بهیار کیست و وظایف بهیار چیست ؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با مدیریت دکتر میثم شکری ساز با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله بهیار کیست و وظایف بهیار چیست ؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است.

بهیار کیست و وظایف بهیار چیست ؟

بهیار(به انگلیسی: Nurse’s aide) عضوی از گروه پزشکی است که زیر نظر پرستار در امر مراقبت و درمان بیماران شرکت دارد. در تعریف رسمی بهیاری این گونه تعریف می‌شود:

«آموزش بهیاری بعنوان یکی از شاخه‌های علوم و خدمات پزشکی آمیزه‌ای است از دانش پرستاری، مهارت فنی و اخلاق و عواطف انسانی و انضباط ویژه که در قالب شرح وظایف خاص خدمات بهداشتی درمانی در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آسایشگاه‌ها، اورژانس‌ها و مراکز بهداشتی درمانی به مددجویان ارائه خدمات می‌نمایند.»

شرح آموزش بهیاری از وظایف اداره کل امور پرستاری وزارت بهداشت و درمان می‌باشد.

هماهنگی کار تیم پرستاری در رابطه با برنامه‌ریزی برنامه کار بهیاران و کمک‌بهیاران و سایر کارکنان خدماتی و هماهنگ کردن کار گروه‌های دیگر در رابطه با تیم درمان مثل مشاوره با قسمت‌های مختلف تغذیه، مددکاری، آزمایشگاه، فیزیوتراپی و غیره بر عهده پرستار است.

کار بهیاران از دورترین روستاها شروع می‌شود تا بزرگ‌ترین مراکز بیمارستانی دولتی و حتی در اورژانس‌های جاده‌ای انجام وظیفه می‌نمایند. امروزه معمولاً بهیاری معادل مدرک دیپلم تلقی می‌شود.

دپیلم آموزش بهیاری زیر گروه دپیلم تجربی می باشد و بیش از 90% دروس اصلی و تخصصی دپیلم تجربی و بهیاری با هم یکی می باشد. دپیلم تجربی کامل تر و جامع تر از دپیلم بهیاری می باشد چون دارای دوره پیش دانشگاهی بعد از اخذ دپیلم می باشد که دپیلم بهیاری فاقد دوره پیش دانشگاهی می باشد . اما فارغ التحصیلان دپیلم بهیاری می توانند در رشته علوم تجربی در مقطع پیش دانشگاهی ثبت نام کرده و متقاضی تحصیل رشته های پرستاری و سایر رشته های علوم تجربی در دانشگاهها شوند. دروس عمومی در کنکور سراسری در گروه آزمایشی علوم تجربی (فارغ التحصیلان علوم تجربی و بهیاری) زبان و ادبیات فارسی ، زبان عربی ، فرهنگ و معارف اسلامی و زبان انگلیسی دروس تخصصی در کنکور سراسری در گروه آزمایشی علوم تجربی (فارغ التحصیلان علوم تجربی و بهیاری) زیست شناسی، فیزیک ، شیمی ، زمین شناسی و ریاضی می باشد.
 

بهیار کیست و وظایف بهیار چیست ؟

نمونه وظایف

وظایفی که یک نفر بهیار بعنوان یک شغل مقدس می پذیرد در اموری خلاصه می شود که در یک کارگاه یا کارخانه اتفاق می افتد در واقع این شخص مسائل بهداشتی کارگاه یا کارخانه را پیگیری می کند.
شخص بهیار مورد نظر باید از توانایی های ذیل که همان مسئولیت های وی است برخوردار باشد.

  1. توانایی پیگیری مشکلات بهداشتی کارکنان شرکت
  2. آشنایی با قسمت های مختلف کارخانه و مشاغل آن
  3. آشنایی با مشکلات مخصوص بهداشتی کارخانه
  4. شناسایی اصول پیگیری مشکلات بهداشتی کارکنان شرکت
  5. شناسایی اصول تنظیم فرم اعزام بیمار به مراکز درمانی
  6. توانایی برآورد وسایل پزشکی مورد نیاز، دارو و حفظ و نگهداری و توزیع آنها
  7. پر کردن اعزام بیمار طبق دستور العمل
  8. بازدید از مراکز درمانی شهر طبق دستور العمل
  9. بازدید دوره ای از قسمت های مختلف کارگاه برای مراقبت دقیق از مسائل بهداشتی.

ابزار و وسایل

  1. برگ اعزام
  2. آمبولانس
  3. لوازم التحریر

شرایط ارتقاء شغل

زمانی که بهیار برای پیشگیری از صدمات یا بهبود بخشیدن به صدمات و مشکلاتی که برای فرد بیمار بوجود آمده تلاش می کند هیچ موضوعی به اندازه سرعت عمل و برخورد عاطفی و وجدان آن نمی تواند تاثیرگذار باشد و این رمز ارتقاء شغل و موفقیت یک بهیار است. یک بهیار می تواند با ارتقا خودش در علم بهیاری به عنوان یک کارآفرین نیز فعالیت کند. بعنوان یک کارآفرین برتر می توان به ماکان آریا پارسا اشاره کرد و از تجربیات ایشان در زمینه های کارآفرینی استفاده نمود.
 
ویژگی های شخصیتی

وقتی به سراغ شغلی می رویم که به بهداشت بیماران مربوط می شود عناوینی همچون چابکی و سلامت جسمانی، خوش خلقی، وقت شناسی، حافظه قوی احساس مسئولیت، بیش از هر چیز دیگری به ذهن انسان خطور می کند البته تصور اینکه این مسائل فقط در بیمارستان ها یا درمانگاه ها معنا پیدا می کند اشتباه است در بسیاری از کارخانه ها و کارگاه های بزرگ دولتی و خصوصی به وجود یک بهیار با خصوصیاتی که گفته شد نیاز است و یک بهیار به این مطلب که بتواند خود را جای افراد نیازمند بگذارد، نیازمند است. بی دقتی یک بهیار می تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

مقاله بهیار کیست و وظایف بهیار چیست ؟ توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است.

ثبت نام در دوره بهیاری

برچسب ها : انتشار دهنده: باقرزاده|

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس