مقاله سیستم عامل ویندوز 7

سیستم عامل ویندوز 7 یكی از سیستم عامل های ساخت شركت مایكروسافت است كه پس از ویندوزهای XP و Vista وارد بازار شد. ساختار كلی این ویندوز به مراتب از سیستم عامل های گذشته قوی تر است و امكانات متفاوتی را در اختیار كاربران می گذارد. این امكانات یا در سیستم عامل های قبل نبوده اند و یا اگر بودند در ویندوز 7 به كیفیت بالاتری رسیده اند. از جمله ی این امكانات عبارت است از:
1. شخصی سازی محیط گرافیكی: ( سیستم عامل ویندوز 7 )

با انتخاب گزینه ی personalize در صفحه ی اصلی ویندوز 7 می توان از امكاناتی همچون تغییر تم گرافیكی ویندوز، تغییر جلوه های بصری و انتخاب تصویر پیش زمینه ی دلخواه بهره برد. همچنین با انتخاب گزینه ی Windows color می توان تركیب رنگ كلی محیط ویندوز را تغییر داد.از دیگر مواردی كه باید به آن اشاره كرد امكان تغییر و شخصی سازی screen saver در ویندوز7 است. از داخل گزینه personalize اقدامات دیگری همچون شخصی سازی Taskbar انجام می گیرد. در ضمن در همین بخش می توان از ابزار های آسان سازی جهت دید بهتر همچون تغییر در ابعاد و یا نشانگر و... استفاده كرد.

2. تنظیمات آیكون ها: از طریق گزینه ی view در صفحه ی اصلی ویندوز اندازه ی آیكون های موجود تغییر می كنند. همچنین عبارت sort by آیكون ها را به صورت های مختلفی مرتب می كنند مثلا مرتب كردن آیكون ها به ترتیب تاریخ ایجادآن ها.

برای ثیت نام در دوره آموزش سیستم عامل ویندوز 7 کلیک کنید.
3. Gadgets: ( سیستم عامل ویندوز 7 )

ابزاریست كه به وسیله ی آن می توان از امكاناتی همچون تاریخ، ساعت، CPU meterو... در صفحه ی اصلی ویندوز بهره برد و یا در آنها تغییر ایجاد نمود. مانند تغییر سایز در آنها و یا تغییر شكل ظاهری آنها.
4. Start menu: ( سیستم عامل ویندوز 7 )

از طریق این بخش می توان به ابزار ها و نرم افزار های نصب شده و موجود در ویندوز دست پیدا كرد. همچنین برای دستیابی به پنجره ی My computer و Control panel و دیگر موارد بسیار ضروری باید از این قسمت اقدام كرد.
5. Accessories: ( سیستم عامل ویندوز 7 )

تعدادی از ابزار های طراحی شده و قابل استفاده در این بخش عبارتند از ماشین حساب، Connect to projector، Notepad، Word pad، Paint، Run و...
6. Main Trance: ( سیستم عامل ویندوز 7 )

این ابزار ها در جهت حفظ آنچه كه در اختیار داریم می تواند مؤثر باشد. برای مثال می توان از شرایط فعلی ویندوز نسخه ی پشتیبان تهیه كرد تا در مواقع ضروری برای مثال در هنگام ویروسی شدن رایانه از آن استفاده كرد.
7. System tools: ( سیستم عامل ویندوز 7 )

از این قسمت می توان به ابزار هایی همچون Character map، Disk cleanup، Disk defragment، internet Explorer و... دستیافت.
8. كار با عكس و فیلم:

در ویندوز 7 قابلیت انجام اعمال مختلفی بر روی عكس ها وجود دارد كه می توان از میان آنها به قابلیت Edit (تصحیح) با نرم افزار Paint، انتخاب تصویر به صورت پس زمینه ی صفحه ی ویندوز و... اشاره كرد. همچنین نرم افزار DVD Maker قابلیت تولید و تغییر فیلم را دارد.
9. Windows fax & scan:

با استفاده از این برنامه و قابلیت های این محیط می توانیم فكس های دریافتی و ارسال شده را براحتی مدیریت كنیم.

10. تنظیمات Registry: تنظیمات اولیه ی ویندوز در این قسمت وجود دارد. پس از نصب هر نرم افزار نیز Value های مربوط به آن نرم افزار به وجود می آید كه در واقع وظیفه و عملكرد آن نرم افزار را تعیین می كند. خود كاربران نیز به اقتضای نیز می توانند value های متفاوتی در Registry به وجود بیاورند و انواع و اقسام اطلاعات را ذخیره كرد.

11. Programs)) Control panel: این قسمت نمایشگر تمام نرم افزار های نصب شده روی ویندوز است كه می تواند امكان  Uninstall، تغییر و تعمیر نرم افزار را به ما بدهد.

12. Hardware)) Control panel: از امكانات قابل اشاره ی این بخش می توان به شناسایی سخت افزار های ناشناخته شاره كرد. به وسیله ی این بخش كاربر می تواند تمامی سخت افزار های متصل را ببیند.

13.  ‍Clock and region))Control panel: این قسمت قابلیت تغییر و اصلاح تاریخ دستگاه، زبان پیش فرض، موقعیت جغرافیایی و... را به ما می دهد.

14.Appearance))Control panel: شامل بخش های مختلفی از قبیل شخصی سازی و Folder Option است كه برای مدیریت فایل های افراد كاربرد دارد.

15. System and security))Control panel: در این قسمت ابعاد امنیتی ویندوز را می توان تنظیم كرد و شامل قسمت هایی همچون Windows update، Firewall، Action center و... می باشد.

16. مدیریت سرویس ها در ویندوز7: در قسمت Administrative Tools بخش Services وجود دارد كه این سرویس ها در مواقعی نیاز به راه اندازی مجدد دارند و از این طریق می توانیم آنها را مجددا Restart بكنیم.

16. مدیریت كاربران در ویندوز 7: در قسمت User account كاربران می توانند دست به تغییراتی از جمله تغییر مشخصات خود، عكس و تغییر رمز ورود خود بزنند. از همین بخش همچنین می توان حساب كاربری جدید نیز به وجود آورد.

17. مراجعه به اسناد: با كلیك كردن بر روی نام كاربردی، هركابر می تواند اسناد ذخیره شده ی مربوط به خود را در دسترس ببیند از جمله ی این اسناد می توان به دانلود ها، فیلم ها، موسیقی ها، بازی ها و... اشاره كرد.

18. Device manager: این بخش برای مدیریت سخت افزار ها به كار می رود. از جمله كاربردهای این بخش نصب و حذف و اسكن سخت افزاری رایانه است.

19. بررسی بهبود كاركرد سیستم: در بخش Advance system setting با انتخاب گزینه ی Performance می توان با توجه به نوع كار، كاربر می تواند برخی موارد را حذف كند و برای مثال برخی از تحركات گرافیكی را از قلم بیندازد.

20. Internet option: با مراجعه به مرورگر Internet Explorer می توان با مراجعه Internet option برخی مسائل مربوط به اینترنت را تغییر دهیم مانند ایجاد و تغییر Home page، پاك كردن تاریخ و هیستوری و تنظیمات دیگر در مورد امنیت اینترنت و ایجاد محدودیت برای دستیابی به سایت ها.

21. تنظیمات شبكه: كاربر می تواند در قسمت Network and internet (network and sharing center) به تنظیمات اتصال به شبكه بپردازد.

مقاله سیستم عامل ویندوز 7

نکته مهم:

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان این فرم را تکمیل کنید و یا عدد 2 را به 30006016 پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی پیرامون دوره آموزش مجازی ایمنی صنعتی(HSE Plan) و مدرک معتبر پایان دوره آن در اختیارتان خواهند گذاشت.

نرم افزار Word

برنامه ی Word یك نرم افزار برای تنظیم و ساخت فایل های متنی است كه امكانات متفاوتی را در اختیار ما قرار می دهد. در آغاز كار با این نرم افزار آیكون ها و بخش های مختلفی است كه جلب توجه می كند كه از آن جمله می توان به نوار وضعیت، نوار عنوان، خط كش ها، نوار دسترسی سریع، محیط تایپ و... اشاره كرد كه هركدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. در این نرم افزار به سادگی می توان یك فایل را به وجود آورد و ذخیره كرد، حتی برای سهولت كار از كلیدهای میانبر برای دستیابی سریع به بخش های مختلف تعبیه شده است. از طریق تنظیم نما ها می توان صفحه را در ابعاد و اندازه ی مختلف تنظیم كرد. اما برخی از مواردی كه در كار با نرم افزار  Word باید مورد نظر قرار بگیرند عبارتند از:

1. تنظیمات فونت: در قسمت تنظیمات مربوط به فونت یا همان خط نوشتاری كاربر می تواند نوع قلم، سبك فونت، رنگ و سایز فونت فارسی و انگلیسی را تعیین كند.

2. تنظیمات پاراگراف: وظیفه ی اصلی بخش پاراگراف در این نرم افزار ترازبندی متن نسبت به حاشیه ها، تنظیم فاصله  ی بین سطور، تنظیم فاصله بین پاراگراف ها و تنظیم تو رفتگی پاراگراف ها می باشد.

3. ایجاد لیست و درج كاراكتر های ویژه: شماره ها برای لیست كردن اقلام استفاده می شوند. قابلیت Numbering این امكان را به كاربر می دهد. با استفاده از ریبون Home در گروه paragraph این كار انجام می پذیرد.

4. درج كاراكتر های ویژه: برای نمایش یك كاراكتر ویژه می توان از قسمت Symbol اقدام كرد كه در منوی Insert قرار دارد.

5. كپی و جستجو در سند: كپی كردن یك متن در Word از دو طریق قابلیت انجام دارد. یكی از طریق زبانه ی Home و دیگری از طریق راست كلیك و انتخاب واژه ی Copy و Paste. برای جستجو نیز می توان از روی زبانه ی Home گزینه ی Find را انتخاب كرد.

6. Undo و Redo: به ترتیب برای بازگشت به یك مرحله قبل از ویرایش و یك مرحله بعد و آخرین مرحله ی ویرایش استفاده می شود.

7. Page Layout: در این قسمت می توان اقداماتی همچون تعیین اندازه ی كاغذ، تعیین جهت كاغذ، تنظیم حاشیه ی كاغذ، تغییر رنگ پس زمینه، ایجاد تصویر واترمارك و... را انجام داد.

8.  HeaderوFooter: برای به وجود آوردن سر صفحه و پا صفحه از منوی Insert گزینه ی HeaderوFooter را باید انتخاب كرد كه عموما مربوط به شماره ی صفحه، تاریخ و ساعت می شود.

9. پاورقی: برای انجام عملیات پاورقی نویسی به دو طریق می شود اقدام كرد یكی از طریق گزینه ی Insert footnote و یا با استفاده از كادر محاوره ی Footnote & Endnote

10. چند ستونی كردن متن: برای چند ستونی كردن صفحه می بایست از زبانه ی Page Setup گزینه ی Columns را انتخاب كنیم و تعداد مورد نیاز ستون ها را تنظیم كنیم.

11. Borders: برای به وجود آوردن حاشیه ی صفحه كه متشكل از خط و یا اشكال می تفاوت است باید به قسمت Borders and Shading مراجعه كرد كه در آن قسمت قابلیت ایجاد و تنظیمات حاشیه موجود است.

12. رسم جدول: برای رسم جدول پس از رفتن به Insert باید بر روی عبارت Table كلیك كرد. در این قسمت كاربر به راحتی می تواند تعداد ردیف ها و ستون ها و... را تنظیم كند. همیشه با كلیك را در خانه های جدول و فشار دكمه ی Insert می توان تعداد خانه های جدول را اضافه كرد. هم چنین از Delete cells و Merge به ترتیب برای حذف و ادغام خانه های جدول می توان بهره گرفت. لازم به ذكر است در بحث جدول نرم افزار Word قابلیت های دیگری به خصوص در بخش تنظیمات گرافیكی جداول دارد.

13. Word art: برای استفاده از جذابیت های بیشتر بصری متون است كه عبارت مذكور در زبانه ی Insert و در قسمت Text قابل حصول است.

14. رسم شكل: Word این امكان را می دهد تا افراد بتوانند شكل های هندسی مورد نیازشان را ترسیم كنند. در زبانه ی Insert و بخش illustration گزینه ی Shapes این وظیفه را بر عهده دارد.

برنامه ی PowerPoint

برنامه ی  PowerPoint یك نرم افزار برای تنظیم و ساخت اسلاید های متنی با جذابیت های بصری است كه امكانات متفاوتی را در اختیار ما قرار می دهد. در آغاز كار با این نرم افزار آیكون ها و بخش های مختلفی است كه جلب توجه می كند كه از آن جمله می توان به نوار دسترسی سریع، ریبون ها، اسلایدهای موجود پیش فرض، ناحیه ی انتخاب اسلاید، نوار وضعیت و پنجره یادداشت و... اشاره كرد كه هركدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. اما برخی از مواردی كه در كار با نرم افزار  PowerPointباید مورد نظر قرار بگیرند عبارتند از:

1. ایجاد اسلاید جدید: با مراجعه به دكمه ی Office و عبارت New می توان یك صفحه ی جدید برای شروع به كار در این نرم افزار به وجود آورد.

2. چیدمان اسلاید: چیدمان محل قرار گیری عنوان، متن و عناصر گرافیكی را مشخص می كند. در بحث از چیدمان ها، چیدمان نگارشی و چیدمان های كادر محتویات دارای اهمیت ویژه ای است.

3. درج و حذف اسلاید: با كلیك بر روی گزینه ی Home و در قسمت Slide با فشردن عبارت New slide می توان اسلاید جدیدی با آخرین چدیدمان انتخاب شده ایجاد كرد. برای حذف نیز پس از انتخاب اسلاید باید از گزینه ی Delete Slide استفاده كرد.

4. تم: یك تم محل قرار گیری كادرها، نوع و اندازه ی فونت، رنگ و پس زمینه ی اسلاید را تعیین می كند.

5. طراحی و اعمال تم در اسلاید: با رفتن به زبانه ی Design با استفاده از گروه دستورات تم می توان از طرح های آماده استفاده كرد.

6. اعمال پس زمینه ی جدید در اسلاید: با مراجعه به زبانه ی Design و فشردن Background style می توان برای اسلاید پس زمینه به وجود آورد.

7. تغییر خصوصیات فونت: برای رنگ، شكل و اندازه ی فونت در این نرم افزار باید از زبانه ی Home وارد Font شد و از ابزار های موجود در آن استفاده كرد.

8. تنظیم پاراگراف: تنظیم پاراگراف در پاورپوینت مانند Word دارای اهمیت است و كاربران برای تنظیم پاراگراف ها می توانند از زبانه ی Home و بخش Paragraph استفاده كنند.

9. روش های مختلف نمایش: اسلاید های پاورپوینت را می توان به صورت های مختلفی مشاهده كرد كه بستگی به تنظیم كاربر دارد. از جمله ی این نما ها باید به نمای معمولی، نمای دسته بندی اسلاید، نمای یادداشت و نمای نمایش اسلاید اشاره كرد. لازم به ذكر است كه تنظیم نمایش اسلاید از زبانه ی View و گروه Presentation View قابل پیگیری است.

10. رسم تصویر: برای ترسیم یك تصویر مانند اشكال هندسی در این نرم افزار باید از طریق منوی Home و بخش Drawing عمل نمود. روش دیگر نیز همان راهی است كه در برنامه ی Word وجود دارد.

11. افزودن تصویر: برای اضافه كردن تصویر به اسلاید ها از دو روش می توان بهره برد كه در یكی از آنها باید به منوی Insert رفت و از گروه Illustration گزینه ی Photo را انتخاب كرد.

12. افزودن فیلم: گاهی پیش می آید كه برای توضیح بیشتر یك مطلب در بین اسلاید ها نیاز به فیلم پیدا می كنیم. برای قرار دادن فیلم باید از منوی Media insert گروه Media clip روی گزینه ی Movie كلیك كرد.

13. افزودن فایل صوتی: باید از منوی Media insert گروه Media clip روی گزینه ی Sound كلیك كرد.

14. ایجاد جلوه های ویژه: برای ایجاد جذابیت در متن ها و عكس های به كار رفته در اسلاید ها می توان به آنها تحرك بخشید كه این مسئله با استفاده از قسمت Animation قابل تحقق است و از جمله امكاناتی كه این قسمت به ما می دهد عبارت است از ایجاد حركت در اسلایدها، نوشته ها، گذاشتن موسیقی برای اسلایدها و...

15. تنظیمات مربوط به صفحه بندی: از طریق امكانات بخش مربوط به صفحه بندی، كاربر پاورپونت می تواند اعمالی همچون شماره بندی اسلایدها، ایجاد هدر اند فوتر برای اسلاید، ایجاد تاریخ و زمان برای اسلاید انجام دهد.

16.كامنت گذاری در اسلایدها: كاربران نرم افزار می توانند از منوی Review و قسمت New comment كادر یادداشت را گشوده و یادداشت خود را پیرامون اسلاید مربوطه بنویسند.

برنامه ی Excel

برنامه ی Excel یك برنامه ی صفحه گسنرده است یعنی برنامه ای است كه اطلاعات متنی و عددی را در قالب جدول نگهداری می كند. ساختار جدولی برنامه باعث می شود كاربران بین داده های موجود در خانه های جدول ارتباط برقرار كنند. در آغاز كار با این نرم افزار آیكون ها و بخش های مختلفی است كه جلب توجه می كند كه از آن جمله می توان به دكمه ی آفیس، نوار ابزار دسترسی سریع، ریبون ها، نوار فرمول، سرسطرها، سر ستون ها، نوار پیمایش، نوار وضعیت و... اشاره كرد كه هركدام وظایف خاصی را بر عهده دارند. اما برخی از مواردی كه در كار با نرم افزار  Excel باید مورد نظر قرار بگیرند عبارتند از:

1. برخی از مفاهیم اولیه: كارپوشه (Work Shop)، كاربرگ (Work Sheet)، برگ نمودار (Chart sheet)

2. انواع اطلاعات :  اطلاعات موجود در سلول یا مقدار است و یا فرمول. مقدار به چهار نوع عدد، تاریخ، ساعت و متن تقسیم می شود. فرمول شامل محاسباتی است كه در نتیجه ی انجام آن یك مقداربه دست می آید.

3.ایجاد یك Workbook: با كلیك بر دكمه ی آفیس و كلیك بر عبارت New می توان یك Workbook جدید به وجود آورد.

4. Auto fill: با كشیدن این دستگیره تمامی محتویات سلول مورد نظر در سلول های مجاور نیز پدیدار می شوند.

5. آدرس دهی مطلق و نسبی: آدرس نسبی موقعیت سلول را نسبت به سلولی كه فرمول در آن وارد می شود نشان می دهد و آدرس مطلق موقعیت مطلق سلول را مشخص می كند.

6.Template: فایلی است كه یك بار آن را طراحی و ایجاد كرده و به صورت یك الگوی مشخص بارها مورد استفاده قرار می گیرد.

7. اضافه كردن سطر: این كار به دو روش صورت می گیرد كه یكی از آنها با ورود به زبانه ی Home گروه Cell دكمه ی Insert و گزینه ی Insert sheet rows حاصل می شود.

8. اضافه كردن ستون: اضافه كردن سطر: این كار به دو روش صورت می گیرد كه یكی از آنها با ورود به زبانه ی Home گروه Cell دكمه ی Insert و گزینه ی Insert sheet columns حاصل می شود.

9. حذف سطر و ستون: برای حذف سطر می توان از زبانه ی Home گروه Cell دكمه ی Delete را انتخاب كرد و به فراخور سطر یا ستون بودن سلول های مورد نظر یكی از گزینه ها را اختیار كرد.

10. تغیرات در ظاهر: Excel این امكان را می دهد كه كاربر بتواند در ارتفاع طول، عرض ستون و.. تغییر ایجاد كند.

11. ترازبندی محتویات سلول: از گروه Alignment در تب Home برای ترازبندی محتویات سلول استفاده می شود.

12. دیگر امكانات قست Home: علاوه بر آنچه گفته شد در این قسمت می توان به قابلیت تنظیم قلم، تنظیم خصوصیات كادر سلول، رنگ آمیزی سلول و محتویات آن، كپی كردن قالب بندی سلول، حذف قالب بندی سلول اشاره كرد.

13. مدیریت Workbook ها: نرم افزار Excel قابلیت مدیریت Workbook ها را دارد. از جمله قابلیت هایی نظیر جا به جایی بین كاربرگ ها، تغییر نام كاربرگ ها، انتخاب Sheet های مجاور، انتخاب كلیه ی sheet ها و...

14. اصول حفاظت از كاربرگ ها: در برنامه ی Excel حتی قابلیت رمز گذاری بر روی كاربرگ ها وجود دارد كه جز كاربر اصلی كسی به اطلاعات دسترسی نداشته باشد.

15. اجزای فرمول ها: هر فرمول دارای چهار جز است اول مقادیر ثابت دوم آدرس سلول ها سوم عملگرها چهارم توابع كه برخی از آنها مانند تابع به چندین بخش دیگر تقسیم می شوند.

16. عملگرها: عملگرها خود به 4 قسمت تقسیم می شوند اول عملگرهای محاسباتی دوم عملگرهای مقایسه ای سوم عملگرهای رشته ای چهارم عملگرهای آدرس

17. توابع: به چندین بخش تقسیم می شود مانند: توابع مالی، توابع تاریخ و ساعت، توابع ریاضی، توابع آماری، توابع جستجو و مرجع، توابع پایگاه داه، توابع متنی، توابع منطقی، اطلاعاتی و مهندسی

18. انواع خطاها: #REF!، #NAME?، #VALUE!و... كه هركدام نیز راه برون رفت برای خود دارند.

19. نمودارها: نرم اافزار Excel برای ساده تر كردن فهم محاسبات قابلیت این را دارد كه تمام نتایج را به صورت گرافیكی و نموداری ارائه نماید. در این نرم افزار انواع و اقسام نمودار تعبیه شده است كه به فراخور زمان از آن می توان استفاده كرد.

20. انواع نمودار موجود در Excel: ستونی، خطی، كلوچه ای، میله ای، ناحیه ای، پراكندگی، سهام، سطحی، دونات، حبابی و رادار

21. نمودار سه بعدی: این نرم افزار با امكانات متفاوتی خود قابلیت ترسیم نمودار به صورت 3D نیز دارد.

22. قابلیت Auto complete: قابلیتی است كه در موارد یكی كردن داده های متنی و مشابه به كار می رود.

23. ایجاد فرم ورود اطلاعات: یكی از امكاناتی است كه اكسل برای سهولت ورود اطلاعات به ما می دهد.

24. امكانات دیگری برای كار با داده ها: Auto filter، Subtotal، Validation و...

25. چاپ اطلاعات: برنامه ی اكسل امكانات زیادی برای صفحه بندی و چاپ ارائه می دهد. از جمله می توان به امكان تعیین ناحیه ی چاپ، حذف ناحیه ی چاپ، ایجاد كنترل Page break، حذف Page break و... اشاره كرد.

26.حاشیه و جهت صفحات: با استفاده از Page setup و دكمه ی Margins می توان حاشیه های فضای چاپ و دیگر موارد مربوط به چاپ را كنترل و مدیریت كرد.

برنامه ی Access

1. تعاریف اصطلاحات اولیه: جدول (محلی برای نگه داری اطلاعات مربوط به هم كه از چندین سطر و ستون تشكیل می شوند)، فیلد (هریك از ستون های یك جدول را فیلد می گویند)، ركورد (مجموعه ی مرتبی از فیلد های مربوط به یك عنصر خاص را كه اطلاعات مربوط به آن عنصر به خصوص در جدول را مشخص می كند ركورد می نامیم)، پایگاه داده(مجموعه ای از اطلاعات مرتبط به هم كه از یك یا چندین جدول اطلاعاتی مختلف كه به نحوی باهم مرتبط هستند یك پایگاه داده را تشكیل می دهند).

2. ارتباط بین جداول:  برای اینكه بین دو جدول پایگاه داده ارتباط برقرار شود لازم است فیلد مشتركی بین آنها وجود داشته باشد. بهترین فیلد برای بر عهده گرفتن این نقش فیلد كلید اولیه جدول می باشد.

3. اجزای یك پایگاه داده: در برنامه ای مانند Access اصلی ترین عنصرهای موجود در یك پایگاه داده جدول ها می باشند كه بین آنها ارتباط منطقی برقرار است و برای اینكه بتوان به سهولت به آنها دسترسی پیدا كرد به عناصر دیگری نیاز است كه عبارتند از فرم (برای ورود اطلاعات جدید به داخل جدول ها)، درخواست (جهت استخراج اطلاعاتی از جدول های پایگاه داده)، گزارش (برای چاپ اطلاعات خاص از جدول پایگاه داده).

4. الگو: Access پهنه ی گسترده ای از الگوهای لازم برای تسریع فرآیند ساخت داده ی مورد نظر را در اختیار دارد. الگو پایگاه داده ی از پیش ساخته ای می باشد كه جدول ها، فرم ها، درخواست ها و گزارش های مورد نیاز برای انجام عملیات های مختلف بر روی آن وجود دارد.

5. روش ساخت پایگاه داده: با رفتن به قسمت آفیس و كلیك بر روی گزینه ی New و فشردن گزینه ی Sample template می توان از الگوهای پیش فرض نرم افزار استفاده كرد. مانند الگوهای Marketing projects و...

6. نماهای اصلی: در برنامه ی  Access دو نمای اصلی برای كار با جداول وجود دارد اول نمای Data sheet و دوم نمای Design

7. تغییر خصوصیات فیلدها: كاربر می تواند خصوصیات داده هایی را كه باید در فیلد های جدول نگهداری شوند مشخص كند. ازطریق خصیصه ی Size می توان تعداد كاراكتر های قابل درج در فیلدهای منو و نامبر را از این طریقه مشخص نمود. علاوه بر این می توان همترازی داده های نشان داده شده در فیلد را از طریق خصیصه ی Format مشخص كرد. همچنین از طریق خصوصیت Default value می توان مقدار پیش فرض نمایش یافته در یك فیلد را مشخص نمود.

8. قواعد تایید اعتبار: چنانچه بخواهیم می توانیم داده های درج شده در یك فیلد خاص را به محدوده ی خاصی از ارقام محدود كنیم. به منظور انجام چنین تنظیماتی از خصوصیت Validation rule استفاده می شود.

9. ورود اطلاعات از Excel: یكی از ویژگی های مهم Access توانایی نمایش و كار بر روی كاربرگ اكسل و داخل كردن آنها به پایگاه داده ی خود است. برای این مسئله می توان از زبانه ی External data، ریبون Import و گزینه ی Excel اقدام نمود.

10. نمای Pivot table و Pivot chart View: نماهای مذبور این امكان را در اختیار می گذارد كه ساختار سازمانی داده های یك جدول را به طور كامل تغییر داده و محتویات جدول را به طریق دگری نمایش دهیم.

 11. مرتب سازی داده ها یا فیلتر كردن آنها: برنامه ی Access قابلیت های زیادی پیرامون مرتب سازی داده ها در اختیار كاربر قرار می دهد. برای مرتب سازی داده ها و یا فیلتر كردن داده ها باید از زبانه ی Home، ریبون Sort and filter اقدام كرد.

12. انواع درخواست: درخواست انتخاب (داده های خاصی از پایگاه داده را استخراج كرده، آنها را برگزیده و نمایش می دهد)، درخواست Make table (قادر است جدول دیگری را از داده های استخراج شده ی پایگاه داده ایجاد نماید)، در خواست Delete (داده های استخراج شده را از پایگاه داده پاك می كند).

13. در خواست جدید: برای ساخت در خواست جدید باید به زبانه ی Create، ریبون Other رفته و بر روی دكمه ی Query wizard كلیك كرد و پس از تنظیم موارد نتیجه به نمایش در می آید.

14. فرم: برای ساخت یك فرم جدید در پایگاه داده باید به سراغ زبانه ی Create، ریبون Forms و دكمه ی More forms رفت. در این حالت لیستی از گزینه های ساخت فرم نمایش میابند. یا از طریق دكمه ی Form wizard  نیز می توان دست به چنین اقدامی زد. البته ساخت فرم به صورت دستی نیز میسر است و با كلیك بر روی ابزار Blank Form این امكان میسر می شود.

15. گزارش: چهارمین عنصر اصلی یك پایگاه داده گزارش و یا Report نام دارد. گزارش ها مانند فرم ها عناصری از یك پایگاه داده هستند كه بر اساس داده های درج شده در جداول ساخته می شوند. هدف اصلی از گزارش ها تهیه ی نسخه ی چاپی آنها می باشد. جهت ساخت یك گزارش دو راه وجود دارد؛ اول استفاده از Report wizard و دوم طراحی گزارش از ابتدا و بدون استفاده از Wizard

16. تنظیمات و رنگ گزارش: ابزار Report design tools این امكان را می دهد كه كاربر پیرامون خصوصیات ظاهری گزارش دست به تغییراتی بزند.

17. تنظیمات صفحه ی گزارش: Access در زمینه ی چاپ گزارش امكانات جانبی متفاوتی را برای دقیق تر انجام دادن چاپ گزارش در اختیار كاربر قرار می دهد. از جمله ی انها می توان به قابلیت پیش نمایش، قابلیت تنظیم حاشیه ها و... همچنین از امكانات دیگری كه در برنامه ی Access می توان نام برد قابلیت تهیه ی برچسب های پستی است.

نکته مهم:

اگر هنوز ثبت نام نکرده اید برای درخواست مشاوره تلفنی رایگان این فرم را تکمیل کنید و یا عدد 2 را به 30006016 پیامک نمایید. مشاورین مرکز در اسرع وقت با شما تماس گرفته و اطلاعات کاملی پیرامون دوره آموزش مجازی ویندوز 7 مقدماتی و مدرک معتبر پایان دوره آن در اختیارتان خواهند گذاشت.

مبحث اینترنت

اینترنت امروزی از تعداد زیادی شبكه های گسترده (WAN) و شبكه های محلی (LAN) ساخته شده كه توسط وسایل متصل كننده به یكدیگر متصل شده اند. یكی از خصوصیات اینترنت این است كه دائما تغییر می كند و شبكه هایی در آن ایجاد یا حذف می شود. در بحث از اینترنت مفهوم ISP دارای جایگاه ویژه ای است چرا كه اكثر كاربرانی كه می خواهند از اینترنت استفاده كنند به آن ها متصل می شوند. این ISP ها سرویس اتصال به اینترنت را فراهم می كنند. نكته ی دیگری كه در بحث اتصال به اینترنت باید بازگو شود بحث پروتكل است. پروتکل، مجموعه قواعد حاکم بر یک سیستم مخابراتی است  كه به منظور آن که مخابره ای صورت بگیرد باید دو سیستم مخابره کننده داده از یک پروتکل مورد توافق طرفین استفاده کنند. هر شبكه ی كامپیوتری از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشكیل می شود. سخت افزار خود از سه قسمت تشكیل شده است اول میزبان دوم واسطه ی میانی و سوم كانال. سیستم انتقال داده نیز 5 قسمت است اول پیغام دوم فرستنده سوم گیرنده چهارم رسانه ی انتقال و پنجم پروتكل. كاربران اینترنت می توانند با استفاده از یك مودم و مرور گرهای وب از منابع موجود بر روی اینترنت بهرمند شوند، اما مواردی كه در جهت كار با اینترنت باید بدانیم عبارت است از:

1. نحوه ی اتصال به اینترنت: راه های مختلفی برای اتصال وجود دارد از جمله دیال آپ، ADSL، مودم وایرلس

2. پارامترهای انتخاب مرورگر: سازگاری، امنیت، جذابیت و گیرائی، كارائی، استفاده ی آسان

3.انواع مرورگر های رایج: فایرفاكس، اینترنت اكسپلورر، گوگل كروم، اُپرا و...

4. مفهوم موتور جستجو: به برنامه ای گفته می شود كه كلمات كلیدی را در یك سند یا بانك اطلاعاتی جستجو می كند. از جمله ی آنها می توان به یاهو و گوگل و MSN اشاره كرد.

5. منوهای مرورگر اینترنت اكسپلورر:منوی File، منوی Edit، منوی View، منوی Favorite

6. Internet Option و History: تنظیمات مربوط به مرور گر در قسمت Internet Option انجام می شود. بخش History نیز بخشی است كه تاریخچه ی مراجعات را ذخیره می كند.

7. بخش های مختلف Internet Option: تنظیمات General، security، Privacy، Content البته در مرور گر فایرفاكس زبانه های دیگری نیز با نام های Tabs، Application، Sync، Advance وجود دارد.

8. مفهوم ایمیل: ایمیل یا همان پست الكترونیكی فضایی است كه امكان تبادل نامه های و پیام های الكترونیكی را برای ما میسر می كند. در فارسی به آن رایانامه نیز می گویند. برای ساخت ایمیل می توان از امكانات سایت های Yahoo و Google استفاده نمود.

9. قسمت های اصلی ایمیل: قسمت های اصلی ایمیل عبارتند از Inbox،Draft،Send،Trash، Spam كه هركدام وظیفه ی خاصی را در یاهو بر عهده دارند. اما در گوگل بخش های دیگری وجود دارد مانند گزینه ی Starred، Important، Sent mail، Draft كه تقریبا به جز اندكی تفاوت همان ویژگی های یاهو را دارند.

10.ارسال ایمیل: برای یادداشت ایمیل و ارسال آن می بایست از گزینه ی Compose message در یاهو استفاده نمود. در گوگل هم از واژه ی Compose برای این امر می توان بهره گرفت.

11. نرم افزار های مدیریت دانلود: نرم افزار های Download manager و Download Accelerator نرم افزار های مدیریت دانلود هستند كه قابلیت های مختلفی از جمله دانلود در زمان های متفاوت را به ما می دهد.

12. مفهوم Download و Upload: به عملیات دریافت فایل (صوتی، تصویری، متنی و...) در فضای اینترنت دانلود و به ارسال فایل به فضای اینترنت برای به اشتراك گذاری آن با دیگران Upload می گویند.

13. برخی از امكانات موجود در فضای اینترنت: جستجوی نقشه و Map تمام شهرها و كشورها، وجود Translator ها یا همان ترجمه گرها مانند ترجمه گر گوگل، جستجوی متن، عكس، صدا و فیلم و...

14. یاهو مسنجر: نرم افزاری است كه امكان مكالمه و مكاتبه ی Online را به كاربر می دهد و كاربر می تواند با ایجاد گروه های مختلف به تبادل اطلاعات و مكالمه با دیگران و  Chatبپردازد. از دیگر امكانتی كه یاهو مسنجر دارد امكان Chat تصویری بین كاربران می باشد.

مباحث سخت افزار

1. جعبه ی كامپیوتر جایگاه هارد دیسك، حافظه، رم، سی پی سو، برد اصلی و سایر برد های سخت افزاری مانند مودم، كارت صوتی، كارت تصویری، كارت شبكه و... است. علاوه بر این منبع تغذیه ی برق نیز كه كار برق رسانی به كامپیوتر را بر عهده دارد در این قسمت تعبیه شده است. Case ها انواع و اقسام متعددی دارند كه برخی از آنها عبارتند از؛ Desktop،mini tower، Tower، Full tower.

2. منبع تغذیه: وظیفه ی برق رسانی را بر عهده دارد و با قدرت های متفاوت در بازار موجود است مانند : 250 وات 300 وات 230 وات و... در منبع تغذیه سه نوع كانكتور مختلف وجود دارد كه هركدام مربوط به قسمتی خاص از جعبه ی كامپیوتر است.

3. برد صلی: اصلی ترین برد در كامپیوتر است كه تمام قطعات كامپیوتر به صورت مستقیم و غیر مستقیم به آن متصل می شوند. بر روی برد اصلی تعدادی شكاف وجود دارد كه محل قرار گرفتن كارت های گوناگون است. همچنین بر روی آن محلی برای استقرار CPU تعبیه شده است.

4. CPU: بخش اصلی یك كامپیوتر است. اولین CPU 8086 بود كه بعد ها پیشرفته تر شد و هرچه ‍CPU بالاتر و پیشرفته تر باشد سرعت رایانه بیشتر است از جمله ی مدل های CPU به مدل های پنتیوم می توان اشاره كرد.

4. RAM: حافظه ی تصادفی یا رم عبارت است از برد كوچكی كه انواع گوناگونی دارند و همه ی آنها دارای خصوصیات متفاوتی همچون نوع یا شكل چیپ، سرعت دستیابی و ظرفیت است.

5. فلاپی: این وسیله ابزاری برای جا به جایی و نگهداری اطلاعات می باشد. و در دو نوع 5 و 1.4 اینچ و 3و 1.2 اینچ وجود دارد. امروز به هیچ وجه از آن استفاده نمی شود چرا كه كم حجم است و مقرون به صرفه نیست.

6. هاردیسك: نوعی حافظه ی پایدار كه با خاموشی دستگاه اطلاعات را پاك نمی كند و نسبت به فلاپی هم سرعت بالاتری دارد و هم ظرفیت بالاتری دارد.

7.كارت گرافیك: این كارت حاوی قسمت هایی برای نمایش متن و تصویر در كامپیوتر می باشد و در دو حالت روی بُرد اصلی یا جدا از برد اصلی وجود دارد.

8. مانیتور: متداول ترین خروجی در رایانه كه وظیفه ی نمایش اطلاعات فرستاده شده از جانب CPU را دارد. كه سه نوع تك رنگ، سیاه و سفید و رنگی است.

9. صفحه كلید: مرسوم ترین وسیله ی ورودی در كامپیوتر كه مجموعه ای از نقطه های، حرف ها، عددها و نشانه ها است.

10. ماوس: یك وسیله ی ورودی دارای دو یا چند دكمه كه وسیله ی كنترل می باشد. ساده ترین كار همه ی ماوس ها جابه جایی مكان نماست.

12. كارت صوتی: كارتی است كه وظیفه ی پردازش، ضبط و پخش صدا را بر عهده دارد. دارای 4 كانكتور است 1. ورودی صدا 2. ورودی میكروفون 3. خروجی بلند گو 4. پورت وسیله ی بازی

13. جویستیك: نوعی ورودی كه برای بازی به كار می رود.

14. چاپگر: یك خروجی كه اطلاعات را روی كاغذ چاپ می كند و انواع سوزنی، جوهر افشان و لیزری دارد كه همه ی آنها به دو نوع سیاه و سفید و رنگی تقسیم می شوند.

15. اسكنر: وسیله ی انتقال عكس به رایانه است. دو نوع مختلف دارد كه عبارت است از اسكنر دستی و اسكنر رو میزی

16. مودم: امكان برقراری ارتباط بین دو كامپیوتر از طریق خط تلفن را به وجود می آورد. با استفاده از مودم می توان كلیه ی فایل ها را با دیگر كاربران به اشتراك گذاشت.

17. كارت شبكه: برای اتصال دو یا چند كامپیوتر به یكدیگر طوری كه بتوانند از اطلاعات هم استفاده كنند از كارت شبكه استفاده می شود.

ثبت نام در دوره سیستم عامل ویندوز 7

برچسب ها : انتشار دهنده: صادقیان|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس