مقاله عکاسی دیجیتال چیست؟

با توجه به رشد روزافزون علم و آموزشهای کوتاه مدت، مرکز توسعه آموزشهای مجازی پارس با هدف بالا بردن سطح علمی و کمک به تحقق این امر مقاله عكاسی دیجیتال چیست؟ را طراحی و در دسترس علاقمندان قرار داده است .

عكاسی دیجیتال چیست؟
قبل از اینكه بطور عمیق وارد این موضوع شویم كه عكاسی دیجیتال چیست باید كمی در مورد مزایا و معایب نسبی این پیشرفت جدید تكنولوژی صحبت كنیم.

بعضی از مزیتهای عكاسی دیجیتال:
آشكارترین مزیت این عكاسی، فوری بودن آن است. شما میتوانید عكس را بگیرید و بلـافاصله بعد از آن میتوانید تصویر را مشاهده كنید. هیچ نیازی به انتظار جهت ظهور و چاپ عكس نیست.
شما همچنین كنترل تقریبا آنی بر روی كیفیت تصاویر خود را دارید. در صورت نیاز با استفاده از یك نرمافزار اصلـاح عكس میتوانید آخرین مشكلـات روی عكس خود را حذف و بدینوسیله میتوانید كیفیت مطلوبی بدست آورید.
نیاز به ظهور فیلم عكاسی ندارد و هزینه آنرا میتوانید پس‌انداز كنید.
هیچ ضایعاتی به وجود نمی‌آید. در عكاسی با فیلم اگر عكس خراب شود شما فیلم و داروی ظهور و كاغذ چاپ را تباه كرده‌اید اما در عكاسی دیجیتال میتوانید عكس نامطلوب را از حافظه پاك كنید و مجددا عكس خوب و مطلوب بگیرید.

مقاله عكاسی دیجیتال چیست؟

در عكاسی دیجیتال دامنه نورسنجی سنسور عكس یا چیپس تصویری كه جای فیلم عمل میكند و بیشتر از فیلمهای سنتی است، در نتیجه شما میتوانید جزئیات بیشتری از نقاط روشن و كم نور را در عكس ثبت كنید.
كیفیا چاپ در دوربینهای دیجیتال ارزان قیمت كیفیت خوبی ندارد ولی در دوربینهای حرفه‌ای كیفیت خوب و مطلوبی دارد.
ممكن است از طریق یك نرمافزار اصلـاح عكس، نیاز به كار بر روی عكس خود داشته باشید تا نتیجه مطلوب حاصل شود. شاید چیزهایی از قبیل وضوح، تعادل رنگ و كنتراست نیاز به كمی تغییرات داشته باشد.
تاخیر زمان در دوربینهای دیجیتال مدتی پس از گرفته‌شدن عكس طول میكشد تا پروسسور عكس را در حافظه ذخیره كند. در طول این مدت شما قادر به عكس گرفتن دوباره نخواهید بود ولی در بعضی از دوربینهای دیجیتال دارای جلوه‌ای هستند كه قابلیت گرفتن چند عكس پی در پی را دارد.
وسایل مورد نیاز برای عكاسی دیجیتال، متفاوت با وسایل عكاسی سنتی با فیلم هستند. به جز دوربین دیجیتال شما به یك كامپیوتر و شاید پرینتر دیجیتال هم نیاز داشته باشید و یك نرمافزار اصلـاح و درست كردن عكس.
مهارتهای جدید هرچند در بسیاری از جهات عكاسی دیجیتال مشابه عكاسی سنتی و یا فیلم است زمانی كه اختلـاف در چگونگی ذخیره شدن عكس است. تكمه عكاسی (شاتر) و تاباندن نوری كه از سوژه منعكس شده است، از طریق عبور دادن آن از میان نور به فیلم عكس خود را میگیرند، این جریان به تصویر مخفی معروف است.
پس بر حسب فیلمی كه استفاده كرده‌اید فیلم ظاهر و عكس روی كاغذ چاپ و یا اسلـاید ظاهر میشود.
در عكاسی دیجیتال فیلمی وجود ندارد ولی سایر مراحل ثبت تصویر عكاسی سنتی با فیلم است. در عوض نوری كه از طریق لنز وارد دوربین میشود توسط مجموعه‌ای از سنسورهای نوری منظم كه در شكل واقعی خود یك چیپس نوری كامپیوتری است جذب میشود.
این سنسور نوری یا چیپس كامپیوتری زمانی كه نور به آن برخورد نماید جریان برق الكتریكی از خود بیرون میدهد. نور كم به معنای جریان برق ضعیف و نور زیاد به معنای جریان برق نوری هستند كه مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند كه آنرا تدیل به پیكس میكند برای استفاده مجدد در حافظه دوربین ذخیره میشود. در حال حاضر دو نوع چیپت وجود دارد كه اولین آن CCD معروف است. تعریف كامپیوتری برای Charge-Coupled Device وسیله اتصال بار الكتریكی است. و نوع دوم در دوربینهای دیجیتال به نام CMOS مشهور است. زبان كامپیوتری برای نامیدن این چیپس Complementary-Metal-Oxidesemiconductor نیمه‌هادی تكمیل اكسید فلز است. با اطلـاعاتی كه در مورد چیپسهای كامپیوتری داده شده تنها چیزی كه نیاز به دانستن دارید این است كه یكی به CCD و دیگری به CMOS مشهور است.
در ضمن باید بدانید كه CCD این چیپس كوچك الكترونیكی در حقیقت قلب یك دوربین دیجیتال را تشكیل میدهد.
چیپسهای CCD از CMOS حساستر هستند و جزئیات بیشتری دارند.
چیپسهای CCD تصویر واضحتری دارند قیمت CCD به نسبت گرانتر است و به نسبت برق بیشتری مصرف میكنند.
تولید چیپسهای CMOS ارزانتر هستند در نتیجه دوربینهای آنها ارزانتر است نسبت به دوربینهای CCD
در مقایسه علیه چیپسهای CCD تحت شرایط نور كم كاركرد آنها ضعیفتر است احتمال وجود پارازیت در تصویر وجود دارد.
بنابراین كدام چیپس بهتر است؟
تا كمپانی‌های كانن و نیكون و فوجی از چیپسهای CCD در دوربینهای خود استفاده كرده‌اند عامل دیگر اندازه چیپسها بزرگتر باشد كیفیت تصویر آن در شرایط نور ضعیف بهتر خواهد بود.
عكاسی دیجیتال چیست؟
منبع: بیتوته

ثبت نام در دوره آشنایی با عکاسی دیجیتال

نظرات و دیدگاه ها

۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.
کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت مرکز آموزش مجازی پارس محفوظ است.
طراحی و توسعه با توسط تیم IT در پارس