آموزش نقاشي آکريليک

 

تعريف نقاشی و تاريخچه آن 

نقاشي يکي از قديمي ترين هنرهاي دنيا به شمار مي رود .يکي از رشته هاي اصلي هنرهاي تجسمي نقاشي است با توجه به شواهد و اسناد تاريخي يافت شده محققان ادعا مي کنند قدمت اين هنر شش برابرقدمت  زبان نوشتاري است.

کهن ترين آثار نقاشي در دنيا که به 32000 سال پيش تعلق دارد در کشور فرانسه و در گروته شاوه قرار دارد . اين نقاشي ها که با استفاده از رنگ دانه هاي سياه ، افراي قرمز و برخي ديگر از انواع رنگ هاي گياهي رسم شده اند شامل تصاويري از اسب ها ، کرگدن ها ، شيرها ، بوفالو ها ، ماموت ها و بسياري ديگر از حيوانات هستند. از اين قبيل نقاشي هاي بر ديواره غارها در بسياري از نقاط جهان يافت مي شود اما نمونه يافت شده در فرانسه قديمي ترين اثر کشف شده است . 

خرید دوره نقاشی آکرولیک 
 

تعريف-نقاشی-و-تاريخچه-آن


تکنيک های نقاشی 

در گذر زمان انسان ها به استفاده از انواع مختلف ابزارهاي رنگ آميزي و انواع مختلف رنگ ها براي خلق آثار نقاشي پرداختند. د رادامه به برخي از معروفترين و پر کاربرد ترين تکنيک هاي نقاشي اشاره خواهيم کرد .


رنگ آکريليک 

رنگ آکريليک به دليل ويژگي خاص خود به يکي از پر کاربرد ترين رنگ ها براي خلق آثار نقاشي تبديل شده است . اين رنگ رنگي بسيار جذاب و درخشان است . آلودگي زيادي ايجاد نمي کند . قبل از خشک شدن در آب حل مي شود و بعد از خشک شدن با توجه به ماهيت پلاستيکي پليمري خود مقاوت بسيار مطلوبي در برابر آب دارد و نفوذ ناپذير مي شود . با توجه به قابليت انحلال در آب تميز کردن قلموها و ساير ابزرا مورد استفاده بسيار راحت و بي دردسر است . 

رنگ هاي آکريليک به سرعت خشک مي شوند و اين قابليت نه تنها سرعت اجراي کار را افازيش مي دهد بلکه امکان اعمال روش هاي خاصي را براي نقاش فراهم مي سازد . از طرف ديگر در صورتي که به زمان بيشتري براي اجراي طرح نياز داشته باشيم مي توان با اسپري کردن کمي آب روند خشک شدن رنگ را چه درون پالت و چه بر روي بوم به تعويق انداخت . 

اين رنگ در مقايسه با رنگ هاي ديگر مانند رنگ روغني و آبرنگ جديدتر است اما باتوجه به خوصيات و ويژگي هاي منحصر بفرد خود توانسته جايگاه ويژه اي  در ميان کاربران براي خود کسب نمايد . 

تکنيک نقاشی با آکريليک 

اين  تکنيک با استفاده از قلمو و با رنگ‌هاى اکريليک محلول در آب و غالبا روي بوم نقاشي  اجرا مي شود و همانطور که اشاره کرديم اين رنگ ها ازانعطاف‌پذيرى، مقاوت و ماندگاري بسيار زيادى برخوردارند و در زمان کوتاهي خشک مى‌شوند.

ابزار نقاشی آکريليک 

براي خلق يک اثر هنري با تکنيک آکريليک در اولين مرحله  به يک مدل مناسب و با توجه به مدل به يک صفحه مناسب با جنس مناسب ، رنگ آکريليک و قلمو نياز داريم . در مراحل پيشرفته و حرفه اي مي توان از برخي ابزار و مواد ديگر نيز استفاده کرد .

اين رنگ بواسطه ويژه گي هاي خاصي که به آن اشاره کرديم قابليت استفاده بر روي سطوح مختلف اعم از بوم نقاشي ، پارچه ، انواع مقوا و کاغذ و حتي چوب و شيشه را دارد. در ادامه برخي از مهمترين و پرکاربردترين روش هاي استفاده از رنگ آکريليک را براي علاقه مندان شرح خواهيم داد . با توجه به اين که حلال  رنگ آکريليک آب است بريا رقي کردن اين رنگ از مقدار کمي آب استفاده مي شود که بوسيله قلمو هم زده مي شود .
 

ابزار-نقاشی-آکريليک


روش قلم‌ موی خشک 

اين تکنيک بريا ايجاد خطوط ناهموار و اصطلاحا مواج مورد استفاده قرار مي گيرد . از آنجا که رقيق کردن رنگ به ککمک آب منجر به ايجاد يکنواختي مي شود و به خلق يک سطح رنگ خورده کاملا يکدست منجر مي شود ، زماني که به ايجاد يک سطح مواج ، ناهموار و پر چين و شکن نياز باشد ازاين تکنيک استفاده مي شود به اين صورت که برراي اجراي طرح مورد نظر از يک قلموي تميز خشک استفاده مي کنند . استفاده ازاين تکنيک منجر به ايجاد خطوط مواج روي سطح مورد نظر مي شود . 


رقيق کردن 

با استفاده از افزودن مقدار بيشتر آب به رنگ آکريليک مي توان رنگي به دست آورد که قابليت اجراي تکنيک هاي آبرنگ را دارد . اين روش به منظور ايجاد لايه هاي شفاف مورد استفاده قرار مي گيرد . اين لايه ها برخلاف آنچه که آبرنگ ايجاد مي شود از ماندگاري بسيار بالايي برخوردارند . 


استيپلينگ

اين رو ششامل استفاده از تعداد بسيار زيادي از نقاط بر سطح مورد نظر از اين روش براي القاي حس بافت هاي خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد . در اين روش در پروسه رقيق کردن رنگ رنگ را به مقدار زيادر هم مي زنند و به اين ترتيب مقدار زيايد حباب هوا وارد رنگ مي کنند . در نتيجه در زمان اجراي کار اين حباب ها به سطح کار منتقل شده و بافت مورد نظر را ايجاد مي کنند . 

آموزش نقاشی آکرولیک 


قلم‌ موی خيس 

در اين روش با استفادهاز يک قلموي خيس مي توان سطح کار را به يک سطح ناهموار ملايم تبديل کرد . اين روش بريا ايجاد منظر آبستره ، خلق آسمان و غيره به کار مي رود . 


پاک کردن

با استفاده از يک قطعه اسفنج خشک مي توان رنگه اي اضافه رو ي سطح را برداشت و به اصطلاح آن را پاک کرد همچنين  بااستفاده ازضربه زدن با  اسفنج مي توان طرح ها و بافت هاي خلاقانه زيادي روي سطح کار بوجود آورد . اين روشبراي ايجاد حجم زيادي برگهاي درختان و .. به کار مي رود .


اضافه کردن جزييات

اين حرکت شامل استفاده از يک قلموي بسيار ظريف براي اجراي جزئيات مورد نياز کار مي باشد .


استفاده از کاردک

استفاده از کاردک يکي از متدهاي نسبتا جديد ، پرطرفدار و پرکاربرد است در اين متد بااستفاده از کاردک حجم مورد نياز رنگ را روي سطح مورد نظر قرار داده و با استفاده از حرکت کارد ک آن را شکل مي دهند . اي حرکت در صورت اجراي ماهرانه منجر به خلق آثار بسيار بديع و منحصر به فردي خواهد شد . 


ايجاد برق و درخشندگی

براي ايجاد برق و نشان دادن درخشندگي در نقاشي از يک رنگ مات استفاده مي کنند . در اين روش با استفاده ترکيب رنگ با يک ماده مات و استفاده از اين رنگ جديد روي سطح خشک شده رنگ قبلي درخشش را به نمايش در مي آورند . 


نقاشی در بلوک‌های رنگ

اين روش ساده ترين و ابتدايي ترين روش در استفاده از رنگ آکريليک است . در اين روش طرح مورد نظر را روي بوم يا هر صفحه مورد نظر ديگر طراحي کرده و سپس رنگ هاي مورد نظر را درون پالت آماده کرده و قسمت ها ي مختلف طرح را به صورت جداگانه و با دقت رنگ مي کنند . 


تکنيک‌هاي ترکيب رنگ اکريليک

ترکيب رنگ ها در اين تکنيک بسيار ساده و آسان است . رنگ ها را با نسبت هاي مورد نظر رو پالت قرار دهيد و با استفاده از کاردک با هم ترکيب نمائيد . 

تفاوت های رنگ روغن و رنگ آکريليک 

رنگ دانه هاي رنگ روغني در روغن جامد که معمولا روغن بزرک است شناورند در صورتي که رنگ دانه هاي رنگ آکريليک درامولسيوني از پليمر آکريليک شناورند .

رنگ هاي روغن بريا خشک شدن به زمان زيادي نياز دارند در صورتيکه رنگ هاي آکريليک به سرعت خشک خواهند شد 

حلال رنگ روغني روغن بزرک است در صورتي که رنگ هاي آکريليک در آب حل مي شوند .

بريا تميز کردن قلموهاي رنگ هاي روغني بايد از حلال هاي قوي مانند تينر ، تريانتين بنزين و نفت استفاده کرد در صورتي که قلموهاي رنگ هاي آکريليک به سادگي و با استفاده از آب تميز خواهند شد .
 

تفاوت-های-رنگ-روغن-و-رنگ-آکريليک


دوره های آموزش نقاشی آکريليک 

با توجه به استقبال علاقه مندان از دوره هاي آموزشي نقاشي آکريليک مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزراي دوره هاي آموزشي نقاشي آکريليک کرده اند . در اين ميان يکي از معتبرترين مراکزي که اقدام به ارائه دوره هاي آموزشي نقاشي آکريليک کرده است مرکز آموزش مجازي پارس است . مرکز آموزش مجازي پارس به مدیریت میثم شکری ساز با ارئه بسته هاي آموزشي نقاشي آکريليک علاقه مندان را با اصول و مباني و تکنيک هاي اين هنر آشنا مي سازد.

مدرک نقاشی آکرولیک 

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس