مقاله اقتصاد شهری چیست؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله اقتصاد شهری چیست؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

اقتصاد شهری چیست؟
اقتصاد شهری، اقتصاد و جغرافیا را به یکدیگر پیوند داده و به بررسی انتخاب های جغرافیایی خانوارها و بنگاه ها می پردازد.
اقتصاد به بررسی انتخاب های افراد با توجه به منابع کمیاب می پردازد. در حالی که خانوارها انتخاب های خود را به منظورحداکثر کردن مطلوبیت شکل می دهند و بنگاه ها حداکثر کردن سود را مبنای تصمیم گیری هایشان قرار می دهند. جغرافیدان ها با پاسخ به این پرسش که فعالیت های مختلف در کجاها شکل می گیرند، به مطالعه نحوه استقرار اشیاء در فضا می پردازند. اقتصاد شهری، اقتصاد و جغرافیا را به یکدیگر پیوند داده و به بررسی انتخاب های جغرافیایی یا مکانی خانوارهای حداکثرکننده مطلوبیت و بنگاه های حداکثرکننده سود می پردازد. به علاوه اقتصاد شهری، ناکارآمدی های انتخاب های مکانی را تشخیص داده و سیاست های عمومی جایگزین جهت گسترش انتخاب های کارآ را مورد بررسی قرار می دهد.
اقتصاد شهری چیست؟
در همین راستا عوامل موثر بر کاربری مدلهای اقتصاد شهری در کشورهای درحال توسعه شامل بازار رسمی و غیر رسمی کار و اشتغال ، حمل و نقل، نسبت عوامل تولید، انتخاب مکان سکونتی و نقش دولت است . تصمیمات خانوارها و بنگاه ها در زمینه مکان یابی در درون شهرها به مثابه نیروهای بازار ، سبب ایجاد شهرهایی با اندازه ها و ساختارهای اقتصادی مختلف می گردد. در این حوزه به دنبال پاسخ به این پرسش ها هستیم که چرا شهرها به وجود می آیند و چرا بعضی شهرها بزرگ و برخی دیگر کوچک هستند.
همچنین تصمیمات خانوارها و بنگاه ها در زمینه مکان یابی در درون شهرها، الگوهای شهری و کاربری اراضی را شکل می دهد.در شهرهای مدرن، اشتغال در سرتا سر ناحیه شهری گسترده شده است که درست در نقطه مقابل شهرهای متمرکزی قراردارد که تا حدود 100 سال پیش وجود داشتند. این حوزه به بررسی نیروهای اقتصادی که سبب تغییر شکل شهرها از حالت متمرکز به شهرهای غیرمتمرکز می گردند، می پردازد. در عین حال مدل های انتخاب محله برای توضیح پدیده جدایی گزینی با توجه به نژاد، درآمد و سطح سواد معرفی به کار می روند.
این گزارش با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل شهری برخی راهکارها برای حل مسئله ازدحام شهری و نقش حمل و نقل عمومی در سیستم حمل و نقل شهری مورد بررسی قرار می گیرد و سفرهای کاری درشهر مهمترین عامل در مدلهای اقتصاد شهری به شمار میرود و به عنوان مهمترین فعالیت حمل و نقل مـحـسوب میشود گفت دلالی، واسطه گری،فروشندگی،دوره گردی و بسیاری ازمشاغل نامشخص که درون شهرهای کشورهای درحال توسعه وجود دارند، نیازی به سفرهای منظم و مرتب روزانه کاری ندارند، این مشاغل تا حد 10درصد ازکل مشاغل شهر را تشکیل میدهند. از طرفی درکشورهای درحال توسعه زمان سفرهای کاری به مراتب از زمان سفر در کشورهای توسعه یافته کمتر است که به معنای عدم تمرکز فضای اشتغال است .

مقاله اقتصاد شهری چیست؟

همچنین در حوزه ی جرم وجنایت و سیاست عمومی مسئله جرائم شهری و ارتباط بین جرم و جنایت و دو مسئله دیگر شهری، یعنی فقر و کم سوادی مورد بررسی قرار می گیرد.
این گزارش می افزاید با توجه به اینکه انتخاب مسکن به انتخاب مکان بستگی دارد گفت مسکن قابلیت جا به جایی ندارد در نتیجه اقتصاد شهری به بررسی این موضوع می پردازد که چرا مسکن از دیگر کالاها متفاوت بوده و با توجه به اینکه پایین بودن سطح درآمد در کشورهای درحال توسعه موجب میشود که گستره انتخاب خانوارهای کمدرآمد محدود باشد، به سخن دیگر پایین بودن سطح درآمد آنچنان است که اغلب خانوارهای کم درآمد عملا حق انتخابی بر مسکن خود و مکان آن در شهر ندارند، چگونه سیاست های مرتبط با بخش مسکن می توانند موثر واقع شوند.
همچنین با توجه به اینکه در یک نظام مبتنی بر دولت محلی، اغلب مادرشهرها دارای تعداد زیادی از دولت های محلی، شامل شهرداری ها، نواحی آموزشی و نواحی ویژه هستند در اقتصاد شهری خانوارها در مکان یابی خود ترکیبی از مالیات ها و کالاهای عمومی محلی را مد نظر قرار می دهند.دولت بر چگونگی عملکرد بازارهای غیر متشکل و غیررسمی (چه بازار مسکن، بازارکار، بازار خرده فروشی و تجارت غیررسمی ) نظارت و قدرت اجرایی چندانی ندارد.
اقتصاد شهری چیست؟
منبع : ویکی پدیا

ثبت نام دوره آموزشی اصول و مبانی اقتصاد

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس