اپتومتری چیست ؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله اپتومتری چیست ؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

اپتومتری چیست ؟

بینایی‌سنجی یا اپتومتری آزمایش چشم و ساختارهای مربوط به آن است برای کشف اختلالات بینایی و تجویز عدسی‌های مناسب یا دیگر وسایل کمک‌کننده به بینایی یا تمرین‌های چشمی برای جبران کاستی‌های دید. با توجه به دامنه گسترده رشته اپتومتری ، معادل فارسی آن ، بینایی سنجی، که در واقع ترجمه لغت به لغت ، کلمه اپتومتری می باشد ، معادل درستی به نظر نمی رسد.

اپتومتریست به عنوان یکی از مراقبین اولیه بهداشت با کمک ابزارها و دستگاه های موجود به بررسی و شناسایی مشکلات بینایی افراد می پردازد. پس از تشخیص نوع و میزان مشکلات بینایی مراجعان، از طریق تجویز وسایل کمک بینایی مانند عینک ،‌ لنزهای تماسی و انجام یکسری تمرینات و ورزش های چشمی و دادن توصیه ها و دستورات بهداشتی لازم (درمانهای غیر داروئی وغیر جراحی لازم)  به کارایی بیشتر سیستم بینایی آنها کمک می نماید علاوه بر این اپتومتریست طی معاینات دقیق چشمی در صورت وجود هر گونه اختلال یا بیماری که نیازمند درمان طبی باشد، بیماران را به سایر پزشکان مثل چشم پزشک ، متخصصین مغز و اعصاب ، داخلی و …  ارجاع می دهد. همچنین اپتومتریست  قادر است عینک طبی را که تجویز می کند، خود  با رعایت اصول علمی  ساخته و ارائه نماید.

بیش از 80% اطلاعات ما از محیط پیرامونمان از طریق سیستم بینایی کسب می شود.پس نقص در عملکرد این سیستم زیانی جبران نا پذیر است.از طرفی در حال حاضر در کشور ما افراد زیادی دارای مشکلات بینایی هستند. اجرای برنامه های پیشگیرانه در سنین کودکی به کاهش این مشکلات در بزرگسالی کمک   می کند. اپتومتریست می تواند نقش اصلی را در اجرای

این برنامه ها داشته باشد. یکی از مشکلات مرتبط با اپتومتری در کشور این است که مردم شناخت کافی از اپتومتریست و وظایف او ندارند. این عدم شناخت باعث شده در اکثر موارد برای هر نوع اختلالات و مشکلات بینایی، به جای مراجعه به اپتومتریست، به چشم پزشک مراجعه نمایند. بنابراین لازم است ضمن دادن اطلاعات بیشتر در راستای شناخت بهتر حوزه اپتومتری، فرهنگ سازی لازم صورت گرفته و در نتیجه آن زمینه استفاده مردم از خدمات اپتومتریستها در کشور بیش از پیش فراهم گردد.

فرصتهاي‌ شغلي‌ رشته‌ بينايي‌ سنجي‌ کدام است؟
مردم‌ اگر قابليت‌هاي‌ يك‌ بينايي‌ سنج‌ را بدانند، متوجه‌ مي‌شوند كه‌ در بسياري‌ از مواقع‌ به‌ جاي‌ مراجعه‌ به‌ چشم‌ پزشك‌ بايد به‌ بينايي‌ سنج‌ مراجعه‌ كنند. چون‌ بيشتر مردم‌ براي‌ عيوب‌ انكساري‌، تنبلي‌ يا انحرافات‌ چشم‌ به‌ چشم‌ پزشك‌ مراجعه‌ مي‌كنند و تمامي‌ اين‌ موارد در حيطه‌ كار يك‌ بينايي‌ سنج‌ است‌ مثلاً براي‌ درمان‌ انحرافات‌ چشم‌ ۵ روش‌ وجود دارد كه‌ ۴ روش‌ در حيطه‌ كار اپتومتريست‌ و يك‌ روش‌ در حيطه‌ كار چشم‌ پزشك‌ است‌.
شرح وظایف اُپتومتریست
اهم وظایف اپتومتریستها شامل موارد  زیر است:
• بررسی نارسایی های بینایی بزرگسالان و کودکان و تجویز نمره عینک برای رفع عیوب انکساری
• بررسی و تشخیص نارسایی های دیددوچشمی و درمان غیر دارویی و غیر جراحی آنها
• انجام تست های تشخیصی بیماری های بخش قدامی چشم از قبیل گلوکوم (آب سیاه ) و کاتاراکت ( آب مروارید)  و افتالموسکوپی( دیدن ته چشم) جهت ارجاع به متخصصین محترم چشم پزشک
• تمرینات ارتوپتیک (ورزشهای چشمی) به منظور درمان غیر جراحی اختلالات حرکتی چشم
• اندازه گیری میدان بینایی و ارزیابی دید رنگ و بٌعد
• انجام تست های ویژه از قبیل بیومتری،  اکواسکن و پاکیمتری چشم به عنوان پاراکلینیک تیم چشم پزشکی
• درمانی غیر جراحی فیکسیشن های غیر طبیعی و آمبلیوپتراپی(تنبلی چشم)
• ساخت و ارائه علمی و دقیق عینک طبی .

بهتر است همه بچه ها قبل از سه سالگي معاينه شوند و بعد از آن لازم است تا معاينات چشمي هر شش ماه يکبار تا سه سالگي تکرار گردند از سه تا ۲۵ سالگي تکرار ساليانه معاينات ضرورت دارد و بعد از آن تا چهل سالگي در صورت عدم وجود مشکل مي توان هر دو سال يکبار براي انجام معاينات چشمي مراجعه نمود . بعد از چهل سالگي و شروع پيرچشمي نيز ميتوان سالي يکبار معاينات را تکرار نمود. چه تفاوتي بين چشم پزشک و بينايي سنج وجود دارد و براي رفع چه نوع مشکلي بايد به هر کدام از اين دو گروه متخصصين مراجعه نمائيم ؟
بینایی سنج ها در کار تجویز عینک و لنزهای تماسی مهارت دارند و تخصص چشم پزشکان در کار درمان دارویی و جراحی بیماریهای چشمی است اگر چه که چشم پزشکان نیز به تجویز عینک و لنزهای تماسی می پردازند ولی مطمئناً هر کسی در زمینه کاری خودش تبحر و مهارت بیشتری دارد . بدیهی است کسانی که دارای مشکلات و اختلالات بینایی واضحی هستند می توانند از همان اول به بینایی سنج مراجعه نمایند و اجازه دهند که مشکل آنها توسط اپتومتریست بررسی و حل گردد و در صورتی که اپتومتریست تشخیص داد که نیازمند خدمات پزشکی هستند آنها را به پزشک مربوطه ارجاع دهد وکسانیکه اختلالات و بیماریهای چشمی واضحی دارند می توانند از همان ابتدا به چشم پزشک مراجعه نمایند . در هر صورت به هر کدام از این دو گروه متخصصین که مراجعه نمایید باید اطمینان یابید که یک معاینه کامل چشمی از شما بعمل میآید.

اپتومتری چیست و اپتومتریست (بینایی سنج) کیست؟

با مشاهده ساده ستارگان می‌توانیم به سرعت اشکالات بینایی چشمانمان را دریابیم. انحرافاتِ معمولی که در چشمان ما وجود دارند شامل آستیگماتیسم (به علت عدم تقارن محور شکست عدسی چشم) و نزدیک بینی (به علت رشد نا متعادل کره چشم{معمولا به دنبال بلوغ }) و دور بینی (به علت زمخت شدن و ضعف عدسی در تطابق) می‌باشند. یک ستاره ریز ترین چیزی است که باید ببینیم. اما در جهان واقع ما برای ستاره ابعادی تشخیص می دهیم که ریشه در مشکل بینایی ما دارد. اگر بینایی چشم ما بی نقص بود ۳تاره(!) را نقطه بسیار ریزی می دیدیم.{ برای دیدن شکل واقعی ستاره: در برگه آلومینیومی (Foil) سوراخ بسیار ریزی ایجاد کنید و از میان آن به ستاره پر نوری بنگرید}

برای تعیین انحراف بیناییتان ستاره نسبتا پرنوری را با” یک چشم” مشاهده کنید:
اگر آنرا به صورت نقطه کامل و بسیار ریزی می‌بینید از معدود افرادی هستید که بینایی کاملی دارند.
اگر ستاره به صورت خطی با کمی کشیدگی دیده می‌شود چشمان شما در جهت خط، مشکل آستیگماتیسم دارد و شدت این مشکل متناسب با طول خطی که می بینید است. برای اطمینان از واقعی بودن این مشکل سرتان را بچرخانید و ببینید که این خط هم می‌چرخد.
اگر ستاره را به صورت گلوله گرد کوچکی می‌بینید، مشکل نزدیکبینی دارید و چشم شما قادر به کانونی کردن نور ستاره واقع در بینهایت بینایی نمی‌باشد. معمولا قطر دایره‌ای که می‌بینید تناسبی با روشنایی ستاره‌ای که می‌بینید دارد. و شما قادر به مشاهده کمنورترین ستارگان قابل رصد با چشم غیرمسلح نیستید.
اگر ستاره به شکل بیضی دیده می‌شود چشم شما هر دو مشکل آستیگماتیسم و نزدیک بینی را با هم دارا و جهت آستیگماتیسم چشم شما در جهت قطر بزرگ بیضی است.

مقاله اپتومتری چیست ؟ توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.

منبع : دکتر 118    

ثبت نام در دوره آشنایی با اپتومتری

برچسب ها : انتشار دهنده: باقرزاده|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس