آموزش عکاسی معماری


آموزش عکاسی معماری


عکاسی معماری چیست

عکاسی معماری ، نوعی عکاسی از ساختمان ها و سازه های مشابه است که که هدف اصلی آن ، زیبا شناسی و نمایش دقیق از موضوعات آنها است. عکاسان معماری معمولا در استفاده از تکنیک ها و تجهیزات تخصصی ، مهارت دارند. مهم‌ ترین اصل در عکاسی معماری، استفاده و کنترل کردن ( پرسپکتیو ) عکس است به گونه‌ای که بر خطوط عمودی عکس که با هم موازی نیستند، تاکید بیشتری می شود . اینکار را میتوان با قرار دادن عمودی لنز دوربین روی زمین ، بدون در نظر گرفتن ارتفاع ، انجام داد. در عکاسی معماری استفاده از لنزهای تیلت/ شیفت   و ادیت عکس ها پس از عکس برداری ضروریست .

خرید دوره آموزش عکاسی

عکاسی-معماری-چیست

 

تاریخچه عکاسی معماری

اولین عکس معماری ثبت شده در تاریخ ، که از آن به عنوان اولین عکس نمای ساختمان یاد می شود  ، نمایی از پنجره Le Gras بود که توسط ( Nicéphore Niypce ) نیکروف نایپس ، گرفته شده است ، درست همانند اولین عکس گرفته شده توسط  ویلیام هنری فاکس تالبوت ( William Henry Fox Talbot ) ، نخستین عکاس معماری.  

در طول تاریخ عکاسی، ساختمانها از با ارزش ترین عناصر در عکاسی بوده اند، که از اهمیت فرهنگی قابل توجهی برخوردار هستند . در دهه 1239، عکاسی معماری تبدیل به یک رسانه بصری شد، به طوری که طرح های ساخت و ساز به شکل های سنتی تغییر داده شده و همچنین عکاسی معماری تکامل یافته است.

در اواسط قرن بیستم ، عکاسی معماری خلاقانه تر شد چراکه عکاسان از خطوط مورب و سایه های شاداب در ترکیبات شان استفاده کردند و با تکنیک های دیگر به تجربیات خود اضافه نمودند.

در اوایل دهه 1330 ، معماران  عکاسان بیشتری به استخدام خود درآوردند . به همین خاطر عکاسی معماری به شکل هنری درنظر گرفته شد .

 
انواع عکاسی معماری
 

عکاسی معماری به دو نوع داخلی و بیرونی تقسیم بندی شده است که این دو نوع عکاسی شبیه به هم هستند اما دربرخی از موارد آن ها با یکدیگر تفاوت دارند و گاهی اوقات به تجهیزات مختلف نیاز دارند .در ادامه به آموزش این دو نوع عکاسی می پردازیم :

 

عکاسی معماری بیرونی
 

درعکاسی معماری بیرونی ، معمولا از نور قابل دسترس در روز استفاده می شود و در شب نیز از نور چراغ های خیابان ، چراغ های چشم انداز ، چراغ های بیرونی ساختمان ها  و حتی از نور مهتاب در شرایط تاریک استفاده می شود .در بسیاری از موارد ، در ترکیب کلی یک عکس محوطه سازی در اطراف ساختمان بسیار مهم است و هماهنگی بین محیط و ساختمان حائز اهمیت است .عکاسان معماری بیرونی ، اغلب از گل ها ، درختان ، چشمه ها و مجسمه ها در ترکیب یک عکس کمک می گیرند و از توانایی آن ها برای کمک به هدایت چشم به ترکیب و موضوع اصلی که ساختمان است ، استفاده می کنند.

 

عکاسی معماری داخلی
 

هرچند که عکاسان معماری از روشنایی مکمل برای بهبود نور درون یک ساختمان استفاده می کنند ولی عکاسان  معماری داخلی با نور های محیطی همانند نور پنجره ها و اشعه ماورابنفش و وسایل روشنایی داخلی سر و کار دارد . یکی از  ویژگی های عکاسی معماری این است که موضوعات عکاسی ثابت هستند ، بنابراین امکان استفاده از ویرایش پس از پردازش برای دستیابی به یک طرح روشنایی متعادل وجود دارد، حتی در غیاب نور اضافی وجود دارد.

آموزش عکاسی

 

عکاسی-معماری-داخلی

 

ترکیب بندی در فضای داخلی
 

ترکیب بندی فضا ، در واقع قلب عکاسی معماری است که از مهم ترین و وقت گیر ترین امور در عکاسی معماری به شمار میرود . نکته جالب توجه این است که بیشتر عکاسان حرفه ای در زمینه معماری معتقدند که چیدمان و ترکیب بندی فضای عکس ، 95 درصد وقت و فرایند عکس برداری فقط 5 درصد وقت را به خود اختصاص می دهد .

 

فرصت های شغلی عکاسی معماری
 
 

به هر حال ، تفاوت های موجود در هر حرفه ، بستگی به کاری که شما انتخاب کرده اید دارد ،عکاسان معماری نیز باتوجه به علایق و شرایط خود می توانند  در نشریات سرمقاله ای که از طراحی معماری، طراحی داخلی، ساختمان های تجاری ، صنعتی و مسکونی استفاده می کنند، کار کنند.

 

عکاسی معماری سنتی

عکاسی معماری سنتی یکی از چالش برانگیز ترین عکاسی هاست ولی در نهایت پاداش فوق العاده ای در انتظار عکاس است. یکی از مهم ترین نکات در معماری سنتی،  جهت نور مناسب است .نور می تواند بافت ، سایه و بازتاب و کنتراست  را افزایش دهد. چنانچه تعادل مواردی چون کنتراست ، رعایت نشود موجب اشتباهات فاحش در عکاسی می شود. از دیگر نکات می توان به لنز مناسب اشاره کرد. برای عکاسی معماری ،عکاس باید از لنز fish eye   یا یک لنز زاویه باز استفاده کند که استفاده از این لنزها ، عکاسان را قادر می سازد تا کل سازه  و یا ساختمان را در کادر قرار دهند . سه پایه ، یکی دیگر از موارد مهم در عکاسی معماری سنتی است که تاثیر به سزایی در تنظیم نور دارد.

 معماری سنتی در ایران دارای سابقه ­ای طولانی و ویژگی­ های خاص است ، ویژگی­ هایی چون طراحی مناسب، محاسبات دقیق، رعایت مسائل فنی و علمی در ساختمان، ایوان ­های رفیع، ستون­های بلند ودر آخر  تزئینات گوناگون که هر یک در عین سادگی، معرف شکوه معماری سنتی ایران است، و این دلیل خوبی برای علاقه عکاسان به معماری ایرانی است .

 

عکاسی معماری مدرن
 

هنگام عکاسی از معماری مدرن ، می توان از سبک های مدرن تر مثلا سبک انتزاعی ، برای ثبت تصاویر خود استفاده کرد و همچنین  استفاده از  لنزهای با زاویه ی گسترده و نیز عکاسی ساختمان از زاویه غیر معمول می تواند بسیار مناسب و جالب باشد.

عکاسی مدرن ، مستلزم آموزش های به روز نیز می باشد که برخی از مراکز معتبر در سراسر جهان اقدام به برگزاری دوره های آموزشی عکاسی معماری کرده اند ،  که یکی از این مراکز ، مرکز آموزش مجازی پارس است.

با توجه به تخصصی بودن عکاسی معماری و پیچیدگی  آن ، در ادامه به برخی از سر فصل های مهم در زمینه عکاسی اشاره خواهیم کرد :

  • آشنایی با كارگیری دوربین عکاسي
  • آشنایی با تاریخچه عکاسي
  • شناخت ساختار اصلي دوربین
  • بررسی ساختار چشم انسان
  • آشنایی دیافراگم           
  • آشنایی با شاتر     
  • شناخت انواع دوربین هاي آنالوگ
  • شناخت و به کار گیری دوربين ديجيتال
  • آموزش آماده کردن دوربین برای عکاسی 
  • بررسی تاریخچه عکاسی در ایران و جهان
  • آشنایی با انواع دوربین عکاسی و کاربرد آنها
  • شناخت و بررسی اجزای دوربین عکاسی آنالوگ
  • آشنایی با انواع نور مورد استفاده در عکاسی
  • آموزش انواع فیلم و حساسیت آنها
  • آشنایی با تأثیرات محیط بر فیلم در عکاسی معماری

 
عکاسی معماری در آتلیه 
 

مهمترین موضوع برای آتلیه دار ها در زمینه عکاسی معماری این است که مطمئن شوند زمان کافی را به این کار اختصاص داده اند، همانقدر که برای معمار یا طراح سازه این مسئله اهمیت دارد، آتلیه دار هم باید به آن توجه کند .

عکاس ، باید  حالت و فضای مورد نظر طراح را در عکس نشان دهد . این کار یک پروسه بسیار طولانی است .باید این باور را قبول داشته باشیم که دوربین عکاسی هرگز به اندازه انسان هوشمند نیست ، بنابراین عکاس موظف است برای هر عکس معماری، مهارت و تلاش بسیاری به کار ببرد .

بیشترین زمان عکاس،  در هنگام عکس برداری ، صرف کار بر روی فضای سازه می شود ، عکاس باید سعی در این داشته باشد که  احساس و حالتی که قصد دارد در عکس نشان دهد را توسط عناصری مانند ترکیب بندی، نورپردازی ، چیدمان دکوراسیون و اجزای آن و همچنین به کمک تجربه و مهارت بالا و ابزار پیشرفته عکاسی، در عکس ایجاد کند .

 

مدرک آموزش عکاسی 

 

عکاسی-معماری-در-آتلیه 

 

 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس