفاده از تکنیک های تلقینی به شنونده القا کنید به طوری که شنونده متوجه این موضوع نشود . استفاده از تکنیک هیپنوتیزم و آگاهی از آنها بی تاثیر نخواهد بود . متن سخنرانی را با در نظر گرفتن جو حاکم تهیه کنید (سن ، اقشار ، میزان تحصیلات مخاطبین و…)


6) تمرین و تکرار متن سخنرانی : پس از پختن شدن متن ، متن را چندین و چند بار بخوانید و در خلوت خود با درونتان و با متن گفتگو کنید فردی فرضی را  تجسم کنید و با او به گفتگو بپردازید و متن را برای او بخوانید . متن سخنرانی خود را به صورت تمرینی ضبط کنید و با دقت به حرکات ، لحن و محتوای متن دقت کنید  این کار باعث رشد باورنکردنی شما در سخنرانی و مخصوصاً  کنترول حالات شما می شود .
7) کدینگ : قبل از سخنران موفق  متن خود را حفظ کنید و جهت یاد آوری قسمت های سخت ، متن را کدینگ کنید .
جهت یاد آوری کلمات نیازی به نوشتن کل کلمه نیست این کار باعت کند شدن ذهن شما می شود زیرا تمایل ذهن به خواندن کل  کلمه  را افزایش می دهد ، ضمیر ناخودآگاه ما بر اثر تمرینات  ، خیلی سریعتر عکسالعمل نشان می دهد پس کافیست از یک لغت سه و یا دو کلمه آن را به ترتیب متن سخنرانی یادداشت کنیم به عنوان مثال در سخنرانی می خواهیم از کلمه Transparent به معنی شفافیت استفاده کنیم نوشتن سه یا چهار کلمه  Tran  برای یاد آوری کافیست البته این کار نیاز به تمرین بسیار دارد.
8) اعتماد به نفس : برای تقویت اعتماد به نفس و غلبه بر کمرویی خود سعی کنید هر گفتگو را یک سخنرانی فرض کنید  که همینطور هم هست یک سخنرانی دوستانه ، عاشقانه ، رسمی و … .
از هیچ فرصتی برای بکارگیری فنون و آگاهی های خود و قابلیتهای جدیدی که در حال فراگیری آن هستید غافل نشوید.
 سعی کنید در تمامی گفتگو ها شرکت کنید این گونه شما در کل روز در حال تمرین سخنرانی هستید ولی از بحث و گفتگو در مورد موضوعاتی که آگاهی کافی ندارید اجتناب کنید که باعث از دست رفتن اعتبار و کاهش اعتماد بنفس شما خواهد شد.
9) آوا و تاثیرات آن : یک شنونده انتظار دارد سخنان سخنران را واضع ، کامل و با آوای متناسب بشنود همانند یک بازیکر تائتر شما هم حالات آوائی متناسب با جمله را باید اجرا کنید و بر روی صحنه یک آرتیست واقعی باشید این کار باعث افزایش جذابیت می شود و کار سخنرانی را برای شما پر محتوا و هیجان انگیز می کند و به متن جان می بخشد ، گاهی زیر و گاهی بم، برای نیل به این هدف شرکت در کلاس های سلفژ برای زیبا سازی و رسا بودن صدا ، کلاس های ورزش های هوازی برای کمک به سیستم تنفسی و دیافراگم و کلاس تائتر بسیار مفید خواهد بود.
10)اعصاب و روان : به یاد داشته باشید که اعصاب و روان شما به هیچ وجه جدا از جسم شما نیست پس هر تغیر در سیستم روانی شما بازتاب در جسم شما خواهد داشت سعی کنید سیستم روانی خود را کنترل و با شرکت در کلاس های یوگا ، بازی شطرنج و باز های فکری دیگر تقویت کنید و عکس العمل های کنترل شده داشته باشید و نگذارید هر فردی با سخنانش شما را تحت تاثیر قرار دهد زیرا بحث و گفتگو صحیح با اعصاب نا آرام امکان پذیر نخواهد بود و حتما در گفتگو شکست خواهید خورد.
در پایان  چند توصیه برای کسانی که می خواهند در سخنرانی و کسب و کارشان موفق باشند دارم در این راستا مطالعه و تمرین مداوم لازمه و اساس کار است هیچ گاه از تمرین کردن و مطالع قافل نشوید و برای پیروزی و پیشرفت و تغییر در زندگی خود با داشتن هدف و اراده تا زمانی که نفس هست بجنگید.

ثبت نام دوره آموزشی مدیریت روابط عمومی و سخنرانی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس