فواید طب سوزنی

فواید طب سوزنی | Acupuncture

طب سوزنی چیست

طب سوزنی یا سوزن درمانی، از جمله مهمترین گرایش های طب سنتی محسوب می شود که در آن، سوزن های خاصی را به منظور درمان برخی بیماری ها، در بخش های مشخصی از بدن فرو می کنند. قابل ذکر است که این بخش های مشخص، دارای مسیرهای انرژی بوده و به از بین رفتن انرژی ها منفی و در نهایت ، درمان کمک می کنند. 
طب سوزنی ، جز روش های طب سنتی بوده و اولین مرتبه توسط چینی ها به کار گرفته شد. اما ، امروزه ، خواص این طب توسط جامعه پزشکان سنتی نیز به اثبات رسیده و با توجه به آثار بالینی متعددش برای درمان اکثر بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا جامعه پزشکی به طرق مختلف تایید کرده که این طب برای درمان انواع بیماری های خاص نیز کاربرد دارد.  
سرفصل های این مقاله شامل طب سوزنی چیست، فواید طب سوزنی، عوارض طب سوزنی، خطرات طب سوزنی، آموزش طب سوزنی، مدرک طب سوزنی، گواهینامه طب سنتی، دوره طب سنتی، فواید طب سوزنی، عوارض طب سوزنی، خطرات طب سوزنی، هزینه طب سوزنی، طب سوزنی برای لاغری و مراقبت بعد از طب سوزنی هستند. 

در طب سوزنی از سوزن های خاصی استفاده میشود.

هزینه طب سوزنی

امروزه ، تعداد افرادی که گواهینامه طب سوزنی داشته و میتوانند این خدمات را ارایه دهند رو به افزایش است بنابراین، استفاده از طب سوزنی هم بسیار فراگیر شده و مشتاقان این طب نیز ، معمولا متخصص هایی را انتخاب می کنند از روش های ترکیبی و بهینه شده استفاده کنند. 
غالبا، تعداد جلسات مطلوب برای این درمان بین 12 تا 16 جلسه است و در صورتی که حداقل عوارض جانبی را به ارمغان بیاورد و بیمار نیز رضایت داشته باشد، متخصص و یا کارشناس این طب می تواند هزینه طب سوزنی را کاهش یا افزایش دهد. روش کار طب سنتی به این صورت است که :
بیمار دراز کشیده ، تعداد 5 تا 20 سوزن وارد بدن او شده ، سوزن ها به مدت 15 تا 30 دقیقه در پوست باقی مانده و بیمار دردی احساس نمی کند و باید، دقت کرد که از یک سوزن، دو مرتبه استفاده نشود. در پایان طب سوزنی ، بیمار احساس آرامش می کند اما افراد مختلف احساس و واکنش مختلفی نسبت به این روش نشان می دهند.  

طب سوزنی برای لاغری

یکی از مواردی که طب سنتی به طور جدی به آن پرداخته، مسله چاقی و اضافه وزن است؛ این طب بر این باور است که علت چاقی، ضعف و مشکل در دستگاه گوارش است که با عواضی مانند درد در مفاصل، فشار خون و چربی بالا نمود پیدا می کند و البته میتوان آن را با به کارگیری طب سوزنی درمان کرد. 
به طور معمول، سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی، میتوانند سلول های چربی را از بین برده و از این طریق به کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن کمک کنند. در پژوهش های متعدد طب مدرن، تاثیر استفاده از طب سوزنی برای لاغری به اثبات رسیده و همه افراد با مشاوره با پزشک طب سنتی میتوانند از این طب بهره بگیرند. 

سوزن ها باید به دقت وارد پوست شوند.

 مراقبت بعد از طب سوزنی

با توجه به اینکه افراد از نظر شخصیتی و مزاجی و طبعی متفاوت هستند، بنابراین، طبیعی به نظر می رسد که هر فردی بعد از طب سوزنی، واکنش و احساس متفاوتی داشته باشد. طیف این واکنش ها می تواند از خستگی و سرگیجه و بیحالی تا آرامش باشد که ممکن است بعد از مدت کوتاهی کمتر شده یا از بین برود. بنابراین، مراقبت بعد از طب سوزنی برای بهبود این علایم الزامی است. این مراقبت ها شامل :
غذاهای با کیفیت و سالم بخورید تا سموم بدنتان دفع شود. 
در صورت احساس هر گونه درد، محل مورد نظر را گرم کنید.
بعد از طب سوزنی، باید استراحت کنید تا بدن از نظر فیزکی و روحی بازسازی شود. 
فعالیت های ورزشی سبک انجام دهید تا خستگی تان از بین برود. 

فواید طب سوزنی

طب سوزنی ، با دیگر انواع طب تفاوت داشته و به نوعی دارونما ( یک روش درمانی است که در آن، بیمار به صورت واقعی تحت درمان قرار نمی گیرد بلکه پزشک، با استفاده از داروهای بی اثر یا جراحی های غیر ضروری ، او را درمان می کند) محسوب می شود. این روش درمانی، مسیرها و کانال های انرژی بدن را آزاد کرده و میزان جریان خون را به طور چشمگیری در بدن افزایش می دهد. غالبا، این طب برای درمان و تسکین تعداد بیشماری از بیماری های مزمن و حاد کاربرد دارد. فواید طب سوزنی عبارتند از :
تسکین و کاهش درد دندانی که به تازگی ترمیم یا جراحی شده
کاهش درد گردن در افراد شاغلی که حرکات گردن در آنها زیاد است
تسکین درد و التهاب مفاصل در بیماری آرتروز
بهبود درد عضلانی در افرادی که کارهای سنگین انجام میدهند
کاهش درد قاعدگی که گاهی غیر قابل تحمل به نظر می رسد
تسکین و کاهش کمر درد در طی یک دوره ماهه
بهبود و تسکین سردرد های میگرنی  ادامه دار و آزار دهنده
علاوه بر این، طب سوزنی نیز به عنوان طب مکمل استفاده شده و میتواند درکنار داروهای درمان کننده و اصلی ، نیاز بیماران به دارو را  کم کرده و حتی در کیفیت زندگی بیماران تغییرات اساسی ایجاد کند. البته، قابل ذکر است که استفاد از این روش درمانی نیز باید با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد تا اثرات جانبی این درمان تا حد امکان کاهش پیدا کند. 

انجام طب سوزنی، مستلزم داشتن تجربه است.

آموزش طب سوزنی 

طب سوزنی ، یک از مجموعه شیو ه های درمانی سنتی است که به واسطه حداقل عوارض جانبی و مفید بودن برای درمان انواع بیماری ها، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این طب ، یک گرایش تخصصی محسوب شده و صرفا افرادی می توانند در این زمینه فعالیت کرده و به دیگران مشورت دهند که تحصیلات خاص این رشته را داشته و به انداز کافی در این حوزه تجربه عملی کسب کرده باشند. 
در راستای کمک به علاقمندان این رشته و آموزش و یادگیری طب سوزنی، مرکز آموزش مجازی پارس، دوره آموزش طب سنتی را به منظور پوشش دادن و تامین این اهداف معرفی نموده است. دوره طب سوزنی، میتواند زمینه یادگیری بسیاری از جزئیات این طب و کسب تجربه را فراهم کند. علاوه بر این، در پایان دوره ، به همه دانش پذیران مدرک طب سوزنی اعطا شده و دوره های دیگری مانند طب سوزنی مقدماتی و طب سوزنی پیشرفته نیز به آنها معرفی می شود.  

عوارض طب سوزنی 

یکی از دلایلی که موجب شده تا طب سوزنی بیش از دیگر طب ها مورد استقبال قرار بگیرد، داشتن حداقل عوارض جانبی است و حتی اگر اثر جانبی هم وجود داشته باشد، قابل چشم پوشی است و خللی به مزیت های آن  وارد نکرده و برای بیمار هم ضرری ندارد.  
با این حال ، در موراد نادری و در بین افراد خاص، یک سری عوارض مانند کبودی در محل فروکردن سوزن ها و عفونت مشاهد شده که کاملا طبیعی هستند . برای جلوگیری از تکرار عوارض طب سوزنی، سازمان جهانی بهداشت اینطور توصیه کرده که حتما اینکار توسط کارشناس متخصص طب سوزنی انجام شده و هر مرتبه نیز ، از سوزن های یکبار مصرف استفاد کنند تا اینگونه اثرات جانبی موجب نگرانی افراد نشوند.  

خطرات طب سوزنی

احتمال دارد افرادی که برای اولین مرتبه ، به متخصص طب سوزنی مراجعه می کنند با این طب آشنایی کافی نداشته و از خطرات طب سوزنی بی خبر باشند. اما ،در واقع، این طب خطرات خاصی نداشته و بیشتر نیاز به رعایت اصول بهداشتی و مشورت دارد. با این حال، خطرات طب سوزنی می تواند شامل: 
ابتلا به بیماری های خطرناک و عفونی مانند ایدز در صورت عدم رعایت بهداشت و به کار گیری سوزن های آلوده
ایجاد کبودی در محل فروکردن سوزن ها مخصوصا در پوست های حساس
ایجاد حساسیت در پوست هایی با بیماری های خاص
زایمان زودرس به دلیل تحریک شدن زنان باردار

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس