مقاله روش های مطالعه

مطالعه فعالیتی است كه قوای ذهنی بیشترین كارایی را در آن دارد و انجام صحیح و پر ثمر آن به آمادگی ذهنی بستگی تمام دارد . خواننده هنگام مطالعه باید توانایی درك مطالب خواندنی و ایجاد ارتباط آن ها با سایر معلومات را داشته باشد .
مطالعه فعالیتی است كه قوای ذهنی بیشترین كارایی را در آن دارد و انجام صحیح و پر ثمر آن به آمادگی ذهنی بستگی تمام دارد . خواننده هنگام مطالعه باید توانایی درك مطالب خواندنی و ایجاد ارتباط آن ها با سایر معلومات را داشته باشد .
برای افزایش مهارت خواندن توجه به نكات زیر ضروری است :
1 – تحقیقات نشان می دهد كه یكی از موثر ترین راه های افزایش بازده در مطالعه ، خواندن و به خود پس دادن یا برای خود بازگو كردن است . چنین روشی به دلایل زیر بسیار مفید است :
الف : وقتی شخصی مطالبی را با اطلاع از این كه به زودی باید آن را برای خود بازگو كند مطالعه می كند ، این احساس در شخص انگیزش ایجاد می كند كه بعضی آن را " اراده برای یادگیری " گفته اند .
ب : وقتی مطلبی را كه خوانده ایم ، به خوبی برای خود بازگو كنیم ، این عمل خود یك پاداش است و هر گاه نتوانیم ، اثری دارد كه به اثر تنبیه برای پاسخ های نادرست مشابه است .
ج : نكته دیگر آن كه بالاخره شخص باید مطلبی را كه خوانده است تقریبا از بر كند ، بنابر این وقتی شخصی مطلبی را از بر می كند در واقع تكرار مجدد مطلب را كه هدف اوست ، تمرین می كند .


2 – در هنگام خواندن ، جهش به عقب را می توان از بین برد. اكثر ما اغلب هنگامی كه مایلیم جمله جالبی را كه خوانده و یا در مواردی كه تمركز فكری كافی و حضور ذهن نداشته ایم دوباره به عقب برگشته و قسمتی از مطلب خوانده شده را مجددا با دقت بیشتر بخوانیم ، در واقع اقدام به واپس نگری می كنیم . ولی اگر این واپس نگری ها را كنترل نكنیم ، به صورت عادت بسیار بدی در خواهد آمد . تصور كنید كه اگر قرار باشد هر بار كلمه یا عبارت یا قسمتی از یك سطر را كه خوانده ایم دوباره خوانده و باز از عقب برگشته دوباره و سه باره بخوانیم ، رشته مطالب را گم كرده و از سرعت مطالعه ما كاسته خواهد شد .
3 – در هنگام خواندن وسعت دید را می توان تا حد دیدن بیش از 5 كلمه در هر توقف گسترش داد . یعنی خواننده سریع با توسعه میدان دید چشم خود ، به شبه جمله ها و عبارات توجه كرده و با اجتناب از تلفظ و خواندن تك تك كلمات در هر نگاه چند یا چندین كلمه را ملاحظه و جذب می كند . برای دیدن بیش از یك كلمه در هر بار می بایستی كه از حركت سر خود جلوگیری نمایید . بدین ترتیب تعداد توقف های یك خواننده در پاراگراف دو خط و نیمی ، به حدود پنج الی شش توقف كاهش می یابد .

ثبت نام دوره های مجازی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس