مقاله مدیریت کسب و کار ورزشی

با توجه به رشد روز افزون علم و آموزشهای کوتاه مدت ، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله آموزشی مدیریت کسب وکار ورزشی را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.
مدیریت ورزشی یكی از مدیریتهای جدیدی است كه از چند دهه پیش در دانشگاههای معتبر جهانی به عنوان یكی از گرایشها و تخصص های رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی در سطوح مختلف كارشناسی ، كارشناسی ارشد و مقطع دكتری جایگاه ویژه ای برای خود یافته است .امروزه نگرش دانشگاهی و علمی به این گرایش دستاوردها و یافته های پژوهشگران و متخصصان این رشته می باشد . مدیریت ورزشی بیان سازماندهی ، برنامه ریزی ، هدایت و كنترل فعالیتهای ورزشی است و ورزش به عنوان پدیده اجتماعی در ابعاد مختلف تاثیر گذار است . فلسفه وجودی مدیریت در تربیت بدنی بیانگر این حقیقت است كه مقوله تربیت بدنی و ورزش به عنوان یك تشكیلات گسترده و در عین حال پیچیده نیاز به داشتن مدیران ماهر و كارآمد در سطوح مختلف دارد . پس بنابراین وجود مدیرانی كارآمد و اثر بخش برای سازمانها و بویژه سازمانهای ورزشی امری بدیهی و اجتناب ناپذیر است .
مدیریت ورزشی عبارت است از فرآیند تنظیم برنامه ها و نظارت بر فعالیتهای ورزشكاران .
اداره فعالیتهای ورزشی سرگرم كننده و امكاناتی كه این فعالیتها در آنها انجام می شود نیازمند تواناییها و مهارتهایی است . سمتهای این بخش برای افرادی است كه بتوانند مسابقات را برنامه ریزی كنند ، نحوه كاركرد امكانات ورزشی را بدانند ، بر بودجه امكانات ورزشی نظارت كنند . از مهارتها و تواناییهای بسیاری كه در حوزه های تخصصی سایر رشته ها وجود دارد استفاده كنند .
• مدیریت ورزشی به 3 حوزه تقسیم می شود :
1- مدیریت مسابقه ورزشی
2- مدیریت خطرات
3- مدیریت مكانهای ورزشی

 

1- مدیریت مسابقه ورزشی
رویدادها در این حیطه می تواند یك رقابت یك رقابت ورزشی ، اجرای یك سیرك یا اجرای یك اثر هنری مانند نمایشنامه ، اجرای یك قطعه طولانی موسیقی یا برنامه حركات موزون ساز و آواز باشد . هر رویداد در این حیطه موجودیت نمایشی خاص است .

* مدیریت موفق هر مسابقه نیازمند توجه به نكات زیر است :
- استخدام و آموزش كاركنان
- برنامه ریزی جهت ارائه خدمات پزشكی و اورژانس
- مدیریت خطرها
- اجازه امكانات لازم
- مدیرت آموزش و نحوه استفاده از نوشیدنیها
- مدیریت دفتر صندوق و امور مربوط به بلیط
- مدیریت خدمات غذایی
- حفظ و نگهداری ساختمانها
- بازرگانی تبلیغ و ارتباط عمومی
- حفظ صحیح اجازه نامه ها و گواهیها
- گفتگو جهت عقد قراردادها با حمایت كنندگان
- بازاریابی و فروش اقذام تازه
- مدیرت جمعیت
-مدیریت پاركینگ جمعیت
- ارزشیابی نتیجه نهایی

1-1 برنامه ریزی زمان مسابقه :
برنامه ریزی این قسمت در بر دارنده تعیین نوع رویدادها ، محل برگزاری و زمان برگزاری می باشد .
هدف از ایجاد امكانات نوع و رویدادی كه در آن برنامه ریزی می شود را تعیین می كند ممكن است در یك مجموعه چندین فضای فعالیت وجود داشته باشد . كه در این شرایط امكان برنامه ریزی چند رویداد در یك محل و در یك زمان را فراهم می سازد . بنابراین افراد مسئول برنامه ریزی باید به جزئیات توجه داشته باشند و یاداشتهای دقیقی از محل تهیه كنند .

1-2 گفتگو و عقد قراردادها :
هنگامی كه یك رویداد به طور رسمی برنامه ریزی شد این رویداد ثبت می شود . تا در زمان تعیین شده به اجرا در آید . در این مرحله گفتگو های مقدماتی هماهنگ كننده و حمایت كننده یا نماینده مسابقات انجام می شود . در این گفتگوها موضوع قرارداد مانند هزینه اجاره ، امكانات و قیمتهای بلیطها تعیین می شود .
1-3ایجاد هماهنگی لازم :
پس از عقد قراردادها ، هماهنگ كننده مسابقات طرح انجام فعالیتهای اجرائی و ترتیب انجان آنها را برای هر یك از كاركنان طراحی خواهند كرد . این روش وسیله طرح اجرای مسلبقات است . هدف دیگر این روش ساختن ترتیب انجام كارها و مشخص ساختن زمان لازم برای انجام وظیفه یا كار مشخص است . با این روش پیشرفت كارها با مشكلات با توجه به قرارداد اصلی روشن خواهد بود . در این روش شرایط اغلب با مرور قرارداد و شرح وظایف مشكلات مرتفع می شود .
1-4اجرای مسابقه :
پس از برنامه ریزی و پیش بینی اقدامات روز مسابقه از راه رسیده در ساعات تعیین شده روز برگزاری درها باز میشود و جمعیت به داخل می آیند و مسابقه شروع می شود در این زمان هماهنگ كننده رویداد متوجه میشود كه او در برنامه ریزی و همهنگی وقایع و مواردی مانند پاركینگ ، توزیع جمعیت و روشهای ارائه نوشیدنیها و كنتال جمعیت موفق بوده و مؤثر عمل كرده است

2-مدیریت خطر
مدیریت خطر یك عنصر پیوسته با هر عمل مرتبط با مدیریت امكانات است و ما نمی توانیم اهمیت وجود یك مدیر خطر را نادیده بگیریم و مدیریت خطر مدتهاست كه در صنعت بازرگانی مورد توجه است
فهرست زیر حیطه هایی را روشن می كند كه مدیران خطر در ورزش و مكانهای اجتماع عمومی روزانه در آنها حضور دارند :
• هدایت منطقه برنامه های آموزشی : از علائم ساده و قابل فهم برای اعلام سیاستهای استفاده از امكانات توسط هواداران استفاده شده است
• برای كاهش مسئولیتهای احتمالی همه چیز ثببت شده است
• از انجام فعالیتهایی كه خلل زیاد و فایده اندك دارند خودداری گردیده است
• تمام امكانات و وسایل بازی بازرسی شده است
• اطمینان یابد كه نظرات كافی و صحیح انجام شده است
• اطمینان یابد تمام كاركنان آموزش ویژه و توانا هستند
• پیش بینی انجام اقدامات اضطراری و پزشكی صورت گرفته است
• راههای تخلیه اضطراری جمعیت مهیا و آماده استفاده است
• گزارش حوادث افراد صدمه دیده و نحوه تخلیه جمعیت نوشته شده است
نكته : مدیران مسابقات و مكانهای ورزشی از یك مدیر خطر تمام وقت استفاده می كنند .
3- مدیریت مكانهای ورزشی :
مدیریت مكانهای ورزشی فرآیند برنامه ریزی اجرا ، هماهنگی و ارزشیابی عملیات روزانه یك مكان ورزشی است . مفهوم مهم در مدیریت امكانات درك چگونگی انجام موفق این رویدادهاست كه بستگی به مالكیت امكاتات دارد . بسیاری از امكانات ورزشی دارای مالكیت خصوصی هستند كه توسط یك فرد یا شركت اداره می شود . نمونه اینگونه مكانهای ورزشی در اكثر نقاط جهان وجود دارد .

وظایف عمومی مدیریت ورزش

o مكاتبات
* مدیریت اطلات نگارش * پیش برد اطلاعات * نگه داشتن یادداشتهای بازی و آمارها
* مصاحبه * تشویق * تبلیغ * تامین بودجه
o سخنرانی در مجامع :
* دانش علم و تمرین و ورزش راهنامیی تمرینها * امتحان و ارزشیابی * تجویز تمرین
* طراحی * برنامه های فعالیت * پایش برنامه های فعالیت
* مربیگری بدن سازی * هماهنگ سازی ورزش * مشاوره

o ثبت مدارك ارتباط جمعی :

* مدیریت سازمان بودجه بندی * حسابداری * همانگ سازی
* مدیریت پرسنل * مدیریت امكانات * كنترل
* هدایت * ارزشیابی * راهنمایی

ثبت نام در دوره مدیریت کسب و کار ورزشی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس