مقاله موزه چیست؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله موزه چیست؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

موزه چیست؟
تعریف موزه :
موزه مکانی است که در آنجا اشیا و مواد مربوطه جمع آوری ,مطالعه و نگهداری شده ,سپس با هدف آموزش,انتشار اطلاعاتو سرگرمی در معرض دید عموم قرار میگیرد. موزه در حقیقت بازتاب کلیه ی فعالیت های انسان از محیط طبیعی,فرهنگی و اجتماعی اوست. بر اساس تعریف شورای بین المللی موزه ,هدف موزه عبارت است از : گردآوری ,نگهداری ,مطالعه بررسی کردن و نیز به نمایش گذاشتن …… فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ,پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها لذت بردن از آنهاست.

نقش موزه :
موزه ها نیز همچون کتابخانه ها مخزن دانش بشری در زمینه های مختلف هستند.تفاوت اصلی موزه ها با کتابخانه ها و سایر مراکز تحقیقات در به نمایش گذاشتن کارکرد خاصی که صرفا به موزه اختصاص دارد.

انواع موزه ها :
موزه ها به انواع زیر تقسیم می شوند :
موزه هنری ,موزه تاریخی ,موزه علمی(علوم) ,موزه اختصاصی(تخصصی) ,موزه جنگ
موزه هنری شامل :موزه های فرش ,نقاشی,…..
موزه تاریخی شامل:مردم شناسی,تمبر و اسکناس ,باستان شناسی ,اماکن باستانی و …..
موزه علمی شامل : تاریخ طبیعی ,هرباریوم ,اسباب بازی های فکری نوجوانان و….
موزه اختصاصی شامل : تکنولوژی و فناوری و…..

مقاله موزه چیست؟

وظایف مورد نیاز
● برنامه ریزی، سازماندهی، گردآوری، نگهداری و نمایش كلكسیونها و وسایل مربوطه شامل انتخاب طرحها و موضوعات نمایش.
● توسعه و حفظ مدارك مربوط به ثبت موسسه، ایجاد دفترچه راهنما و سیستمهای نگهداری اسناد اصلی موسسات نهادها( در پایگاههای كامپیوتری داده) .
● فراهم كردن اطالعات از داراییهای موسسه برای سایر مدیران موزه و عموم.
● بازرسی ساختمانها برای ارزیابی نیاز به تعمیرات و اطمینان از توجه به شرایط اقلیمی و مساله دفع آفات.
● آموزش و نظارت بر كارمندان اداری، تحقیقی، فنی، مالی و حفاظتی و نیز داوطلبان یا كارآموزان.
● مذاكره و اعطای اختیار خرید، فروش، معاوضه یا امانت كلكسیونها.
● برنامه ریزی و انجام پروژههای تحقیقی ویژه در زمینه عالقه یا مهارت.
● هدایت و سازماندهی تورها، گردهمایی و جلسات آموزشی برای آشنا كردن افراد با امكانات و تجهیزات نهاد.
● تبادل نظر با هیات مدیره برای تنظیم و تفسیر خط مشیها، تعیین ملزومات بودجه و برنامهریزی عملیات جامع.
● شركت در جلسات، گردهمایی و همایشهای شهری برای افزایش استفاده از خدمات نهادها، تقاضای تأمین بودجه و حفظ پیوندهای اجتماعی.
وظایف موزه ها
موزه را نبایستی مکانی دانست که در آنجا صرفا” آثار تاریخی و باستانی به نمایش در می آید، بلکه تمامی نمایشکاه های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه ها، کتابخانه ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به نوعی موزه هستند. هر شیئی و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده اش ارتباط برقرار می کند با تعمق و تفکر می توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه های مختلف آن را بررسی نمود.
یکی از مهمترین وظایف یک موزه برقرار کردن ارتباط فرهنگی بازدید کننده با شیئی به نمایش در آمده است. در حقیقت باید کوشید تا همان ارتباط وحسی را که بین خالق یک اثر و خود وجود داشته به نوعی دیگر به بازدیدکنندگان منتقل نمود که این امری دور از دسترس نیست.
آمار نشان می دهد که در قرن نوزدهم فقط عده خاصی از موزه ها بازدید کرده اند. کنفرانس عمومی یونسکو در نهمین جلسه خود در دهلی ( ۱۹۵۶ م ) تاکید نموده استکه بازدید ازموزه ها به ویژه برای طبقه کارگران آسان تر شود و به راه هایی که به منظور پربار شدن و غنی شدن موزه ها پیشنهاد می شود، توجه گردد.
آمار دیگر نشان داده است که کشورهایی که دارای موزه های متنوع هستند و بازدیدشان رایگان است از هر دویست نفر که به سینما می روند تنها یک نفر از موزه های بازدید می کنند. در انگلستان رسم بر این است که اگر مدرسه و یا هر مرکز آموزشی دیگر، زمانی را به تدریس هنر اختصاص ندهد، موزه ها این کمبود را جبران می کنند. عده ای از کارشناسان تاسیس موزه های ویژه کورکان را که از جذابیت بیشتری برخوردار است، توصیه می کنند. در اینجا شایسته است کهب رای روشن دلان هم فکری شود.
موزه ها روزانه بازدید کنندگان زیادی در سنین مختلف با فرهنگ های گوناگون دارند، اگر با موزه آرایی سنجیده و راهنمایی مناسب ارزش تاریخی و هنری هر شیئی بر بیننده مشخص شود، یک شیئی سفالی ساده مربوط به هزاره اول پیش از میلاد همانند یک تابلوی نقاشی معاصر جذاب و پر بیننده خواهد شد.
باید یک وابستگی و دلدادگی فرهنگی بین اشیا و بازدید کنندگان به وجود آورد و موزه را مانند یک مجتمع آموزشی و پژوهشی مورد استفاده همگان قرار داد و آموزش از طریق اشیا تنها بیننده را به سوی خود جذب نمی کند. بلکه هدفی بالاتر دارد و آن بالاتر بردن سطح آگاهی و دانش بازدیدکنندگان است. در سایه همین آگاهی است که غارتگران اموال فرهنگی کم تر موفق خواهند شد آثار مار را به یغما ببرند.
باید فرهنگ آموزش موزه ها را گسترش داد و پهنه گسترده ای را برای این کار در نظر گرفت. رسانه های گروهی و وسایل ارتباط جمعی را تشویق به معرفی ارزش تاریخی این آثار کرد و با پخش برنامه های مختلف آموزشی بر آگاهی مردم افزود. با ایجاد امکانات رفاهی . تفریحی در کنار موزه ها از جمله تالار سخنرانی، سینما،‌تاتر، بوستان، شهربازی و …. مردم را به سمت موزه ها کشاند.
ارتباط فرهنگی میان موزه ها می توان یکی از مهمترین راه هایی باشد که به بررسی و شناخت فرهنگ ها پرداخته و موزه ها را از سکون و رکود بیرون آورد و پربار کند. چه خوب است هر از گاهی آثار موزه های مختلف کشور نزد یکدیگر به امانت گذارده شود و این کار آنقدر ادامه یابد که به صورت چرخه تبادلات فرهنگی موزه در آید. برای نیل به دیگر اهداف موزه ها می توان کلاس های آموزشی مرتبط و در خور نوع موزه ها برگزار نمود مثلا” در کنار موزه های هنرهای تزیینی کلاس های تذهیب، تشعیر و کتابت و برای موزه های تاریخ و باستانشناسی کلاس های سفال گری و موزه فرش،‌کلاس قالی بافی و … دایر نمود.
 مقاله موزه چیست؟ توسط کارشناسان واحد تحقیق و توسعه مرکز آموزش مجازی پارس تدوین گردیده است .
موزه چیست؟
منبع: ویکی پدیا

ثبت نام در دوره آشنایی با راهنمای موزه

برچسب ها : انتشار دهنده: احمدی

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس