مقاله روانشناسی اجتماعی

مقاله روان شناسی اجتماعی

مقاله ای که در زیر مطالعه میکنید با عنوان روان شناسی اجتماعی از مرکز آموزش مجازی پارس گردآوری و ارائه شده است.

مقدمه
بر طبق گفته گوردون آلپورت، روانشناسی اجتماعی ، نظامی است که از روش‌های علمی برای «درک و توضیح چگونگی تأثیرپذیری افکار، احساسات و رفتار افراد از حضور واقعی، تخیلی یا ضمنی انسان‌های دیگر» استفاده می‌کند (1985). روان شناسی اجتماعی به محدوده وسیعی از موضوعات اجتماعی، شامل رفتار گروهی، درک اجتماعی، رهبری، رفتار غیرکلامی، همرنگی با جماعت (همنوایی)، پرخاشگری و پیشداوری (تعصب) نظر می‌افکند. باید توجه داشت که روان‌شناسی اجتماعی تنها درباره در نظر گرفتن تاثیرات اجتماعی نیست بلکه درک اجتماعی و تعاملات اجتماعی نیز برای درک رفتار اجتماعی ضرورت دارند.

تاریخچه کوتاه روان‌شناسی اجتماعی
با وجودی که افلاطون ایده «خِردجمعی» را مطرح کرد و مفاهیمی چون تسهیلات اجتماعی در اواخر قرن هجدهم میلادی مطرح گشت امّا پس از جنگ جهانی دوم بود که پژوهش‌ها در زمینه روان‌شناسی اجتماعی آغاز گشت. وحشتی که از نسل‌کشی یهودیان (هولوکاست) به وجود آمده بود پژوهشگران را واداشت که به مطالعه تأثیرات اجتماعی، همنوایی و اطاعت بپردازند.
دولت آمریکا نیز علاقه‌مند شد که مفاهیم روان شناسی اجتماعی را برای تاثیرگذاری بر شهروندان به کار بندد. روان شناسی اجتماعی به رشد خود در طول قرن بیستم ادامه داد و الهام‌بخش پژوهش‌هایی گردید که به درک بهتر ما از رفتار و تجربه اجتماعی انجامیده است.

روان شناسی اجتماعی چیست؟
روان شناسی اجتماعی به محدوده وسیعی از موضوعات اجتماعی شامل رفتار گروهی درک اجتماعی رهبری رفتار غیرکلامی همرنگی با جماعت (همنوایی) پرخاشگری و پیشداوری (تعصب) نظر می افکند. باید توجه داشت که روان شناسی اجتماعی تنها درباره در نظر گرفتن تاثیرات اجتماعی نیست بلکه درک اجتماعی و تعاملات اجتماعی نیز درک رفتار اجتماعی ضرورت دارد.
● شناخت اجتماعی
در دوره‌های اخیر، چشم‌انداز شناختی در ”روان شناسی اجتماعی“ با پیشرفت‌های ایجاد شده در ”روانشناسی شناختی“ رونقی تازه پیدا کرده است. ”روانشناس‌های شناختی“ به مطالعهٔ چگونگی پردازش اطلاعات به‌وسیلهٔ مردم پرداخته‌اند. در حوزهٔ ”روانشناسی اجتماعی“، تحقیق روی شناخت اجتماعی بر روی قاطعیت اجتماعی دربارهٔ مردم، موقعیت‌های اجتماعی و گروه‌ها و چگونگی پردازش آن‌ها تأکید دارد. پژوهشگرهای شناخت اجتماعی، جریان اطلاعات را از محیط به انسان بررسی می‌کنند.
سه حیطهٔ تحقیقاتی زیر در این رویکرد مورد تأکید است:
۱) ادراک اجتماعی
۲) حافظهٔ اجتماعی
۳) قضاوت اجتماعی
● تبادل اجتماعی
وقتی دو نفر با هم در تعامل هستند، مبادلهٔ پاداش یا تنبیه بین آن‌ها انجام می‌گیرد. در بعضی موارد ممکن است این‌کار عمدی باشد. برای مثال در خوابگاه ممکن است شما به هم‌اتاقی خود در درس زبان خارجه کمک کنید و در مقابل از او در درس آمار کمک بگیرید. نظریهٔ تبادل اجتماعی، تعامل میان فردی را به مبنای سود و زیان آن برای هر شیوهٔ احتمالی تعاملی تحصیل می‌کند.

مقاله روان شناسی اجتماعی

روانشناسی اجتماعی:
روانشناسی اجتماعی شاخه ای از روانشناسی است که بر جامعه تمرکز دارد. به گفته ی گوردن آلپورت،روانشاس، روانشناسی اجتماعی رشته ای است برای درک و چگونگی تاثیر گیری افکار، احساسات و رفتارهای اشخاص از دیگر انسان ها ، چه واقعی ، چه خیالی و چه ضمنی ، از روش های علمی استفاده می کند. روانشناسی اجتماعی شامل زمینه هایی از قبیل درک اجتماعی، رفتار گروهی، پرخاشگری، تعصب، انطباق، رهبری و غیره می باشد. اساس روانشناسی اجتماعی به زمان افلاطون باز می گردد که در آن زمان به عنوان “ذهن جمعیت” شناخته می شد. اما توجه اصلی به این رشته از جنگ جهانی دوم به بعد آغاز شد.
روانشناسی اجتماعی علمی و تجربی است. روانشناسان اجتماعی متغیرهای موقعیتی را بررسی کرده و سعی می کنند برای رفتارهای اجتماعی توضیحی ارائه دهند.آن ها به دنبال پیدا کردن ارتباطی بین محیط اجتماعی، رفتار ها و نگرش ها هستند.
برای ثبت نام در دوره آموزشی روان شناسی اجتماعی می توانید بر روی نام دوره با عنوان روان شناسی اجتماعی کلیک کنید.
منابع :
1- روان شناسی اجتماعی ، دکتر هدایت الله ستوده
2- روان شناسی اجتماعی ، اتو كلاینبرگ ، ترجمه على محمد كاردان

ثبت نام دوره روانشناسی اجتماعی

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس